Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Funkcjonowanie poznawcze dzieci z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących dzieci z autyzmem
Cognitive functioning in children with Asperger's syndrome and high-functioning autism
zespół Aspergera, autyzm, wysokofunkcjonujący autyzm, neuropsychologia, funkcjonowanie poznawcze, zaburzenie ze spektrum autyzmu
Asperger's syndrome, high-functioning autism, neuropsychology, cognitive functioning, autism spectrum disorder
Zespół Aspergera i autyzm to według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 z 2009 roku, dwie różne jednostki nozologiczne wchodzące w skład całościowych zaburzeń rozwoju. Po wprowadzeniu klasyfikacji DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5) w roku 2013, gdzie zaburzenia te włączono w jedno spektrum zaburzeń, doszło do rozległej debaty na temat tego, czy zespół Aspergera i wysokofunkcjonujący autyzm są tymi samymi zaburzeniami, czy też nie. Celem niniejszej pracy było zbadanie tej kwestii poprzez porównanie działania wybranych funkcji poznawczych dzieci z diagnozą Zespołu Aspergera oraz dzieci z diagnozą wysokofunkcjonującego autyzmu. Porównano także funkcjonowanie poznawcze wszystkich badanych dzieci z normami dzieci o typowym rozwoju. Zbadano również korelację pomiędzy nasileniem objawów autystycznych a funkcjonowaniem poznawczym. Dodatkowo rozpatrzono możliwą zależność pomiędzy lekami przyjmowanymi przez dzieci a ich funkcjonowaniem poznawczym i nasileniem u nich objawów autystycznych. Zbadano 21 dzieci, dopasowanych pod względem poziomu intelektualnego i wieku z różnymi diagnozami - 16 dzieci z diagnozą zespołu Aspergera, 5 wysokofunkcjonujących dzieci z autyzmem. Badanie zostało wykonane przy użyciu wybranych podtestów Baterii Diagnozy Funkcji Poznawczych PU1 - Pamięć - uwaga- funkcje wykonawcze oraz Kwestionariusza AQ-Child. Uzyskane analizy wykazały, iż badane dzieci z diagnozą autyzmu i diagnozą zespołu Aspergera nie różniły się między sobą pod względem nasilenia cech autystycznych. Znaczące różnice ujawniły się w zakresie wybranych podtestów Baterii PU1 - dzieci z zespołem Aspergera osiągały lepsze wyniki niż wysokofunkcjonujące dzieci z autyzmem w Teście Wykreślania Symboli oraz w Teście Odroczonego Nazywania - poprawne reakcje, ponowny start. Dalsza analiza wykazała istotne różnice pomiędzy średnimi wynikami całej grupy badanych a pomiędzy średnimi wynikami grupy normalizacyjnej metody PU1 w testach: Wykreślanie Gwiazdek, Wykreślanie Symboli, Głośne Odejmowanie, Odroczone Nazywanie (ponowny start), Test Fluencji Słownej II, Test Mapa Parku (spełnione kryteria). Analiza wyników wykazała także, iż dzieci z większym nasileniem cech autyzmu w krótszym czasie wykonywały Test Mapa Parku oraz popełniały mniej błędów w Teście Głośnego Odejmowania. Porównano także nasilenie cech autystycznych i wyniki w podtestach Baterii PU1 u dzieci zażywających leki i niezażywających leków- analiza nie wykazała istotnych statystycznie różnic.
According to the International Statistical Classification of Diseases and Health Problems ICD-10 from 2009 Asperger's Syndrome and autism are two different nosological entities that are included in developmental disorders. After the DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5) has been introduced in 2013, where these two disorders were included in one disorder spectrum, there was widespread debate as to whether Asperger's Syndrome and high-functioning autism are the same condition. The main objective of this dissertation was to investigate this issue by comparing the cognitive performance of children with Asperger's Syndrome and children diagnosed with high-functioning autism. The cognitive functioning of all examined children was also compared with the norms of neurotypical children. The correlation between the severity of autistic symptoms and the cognitive function was also investigated. The possible relationship between the medications taken by children and their cognitive function and the severity of autistic symptoms have also been considered. 21 children, matched in intellectual level and age with different diagnoses, were examined - 16 children diagnosed with AS and 5 children diagnosed with high-functioning autism. The study was conducted using selected subtest of PU1 Battery and The Autism Spectrum Quotient: Children’s Version. The results showed no differences between the intensity of autistic symptoms in children with autism and Asperger's syndrome. Significant differences have emerged to PU1 battery tests - children with Asperger's syndrome have performed better than children with high-functioning autism in plotting stars test and in the deferred naming test - correct reactions, restart. Further analysis showed significant differences between the mean scores of the whole group tested and between the average results of the PU1 standard group in the tests: plotting stars test, plotting symbols test, loud subtraction test, deferred naming test, verbal fluency test II, map of the park test (criteria met). Analysis of the results showed that children with more severe symptoms of autism performed in a shorter time in the map of the park test and made fewer mistakes in the loud subtraction test. The severity of autistic symptoms and results in PU1 battery test were compared in psychotropic medication users and non-users- no significant differences were found.
