Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Czy nie jestem biskupem waszym?” : Napoleon a religia - wstęp do zagadnienia
"Am I not your bishop?" : Napoleon and religion - introduction to the issue
Napoleon
religia
religijność
wiara
Francja
Państwo Kościelne
I Cesarstwo Francuskie
prawo
W artykule będę chciał przyjrzeć się jednej z najbardziej znanych postaci w historii jaką niewątpliwie był Napoleon Bonaparte przez pryzmat jego duchowości oraz użyteczności religii, zwłaszcza katolickiej, w prowadzonej przezeń polityce. Interesować będzie mnie zarówno podejście do chrześcijaństwa (w lwiej części), ale nie zabraknie także informacji o islamie oraz judaizmie. Podejście Bonapartego do religii zmieniało się na przestrzeni lat, gdyż wymuszał to dynamiczny rozwój wydarzeń. Inaczej wyglądały te poglądy podczas czasów szkolnych, a inaczej prezentowały się podczas ekspedycji egipskiej, a jeszcze inaczej na łożu śmierci pośród wód Atlantyku na Wyspie Świętej Heleny. Jeżeli chodzi o religijność Napoleona to zdaje się być ona niezmienna od czasów gdy wszedł w okres dorosłości (a może nawet i w wieku nastoletnim), a wszelkie odstępstwa, jak np. uczestniczenie w kulcie, było tylko działaniem w zasadzie aktorskim, teatralnym. Spektaklem, który trzeba było odegrać nolens volens. To właśnie one są dla mnie Kluczowe, bowiem dzięki wyraźnemu rozdzieleniu osobistych przekonań i poglądów Napoleona na temat poszczególnych religii z jednej strony, z drugiej zaś strony zaprezentowanie poglądów oficjalnych wynikających ze sprawowanego urzędu i odnoszących się do francuskiej racji stanu. To właśnie pozwala na lepsze zrozumienie postaci Bonapartego jako człowieka, a także celów jakie stawiał w polityce wewnętrznej i zagranicznej. Kwestie religijne były także przedmiotem norm prawnych w I Cesarstwie Francuskim ba! toczył się o nie spór pomiędzy papieżem (Piusem VII), a Cesarzem właśnie i wszystko znów sprowadzić można do sporu ze średniowiecza zwanego sporem o inwestyturę, a chodziło o palmę pierwszeństwa w świecie chrześcijańskim. XIX wiek jest w wielu miejscach inny ale w tym konkretnym zauważalne są wyraźne paralele. Konkordat z 1801 r., Artykuły Organiczne to najważniejsze z aktów normatywnych uchwalonych w napoleońskiej Francji dającej jej właśnie niezaprzeczalną przewagę nad Stolicą Apostolską. Tekst napisany został w układzie problemowym z uwzględnioną chronologią. W pracy wykorzystane zostały źródła archiwalne, pamiętniki, memoriały, bogata korespondencja, wybrana francuska prasa tamtych czasów. Uzupełnieniem jest liczna literatura naukowa do której należą biografie Napoleona, ludzi z jego najbliższego otoczenia (zarówno urzędników, współpracowników, ale i członków rodziny), a także monografie poruszające w ten czy inny sposób kwestie religijności i religii we Francji czasów Wielkiej Rewolucji, Konsulatu, jak i Pierwszego Cesarstwa.
