Fluencja werbalna i niewerbalna oraz objawy depresyjne u pacjentów z MCI

master
dc.abstract.enThe following paper , "Verbal and nonverbal fluency along with depression symptoms in MCI", focuses on finding associations between cognitive functioning in fluency and depressive symptoms found in patients with mild cognitive impairment. Although depression is, the most common mental disorder, in the elderly, it is very often underdiagnosed and untreated (Humięcka, Targowski, 2017) , which may be associated with a reduction in quality of life, also in the area of cognitive functioning in fluency. The decline in cognitive performance, associated with depressive disorders, can be particularly difficult for patients with MCI. The present study aims to investigate the relationship between the presence of depressive symptoms and the phonemic, semantic and nonverbal fluency functioning of patients with MCI. Furthermore, the relationship between the severity of depressive symptoms in patients with MCI and the fluency functioning of this group of patients was examined. The ACE-III test, Ruff's Figural Fluency Test, Yesavage's Geriatric Depression Scale, and the author's Cognitive-Emotional Functioning of the Elderly Questionnaire were used for research purposes. Patients with MCI and depressive symptoms were shown to have lower phonemic fluency and general verbal fluency scores compared to patients with MCI without depressive symptoms. Moreover, the level of severity of depressive symptoms was related to the magnitude of phonemic fluency deficits. It was also shown that as the level of cognitive-emotional functioning increased, the level of performance on tasks testing phonemic fluency and the overall verbal fluency score increased. No relationship was found between semantic fluency and nonverbal fluency, and depressive symptoms.Associations were also found between cognitive-emotional functioning, as measured by a self-reported questionnaire and GDS, ACE-III, and education. Better cognitive-emotional functioning was associated with lower severity of depressive symptoms, better cognitive functioning, and higher education level. Education level was also associated with higher performance on phonemic, semantic, and nonverbal fluency tests.pl
dc.abstract.plPoniższa praca ,,Fluencja werbalna i niewerbalna oraz objawy depresyjne u pacjentów z MCI” koncentruje się na poszukiwaniu związków między funkcjonowaniem poznawczym w zakresie fluencji a objawami depresyjnymi, występującymi u pacjentów z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi. Pomimo, że depresja jest najczęściej występującym zaburzeniem psychicznym w wieku podeszłym, bardzo często jest niediagnozowana i nieleczona (Humięcka, Targowski, 2017). Może wiązać się to z obniżeniem jakości życia, również w obszarze funkcjonowania poznawczego w zakresie fluencji, a spadek sprawności poznawczej, związany z zaburzeniami depresyjnymi, może okazać się szczególnie trudny dla pacjentów z MCI. Niniejsza praca ma na celu zbadanie związków między występowaniem objawów depresyjnych a funkcjonowaniem w zakresie fonemicznej i semantycznej fluencji werbalnej oraz fluencji niewerbalnej pacjentów z MCI. Ponadto badano związek między nasileniem symptomów depresyjnych u pacjentów z MCI, a funkcjonowaniem w zakresie fluencji tej grupy pacjentów. Do celów badawczych posłużono się testem ACE-III, Testem fluencji figuralnej Ruff’a, Geriatryczną skalą oceny depresji Yesavage’a oraz autorskim Kwestionariuszem funkcjonowania poznawczo-emocjonalnego osoby starszej. Wykazano, że pacjenci z MCI i symptomami depresyjnymi osiągają niższe wyniki w zakresie fluencji werbalnej i fluencji werbalnej fonemicznej, w porównaniu do pacjentów z MCI bez objawów depresyjnych oraz, że poziom nasilenia objawów depresyjnych ma związek z wielkością deficytów w zakresie fluencji fonemicznej. Wykazano również, iż wraz ze wzrostem poziomu funkcjonowania poznawczo-emocjonalnego wzrastał poziom wykonania zadań badających fluencję fonemiczną oraz ogólny poziom funkcjonowania w zakresie fluencji werbalnej. Nie wykazano związku między fluencją semantyczną oraz niewerbalną a objawami depresyjnymi.Wyniki badania wskazują także na związki między funkcjonowaniem poznawczo-emocjonalnym, mierzonym autorskim kwestionariuszem z GDS, ACE-III oraz wykształceniem. Lepsze funkcjonowanie poznawczo-emocjonalne wiązało się z mniejszym nasileniem objawów depresyjnych, lepszym funkcjonowaniem poznawczym i wyższym poziomem wykształcenia. Poziom wykształcenia wiązał się również z wyższym poziomem wykonania prób fluencji fonemicznej, semantycznej i niewerbalnej.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBober-Płonka, Bogusława - 173342 pl
dc.contributor.authorSyska, Gabrielapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerBober-Płonka, Bogusława - 173342 pl
dc.contributor.reviewerGolonka, Krystyna - 128099 pl
dc.date.accessioned2022-07-06T21:45:48Z
dc.date.available2022-07-06T21:45:48Z
dc.date.submitted2022-07-06pl
dc.fieldofstudyneuropsychologia i neurokognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-156830-245342pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294965
dc.languagepolpl
dc.subject.enmild cognitive impairment, depression, verbal fluency, nonverbal fluency, Ruff’s figural fluencypl
dc.subject.plłagodne zaburzenia poznawcze, depresja, fluencja werbalna, fluencja niewerbalna, fluencja niewerbalna Ruffapl
dc.titleFluencja werbalna i niewerbalna oraz objawy depresyjne u pacjentów z MCIpl
dc.title.alternativeVerbal and nonverbal fluency along with depression symptoms in MCIpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following paper , "Verbal and nonverbal fluency along with depression symptoms in MCI", focuses on finding associations between cognitive functioning in fluency and depressive symptoms found in patients with mild cognitive impairment. Although depression is, the most common mental disorder, in the elderly, it is very often underdiagnosed and untreated (Humięcka, Targowski, 2017) , which may be associated with a reduction in quality of life, also in the area of cognitive functioning in fluency. The decline in cognitive performance, associated with depressive disorders, can be particularly difficult for patients with MCI. The present study aims to investigate the relationship between the presence of depressive symptoms and the phonemic, semantic and nonverbal fluency functioning of patients with MCI. Furthermore, the relationship between the severity of depressive symptoms in patients with MCI and the fluency functioning of this group of patients was examined. The ACE-III test, Ruff's Figural Fluency Test, Yesavage's Geriatric Depression Scale, and the author's Cognitive-Emotional Functioning of the Elderly Questionnaire were used for research purposes. Patients with MCI and depressive symptoms were shown to have lower phonemic fluency and general verbal fluency scores compared to patients with MCI without depressive symptoms. Moreover, the level of severity of depressive symptoms was related to the magnitude of phonemic fluency deficits. It was also shown that as the level of cognitive-emotional functioning increased, the level of performance on tasks testing phonemic fluency and the overall verbal fluency score increased. No relationship was found between semantic fluency and nonverbal fluency, and depressive symptoms.Associations were also found between cognitive-emotional functioning, as measured by a self-reported questionnaire and GDS, ACE-III, and education. Better cognitive-emotional functioning was associated with lower severity of depressive symptoms, better cognitive functioning, and higher education level. Education level was also associated with higher performance on phonemic, semantic, and nonverbal fluency tests.
dc.abstract.plpl
Poniższa praca ,,Fluencja werbalna i niewerbalna oraz objawy depresyjne u pacjentów z MCI” koncentruje się na poszukiwaniu związków między funkcjonowaniem poznawczym w zakresie fluencji a objawami depresyjnymi, występującymi u pacjentów z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi. Pomimo, że depresja jest najczęściej występującym zaburzeniem psychicznym w wieku podeszłym, bardzo często jest niediagnozowana i nieleczona (Humięcka, Targowski, 2017). Może wiązać się to z obniżeniem jakości życia, również w obszarze funkcjonowania poznawczego w zakresie fluencji, a spadek sprawności poznawczej, związany z zaburzeniami depresyjnymi, może okazać się szczególnie trudny dla pacjentów z MCI. Niniejsza praca ma na celu zbadanie związków między występowaniem objawów depresyjnych a funkcjonowaniem w zakresie fonemicznej i semantycznej fluencji werbalnej oraz fluencji niewerbalnej pacjentów z MCI. Ponadto badano związek między nasileniem symptomów depresyjnych u pacjentów z MCI, a funkcjonowaniem w zakresie fluencji tej grupy pacjentów. Do celów badawczych posłużono się testem ACE-III, Testem fluencji figuralnej Ruff’a, Geriatryczną skalą oceny depresji Yesavage’a oraz autorskim Kwestionariuszem funkcjonowania poznawczo-emocjonalnego osoby starszej. Wykazano, że pacjenci z MCI i symptomami depresyjnymi osiągają niższe wyniki w zakresie fluencji werbalnej i fluencji werbalnej fonemicznej, w porównaniu do pacjentów z MCI bez objawów depresyjnych oraz, że poziom nasilenia objawów depresyjnych ma związek z wielkością deficytów w zakresie fluencji fonemicznej. Wykazano również, iż wraz ze wzrostem poziomu funkcjonowania poznawczo-emocjonalnego wzrastał poziom wykonania zadań badających fluencję fonemiczną oraz ogólny poziom funkcjonowania w zakresie fluencji werbalnej. Nie wykazano związku między fluencją semantyczną oraz niewerbalną a objawami depresyjnymi.Wyniki badania wskazują także na związki między funkcjonowaniem poznawczo-emocjonalnym, mierzonym autorskim kwestionariuszem z GDS, ACE-III oraz wykształceniem. Lepsze funkcjonowanie poznawczo-emocjonalne wiązało się z mniejszym nasileniem objawów depresyjnych, lepszym funkcjonowaniem poznawczym i wyższym poziomem wykształcenia. Poziom wykształcenia wiązał się również z wyższym poziomem wykonania prób fluencji fonemicznej, semantycznej i niewerbalnej.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bober-Płonka, Bogusława - 173342
dc.contributor.authorpl
Syska, Gabriela
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Bober-Płonka, Bogusława - 173342
dc.contributor.reviewerpl
Golonka, Krystyna - 128099
dc.date.accessioned
2022-07-06T21:45:48Z
dc.date.available
2022-07-06T21:45:48Z
dc.date.submittedpl
2022-07-06
dc.fieldofstudypl
neuropsychologia i neurokognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-156830-245342
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294965
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
mild cognitive impairment, depression, verbal fluency, nonverbal fluency, Ruff’s figural fluency
dc.subject.plpl
łagodne zaburzenia poznawcze, depresja, fluencja werbalna, fluencja niewerbalna, fluencja niewerbalna Ruffa
dc.titlepl
Fluencja werbalna i niewerbalna oraz objawy depresyjne u pacjentów z MCI
dc.title.alternativepl
Verbal and nonverbal fluency along with depression symptoms in MCI
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
40
Views per month
Views per city
Warsaw
11
Krakow
5
Lodz
4
Bydgoszcz
2
Katowice
2
Kielce
2
Rumia
2
Wroclaw
2
Chorzów
1
Działdowo
1

No access

No Thumbnail Available
Collections