Media a przestępczość: analiza potencjalnego wpływu obrazu przestępczości w mediach na społeczeństwo

master
dc.abstract.enIt is widely known that the public's knowledge of crime is largely derived from the media, which play a key role in shaping perceptions of offenders, victims and the justice system. However, the portrayal of crime in the media varies depending on the form and type of media outlet in question, as well as the purpose of the media report. Depending on the intentions of the journalist or presenter, news about a particular crime may take the form of a mere information, but it may also become a sensation or create fear among the audience. Criminologists have recognised the influence of the media on the public's perception of different types and categories of crime since the early days of press and radio. Within this framework, different theories were formulated, emphasising various possibilities and types of media outlets. At a time when there are many more types and forms of mass media, subject matter experts are increasingly aware of the different types of influence the media can have on people's perception of crime. Indeed, crime in the media can be a source of fear, an inspiration to commit criminal acts, a form of stigmatisation and victimisation, entertainment, and can also serve as support for law enforcement. By ‘media’ one can mean both the older (traditional) media, which include print media (press), visual media (including television and film) and audio media (radio), and the so-called new media, which include the Internet, social media and electronic games. Due to the modern nature and the wide and relatively unexplored range of possibilities of new media, this paper is limited to traditional media only, taking into account their development and current modern form.pl
dc.abstract.plPowszechnie wiadomo, że wiedza społeczeństwa na temat przestępczości w dużej mierze pochodzi z mediów, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu percepcji przestępców, ofiar i wymiaru sprawiedliwości. Jednakże, obraz przestępczości w mediach różni się w zależności od formy oraz rodzaju danego medium, a także celu danego przekazu medialnego. W zależności od intencji dziennikarza lub prowadzącego, wiadomość o danym przestępstwie może przybrać formę jedynie informacji, ale może także stać się sensacją lub wywołać strach wśród odbiorców. Kryminolodzy zaczęli dostrzegać problematykę wpływu mediów na postrzeganie przez społeczeństwo różnych typów oraz rodzajów przestępczości już od początku istnienia prasy oraz radia. W ramach tej problematyki formułowane były rozmaite teorie, kładące nacisk na różne możliwości oraz rodzaje środków masowego przekazu. W czasach, kiedy rodzajów oraz form środków masowego przekazu jest znacznie więcej, eksperci tematyki coraz bardziej zdają sobie sprawę z różnych rodzajów wpływu jakie media potrafią mieć na postrzeganie przez ludzi przestępczości. Przestępczość w mediach może być bowiem źródłem lęku, inspiracją do popełniania czynów zabronionych, formą stygmatyzacji oraz wiktymizacji, rozrywki, a także może służyć jako wsparcie dla organów ścigania. Poprzez „media” można rozumieć zarówno starsze (tradycyjne) media, do których klasyfikowane są media drukowane (prasa), media wizualne (m.in. telewizja i film) oraz media dźwiękowe (radio), jak i tzw. nowe media, które obejmują Internet, media społecznościowe oraz gry elektroniczne. W związku z nowoczesnym charakterem i szeroką oraz względnie niezbadaną gamą możliwości nowych mediów, niniejsza praca została ograniczona jedynie do tradycyjnych mediów, z uwzględnieniem ich rozwoju oraz aktualnej nowoczesnej formy.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKrajewski, Krzysztof - 129416 pl
dc.contributor.authorJodłowska, Julia - USOS276379 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerDrzazga, Edyta - 134509 pl
dc.contributor.reviewerKrajewski, Krzysztof - 129416 pl
dc.date.accessioned2024-06-28T00:23:08Z
dc.date.available2024-06-28T00:23:08Z
dc.date.submitted2024-06-26pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-174916-276379pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362235
dc.languagepolpl
dc.subject.enCrime, media, mass media, impact, cultural criminology, news coveragepl
dc.subject.plPrzestępczość, media, środki masowego przekazu, wpływ, kryminologia kulturowa, relacje medialnepl
dc.titleMedia a przestępczość: analiza potencjalnego wpływu obrazu przestępczości w mediach na społeczeństwopl
dc.title.alternativeMedia and crime: an analysis of the potential impact of crime-related media images on societypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
It is widely known that the public's knowledge of crime is largely derived from the media, which play a key role in shaping perceptions of offenders, victims and the justice system. However, the portrayal of crime in the media varies depending on the form and type of media outlet in question, as well as the purpose of the media report. Depending on the intentions of the journalist or presenter, news about a particular crime may take the form of a mere information, but it may also become a sensation or create fear among the audience. Criminologists have recognised the influence of the media on the public's perception of different types and categories of crime since the early days of press and radio. Within this framework, different theories were formulated, emphasising various possibilities and types of media outlets. At a time when there are many more types and forms of mass media, subject matter experts are increasingly aware of the different types of influence the media can have on people's perception of crime. Indeed, crime in the media can be a source of fear, an inspiration to commit criminal acts, a form of stigmatisation and victimisation, entertainment, and can also serve as support for law enforcement. By ‘media’ one can mean both the older (traditional) media, which include print media (press), visual media (including television and film) and audio media (radio), and the so-called new media, which include the Internet, social media and electronic games. Due to the modern nature and the wide and relatively unexplored range of possibilities of new media, this paper is limited to traditional media only, taking into account their development and current modern form.
dc.abstract.plpl
Powszechnie wiadomo, że wiedza społeczeństwa na temat przestępczości w dużej mierze pochodzi z mediów, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu percepcji przestępców, ofiar i wymiaru sprawiedliwości. Jednakże, obraz przestępczości w mediach różni się w zależności od formy oraz rodzaju danego medium, a także celu danego przekazu medialnego. W zależności od intencji dziennikarza lub prowadzącego, wiadomość o danym przestępstwie może przybrać formę jedynie informacji, ale może także stać się sensacją lub wywołać strach wśród odbiorców. Kryminolodzy zaczęli dostrzegać problematykę wpływu mediów na postrzeganie przez społeczeństwo różnych typów oraz rodzajów przestępczości już od początku istnienia prasy oraz radia. W ramach tej problematyki formułowane były rozmaite teorie, kładące nacisk na różne możliwości oraz rodzaje środków masowego przekazu. W czasach, kiedy rodzajów oraz form środków masowego przekazu jest znacznie więcej, eksperci tematyki coraz bardziej zdają sobie sprawę z różnych rodzajów wpływu jakie media potrafią mieć na postrzeganie przez ludzi przestępczości. Przestępczość w mediach może być bowiem źródłem lęku, inspiracją do popełniania czynów zabronionych, formą stygmatyzacji oraz wiktymizacji, rozrywki, a także może służyć jako wsparcie dla organów ścigania. Poprzez „media” można rozumieć zarówno starsze (tradycyjne) media, do których klasyfikowane są media drukowane (prasa), media wizualne (m.in. telewizja i film) oraz media dźwiękowe (radio), jak i tzw. nowe media, które obejmują Internet, media społecznościowe oraz gry elektroniczne. W związku z nowoczesnym charakterem i szeroką oraz względnie niezbadaną gamą możliwości nowych mediów, niniejsza praca została ograniczona jedynie do tradycyjnych mediów, z uwzględnieniem ich rozwoju oraz aktualnej nowoczesnej formy.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Krajewski, Krzysztof - 129416
dc.contributor.authorpl
Jodłowska, Julia - USOS276379
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Drzazga, Edyta - 134509
dc.contributor.reviewerpl
Krajewski, Krzysztof - 129416
dc.date.accessioned
2024-06-28T00:23:08Z
dc.date.available
2024-06-28T00:23:08Z
dc.date.submittedpl
2024-06-26
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-174916-276379
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362235
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Crime, media, mass media, impact, cultural criminology, news coverage
dc.subject.plpl
Przestępczość, media, środki masowego przekazu, wpływ, kryminologia kulturowa, relacje medialne
dc.titlepl
Media a przestępczość: analiza potencjalnego wpływu obrazu przestępczości w mediach na społeczeństwo
dc.title.alternativepl
Media and crime: an analysis of the potential impact of crime-related media images on society
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
237
Views per month
Views per city
Warsaw
67
Krakow
25
Lodz
19
Wroclaw
12
Gdansk
7
Poznan
7
Szczecin
7
Terespol
7
Bydgoszcz
5
Lublin
5

No access

No Thumbnail Available
Collections