dc.abstract.pl | W artykule będę chciał przyjrzeć się jednej z najbardziej znanych postaci w historii jaką niewątpliwie był Napoleon Bonaparte przez pryzmat jego duchowości oraz użyteczności religii, zwłaszcza katolickiej, w prowadzonej przezeń polityce. Interesować będzie mnie zarówno podejście do chrześcijaństwa (w lwiej części), ale nie zabraknie także informacji o islamie oraz judaizmie. Podejście Bonapartego do religii zmieniało się na przestrzeni lat, gdyż wymuszał to dynamiczny rozwój wydarzeń. Inaczej wyglądały te poglądy podczas czasów szkolnych, a inaczej prezentowały się podczas ekspedycji egipskiej, a jeszcze inaczej na łożu śmierci pośród wód Atlantyku na Wyspie Świętej Heleny. Jeżeli chodzi o religijność Napoleona to zdaje się być ona niezmienna od czasów gdy wszedł w okres dorosłości (a może nawet i w wieku nastoletnim), a wszelkie odstępstwa, jak np. uczestniczenie w kulcie, było tylko działaniem w zasadzie aktorskim, teatralnym. Spektaklem, który trzeba było odegrać nolens volens. To właśnie one są dla mnie Kluczowe, bowiem dzięki wyraźnemu rozdzieleniu osobistych przekonań i poglądów Napoleona na temat poszczególnych religii z jednej strony, z drugiej zaś strony zaprezentowanie poglądów oficjalnych wynikających ze sprawowanego urzędu i odnoszących się do francuskiej racji stanu. To właśnie pozwala na lepsze zrozumienie postaci Bonapartego jako człowieka, a także celów jakie stawiał w polityce wewnętrznej i zagranicznej. Kwestie religijne były także przedmiotem norm prawnych w I Cesarstwie Francuskim ba! toczył się o nie spór pomiędzy papieżem (Piusem VII), a Cesarzem właśnie i wszystko znów sprowadzić można do sporu ze średniowiecza zwanego sporem o inwestyturę, a chodziło o palmę pierwszeństwa w świecie chrześcijańskim. XIX wiek jest w wielu miejscach inny ale w tym konkretnym zauważalne są wyraźne paralele. Konkordat z 1801 r., Artykuły Organiczne to najważniejsze z aktów normatywnych uchwalonych w napoleońskiej Francji dającej jej właśnie niezaprzeczalną przewagę nad Stolicą Apostolską. Tekst napisany został w układzie problemowym z uwzględnioną chronologią. W pracy wykorzystane zostały źródła archiwalne, pamiętniki, memoriały, bogata korespondencja, wybrana francuska prasa tamtych czasów. Uzupełnieniem jest liczna literatura naukowa do której należą biografie Napoleona, ludzi z jego najbliższego otoczenia (zarówno urzędników, współpracowników, ale i członków rodziny), a także monografie poruszające w ten czy inny sposób kwestie religijności i religii we Francji czasów Wielkiej Rewolucji, Konsulatu, jak i Pierwszego Cesarstwa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny : Instytut Historii | pl |
dc.contributor.author | Szadkowski, Kamil - 388458 | pl |
dc.contributor.editor | Stanulewicz, Maksymilian | pl |
dc.contributor.editor | Plewa, Emil | pl |
dc.contributor.editor | Linowski, Cezary | pl |
dc.date.accessioned | 2021-12-28T23:01:42Z | |
dc.date.available | 2021-12-28T23:01:42Z | |
dc.date.issued | 2021 | pl |
dc.description.physical | 563-594 | pl |
dc.description.publication | 2 | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-67074-13-1 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-67074-11-7 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/286135 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk humanistycznych : historia | pl |
dc.pubinfo | Łódź : ArchaeGraph Wydawnictwo Naukowe | pl |
dc.publisher.ministerial | Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph Diana Łukomiak | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | * | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 37; liczba stron 660; liczba arkuszy wydawniczych 40; | pl |
dc.subject.pl | Napoleon | pl |
dc.subject.pl | religia | pl |
dc.subject.pl | religijność | pl |
dc.subject.pl | wiara | pl |
dc.subject.pl | Francja | pl |
dc.subject.pl | Państwo Kościelne | pl |
dc.subject.pl | I Cesarstwo Francuskie | pl |
dc.subject.pl | prawo | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | "Czy nie jestem biskupem waszym?” : Napoleon a religia - wstęp do zagadnienia | pl |
dc.title.alternative | "Am I not your bishop?" : Napoleon and religion - introduction to the issue | pl |
dc.title.container | Państwo wobec religii : teraźniejszość i przeszłość | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |