Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Malowidło heraldyczne na zamku w Baranowie Sandomierskim
Heraldic painting in castle in Baranów Sandomierski
Malowidło, heraldyka, historia, herb, zamek
Painting, heraldry, histry, arms, castle
Zamek w Baranowie Sandomierskim powstał na przełomie XVI-XVII wieku. Leszczyńscy zakupili dobra baranowskie w 1569 roku. Renesansowy zamek na wzgórzu w Baranowie Sandomierskim powstał z inicjatywy Rafała V Leszczyńskiego, a budowę dokończył jego syn Andrzej. Architektem był najpewniej Santi Gucci. W latach 20. XVII wieku zamek przeszedł pierwszą znaczącą przebudowę. Prace zainicjował Rafał VII Leszczyński. Pracami kierował Giovani Battista Falconi. Efektem była przebudowa schodów prowadzących na krużganki pierwszego piętra, przebudowa wieży bramnej, oraz powstanie nowej stiukowej sztukaterii. Zamek został sprzedany w 1677 roku przez Rafała X Leszczyńskiego Dymitrowi Jerzemu Wiśniowieckiemu. Dymitr zmarł w 1682 roku. W 1683 wdowa po nim- Teofilia, wyszła za Józefa Karola Lubomirskiego, a zamek posłużył jako posag dla Teofilii. W 1695 roku Lubomirski zainicjował nową przebudowę, którą kierował Tylman z Gameren. Prace objęły elementy zdobnicze wewnętrzne i zewnętrzne pierwszego piętra. W 1720 roku zamek posłużył jako posag dla Marii z Lubomirskich, która wyszła za Pawła Karola Sanguszke. W 1753 roku zamek został sprzedany przez Janusza Sanguszkę Janowi Małachowskiemu. Na początku lat 90. XVII wieku wdowa po Janie- Izabela sprzedała zamek baranowski Józefowi Potockiemu. W 1695 roku Józef wydał za mąż swoją córkę- Annę, za Jana Krasickiego. W 1849 roku wnętrza zamku strawił pożar. Właściciele nie byli w stanie przywrócić budowli do stanu z przed pożogi. Budowla został sprzedana w 1867 roku drogą licytacji. Nabywcą był Feliks Dolański. Rodzina Dolańskich była właścicielem zamku, aż do końca 2. Wojny światowej. Syn Feliksa- Stanisław Karol, doprowadził zamek do stanu używalności. Efekty odbudowy zniszczył kolejny pożar w 1898 roku. Odbudowę powtórzono. Pracami kierował Tadeusz Stryjeński. Ostatnim właścicielem zamku był Roman Dolański. Pod czas 2. Wojny światowej w czasie walk i w wyniku gwałtownych zjawisk atmosferycznych zamek został splądrowany przez Armie Czerwoną, a z 2 baszt zrzucono ich hełmy. Po działaniach wojennych zamek i otaczające go grunty stały się własnością państwa, a następnie spółdzielni rolniczej w Baranowie Sandomierskim. Budynek służył jako szkoła rolnicza. Wnętrza zagospodarowano jako stodoły, kurniki, i mieszkania. Ten stan rzeczy zmienił się w latach 50. XX wieku. Dzięki działaniom Alfreda Majewskiego zamek został odnowiony w latach 1956-1964. W czasie tych prac odkryto resztki grodu obronnego pod dziedzińcem zamkowym, zawalony tunel prowadzący do założenia bastionowego i malowidło heraldyczne na sklepieniach krużganków 1. Piętra. Budynek został zagospodarowany na potrzeby muzeum zabytkowych wnętrz. W latach 1988-1990 i 2021-2022 zamek przeszedł konserwacje. Obecnie zamek w Baranowie Sandomierskim funkcjonuje jako muzeum zabytkowych wnętrz, hotel i restauracja oferująca dania rodem z XVI wieku.Malowidło heraldyczne jest bardzo duże. Zajmuje sklepienia klatki schodowej na 1. Piętro, holu 1. Piętra i 4 skrzydła krużganków. W skład malowidła wchodzą 133 przedstawienia herbowe. Wszystkie znaki to herby szlachty polskiej. Malowidło najprawdopodobniej powstało pod czas przebudowy, którą zainicjował Karol Lubomirski. Architektem tych prac był Tylman z Gameren. Wskazuje na to kształt tarcz herbowych, który jest charakterystyczny dla heraldyki barokowej. Sama przebudowa wykonana na zlecenie Lubomirskiego była barokizacją elementów ozdobnych zamku. Malowidło ma funkcję edukacyjną, ponieważ zawiera dużą liczbę herbów szlachty polskiej. Dodatkowo żadnego z herbów nie można powiązać z konkretnym przedstawicielem rodu. Herby właścicieli zamku nie są w żaden sposób wyróżnione, a kilka herbów właścicieli nie zostało umieszczonych na malowidle. Wyjątkiem jest herb rodziny Leszczyńskich- Wieniawa, który został umieszczony nad wejściem do holu 1. Piętra. Rodzina ta zasługuje na takie wyróżnienie, ponieważ to Leszczyńscy wznieśli zamek.
