Tillägnande av satsintonation hos polska inlärare av svenska som främmande språk

master
dc.abstract.enThe aim of the current study is to investigate how the characteristic features of Swedish sentence intonation are reflected in the pronunciation of Poles who learn Swedish as a foreign language. The second research question is how their degree of mastering Swedish sentence intonation is influenced by learning time and musicality.This thesis presents an experiment that involves 45 Polish students of Swedish language. In the experiment, a fundamental frequency analysis of recorded sentences is carried out, with attention to four selected parameters: direction av question intonation, intonation slope, range and number of peaks. The results of this research show that Poles, in contrast to Swedes, end questions with a strong rising intonation and that this trend is most apparent during the first year of study. In addition, this study identifies a characteristic intonation pattern of Swedish dependent clauses, that is not performed by Polish learners.pl
dc.abstract.otherSyftet med denna studie är att undersöka hur de karakteristiska dragen för den svenska satsintonationen återspeglas i uttalet av polacker som läser svenska som främmande språk. Den andra frågan är i vilken mån behärskningsgraden av den svenska satsintonationen hos dessa personer påverkas av inlärningstid och musikalitet.Uppsatsen presenterar ett experiment med 45 polska studenter av svenska som spelat in olika typer av meningar. I experimentet genomförs en grundtonsanalys med hänsyn till fyra utvalda mätningsvariabler: riktning av avslutningssekvens i frågeintonation, tonal trend, tonomfång och antal toppar.Resultaten av undersökningen visar bland annat att polacker i motsats till svenskar avslutar frågor med en starkt stigande intonation samt att denna tendens är som tydligast under det första studieåret. Dessutom tyder studien på att det finns ett särskilt intonationsmönster av svenska bisatser som inte realiseras av polska inlärare.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest zbadanie, jak Polacy uczący się języka szwedzkiego jako obcego realizują charakterystyczne cechy szwedzkiej intonacji zdaniowej oraz w jaki sposób stopień opanowania przez nich szwedzkiej intonacji zależy od czasu nauki i muzykalności.W pracy zaprezentowane zostaje badanie przeprowadzone na grupie 45 polskich studentów języka szwedzkiego. Przedstawiona zostaje analiza częstotliwości bazowej nagranych przez nich zdań, z uwzględnieniem czterech wybranych parametrów: kierunku kadencji zdań pytających, trendu całego zdania, amplitudy i ilości wierzchołków w zdaniu.Otrzymane wyniki wskazują między innymi na to, że w przeciwieństwie do Szwedów, Polacy kończą pytania z wyraźną intonacją wznoszącą, oraz że ta tendencja występuje szczególnie w czasie pierwszego roku nauki. Ponadto w badaniu dostrzeżono charakterystyczny kontur intonacji zdań podrzędnych, który nie zostaje oddany w wymowie polskich studentów.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKowal, Iwona - 129248 pl
dc.contributor.authorPlutecka, Weronikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerKowal, Iwona - 129248 pl
dc.contributor.reviewerPietrzak-Porwisz, Grażyna - 131386 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T20:54:20Z
dc.date.available2020-07-27T20:54:20Z
dc.date.submitted2018-09-26pl
dc.fieldofstudyfilologia szwedzkapl
dc.identifier.apddiploma-128511-159404pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232269
dc.languageswepl
dc.subject.ensentence intonation, discourse intonation, L2, Second Language Acquisition, prosody, musicalitypl
dc.subject.othersatsintonation, satsmelodi, yttrandeintonation, främmande språk, andraspråk, andraspråksinlärning, polska, svenska, prosodi, musikalitet, inlärningstidpl
dc.subject.plintonacja zdaniowa, prozodia, szwedzki, polski, język obcy, akwizycja języka, przyswajanie języka, muzykalnośćpl
dc.titleTillägnande av satsintonation hos polska inlärare av svenska som främmande språkpl
dc.title.alternativeNabywanie intonacji zdaniowej przez Polaków uczących się języka szwedzkiegopl
dc.title.alternativeThe acquisition of sentence intonation by Polish learners of L2-Swedishpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the current study is to investigate how the characteristic features of Swedish sentence intonation are reflected in the pronunciation of Poles who learn Swedish as a foreign language. The second research question is how their degree of mastering Swedish sentence intonation is influenced by learning time and musicality.This thesis presents an experiment that involves 45 Polish students of Swedish language. In the experiment, a fundamental frequency analysis of recorded sentences is carried out, with attention to four selected parameters: direction av question intonation, intonation slope, range and number of peaks. The results of this research show that Poles, in contrast to Swedes, end questions with a strong rising intonation and that this trend is most apparent during the first year of study. In addition, this study identifies a characteristic intonation pattern of Swedish dependent clauses, that is not performed by Polish learners.
dc.abstract.otherpl
Syftet med denna studie är att undersöka hur de karakteristiska dragen för den svenska satsintonationen återspeglas i uttalet av polacker som läser svenska som främmande språk. Den andra frågan är i vilken mån behärskningsgraden av den svenska satsintonationen hos dessa personer påverkas av inlärningstid och musikalitet.Uppsatsen presenterar ett experiment med 45 polska studenter av svenska som spelat in olika typer av meningar. I experimentet genomförs en grundtonsanalys med hänsyn till fyra utvalda mätningsvariabler: riktning av avslutningssekvens i frågeintonation, tonal trend, tonomfång och antal toppar.Resultaten av undersökningen visar bland annat att polacker i motsats till svenskar avslutar frågor med en starkt stigande intonation samt att denna tendens är som tydligast under det första studieåret. Dessutom tyder studien på att det finns ett särskilt intonationsmönster av svenska bisatser som inte realiseras av polska inlärare.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest zbadanie, jak Polacy uczący się języka szwedzkiego jako obcego realizują charakterystyczne cechy szwedzkiej intonacji zdaniowej oraz w jaki sposób stopień opanowania przez nich szwedzkiej intonacji zależy od czasu nauki i muzykalności.W pracy zaprezentowane zostaje badanie przeprowadzone na grupie 45 polskich studentów języka szwedzkiego. Przedstawiona zostaje analiza częstotliwości bazowej nagranych przez nich zdań, z uwzględnieniem czterech wybranych parametrów: kierunku kadencji zdań pytających, trendu całego zdania, amplitudy i ilości wierzchołków w zdaniu.Otrzymane wyniki wskazują między innymi na to, że w przeciwieństwie do Szwedów, Polacy kończą pytania z wyraźną intonacją wznoszącą, oraz że ta tendencja występuje szczególnie w czasie pierwszego roku nauki. Ponadto w badaniu dostrzeżono charakterystyczny kontur intonacji zdań podrzędnych, który nie zostaje oddany w wymowie polskich studentów.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kowal, Iwona - 129248
dc.contributor.authorpl
Plutecka, Weronika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Kowal, Iwona - 129248
dc.contributor.reviewerpl
Pietrzak-Porwisz, Grażyna - 131386
dc.date.accessioned
2020-07-27T20:54:20Z
dc.date.available
2020-07-27T20:54:20Z
dc.date.submittedpl
2018-09-26
dc.fieldofstudypl
filologia szwedzka
dc.identifier.apdpl
diploma-128511-159404
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232269
dc.languagepl
swe
dc.subject.enpl
sentence intonation, discourse intonation, L2, Second Language Acquisition, prosody, musicality
dc.subject.otherpl
satsintonation, satsmelodi, yttrandeintonation, främmande språk, andraspråk, andraspråksinlärning, polska, svenska, prosodi, musikalitet, inlärningstid
dc.subject.plpl
intonacja zdaniowa, prozodia, szwedzki, polski, język obcy, akwizycja języka, przyswajanie języka, muzykalność
dc.titlepl
Tillägnande av satsintonation hos polska inlärare av svenska som främmande språk
dc.title.alternativepl
Nabywanie intonacji zdaniowej przez Polaków uczących się języka szwedzkiego
dc.title.alternativepl
The acquisition of sentence intonation by Polish learners of L2-Swedish
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available