Pamięć, historia, tożsamość narracyjna – literackie re-prezentacje rzeczywistości popogromowej w Skórze po dziadku Mateusza Pakuły i Czystce Katarzyny Surmiak-Domańskiej

licenciate
dc.abstract.enThe work “Memory, History, Narrative Identity – Literary Re-presentations of Post-Pogrom Reality in Skóra po dziadku by Mateusz Pakuła and Czystka by Katarzyna Surmiak-Domańska” analyzes the literature of the subject in terms of memory, especially that relating to the pogroms. The author attempts to find an answer to the question of whether the category of the poetics of memory can be an effective tool for studying the autobiographical post-pogrom literature represented by these works. Another important issue addressed in the thesis is the recognition of how the memory of ancestors and the legacy of pogroms affect the narrative identity of the authors. The work is divided into two parts: theoretical and analytical. The first chapter is devoted to presenting the most important considerations regarding the issue of memory. It outlines the specificity of memory: individual, communicative, collective, and cultural, as well as the various functions of memory and its connections with the literary medium. This part also addresses issues related to the category of the poetics of memory, the implicated subject, and narrative identity. The next two chapters are devoted to the analysis and comparison of Skóra po dziadku by Mateusz Pakuła and Czystka by Katarzyna Surmiak-Domańska. In the first of these, the author reflects on their relationship with memory. She examines how memory is passed on in the families of the authors, how fiction influences memory in the literary medium, and how the lack of memory transmission affects the consciousness of the authors. In the last chapter, the author reflects on the poetics of memory of the pogroms shaped by the analyzed texts and how they can influence cultural memory. This chapter also touches upon the theme of subjects implicated in the events of the pogrom. It also discusses how family memory and the legacy of the pogrom affect the narrative identity of the authors. The last issue addressed by the author is a reflection on the post-pogrom reality and the potential of Skóra po dziadku and Czystka to re-present it.pl
dc.abstract.plPraca „Pamięć, historia, tożsamość narracyjna – literackie re-prezentacje rzeczywistości popogromowej w Skórze po dziadku Mateusza Pakuły i Czystce Katarzyny Surmiak-Domańskiej” zajmuje się analizą literatury podmiotu pod względem pamięci, zwłaszcza tej odnoszącej się do wydarzenia pogromów ludności. Autorka stara się znaleźć w niej odpowiedź na pytanie, czy kategoria poetyk pamięci może być skutecznym narzędziem badania autobiograficznej literatury popogromowej, którą dzieła te reprezentują. Istotną kwestią poruszaną w pracy jest również dostrzeżenie tego jak pamięć przodków i dziedzictwo pogromów odciskają się na tożsamości narracyjnej podmiotów autorskich. Praca ta została podzielona na dwie części – teoretyczną i analityczną. Pierwszy rozdział poświęcony jest przedstawieniu najważniejszych rozważań dotyczących kwestii pamięci. Przybliżona jest w nim specyfika pamięci: indywidualnej, komunikacyjnej, zbiorowej i kulturowej, jak również różnorodne funkcje pamięci i jej powiązania z literackim medium. Część ta porusza także zagadnienia związane z kategorią poetyki pamięci, podmiotu uwikłanego i tożsamości narracyjnej. Dwa kolejne rozdziały poświęcone są analizie i porównaniu Skóry po dziadku Mateusza Pakuły i Czystki Katarzyny Surmiak-Domańskiej. W pierwszym z nich autorka zastanawia się nad ich związkami z pamięcią. Bada kwestie tego, jak w rodzinach podmiotów autorskich przekazywana jest pamięć, w jaki sposób w literackim medium fikcja oddziałuje na pamięć, a także jak brak przekazu pamięci wpływa na świadomość podmiotów autorskich. W ostatnim rozdziale autorka zastanawia się nad tym, jakie poetyki pamięci o pogromach kształtują analizowane teksty i w jaki sposób mogą one wpływać na pamięć kulturową. W rozdziale tym poruszona jest także wątek podmiotów uwikłanych w wydarzenia pogromu. Jak również tego, jak pamięć rodzinna i dziedzictwo pogromu odciskają się na tożsamości narracyjnej podmiotów autorskich. Ostatnią poruszaną przez autorkę kwestią jest refleksja nad rzeczywistością popogromową i potencjałem Skóry po dziadku i Czystki do jej re-prezentowania.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKobielska, Maria - 105741 pl
dc.contributor.authorSowa, Dominika - USOS317232 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerKobielska, Maria - 105741 pl
dc.contributor.reviewerKoprowska, Karolina - 218195 pl
dc.date.accessioned2025-10-05T22:32:26Z
dc.date.available2025-10-05T22:32:26Z
dc.date.createdat2025-10-05T22:32:26Zen
dc.date.submitted2025-09-30pl
dc.fieldofstudypolonistyka antropologiczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-186483-317232pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/562009
dc.languagepolpl
dc.subject.enCultural memory, individual memory, communicative memory, collective memory, the Kielce pogrom, the Volhynia-Galicia pogrom, Skóra po dziadku, Czystka, narrative identity, re-presentation, implicated subject, poetics of memory, fiction, post-memory, trauma, post-pogrom reality, historypl
dc.subject.plPamięć kulturowa, pamięć indywidualna, pamięć komunikacyjna, pamięć zbiorowa, pogrom kielecki, pogrom wołyńsko-galicyjski, Skóra po dziadku, Czystka, tożsamość narracyjna, re-prezentacja, podmiot uwikłany, poetyka pamięci, fikcja, postpamięć, trauma, rzeczywistość popogromowa, historiapl
dc.titlePamięć, historia, tożsamość narracyjna – literackie re-prezentacje rzeczywistości popogromowej w Skórze po dziadku Mateusza Pakuły i Czystce Katarzyny Surmiak-Domańskiejpl
dc.title.alternativeMemory, history, narrative identity – literary re-presentations of post-pogrom reality in Mateusz Pakuła's Skóra po dziadku and Katarzyna Surmiak-Domańska's Czystka.pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The work “Memory, History, Narrative Identity – Literary Re-presentations of Post-Pogrom Reality in Skóra po dziadku by Mateusz Pakuła and Czystka by Katarzyna Surmiak-Domańska” analyzes the literature of the subject in terms of memory, especially that relating to the pogroms. The author attempts to find an answer to the question of whether the category of the poetics of memory can be an effective tool for studying the autobiographical post-pogrom literature represented by these works. Another important issue addressed in the thesis is the recognition of how the memory of ancestors and the legacy of pogroms affect the narrative identity of the authors. The work is divided into two parts: theoretical and analytical. The first chapter is devoted to presenting the most important considerations regarding the issue of memory. It outlines the specificity of memory: individual, communicative, collective, and cultural, as well as the various functions of memory and its connections with the literary medium. This part also addresses issues related to the category of the poetics of memory, the implicated subject, and narrative identity. The next two chapters are devoted to the analysis and comparison of Skóra po dziadku by Mateusz Pakuła and Czystka by Katarzyna Surmiak-Domańska. In the first of these, the author reflects on their relationship with memory. She examines how memory is passed on in the families of the authors, how fiction influences memory in the literary medium, and how the lack of memory transmission affects the consciousness of the authors. In the last chapter, the author reflects on the poetics of memory of the pogroms shaped by the analyzed texts and how they can influence cultural memory. This chapter also touches upon the theme of subjects implicated in the events of the pogrom. It also discusses how family memory and the legacy of the pogrom affect the narrative identity of the authors. The last issue addressed by the author is a reflection on the post-pogrom reality and the potential of Skóra po dziadku and Czystka to re-present it.
dc.abstract.plpl
Praca „Pamięć, historia, tożsamość narracyjna – literackie re-prezentacje rzeczywistości popogromowej w Skórze po dziadku Mateusza Pakuły i Czystce Katarzyny Surmiak-Domańskiej” zajmuje się analizą literatury podmiotu pod względem pamięci, zwłaszcza tej odnoszącej się do wydarzenia pogromów ludności. Autorka stara się znaleźć w niej odpowiedź na pytanie, czy kategoria poetyk pamięci może być skutecznym narzędziem badania autobiograficznej literatury popogromowej, którą dzieła te reprezentują. Istotną kwestią poruszaną w pracy jest również dostrzeżenie tego jak pamięć przodków i dziedzictwo pogromów odciskają się na tożsamości narracyjnej podmiotów autorskich. Praca ta została podzielona na dwie części – teoretyczną i analityczną. Pierwszy rozdział poświęcony jest przedstawieniu najważniejszych rozważań dotyczących kwestii pamięci. Przybliżona jest w nim specyfika pamięci: indywidualnej, komunikacyjnej, zbiorowej i kulturowej, jak również różnorodne funkcje pamięci i jej powiązania z literackim medium. Część ta porusza także zagadnienia związane z kategorią poetyki pamięci, podmiotu uwikłanego i tożsamości narracyjnej. Dwa kolejne rozdziały poświęcone są analizie i porównaniu Skóry po dziadku Mateusza Pakuły i Czystki Katarzyny Surmiak-Domańskiej. W pierwszym z nich autorka zastanawia się nad ich związkami z pamięcią. Bada kwestie tego, jak w rodzinach podmiotów autorskich przekazywana jest pamięć, w jaki sposób w literackim medium fikcja oddziałuje na pamięć, a także jak brak przekazu pamięci wpływa na świadomość podmiotów autorskich. W ostatnim rozdziale autorka zastanawia się nad tym, jakie poetyki pamięci o pogromach kształtują analizowane teksty i w jaki sposób mogą one wpływać na pamięć kulturową. W rozdziale tym poruszona jest także wątek podmiotów uwikłanych w wydarzenia pogromu. Jak również tego, jak pamięć rodzinna i dziedzictwo pogromu odciskają się na tożsamości narracyjnej podmiotów autorskich. Ostatnią poruszaną przez autorkę kwestią jest refleksja nad rzeczywistością popogromową i potencjałem Skóry po dziadku i Czystki do jej re-prezentowania.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kobielska, Maria - 105741
dc.contributor.authorpl
Sowa, Dominika - USOS317232
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Kobielska, Maria - 105741
dc.contributor.reviewerpl
Koprowska, Karolina - 218195
dc.date.accessioned
2025-10-05T22:32:26Z
dc.date.available
2025-10-05T22:32:26Z
dc.date.createdaten
2025-10-05T22:32:26Z
dc.date.submittedpl
2025-09-30
dc.fieldofstudypl
polonistyka antropologiczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-186483-317232
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/562009
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Cultural memory, individual memory, communicative memory, collective memory, the Kielce pogrom, the Volhynia-Galicia pogrom, Skóra po dziadku, Czystka, narrative identity, re-presentation, implicated subject, poetics of memory, fiction, post-memory, trauma, post-pogrom reality, history
dc.subject.plpl
Pamięć kulturowa, pamięć indywidualna, pamięć komunikacyjna, pamięć zbiorowa, pogrom kielecki, pogrom wołyńsko-galicyjski, Skóra po dziadku, Czystka, tożsamość narracyjna, re-prezentacja, podmiot uwikłany, poetyka pamięci, fikcja, postpamięć, trauma, rzeczywistość popogromowa, historia
dc.titlepl
Pamięć, historia, tożsamość narracyjna – literackie re-prezentacje rzeczywistości popogromowej w Skórze po dziadku Mateusza Pakuły i Czystce Katarzyny Surmiak-Domańskiej
dc.title.alternativepl
Memory, history, narrative identity – literary re-presentations of post-pogrom reality in Mateusz Pakuła's Skóra po dziadku and Katarzyna Surmiak-Domańska's Czystka.
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month

No access

No Thumbnail Available