The castle in Baranów Sandomierski was built at the turn of the 16th and 17th centuries. The Leszczyński family purchased the Baranów estate in 1569. The Renaissance castle on the hill in Baranów Sandomierski was built on the initiative of Rafał V Leszczyński, and the construction was completed by his son Andrzej. The architect was most likely Santi Gucci. In the 20s of the 17th century, the castle underwent its first significant reconstruction. The works were initiated by Rafał VII Leszczyński. The work was led by Giovani Battista Falconi. The result was the reconstruction of the stairs leading to the cloisters of the first floor, the reconstruction of the gatehouse, and the creation of new stucco stucco. The castle was sold in 1677 by Rafał X Leszczyński to Dymitr Jerzy Wiśniowiecki. Dmitri died in 1682. In 1683, his widow Teofilia, married Józef Karol Lubomirski, and the castle served as a dowry for Teofilia. In 1695, Lubomirski initiated a new reconstruction, which was led by Tylman of Gameren. The works included internal and external decorative elements of the first floor. In 1720, the castle served as a dowry for Maria née Lubomirska, who married Paweł Karol Sanguszko. In 1753, the castle was sold by Janusz Sanguszko to Jan Małachowski. At the beginning of the 90s of the 17th century, Jan's widow – Izabela sold the Baranów castle to Józef Potocki. In 1695, Józef married his daughter Anna to Jan Krasicki. In 1849, the interior of the castle was consumed by fire. Owners were not able to restore the building to its pre-conflagration state. The building was sold in 1867 by auction. The buyer was Feliks Dolański. The Dolański family owned the castle until the end of the 2. War. Feliks' son - Stanisław Karol, brought the castle to a usable state. Effects of reconstruction were destroyed by another fire in 1898. Reconstruction was repeated. Works were supervised by Tadeusz Stryjeński. The last owner of castle was Roman Dolański. During 2. World War, during the fights and as a result of violent weather phenomena, the castle was plundered by the Red Army, and their helmets were thrown off 2 towers. After war, the castle and the surrounding land became property of the agricultural cooperative in Baranów Sandomierski. The interiors were developed as barns, chicken coops, and apartments. This state of affairs changed in the 50s of the twentieth century. Thanks to the activities of Alfred Majewski, the castle was renovated in the years 1956-1964. During that the heraldic painting was discovered. The building has been developed for the needs of the museum of historic interiors. Currently, the castle in Baranów Sandomierski functions as a museum of historic interiors, a hotel and a restaurant offering dishes straight from the 16th century.The heraldic painting is very large. It occupies the vaults of the staircase on the 1. Floor, hall 1. Floors and 4 wings of cloisters. The painting consists of 133 heraldic representations. All signs are coats of arms of the Polish nobility. The painting was most likely created during the reconstruction, which was initiated by Karol Lubomirski. The architect of these works was Tylman of Gameren. This is indicated by the shape of the coats of arms, which is characteristic of Baroque heraldry. The reconstruction itself, commissioned by Lubomirski, was a Baroque of the castle's decorative elements. The painting has an educational function, as it contains a large number of coats of arms of the Polish nobility. In addition, none of the coats of arms can be associated with a specific representative of the family. The coats of arms of the owners of the castle are not distinguished in any way, and several coats of arms of the owners were not placed on the painting. The exception is the coat of arms of the Leszczyński family – Wieniawa, which was placed above the entrance to hall 1. Floors. This family deserves such a distinction, because it was the Leszczyński family who erected the castle.
dc.abstract.en | The castle in Baranów Sandomierski was built at the turn of the 16th and 17th centuries. The Leszczyński family purchased the Baranów estate in 1569. The Renaissance castle on the hill in Baranów Sandomierski was built on the initiative of Rafał V Leszczyński, and the construction was completed by his son Andrzej. The architect was most likely Santi Gucci. In the 20s of the 17th century, the castle underwent its first significant reconstruction. The works were initiated by Rafał VII Leszczyński. The work was led by Giovani Battista Falconi. The result was the reconstruction of the stairs leading to the cloisters of the first floor, the reconstruction of the gatehouse, and the creation of new stucco stucco. The castle was sold in 1677 by Rafał X Leszczyński to Dymitr Jerzy Wiśniowiecki. Dmitri died in 1682. In 1683, his widow Teofilia, married Józef Karol Lubomirski, and the castle served as a dowry for Teofilia. In 1695, Lubomirski initiated a new reconstruction, which was led by Tylman of Gameren. The works included internal and external decorative elements of the first floor. In 1720, the castle served as a dowry for Maria née Lubomirska, who married Paweł Karol Sanguszko. In 1753, the castle was sold by Janusz Sanguszko to Jan Małachowski. At the beginning of the 90s of the 17th century, Jan's widow – Izabela sold the Baranów castle to Józef Potocki. In 1695, Józef married his daughter Anna to Jan Krasicki. In 1849, the interior of the castle was consumed by fire. Owners were not able to restore the building to its pre-conflagration state. The building was sold in 1867 by auction. The buyer was Feliks Dolański. The Dolański family owned the castle until the end of the 2. War. Feliks' son - Stanisław Karol, brought the castle to a usable state. Effects of reconstruction were destroyed by another fire in 1898. Reconstruction was repeated. Works were supervised by Tadeusz Stryjeński. The last owner of castle was Roman Dolański. During 2. World War, during the fights and as a result of violent weather phenomena, the castle was plundered by the Red Army, and their helmets were thrown off 2 towers. After war, the castle and the surrounding land became property of the agricultural cooperative in Baranów Sandomierski. The interiors were developed as barns, chicken coops, and apartments. This state of affairs changed in the 50s of the twentieth century. Thanks to the activities of Alfred Majewski, the castle was renovated in the years 1956-1964. During that the heraldic painting was discovered. The building has been developed for the needs of the museum of historic interiors. Currently, the castle in Baranów Sandomierski functions as a museum of historic interiors, a hotel and a restaurant offering dishes straight from the 16th century.The heraldic painting is very large. It occupies the vaults of the staircase on the 1. Floor, hall 1. Floors and 4 wings of cloisters. The painting consists of 133 heraldic representations. All signs are coats of arms of the Polish nobility. The painting was most likely created during the reconstruction, which was initiated by Karol Lubomirski. The architect of these works was Tylman of Gameren. This is indicated by the shape of the coats of arms, which is characteristic of Baroque heraldry. The reconstruction itself, commissioned by Lubomirski, was a Baroque of the castle's decorative elements. The painting has an educational function, as it contains a large number of coats of arms of the Polish nobility. In addition, none of the coats of arms can be associated with a specific representative of the family. The coats of arms of the owners of the castle are not distinguished in any way, and several coats of arms of the owners were not placed on the painting. The exception is the coat of arms of the Leszczyński family – Wieniawa, which was placed above the entrance to hall 1. Floors. This family deserves such a distinction, because it was the Leszczyński family who erected the castle. | pl |
