Fenomen bajki ponowoczesnej. Analiza społeczno-kulturowa świata przedstawionego we współczesnych bajkach

master
dc.abstract.enFairy tale has been an important element in the process of raising young generations for centuries. It tells the recipients the basic truths about life and the surrounding reality, at the same time showing the right attitudes and behavior. Fairytale heroes and their adventures shape the child's perceptions about the social world by providing him with knowledge about his relationships, rules of conduct or values. This work presents the results of qualitative research aimed at analyzing the world represented in postmodern fairy tales, i.e. animated series produced in the second decade of the 21st century. The study attempts to recreate the image of social reality emerging from these productions, and thus check what a child can learn about individual elements of this reality (personal patterns, values and relationships presented). The main task of the author was to answer the questions about who the heroes of postmodern fairy tales are, how the relationships they establish and what set of themes, ideas and beliefs are presented in contemporary children's productions.pl
dc.abstract.plBajka od wieków stanowi istotny element w procesie wychowywania młodych pokoleń. Przekazuje odbiorcom podstawowe prawdy o życiu, o otaczającej rzeczywistości, wskazując jednocześnie właściwe postawy i zachowania. Bajkowi bohaterowie oraz ich perypetie kształtują wyobrażenia dziecka na temat świata społecznego poprzez dostarczanie mu wiedzy na temat panujących w nim relacji, reguł postępowania czy wartości. Niniejsza praca prezentuje wyniki badań jakościowych, których celem była analiza świata przedstawionego w bajkach ponowoczesnych, czyli serialach animowanych wyprodukowanych w drugiej dekadzie XXI wieku. W opracowaniu starano się odtworzyć wyłaniający się z tych produkcji obraz rzeczywistości społecznej, a tym samym sprawdzić, czego na temat poszczególnych elementów tej rzeczywistości (wzorów osobowych, wartości i prezentowanych relacji) może dowiedzieć się dziecko. Głównym zadaniem autorki było odpowiedzenie na pytania o to, kim są bohaterowie bajek ponowoczesnych, jak przedstawiane są nawiązywane przez nich relacje oraz jaki zestaw tematów, idei i przekonań ukazywany jest we współczesnych serialach animowanych dla dzieci.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBogunia-Borowska, Małgorzata - 127388 pl
dc.contributor.authorZielonka, Martynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerBogunia-Borowska, Małgorzata - 127388 pl
dc.contributor.reviewerJabłońska, Barbara - 162112 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T08:36:24Z
dc.date.available2020-07-28T08:36:24Z
dc.date.submitted2020-07-17pl
dc.fieldofstudysocjologiapl
dc.fieldofstudykomunikowanie społecznepl
dc.identifier.apddiploma-143950-264622pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242820
dc.languagepolpl
dc.subject.enfairy tale, postmodern fairy tale, image of the social world, relations, values, socio-cultural analysis, qualitative content analysyspl
dc.subject.plbajka, bajka ponowoczesna, obraz świata społecznego, relacje, wartości, analiza społeczno-kulturowa, jakościowa analiza treścipl
dc.titleFenomen bajki ponowoczesnej. Analiza społeczno-kulturowa świata przedstawionego we współczesnych bajkachpl
dc.title.alternativePostmodern fairy tale phenomenon. Socio-cultural analysis of the world presented in contemporary fairy talespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Fairy tale has been an important element in the process of raising young generations for centuries. It tells the recipients the basic truths about life and the surrounding reality, at the same time showing the right attitudes and behavior. Fairytale heroes and their adventures shape the child's perceptions about the social world by providing him with knowledge about his relationships, rules of conduct or values. This work presents the results of qualitative research aimed at analyzing the world represented in postmodern fairy tales, i.e. animated series produced in the second decade of the 21st century. The study attempts to recreate the image of social reality emerging from these productions, and thus check what a child can learn about individual elements of this reality (personal patterns, values and relationships presented). The main task of the author was to answer the questions about who the heroes of postmodern fairy tales are, how the relationships they establish and what set of themes, ideas and beliefs are presented in contemporary children's productions.
dc.abstract.plpl
Bajka od wieków stanowi istotny element w procesie wychowywania młodych pokoleń. Przekazuje odbiorcom podstawowe prawdy o życiu, o otaczającej rzeczywistości, wskazując jednocześnie właściwe postawy i zachowania. Bajkowi bohaterowie oraz ich perypetie kształtują wyobrażenia dziecka na temat świata społecznego poprzez dostarczanie mu wiedzy na temat panujących w nim relacji, reguł postępowania czy wartości. Niniejsza praca prezentuje wyniki badań jakościowych, których celem była analiza świata przedstawionego w bajkach ponowoczesnych, czyli serialach animowanych wyprodukowanych w drugiej dekadzie XXI wieku. W opracowaniu starano się odtworzyć wyłaniający się z tych produkcji obraz rzeczywistości społecznej, a tym samym sprawdzić, czego na temat poszczególnych elementów tej rzeczywistości (wzorów osobowych, wartości i prezentowanych relacji) może dowiedzieć się dziecko. Głównym zadaniem autorki było odpowiedzenie na pytania o to, kim są bohaterowie bajek ponowoczesnych, jak przedstawiane są nawiązywane przez nich relacje oraz jaki zestaw tematów, idei i przekonań ukazywany jest we współczesnych serialach animowanych dla dzieci.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bogunia-Borowska, Małgorzata - 127388
dc.contributor.authorpl
Zielonka, Martyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Bogunia-Borowska, Małgorzata - 127388
dc.contributor.reviewerpl
Jabłońska, Barbara - 162112
dc.date.accessioned
2020-07-28T08:36:24Z
dc.date.available
2020-07-28T08:36:24Z
dc.date.submittedpl
2020-07-17
dc.fieldofstudypl
socjologia
dc.fieldofstudypl
komunikowanie społeczne
dc.identifier.apdpl
diploma-143950-264622
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/242820
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
fairy tale, postmodern fairy tale, image of the social world, relations, values, socio-cultural analysis, qualitative content analysys
dc.subject.plpl
bajka, bajka ponowoczesna, obraz świata społecznego, relacje, wartości, analiza społeczno-kulturowa, jakościowa analiza treści
dc.titlepl
Fenomen bajki ponowoczesnej. Analiza społeczno-kulturowa świata przedstawionego we współczesnych bajkach
dc.title.alternativepl
Postmodern fairy tale phenomenon. Socio-cultural analysis of the world presented in contemporary fairy tales
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available