dc.abstract.en | According to the International Statistical Classification of Diseases and Health Problems ICD-10 from 2009 Asperger's Syndrome and autism are two different nosological entities that are included in developmental disorders. After the DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5) has been introduced in 2013, where these two disorders were included in one disorder spectrum, there was widespread debate as to whether Asperger's Syndrome and high-functioning autism are the same condition. The main objective of this dissertation was to investigate this issue by comparing the cognitive performance of children with Asperger's Syndrome and children diagnosed with high-functioning autism. The cognitive functioning of all examined children was also compared with the norms of neurotypical children. The correlation between the severity of autistic symptoms and the cognitive function was also investigated. The possible relationship between the medications taken by children and their cognitive function and the severity of autistic symptoms have also been considered. 21 children, matched in intellectual level and age with different diagnoses, were examined - 16 children diagnosed with AS and 5 children diagnosed with high-functioning autism. The study was conducted using selected subtest of PU1 Battery and The Autism Spectrum Quotient: Children’s Version. The results showed no differences between the intensity of autistic symptoms in children with autism and Asperger's syndrome. Significant differences have emerged to PU1 battery tests - children with Asperger's syndrome have performed better than children with high-functioning autism in plotting stars test and in the deferred naming test - correct reactions, restart. Further analysis showed significant differences between the mean scores of the whole group tested and between the average results of the PU1 standard group in the tests: plotting stars test, plotting symbols test, loud subtraction test, deferred naming test, verbal fluency test II, map of the park test (criteria met). Analysis of the results showed that children with more severe symptoms of autism performed in a shorter time in the map of the park test and made fewer mistakes in the loud subtraction test. The severity of autistic symptoms and results in PU1 battery test were compared in psychotropic medication users and non-users- no significant differences were found. | pl |
dc.abstract.pl | Zespół Aspergera i autyzm to według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 z 2009 roku, dwie różne jednostki nozologiczne wchodzące w skład całościowych zaburzeń rozwoju. Po wprowadzeniu klasyfikacji DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5) w roku 2013, gdzie zaburzenia te włączono w jedno spektrum zaburzeń, doszło do rozległej debaty na temat tego, czy zespół Aspergera i wysokofunkcjonujący autyzm są tymi samymi zaburzeniami, czy też nie. Celem niniejszej pracy było zbadanie tej kwestii poprzez porównanie działania wybranych funkcji poznawczych dzieci z diagnozą Zespołu Aspergera oraz dzieci z diagnozą wysokofunkcjonującego autyzmu. Porównano także funkcjonowanie poznawcze wszystkich badanych dzieci z normami dzieci o typowym rozwoju. Zbadano również korelację pomiędzy nasileniem objawów autystycznych a funkcjonowaniem poznawczym. Dodatkowo rozpatrzono możliwą zależność pomiędzy lekami przyjmowanymi przez dzieci a ich funkcjonowaniem poznawczym i nasileniem u nich objawów autystycznych. Zbadano 21 dzieci, dopasowanych pod względem poziomu intelektualnego i wieku z różnymi diagnozami - 16 dzieci z diagnozą zespołu Aspergera, 5 wysokofunkcjonujących dzieci z autyzmem. Badanie zostało wykonane przy użyciu wybranych podtestów Baterii Diagnozy Funkcji Poznawczych PU1 - Pamięć - uwaga- funkcje wykonawcze oraz Kwestionariusza AQ-Child. Uzyskane analizy wykazały, iż badane dzieci z diagnozą autyzmu i diagnozą zespołu Aspergera nie różniły się między sobą pod względem nasilenia cech autystycznych. Znaczące różnice ujawniły się w zakresie wybranych podtestów Baterii PU1 - dzieci z zespołem Aspergera osiągały lepsze wyniki niż wysokofunkcjonujące dzieci z autyzmem w Teście Wykreślania Symboli oraz w Teście Odroczonego Nazywania - poprawne reakcje, ponowny start. Dalsza analiza wykazała istotne różnice pomiędzy średnimi wynikami całej grupy badanych a pomiędzy średnimi wynikami grupy normalizacyjnej metody PU1 w testach: Wykreślanie Gwiazdek, Wykreślanie Symboli, Głośne Odejmowanie, Odroczone Nazywanie (ponowny start), Test Fluencji Słownej II, Test Mapa Parku (spełnione kryteria). Analiza wyników wykazała także, iż dzieci z większym nasileniem cech autyzmu w krótszym czasie wykonywały Test Mapa Parku oraz popełniały mniej błędów w Teście Głośnego Odejmowania. Porównano także nasilenie cech autystycznych i wyniki w podtestach Baterii PU1 u dzieci zażywających leki i niezażywających leków- analiza nie wykazała istotnych statystycznie różnic. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Przewłocki, Ryszard - 131566 | pl |
dc.contributor.author | Konop, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Przewłocki, Ryszard - 131566 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bober-Płonka, Bogusława - 173342 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T10:20:25Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T10:20:25Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-26 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-117800-163628 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222947 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Asperger's syndrome, high-functioning autism, neuropsychology, cognitive functioning, autism spectrum disorder | pl |
dc.subject.pl | zespół Aspergera, autyzm, wysokofunkcjonujący autyzm, neuropsychologia, funkcjonowanie poznawcze, zaburzenie ze spektrum autyzmu | pl |
dc.title | Funkcjonowanie poznawcze dzieci z zespołem Aspergera i wysokofunkcjonujących dzieci z autyzmem | pl |
dc.title.alternative | Cognitive functioning in children with Asperger's syndrome and high-functioning autism | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |