Learning strategies and beliefs about language learning in different age groups

master
dc.abstract.enThe concept of a language learning strategy is a matter of great interest among researchers. The process of learning a foreign language can be assisted by the usage of learning strategies. The students’ beliefs about language learning have also a great impact on developing language competence. The definitions and taxonomies of language learning strategies vary depending on the source and the researchers do not adopt consistent classifications. There are many factors that influence the choice of strategies such as motivation, age, gender, cultural background, language proficiency or personality type. In this thesis the age factor was taken into account. The learning strategies of two age groups, adolescents and adults, were identified with the use of an inventory developed by Rebecca Oxford. Another instrument was used to recognize students’ beliefs about language learning as they affect their strategies. As the results indicated, adolescents use most frequently social strategies whereas adults prefer metacognitive strategies. Strategy training was constructed in order to improve students’ neglected strategies. The participants’ reactions varied depending on the age. It seemed to be apparent during the classroom observation that the younger students were more willing towards the training than the older ones. The adults have developed particular strategies so far and it is difficult for them to alter their habits and introduce some novelties in learning. However, both groups admitted that learning strategies could be effective and helpful. The awareness of the positive impact of deploying strategies is crucial to succeeding in language learning. Lessons devoted to strategy training should be included in the curriculum as they may facilitate learning as well as teaching.pl
dc.abstract.plPojęcie strategii uczenia się języka jest kwestią cieszącą się wielkim zainteresowaniem wśród metodyków. Strategie uczenia się mogą wspomóc proces nauki języka obcego. Przekonania uczniów na temat nauki języka obcego mają również ogromny wpływ na rozwój kompetencji językowej. Definicje i taksonomie strategii uczenia się języka różnią się w zależności od źródła i badacze nie przyjmują jednolitych klasyfikacji. Istnieje wiele czynników mających wpływ na wybór strategii, takich jak motywacja, wiek, płeć, pochodzenie kulturowe, biegłość językowa czy typ osobowości. W tej pracy uwzględniono czynnik wieku. Strategie uczenia się dwóch grup wiekowych, nastoletniej młodzieży oraz dorosłych, określono przy użyciu kwestionariusza stworzonego przez Rebeccę Oxford. Inne narzędzie zostało użyte w celu rozpoznania przekonań na temat nauki język, gdyż wpływają one na strategie. Jak wskazały wyniki, młodzież używa najczęściej strategii socjalnych, podczas gdy dorośli preferują strategie metakognitywne. Zaprojektowano trening po to, aby poprawić zaniedbane strategie uczniów. Reakcje uczestników różniły się w zależności od wieku. Podczas obserwacji w klasie wydawało się być oczywistym, iż młodsi uczniowie wykazywali większe chęci w stosunku do treningu niż starsi. Dorośli do tej pory rozwinęli określone strategie i jest im trudno zmienić swoje zwyczaje oraz wprowadzić nowości w nauce. Jednakże, obydwie grupy przyznały, że strategie uczenia się mogą być skuteczne i pomocne. Świadomość pozytywnego wpływu zastosowania strategii jest niezwykle istotna dla osiągnięcia sukcesu w nauce języka. Lekcje poświęcone treningowi strategii powinny być zawarte w programie nauczania, gdyż ułatwiają zarówno uczenie się i nauczanie.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorWitalisz, Ewa - 132659 pl
dc.contributor.authorCedro, Olgapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerMańczak-Wohlfeld, Elżbieta - 102700 pl
dc.contributor.reviewerWitalisz, Ewa - 132659 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T19:35:33Z
dc.date.available2020-07-20T19:35:33Z
dc.date.submitted2011-10-07pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-60870-120926pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174452
dc.languageengpl
dc.subject.enlearning strategy, beliefs, age, language, adultpl
dc.subject.plstrategia uczenia się, przekonania, wiek, język, dorosłypl
dc.titleLearning strategies and beliefs about language learning in different age groupspl
dc.title.alternativeStrategie uczenia się i przekonania na temat nauki języka obcego w różnych grupach wiekowychpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The concept of a language learning strategy is a matter of great interest among researchers. The process of learning a foreign language can be assisted by the usage of learning strategies. The students’ beliefs about language learning have also a great impact on developing language competence. The definitions and taxonomies of language learning strategies vary depending on the source and the researchers do not adopt consistent classifications. There are many factors that influence the choice of strategies such as motivation, age, gender, cultural background, language proficiency or personality type. In this thesis the age factor was taken into account. The learning strategies of two age groups, adolescents and adults, were identified with the use of an inventory developed by Rebecca Oxford. Another instrument was used to recognize students’ beliefs about language learning as they affect their strategies. As the results indicated, adolescents use most frequently social strategies whereas adults prefer metacognitive strategies. Strategy training was constructed in order to improve students’ neglected strategies. The participants’ reactions varied depending on the age. It seemed to be apparent during the classroom observation that the younger students were more willing towards the training than the older ones. The adults have developed particular strategies so far and it is difficult for them to alter their habits and introduce some novelties in learning. However, both groups admitted that learning strategies could be effective and helpful. The awareness of the positive impact of deploying strategies is crucial to succeeding in language learning. Lessons devoted to strategy training should be included in the curriculum as they may facilitate learning as well as teaching.
dc.abstract.plpl
Pojęcie strategii uczenia się języka jest kwestią cieszącą się wielkim zainteresowaniem wśród metodyków. Strategie uczenia się mogą wspomóc proces nauki języka obcego. Przekonania uczniów na temat nauki języka obcego mają również ogromny wpływ na rozwój kompetencji językowej. Definicje i taksonomie strategii uczenia się języka różnią się w zależności od źródła i badacze nie przyjmują jednolitych klasyfikacji. Istnieje wiele czynników mających wpływ na wybór strategii, takich jak motywacja, wiek, płeć, pochodzenie kulturowe, biegłość językowa czy typ osobowości. W tej pracy uwzględniono czynnik wieku. Strategie uczenia się dwóch grup wiekowych, nastoletniej młodzieży oraz dorosłych, określono przy użyciu kwestionariusza stworzonego przez Rebeccę Oxford. Inne narzędzie zostało użyte w celu rozpoznania przekonań na temat nauki język, gdyż wpływają one na strategie. Jak wskazały wyniki, młodzież używa najczęściej strategii socjalnych, podczas gdy dorośli preferują strategie metakognitywne. Zaprojektowano trening po to, aby poprawić zaniedbane strategie uczniów. Reakcje uczestników różniły się w zależności od wieku. Podczas obserwacji w klasie wydawało się być oczywistym, iż młodsi uczniowie wykazywali większe chęci w stosunku do treningu niż starsi. Dorośli do tej pory rozwinęli określone strategie i jest im trudno zmienić swoje zwyczaje oraz wprowadzić nowości w nauce. Jednakże, obydwie grupy przyznały, że strategie uczenia się mogą być skuteczne i pomocne. Świadomość pozytywnego wpływu zastosowania strategii jest niezwykle istotna dla osiągnięcia sukcesu w nauce języka. Lekcje poświęcone treningowi strategii powinny być zawarte w programie nauczania, gdyż ułatwiają zarówno uczenie się i nauczanie.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Witalisz, Ewa - 132659
dc.contributor.authorpl
Cedro, Olga
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Mańczak-Wohlfeld, Elżbieta - 102700
dc.contributor.reviewerpl
Witalisz, Ewa - 132659
dc.date.accessioned
2020-07-20T19:35:33Z
dc.date.available
2020-07-20T19:35:33Z
dc.date.submittedpl
2011-10-07
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-60870-120926
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174452
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
learning strategy, beliefs, age, language, adult
dc.subject.plpl
strategia uczenia się, przekonania, wiek, język, dorosły
dc.titlepl
Learning strategies and beliefs about language learning in different age groups
dc.title.alternativepl
Strategie uczenia się i przekonania na temat nauki języka obcego w różnych grupach wiekowych
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Burjassot
2
Dublin
2
Wroclaw
2
Bialystok
1

No access

No Thumbnail Available