Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Obecność medialna a sondaże wyborcze - Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej i Polska Jest Najważniejsza w "Rzeczpospolitej" , "Gazecie Wyborczej" i "Fakcie"
Media presence versus polls - Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej, Polska Jest Najważniejsza in „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” and „Fakt”
sondaż, obecność medialna, partia polityczna, poparcie, nazwa
polls, media presence, political party, support, name
Sondaże przedwyborcze stanowią istotny element współczesnych kampanii wyborczych. Są szeroko omawiane w mediach, przez co docierają do znacznej części społeczeństwa, szczególnie tej zainteresowanej bieżącą sytuacją polityczną. Obecność medialna poszczególnych partii może wpływać na stosunek społeczeństwa do danej partii. Mając na względzie wyniki wyborów do Parlamentu, które odbyły się 9 października 2011 r., podjęłam próbę zbadania zależności między obecnością medialną a sondażami na przykładzie partii Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej i Polska Jest Najważniejsza w dziennikach „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Badanie ilościowe padania nazw wymienionych partii we wskazanych gazetach obejmowało sześć ostatnich tygodni kampanii wyborczej.Wybór przestawionych powyżej trzech partii podyktowany jest chęcią porównania szans tych ugrupowań w rywalizacji o głosy społeczeństwa. SLD jest partią najstarszą z wybranych do badania, jednak znacznie przegrał z Ruchem Palikota, który z kolei jest ugrupowaniem młodym. Warto mieć na względzie fakt, iż w ciągu zaledwie kilku miesięcy z ugrupowania, któremu specjaliści nie dawali większych szans na przekroczenie progu wyborczego, stało się trzecią siła polityczną w Sejmie. Polska Jest Najważniejsza została wybrana do badań w niniejszej pracy dlatego, że podobnie jak Ruch PL jest partią młodą i powstałą na skutek odłączenia się jej lidera od większego ugrupowania (podobieństwo z Ruchem Palikota). Badaniu podległy dzienniki ogólnopolskie: „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” oraz „Fakt Gazeta Codzienna”. O wyborze tychże dzienników zdecydowały średnia sprzedaż ogółem w roku 2011 i opiniotwórczość tytułów prasowych w roku 2011.Niniejsza praca ma spróbować przybliżyć odpowiedź na pytanie czy sondaże przedwyborcze wpływają na obecność medialną, dlatego też krótko przedstawiono partie biorące udział w badaniu.
Pre-voting polls are an essentials element of modern times political campaigns. They are discussed in detail by the media and due to that they reach target population. Especially, the one interested in the current political affairs. Thus, media presence may influence on the society’s attitude towards a particular political party. Having the voting results to the parliament, which took place on 9th October 2011, in mind, I decided to study the relationship between the media presence and the polls on the basis of Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej i Polska Jest Najważniejsza in journals such as “Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. The quantitative research carried out with the use of the journals involved the last six weeks of the political campaigns. The choice of the political parties mentioned above was determined by a desire to compare their chances in a competition for the society’s vote. SLD is the oldest political party from those chosen for the research, nevertheless, it lost considerably in comparison with Ruch Palikota, which is a new political grouping. It’s worth bearing in mind that in the course of just a few months existence of the grouping, which the experts did not give greater chances, has become the third political power in the Seym. Polska Jest Najważniejsza was chosen for the research of the diploma because of the fact that it is also newly formed and, as a matter of fact ,came into being after a leader of one of the more powerful political parties broke away and created his own ( as in the case of Ruch Palikota). The research involved polish journals such as „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” oraz „Fakt Gazeta Codzienna”. Their choice was driven by the following aspects: an average sale in 2011 and opinion-generating headlines in 2011. The diploma project is aimed at seeking an answer to the issue of the influence of the voting polls on media presence which is why the subject of the study- certain political parties has been briefly discussed.
