Związek pomiędzy stylami poczucia humoru, obciążeniami zawodowymi a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracę w grupie nauczycieli

master
dc.abstract.enOne of the groups especially prone to burnout are teachers. In former studies adaptational styles of humor have shown positive correlation with optimism, good mood, positive affect, resilience and level of stress. A group of 113 teachers from technical and vocational schools have been surveyed, in order to examine whether adaptational humor are individual’s personal resources connected to low level of burnout and high level of work engagement and if they can modify the perception of amount of workload. The analysis of the correlation partially confirmed the relation between one of the adaptational styles (self-enhancing) with the energetic dimension of burnout and engagement. It has also shown the negative connection between adaptational humor and professional loads. It is possible that some types of humor allow the perception of risks at work as challenges and therefore they minimize the feeling of burden and influence the level of burnout.pl
dc.abstract.plSyndrom wypalenia zawodowego znacznie obniża jakość pracy i życia wielu pracowników. Jedną z grup zawodowych szczególnie narażonych na wypalenie są nauczyciele. Podejście nurtu pozytywnej psychologii pracy podkreśla znaczenie promowania zaangażowania w pracę oraz posiadanych przez jednostkę zasobów pozytywnych w zapobieganiu wystąpienia wypalenia. Humor jest jednym z czynników wskazywanych jako sprzyjający dobrostanowi jednostki. W celu sprawdzenia, czy adaptacyjne style poczucia humoru mogą stanowić zasoby osobiste, związane z niskim poziomem wypalenia i wysokim poziomem zaangażowania w pracę oraz czy mogą wpływać na odczuwane obciążenie pracą, przebadano grupę 113 nauczycieli szkół zawodowych i techników. Zastosowano trzy narzędzia: Kwestionariusz Obciążenia Pracą Pedagoga (KOZP), Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego (OLBI) i Kwestionariusz Stylów Humoru (HSQ). Analiza korelacji potwierdziła związek jednego z adaptacyjnych stylów (humoru w służbie ego) z energetycznym wymiarem wypalenia i zaangażowania oraz negatywny związek adaptacyjnych stylów poczucia humoru z obciążeniami zawodowymi. Możliwe, że niektóre rodzaje humoru pozwalają na postrzeganie zagrożeń jako wyzwań i tym samym zmniejszają odczuwane obciążenia oraz wpływają na poziom wypalenia. Kwestia ta wymaga dalszych badań z uwzględnieniem innych zmiennych wpływających na relację pomiędzy obciążeniami a wypaleniem i zaangażowaniem.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŁosiak, Władysław - 130102 pl
dc.contributor.authorRomaszuk-Wojciechowska, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerŁosiak, Władysław - 130102 pl
dc.contributor.reviewerKłosowska, Joannapl
dc.date.accessioned2020-07-28T03:56:26Z
dc.date.available2020-07-28T03:56:26Z
dc.date.submitted2019-10-11pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-136774-148528pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238655
dc.languagepolpl
dc.subject.enburnout, work engagement, styles of humor, teacherspl
dc.subject.plwypalenie, zaangażowanie w pracę, style poczucia humoru, nauczycielepl
dc.titleZwiązek pomiędzy stylami poczucia humoru, obciążeniami zawodowymi a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracę w grupie nauczycielipl
dc.title.alternativeLinks between the humor styles, workload, burnout and work engagement in group of teachers.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
One of the groups especially prone to burnout are teachers. In former studies adaptational styles of humor have shown positive correlation with optimism, good mood, positive affect, resilience and level of stress. A group of 113 teachers from technical and vocational schools have been surveyed, in order to examine whether adaptational humor are individual’s personal resources connected to low level of burnout and high level of work engagement and if they can modify the perception of amount of workload. The analysis of the correlation partially confirmed the relation between one of the adaptational styles (self-enhancing) with the energetic dimension of burnout and engagement. It has also shown the negative connection between adaptational humor and professional loads. It is possible that some types of humor allow the perception of risks at work as challenges and therefore they minimize the feeling of burden and influence the level of burnout.
dc.abstract.plpl
Syndrom wypalenia zawodowego znacznie obniża jakość pracy i życia wielu pracowników. Jedną z grup zawodowych szczególnie narażonych na wypalenie są nauczyciele. Podejście nurtu pozytywnej psychologii pracy podkreśla znaczenie promowania zaangażowania w pracę oraz posiadanych przez jednostkę zasobów pozytywnych w zapobieganiu wystąpienia wypalenia. Humor jest jednym z czynników wskazywanych jako sprzyjający dobrostanowi jednostki. W celu sprawdzenia, czy adaptacyjne style poczucia humoru mogą stanowić zasoby osobiste, związane z niskim poziomem wypalenia i wysokim poziomem zaangażowania w pracę oraz czy mogą wpływać na odczuwane obciążenie pracą, przebadano grupę 113 nauczycieli szkół zawodowych i techników. Zastosowano trzy narzędzia: Kwestionariusz Obciążenia Pracą Pedagoga (KOZP), Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego (OLBI) i Kwestionariusz Stylów Humoru (HSQ). Analiza korelacji potwierdziła związek jednego z adaptacyjnych stylów (humoru w służbie ego) z energetycznym wymiarem wypalenia i zaangażowania oraz negatywny związek adaptacyjnych stylów poczucia humoru z obciążeniami zawodowymi. Możliwe, że niektóre rodzaje humoru pozwalają na postrzeganie zagrożeń jako wyzwań i tym samym zmniejszają odczuwane obciążenia oraz wpływają na poziom wypalenia. Kwestia ta wymaga dalszych badań z uwzględnieniem innych zmiennych wpływających na relację pomiędzy obciążeniami a wypaleniem i zaangażowaniem.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Łosiak, Władysław - 130102
dc.contributor.authorpl
Romaszuk-Wojciechowska, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Łosiak, Władysław - 130102
dc.contributor.reviewerpl
Kłosowska, Joanna
dc.date.accessioned
2020-07-28T03:56:26Z
dc.date.available
2020-07-28T03:56:26Z
dc.date.submittedpl
2019-10-11
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-136774-148528
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238655
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
burnout, work engagement, styles of humor, teachers
dc.subject.plpl
wypalenie, zaangażowanie w pracę, style poczucia humoru, nauczyciele
dc.titlepl
Związek pomiędzy stylami poczucia humoru, obciążeniami zawodowymi a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracę w grupie nauczycieli
dc.title.alternativepl
Links between the humor styles, workload, burnout and work engagement in group of teachers.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
111
Views per month
Views per city
Warsaw
20
Wroclaw
7
Krakow
6
Poznan
6
Trzemesnia
5
Katowice
4
Palazzolo Acreide
4
Chorzów
3
Gdansk
3
Kielce
3

No access

No Thumbnail Available