Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wiarygodność i czytelność zachowań niewerbalnych w filmach animowanych
The believability and readability of nonverbal behaviour in animated films
Czytelność, wiarygodność, filmy animowane, odczytywanie emocji, komunikacja niewerbalne
Readability, reliability, animated films, reading emotions, non-verbal communication
Zasadniczym problemem badawczym podejmowanym w niniejszej pracy jest wiarygodność i czytelność zachowań niewerbalnych występujących w filmach animowanych. Analiza ww. zagadnienia została oparta na przeprowadzonych przeze mnie badaniach. Pierwsze z nich dotyczyło odczytywania emocji animowanych bohaterów, czytelności dwóch różnych sposobów animacji oraz innych czynników, które stanowią podstawę dla preferencji widzów w wyborze filmu animowanego. Badanie zostało przeprowadzone na młodzieży i dzieciach w wieku szkolnym. Drugie natomiast miało na celu przybliżenie postaw i wiedzy animatorów podczas tworzenia zachowań niewerbalnych bohaterów. Ostatnie dotyczy odczytywania emocji i gestów występujących w filmach animowanych, które zostało przeprowadzone na osobach z szesnastu różnych narodowości. Dzięki jego wynikom można zauważyć jakie prawidłowości występują podczas odczytywania zachowań niewerbalnych przez osoby wychowane w różnych kulturach. Przeprowadzone badania zostały oparte na literaturze z dziedzin takich jak: psychologia, animacja, komunikacja, filmoznawstwo oraz filozofia. Przedstawione w pracy wyniki świadczą o tym, że zachowania niewerbalne występujące w filmach animowanych w zależności od tego, jaki rodzaj animacji jest zastosowany w filmie, mogą uczyć widzów różnorakich zachowań niewerbalnych, pomóc im radzić sobie z emocjami oraz są w stanie posłużyć do badań nad prototypowymi, czy uniwersalnymi niewerbalnymi zachowaniami ludzi.
The main research problem of this dissertation is the reliability and legibility of nonverbal behaviors in animated films. Analysis of the above outlined issued has been based on my surveys. The first issue was about reading the emotions of animated characters, the readability of two different animation methods, and other factors that underline the preferences of the viewers in choosing an animated film. The study was conducted on adolescents and school children. The second issue was intended to bring the attitudes and knowledge of animators into account when creating the behavior of nonverbal heroes. The last one concerns the reading of emotions and gestures in animated films, which has been performed on people from sixteen different nationalities. The results of the study have made it possible to identify the regularities that occur when reading non-verbal behaviour by people brought up in different cultures. The research was based on literature in the fields of psychology, animation, communication, film studies and philosophy. The results of the study show that non-verbal behavior in animated films, depending on what kind of animation is used in the film, can teach viewers a variety of nonverbal behaviours, help them cope with emotions, and be able to contribute to prototype research or universal nonverbal behaviour of people.
dc.abstract.en | The main research problem of this dissertation is the reliability and legibility of nonverbal behaviors in animated films. Analysis of the above outlined issued has been based on my surveys. The first issue was about reading the emotions of animated characters, the readability of two different animation methods, and other factors that underline the preferences of the viewers in choosing an animated film. The study was conducted on adolescents and school children. The second issue was intended to bring the attitudes and knowledge of animators into account when creating the behavior of nonverbal heroes. The last one concerns the reading of emotions and gestures in animated films, which has been performed on people from sixteen different nationalities. The results of the study have made it possible to identify the regularities that occur when reading non-verbal behaviour by people brought up in different cultures. The research was based on literature in the fields of psychology, animation, communication, film studies and philosophy. The results of the study show that non-verbal behavior in animated films, depending on what kind of animation is used in the film, can teach viewers a variety of nonverbal behaviours, help them cope with emotions, and be able to contribute to prototype research or universal nonverbal behaviour of people. | pl |
dc.abstract.pl | Zasadniczym problemem badawczym podejmowanym w niniejszej pracy jest wiarygodność i czytelność zachowań niewerbalnych występujących w filmach animowanych. Analiza ww. zagadnienia została oparta na przeprowadzonych przeze mnie badaniach. Pierwsze z nich dotyczyło odczytywania emocji animowanych bohaterów, czytelności dwóch różnych sposobów animacji oraz innych czynników, które stanowią podstawę dla preferencji widzów w wyborze filmu animowanego. Badanie zostało przeprowadzone na młodzieży i dzieciach w wieku szkolnym. Drugie natomiast miało na celu przybliżenie postaw i wiedzy animatorów podczas tworzenia zachowań niewerbalnych bohaterów. Ostatnie dotyczy odczytywania emocji i gestów występujących w filmach animowanych, które zostało przeprowadzone na osobach z szesnastu różnych narodowości. Dzięki jego wynikom można zauważyć jakie prawidłowości występują podczas odczytywania zachowań niewerbalnych przez osoby wychowane w różnych kulturach. Przeprowadzone badania zostały oparte na literaturze z dziedzin takich jak: psychologia, animacja, komunikacja, filmoznawstwo oraz filozofia. Przedstawione w pracy wyniki świadczą o tym, że zachowania niewerbalne występujące w filmach animowanych w zależności od tego, jaki rodzaj animacji jest zastosowany w filmie, mogą uczyć widzów różnorakich zachowań niewerbalnych, pomóc im radzić sobie z emocjami oraz są w stanie posłużyć do badań nad prototypowymi, czy uniwersalnymi niewerbalnymi zachowaniami ludzi. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Antas, Jolanta - 127134 | pl |
dc.contributor.author | Jurczyńska, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Antas, Jolanta - 127134 | pl |
dc.contributor.reviewer | Załazińska, Aneta - 132852 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T06:56:28Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T06:56:28Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | komunikacja w praktyce społecznej | pl |
dc.identifier.apd | diploma-114521-195723 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219887 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Readability, reliability, animated films, reading emotions, non-verbal communication | pl |
dc.subject.pl | Czytelność, wiarygodność, filmy animowane, odczytywanie emocji, komunikacja niewerbalne | pl |
dc.title | Wiarygodność i czytelność zachowań niewerbalnych w filmach animowanych | pl |
dc.title.alternative | The believability and readability of nonverbal behaviour in animated films | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |