Czy "Gazeta Wyborcza" staje się tabloidem?

master
dc.abstract.enThe analysis includes about 200 different "first pages" of "Gazeta Wyborcza" during 22 years of publishing. The point of this analysis is that the changes that have been made in publishing strategy are similar to tabloid press. But amount of this changes is not enough to say that Gazeta Wyborcza is going to be tabloid.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy były rozważania na temat możliwej tabloidyzacji „Gazety Wyborczej”. Tytuł, który pojawił się na rynku prasowym w 1989 roku, w czasach ważnych przekształceń systemowych, na przestrzeni 22 lat uległ zdecydowanym modyfikacjom. Przyczyn tych zmian można szukać na wielu polach – począwszy od rozwoju technicznego, skończywszy na łatwym dostępie do zagranicznych gazet codziennych, co prowadziło do możliwości czerpania z nich wzorców. Początkowo bezkonkurencyjna „Gazeta Wyborcza” z biegiem czasu straciła swój monopol na bycie jedynym ogólnopolskim dziennikiem. Wtedy też musiała zacząć sobie radzić zrozrastającą się szybko konkurencją. Przeprowadzona analiza jednoznacznie wskazuje, że „Gazeta Wyborcza” nie jest typowym tabloidem, jednakże w ciągu dwudziestu dwóch lat zyskała pewne jego cechy. Pod względem wizualnym dziennik skręca w kierunku formy jaką wyznaczył tabloid.To znaczy publikowania na jedynce dużych zdjęć, rzadko o pozytywnym przekazie, a także nadawania tematom głównym tytułów przyciągających uwagę. Wydania z roku 1989, 1999, 2009 i 2011 różnią się znacząco. Nastąpił ogromny skok jakościowy jeśli chodzi o stronę graficzną. Pojawiły się duże kolorowe zdjęcia, których w roku 1989 nie było w ogóle, a w 1999 nawet jeśli się ukazywały stanowiły jedynie element uzupełniający stronę. Przez lata przebudowany został również układ graficzny okładki na bardziej nowoczesny, odpowiadający współczesnym standardom. Pod tym względem możemy jak najbardziej mówić o tabloidyzacji „Gazety Wyborczej”. Koniecznie należy jednak zauważyć, że takie zmiany przechodzi wiele gazet na całym świecie. Są one rezultatem nowoczesnych metod projektowania makiet i trendów w designie prasy.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMagoska, Maria - 130193 pl
dc.contributor.authorPiesio, Kornelpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMagoska, Maria - 130193 pl
dc.contributor.reviewerSłupek, Lucyna - 131939 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T11:59:18Z
dc.date.available2020-07-24T11:59:18Z
dc.date.submitted2012-10-18pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-70614-85732pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183730
dc.languagepolpl
dc.subject.engazeta wyborcza tabloidpl
dc.subject.plgazeta wyborcza tabloidpl
dc.titleCzy "Gazeta Wyborcza" staje się tabloidem?pl
dc.title.alternative"Gazeta Wyborcza" - is it going to be tabloid?pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The analysis includes about 200 different "first pages" of "Gazeta Wyborcza" during 22 years of publishing. The point of this analysis is that the changes that have been made in publishing strategy are similar to tabloid press. But amount of this changes is not enough to say that Gazeta Wyborcza is going to be tabloid.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy były rozważania na temat możliwej tabloidyzacji „Gazety Wyborczej”. Tytuł, który pojawił się na rynku prasowym w 1989 roku, w czasach ważnych przekształceń systemowych, na przestrzeni 22 lat uległ zdecydowanym modyfikacjom. Przyczyn tych zmian można szukać na wielu polach – począwszy od rozwoju technicznego, skończywszy na łatwym dostępie do zagranicznych gazet codziennych, co prowadziło do możliwości czerpania z nich wzorców. Początkowo bezkonkurencyjna „Gazeta Wyborcza” z biegiem czasu straciła swój monopol na bycie jedynym ogólnopolskim dziennikiem. Wtedy też musiała zacząć sobie radzić zrozrastającą się szybko konkurencją. Przeprowadzona analiza jednoznacznie wskazuje, że „Gazeta Wyborcza” nie jest typowym tabloidem, jednakże w ciągu dwudziestu dwóch lat zyskała pewne jego cechy. Pod względem wizualnym dziennik skręca w kierunku formy jaką wyznaczył tabloid.To znaczy publikowania na jedynce dużych zdjęć, rzadko o pozytywnym przekazie, a także nadawania tematom głównym tytułów przyciągających uwagę. Wydania z roku 1989, 1999, 2009 i 2011 różnią się znacząco. Nastąpił ogromny skok jakościowy jeśli chodzi o stronę graficzną. Pojawiły się duże kolorowe zdjęcia, których w roku 1989 nie było w ogóle, a w 1999 nawet jeśli się ukazywały stanowiły jedynie element uzupełniający stronę. Przez lata przebudowany został również układ graficzny okładki na bardziej nowoczesny, odpowiadający współczesnym standardom. Pod tym względem możemy jak najbardziej mówić o tabloidyzacji „Gazety Wyborczej”. Koniecznie należy jednak zauważyć, że takie zmiany przechodzi wiele gazet na całym świecie. Są one rezultatem nowoczesnych metod projektowania makiet i trendów w designie prasy.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Magoska, Maria - 130193
dc.contributor.authorpl
Piesio, Kornel
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Magoska, Maria - 130193
dc.contributor.reviewerpl
Słupek, Lucyna - 131939
dc.date.accessioned
2020-07-24T11:59:18Z
dc.date.available
2020-07-24T11:59:18Z
dc.date.submittedpl
2012-10-18
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-70614-85732
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/183730
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
gazeta wyborcza tabloid
dc.subject.plpl
gazeta wyborcza tabloid
dc.titlepl
Czy "Gazeta Wyborcza" staje się tabloidem?
dc.title.alternativepl
"Gazeta Wyborcza" - is it going to be tabloid?
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
53
Views per month
Views per city
Warsaw
19
Katowice
5
Krakow
3
Poznan
3
Wroclaw
3
Dublin
2
Gdansk
2
Koszalin
2
Lublin
2
Amsterdam
1

No access

No Thumbnail Available