dc.abstract.pl | Zamek w Baranowie Sandomierskim powstał na przełomie XVI-XVII wieku. Leszczyńscy zakupili dobra baranowskie w 1569 roku. Renesansowy zamek na wzgórzu w Baranowie Sandomierskim powstał z inicjatywy Rafała V Leszczyńskiego, a budowę dokończył jego syn Andrzej. Architektem był najpewniej Santi Gucci. W latach 20. XVII wieku zamek przeszedł pierwszą znaczącą przebudowę. Prace zainicjował Rafał VII Leszczyński. Pracami kierował Giovani Battista Falconi. Efektem była przebudowa schodów prowadzących na krużganki pierwszego piętra, przebudowa wieży bramnej, oraz powstanie nowej stiukowej sztukaterii. Zamek został sprzedany w 1677 roku przez Rafała X Leszczyńskiego Dymitrowi Jerzemu Wiśniowieckiemu. Dymitr zmarł w 1682 roku. W 1683 wdowa po nim- Teofilia, wyszła za Józefa Karola Lubomirskiego, a zamek posłużył jako posag dla Teofilii. W 1695 roku Lubomirski zainicjował nową przebudowę, którą kierował Tylman z Gameren. Prace objęły elementy zdobnicze wewnętrzne i zewnętrzne pierwszego piętra. W 1720 roku zamek posłużył jako posag dla Marii z Lubomirskich, która wyszła za Pawła Karola Sanguszke. W 1753 roku zamek został sprzedany przez Janusza Sanguszkę Janowi Małachowskiemu. Na początku lat 90. XVII wieku wdowa po Janie- Izabela sprzedała zamek baranowski Józefowi Potockiemu. W 1695 roku Józef wydał za mąż swoją córkę- Annę, za Jana Krasickiego. W 1849 roku wnętrza zamku strawił pożar. Właściciele nie byli w stanie przywrócić budowli do stanu z przed pożogi. Budowla został sprzedana w 1867 roku drogą licytacji. Nabywcą był Feliks Dolański. Rodzina Dolańskich była właścicielem zamku, aż do końca 2. Wojny światowej. Syn Feliksa- Stanisław Karol, doprowadził zamek do stanu używalności. Efekty odbudowy zniszczył kolejny pożar w 1898 roku. Odbudowę powtórzono. Pracami kierował Tadeusz Stryjeński. Ostatnim właścicielem zamku był Roman Dolański. Pod czas 2. Wojny światowej w czasie walk i w wyniku gwałtownych zjawisk atmosferycznych zamek został splądrowany przez Armie Czerwoną, a z 2 baszt zrzucono ich hełmy. Po działaniach wojennych zamek i otaczające go grunty stały się własnością państwa, a następnie spółdzielni rolniczej w Baranowie Sandomierskim. Budynek służył jako szkoła rolnicza. Wnętrza zagospodarowano jako stodoły, kurniki, i mieszkania. Ten stan rzeczy zmienił się w latach 50. XX wieku. Dzięki działaniom Alfreda Majewskiego zamek został odnowiony w latach 1956-1964. W czasie tych prac odkryto resztki grodu obronnego pod dziedzińcem zamkowym, zawalony tunel prowadzący do założenia bastionowego i malowidło heraldyczne na sklepieniach krużganków 1. Piętra. Budynek został zagospodarowany na potrzeby muzeum zabytkowych wnętrz. W latach 1988-1990 i 2021-2022 zamek przeszedł konserwacje. Obecnie zamek w Baranowie Sandomierskim funkcjonuje jako muzeum zabytkowych wnętrz, hotel i restauracja oferująca dania rodem z XVI wieku.Malowidło heraldyczne jest bardzo duże. Zajmuje sklepienia klatki schodowej na 1. Piętro, holu 1. Piętra i 4 skrzydła krużganków. W skład malowidła wchodzą 133 przedstawienia herbowe. Wszystkie znaki to herby szlachty polskiej. Malowidło najprawdopodobniej powstało pod czas przebudowy, którą zainicjował Karol Lubomirski. Architektem tych prac był Tylman z Gameren. Wskazuje na to kształt tarcz herbowych, który jest charakterystyczny dla heraldyki barokowej. Sama przebudowa wykonana na zlecenie Lubomirskiego była barokizacją elementów ozdobnych zamku. Malowidło ma funkcję edukacyjną, ponieważ zawiera dużą liczbę herbów szlachty polskiej. Dodatkowo żadnego z herbów nie można powiązać z konkretnym przedstawicielem rodu. Herby właścicieli zamku nie są w żaden sposób wyróżnione, a kilka herbów właścicieli nie zostało umieszczonych na malowidle. Wyjątkiem jest herb rodziny Leszczyńskich- Wieniawa, który został umieszczony nad wejściem do holu 1. Piętra. Rodzina ta zasługuje na takie wyróżnienie, ponieważ to Leszczyńscy wznieśli zamek. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Marzec, Andrzej - 162126 | pl |
dc.contributor.author | Pilarski, Paweł - USOS301632 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Marzec, Andrzej - 162126 | pl |
dc.contributor.reviewer | Starzyński, Marcin - 144654 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-04T22:50:57Z | |
dc.date.available | 2024-09-04T22:50:57Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-04 | pl |
dc.fieldofstudy | historia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-177276-301632 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/432617 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Painting, heraldry, histry, arms, castle | pl |
dc.subject.pl | Malowidło, heraldyka, historia, herb, zamek | pl |
dc.title | Malowidło heraldyczne na zamku w Baranowie Sandomierskim | pl |
dc.title.alternative | Heraldic painting in castle in Baranów Sandomierski | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |