Ujęcie kategorii wstrętu w twórczości Artemisii Gentileschi

licenciate
dc.abstract.enThe work „The approach to the category of disgust in the works of Artemisia Gentileschi” it’s a thesis at the cultural studies: texts of culture. In this paper, two works of the baroque painter will be analyzed — „Susanna and the Elders” and „Judith Slaying Holofernes”. An important aspect in analyzing them will be to compare the vision of a female artist to the male painting optics. Examples of the male painters will serve as a contrast to the Artemisia’s Gentileschi artistic activity. The change of perspective is becoming important in the contest of the approach to the category of disgust in the female artist works. That’s one of the reasons the abject will be used in this interpretation. Painter’s experiences as well as a socio-cultural perception of woman in the Gentileschi’s times, put category of disgust as a base of her works. Problematic aspects of excluding women as creators of art seems as an important aspect in deliberation about depriving women of their subjectivity and bringing their function to an object. Overcoming the boundaries becomes crucial in the rebellion against patriarchy. Transgression is a main context of this thesis.The analysis of Artemisia’s art will be based on her biographical threads.The approach to the category of disgust in Gentileschi’s works will be reviewed based on Julia Kristeva’s An essay on Abjection, Sarah Ahmed’s The Performativity of Disgust and Winfred Menninghaus’s Disgust. The Theory and History of a Strong Sensation. What is very important in examining how the perspective changed as an approach to the disgust will be Carolyn Korsmeyer’s book Gender and Aesthetics.As the outcome of this analysis, the questions posed in the introduction will be answered throughout the thesis.pl
dc.abstract.plPraca „Ujęcie kategorii wstrętu w twórczości Artemisii Gentileschi” jest pracą licencjacką na kierunku Kulturoznawstwo: teksty kultury. W niniejszej pracy poddane analizie zostaną dwa dzieła barokowej malarki — „Zuzanna i Starcy” oraz „Judyta zabijająca Holofernesa”. Ważnym elementem w rozważaniu na ich temat będzie porównanie wizji kobiety-artystki do męskiej optyki malarskiej. Przykłady płócien wywodzących się spod ręki malarzy-mężczyzn posłużą jako ujęcia kontrastowe dla działalności artystycznej Artemisii. Zmiana perspektywy staje się istotna w kontekście ujęcia kategorii wstrętu w twórczości artystki. W jej interpretacji użyta zostanie między innymi kategoria abjectu.Zarówno doświadczenia malarki, jak i społeczno-kulturowe postrzeganie kobiety w czasach, w których tworzyła Gentileschi, ustanawiają kategorię wstrętu na gruncie jej twórczości. Problematyka wykluczenia kobiety-twórczyni jawi się jako ważny wątek wobec rozważań na temat pozbawienia kobiet podmiotowości oraz jednoznacznego sprowadzenia ich funkcji do roli przedmiotu. Przekroczenie granic stanowić będzie istotę buntu skierowanego przeciwko systemowi uprzedmiotawiającego postaci kobiece. Działania transgresyjne stają się zatem ważnym kontekstem tejże pracy. Analiza działalności twórczej Artemisii poprowadzona będzie na podstawie wątków biograficznych malarki. Ujęcie kategorii wstrętu w twórczości Gentileschi rozpatrzone zostanie w oparciu o "Esej o wstręcie" Julii Kristevej, "Performatywność Obrzydzenia" Sary Ahmed oraz "Wstręt. Teoria i Historia" Winfrieda Menninghausa. Istotną wobec rozważań na temat zmiany perspektywy, jako ujęcia wstrętu będzie również książka "Gender w Estetyce "Carolyn Korsmeyer. W wyniku poprowadzonej analizy twórczości Artemisii Gentileschi w ujęciu kategorii wstrętu zostanie udzielona odpowiedź na pytania postawione we wstępie pracy.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSzewczyk, Joannapl
dc.contributor.authorBodys, Juliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerSzewczyk, Joannapl
dc.contributor.reviewerŚwierkosz, Monikapl
dc.date.accessioned2020-10-20T18:40:53Z
dc.date.available2020-10-20T18:40:53Z
dc.date.submitted2020-09-18pl
dc.fieldofstudyteksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-136287-232150pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/248713
dc.languagepolpl
dc.subject.encategory of disgust, abject, Artemisia Gentileschi, disgust, sublimity, rapepl
dc.subject.plkategoria wstrętu, abject, Artemisia Gentileschi, wstręt, wzniosłość, gwałtpl
dc.titleUjęcie kategorii wstrętu w twórczości Artemisii Gentileschipl
dc.title.alternativeThe approach to the category of disgust in the works of Artemisia Gentileschipl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The work „The approach to the category of disgust in the works of Artemisia Gentileschi” it’s a thesis at the cultural studies: texts of culture. In this paper, two works of the baroque painter will be analyzed — „Susanna and the Elders” and „Judith Slaying Holofernes”. An important aspect in analyzing them will be to compare the vision of a female artist to the male painting optics. Examples of the male painters will serve as a contrast to the Artemisia’s Gentileschi artistic activity. The change of perspective is becoming important in the contest of the approach to the category of disgust in the female artist works. That’s one of the reasons the abject will be used in this interpretation. Painter’s experiences as well as a socio-cultural perception of woman in the Gentileschi’s times, put category of disgust as a base of her works. Problematic aspects of excluding women as creators of art seems as an important aspect in deliberation about depriving women of their subjectivity and bringing their function to an object. Overcoming the boundaries becomes crucial in the rebellion against patriarchy. Transgression is a main context of this thesis.The analysis of Artemisia’s art will be based on her biographical threads.The approach to the category of disgust in Gentileschi’s works will be reviewed based on Julia Kristeva’s An essay on Abjection, Sarah Ahmed’s The Performativity of Disgust and Winfred Menninghaus’s Disgust. The Theory and History of a Strong Sensation. What is very important in examining how the perspective changed as an approach to the disgust will be Carolyn Korsmeyer’s book Gender and Aesthetics.As the outcome of this analysis, the questions posed in the introduction will be answered throughout the thesis.
dc.abstract.plpl
Praca „Ujęcie kategorii wstrętu w twórczości Artemisii Gentileschi” jest pracą licencjacką na kierunku Kulturoznawstwo: teksty kultury. W niniejszej pracy poddane analizie zostaną dwa dzieła barokowej malarki — „Zuzanna i Starcy” oraz „Judyta zabijająca Holofernesa”. Ważnym elementem w rozważaniu na ich temat będzie porównanie wizji kobiety-artystki do męskiej optyki malarskiej. Przykłady płócien wywodzących się spod ręki malarzy-mężczyzn posłużą jako ujęcia kontrastowe dla działalności artystycznej Artemisii. Zmiana perspektywy staje się istotna w kontekście ujęcia kategorii wstrętu w twórczości artystki. W jej interpretacji użyta zostanie między innymi kategoria abjectu.Zarówno doświadczenia malarki, jak i społeczno-kulturowe postrzeganie kobiety w czasach, w których tworzyła Gentileschi, ustanawiają kategorię wstrętu na gruncie jej twórczości. Problematyka wykluczenia kobiety-twórczyni jawi się jako ważny wątek wobec rozważań na temat pozbawienia kobiet podmiotowości oraz jednoznacznego sprowadzenia ich funkcji do roli przedmiotu. Przekroczenie granic stanowić będzie istotę buntu skierowanego przeciwko systemowi uprzedmiotawiającego postaci kobiece. Działania transgresyjne stają się zatem ważnym kontekstem tejże pracy. Analiza działalności twórczej Artemisii poprowadzona będzie na podstawie wątków biograficznych malarki. Ujęcie kategorii wstrętu w twórczości Gentileschi rozpatrzone zostanie w oparciu o "Esej o wstręcie" Julii Kristevej, "Performatywność Obrzydzenia" Sary Ahmed oraz "Wstręt. Teoria i Historia" Winfrieda Menninghausa. Istotną wobec rozważań na temat zmiany perspektywy, jako ujęcia wstrętu będzie również książka "Gender w Estetyce "Carolyn Korsmeyer. W wyniku poprowadzonej analizy twórczości Artemisii Gentileschi w ujęciu kategorii wstrętu zostanie udzielona odpowiedź na pytania postawione we wstępie pracy.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Szewczyk, Joanna
dc.contributor.authorpl
Bodys, Julia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Szewczyk, Joanna
dc.contributor.reviewerpl
Świerkosz, Monika
dc.date.accessioned
2020-10-20T18:40:53Z
dc.date.available
2020-10-20T18:40:53Z
dc.date.submittedpl
2020-09-18
dc.fieldofstudypl
teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-136287-232150
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/248713
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
category of disgust, abject, Artemisia Gentileschi, disgust, sublimity, rape
dc.subject.plpl
kategoria wstrętu, abject, Artemisia Gentileschi, wstręt, wzniosłość, gwałt
dc.titlepl
Ujęcie kategorii wstrętu w twórczości Artemisii Gentileschi
dc.title.alternativepl
The approach to the category of disgust in the works of Artemisia Gentileschi
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
46
Views per month
Views per city
Krakow
10
Warsaw
8
Poznan
3
Szczecin
3
Dublin
2
Lublin
2
Wroclaw
2
Częstochowa
1
Garby
1
Gdansk
1

No access

No Thumbnail Available