dc.abstract.en | Pre-voting polls are an essentials element of modern times political campaigns. They are discussed in detail by the media and due to that they reach target population. Especially, the one interested in the current political affairs. Thus, media presence may influence on the society’s attitude towards a particular political party. Having the voting results to the parliament, which took place on 9th October 2011, in mind, I decided to study the relationship between the media presence and the polls on the basis of Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej i Polska Jest Najważniejsza in journals such as “Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. The quantitative research carried out with the use of the journals involved the last six weeks of the political campaigns. The choice of the political parties mentioned above was determined by a desire to compare their chances in a competition for the society’s vote. SLD is the oldest political party from those chosen for the research, nevertheless, it lost considerably in comparison with Ruch Palikota, which is a new political grouping. It’s worth bearing in mind that in the course of just a few months existence of the grouping, which the experts did not give greater chances, has become the third political power in the Seym. Polska Jest Najważniejsza was chosen for the research of the diploma because of the fact that it is also newly formed and, as a matter of fact ,came into being after a leader of one of the more powerful political parties broke away and created his own ( as in the case of Ruch Palikota). The research involved polish journals such as „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” oraz „Fakt Gazeta Codzienna”. Their choice was driven by the following aspects: an average sale in 2011 and opinion-generating headlines in 2011. The diploma project is aimed at seeking an answer to the issue of the influence of the voting polls on media presence which is why the subject of the study- certain political parties has been briefly discussed. | pl |
dc.abstract.pl | Sondaże przedwyborcze stanowią istotny element współczesnych kampanii wyborczych. Są szeroko omawiane w mediach, przez co docierają do znacznej części społeczeństwa, szczególnie tej zainteresowanej bieżącą sytuacją polityczną. Obecność medialna poszczególnych partii może wpływać na stosunek społeczeństwa do danej partii. Mając na względzie wyniki wyborów do Parlamentu, które odbyły się 9 października 2011 r., podjęłam próbę zbadania zależności między obecnością medialną a sondażami na przykładzie partii Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej i Polska Jest Najważniejsza w dziennikach „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”. Badanie ilościowe padania nazw wymienionych partii we wskazanych gazetach obejmowało sześć ostatnich tygodni kampanii wyborczej.Wybór przestawionych powyżej trzech partii podyktowany jest chęcią porównania szans tych ugrupowań w rywalizacji o głosy społeczeństwa. SLD jest partią najstarszą z wybranych do badania, jednak znacznie przegrał z Ruchem Palikota, który z kolei jest ugrupowaniem młodym. Warto mieć na względzie fakt, iż w ciągu zaledwie kilku miesięcy z ugrupowania, któremu specjaliści nie dawali większych szans na przekroczenie progu wyborczego, stało się trzecią siła polityczną w Sejmie. Polska Jest Najważniejsza została wybrana do badań w niniejszej pracy dlatego, że podobnie jak Ruch PL jest partią młodą i powstałą na skutek odłączenia się jej lidera od większego ugrupowania (podobieństwo z Ruchem Palikota). Badaniu podległy dzienniki ogólnopolskie: „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” oraz „Fakt Gazeta Codzienna”. O wyborze tychże dzienników zdecydowały średnia sprzedaż ogółem w roku 2011 i opiniotwórczość tytułów prasowych w roku 2011.Niniejsza praca ma spróbować przybliżyć odpowiedź na pytanie czy sondaże przedwyborcze wpływają na obecność medialną, dlatego też krótko przedstawiono partie biorące udział w badaniu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Flis, Jarosław - 101110 | pl |
dc.contributor.author | Baran, Miriam | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Bukowski, Michał - 160618 | pl |
dc.contributor.reviewer | Flis, Jarosław - 101110 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T09:18:10Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T09:18:10Z | |
dc.date.submitted | 2012-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-67906-115746 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181285 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | polls, media presence, political party, support, name | pl |
dc.subject.pl | sondaż, obecność medialna, partia polityczna, poparcie, nazwa | pl |
dc.title | Obecność medialna a sondaże wyborcze - Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej i Polska Jest Najważniejsza w "Rzeczpospolitej" , "Gazecie Wyborczej" i "Fakcie" | pl |
dc.title.alternative | Media presence versus polls - Ruch Palikota, Sojusz Lewicy Demokratycznej, Polska Jest Najważniejsza in „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza” and „Fakt” | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |