Prawidłowa implementacja prawa unijnego czy wsparcie przedsiębiorców? : o dylematach regulacyjnych w czasach Covid-19 na przykładzie problemu terminu zwrotu przedpłat podróżnym przez organizatorów turystyki

2021
journal article
article
dc.abstract.enFor many years one of the most disputed issues in the case of a package travel contract is the problem of impact of withdrawal from the contract by the parties (especially by the traveller) before the beginning of the package. Th e subject of the article is to refer to one issue arising in this context, i.e. the time within which prepayments should be refunded in the case of termination of the contractual relationship before the beginning of the package. Recognising the importance of this issue and, above all, its practical signifi cance, the EU legislator in Directive 2015/2302 introduced detailed regulations on this issue, which have also been implemented in Polish law, not entirely correctly in fact. In connection with the Covid-19 pandemic, the Polish legislator in this respect twice adopted regulations which were in breach of Article 12(4) of Directive 2015/2302. A legislator's right (in principle) decision to assist entrepreneurs should also take into account EU consumer protection standards, which the Polish legislator is obliged to meet. Th e discussed example shows that the source of risk to consumer interests during Covid-19 may be not only the actions and omissions of entrepreneurs, but also the activity of state authorities. Regardless of the comments related to the implementation of Directive 2015/2302, in the author’s opinion, a serious discussion on the distribution of risk between the organiser and the traveller in a situation of extraordinary and unavoidable circumstances, especially on such a scale as in the case of the Covid-19 pandemic, is needed on the basis of Directive 2015/2302.pl
dc.abstract.plOd wielu lat jedną z bardziej spornych kwestii w przypadku umowy o udział w imprezie turystycznej jest problematyka oceny skutków finansowych odstąpienia przez strony (zwłaszcza przez podróżnego) od umowy przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Przedmiotem artykułu jest odniesieni e się do jednej kwestii powstającej na tym tle, tj. do terminu w ciągu którego powinien nastąpić zwrot podróżnemu przedpłat w sytuacji zakończenia stosunku umownego przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Dostrzegając wagę tej kwestii, a przede wszystkim jej praktyczną doniosłość, ustawodawca unijny w dyrektywie 2015/2302 wprowadził szczegółowe regulacje tej problematyki, które zostały wdrożone również w prawie polskim, nie do końca zresztą poprawnie. W związku z pandemią Covid-19 ustawodawca polski w tym zakresie dwukrotnie przyjął regulacje, które stanowiły naruszenie art. 12 ust. 4 dyrektywy 2015/2302. Zasługująca co do zasady na uznanie decyzja ustawodawcy o chęci pomocy przedsiębiorcom powinna uwzględniać również unijne standardy ochrony konsumenta, do których zachowania ustawodawca polski jest zobowiązany. Omawiany przykład pokazuje, że źródłem zagrożeń dla interesów konsumentów w czasie Covid-19 mogą być nie tylko działania i zaniechania przedsiębiorców, ale także aktywność władz państwowych. Niezależnie od uwag związanych w implementacją dyrektywy 2015/2302, w ocenie autora na gruncie dyrektywy 2015/2302 potrzebna jest poważna dyskusja na temat rozkładu ryzyka między organizatorem a podróżnym w sytuacji wystąpienia nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności, zwłaszcza w takiej skali, jak w przypadku pandemii Covid-19.pl
dc.contributor.authorCybula, Piotrpl
dc.date.accession2021-05-11pl
dc.date.accessioned2021-05-11T10:30:10Z
dc.date.available2021-05-11T10:30:10Z
dc.date.issued2021pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical45-70pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume19pl
dc.identifier.doi10.26106/dkrm-m820pl
dc.identifier.issn1730-4504pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/270946
dc.identifier.weblinkhttps://europeistyka.uj.edu.pl/documents/3458728/147898916/PWPM_2021_19_02_Cybula.pdfpl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-SA
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enCovid-19 pandemicpl
dc.subject.enDirective (EU) 2015/2302pl
dc.subject.enAct on package travel and linked travel arrangementspl
dc.subject.entime for refunding prepaymentspl
dc.subject.plpandemia Covid-19pl
dc.subject.plDyrektywa (UE) 2015/2302pl
dc.subject.plustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznychpl
dc.subject.pltermin zwrotu przedpłatpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePrawidłowa implementacja prawa unijnego czy wsparcie przedsiębiorców? : o dylematach regulacyjnych w czasach Covid-19 na przykładzie problemu terminu zwrotu przedpłat podróżnym przez organizatorów turystykipl
dc.title.alternativeCorrect implementation of EU law or support for entrepreneurs? : regulatory dilemmas in the time of Covid-19 pandemic on the example of the problem of the time for the refund of prepayments to travellers by organiserspl
dc.title.journalProblemy Współczesnego Prawa Międzynarodowego, Europejskiego i Porównawczegopl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
For many years one of the most disputed issues in the case of a package travel contract is the problem of impact of withdrawal from the contract by the parties (especially by the traveller) before the beginning of the package. Th e subject of the article is to refer to one issue arising in this context, i.e. the time within which prepayments should be refunded in the case of termination of the contractual relationship before the beginning of the package. Recognising the importance of this issue and, above all, its practical signifi cance, the EU legislator in Directive 2015/2302 introduced detailed regulations on this issue, which have also been implemented in Polish law, not entirely correctly in fact. In connection with the Covid-19 pandemic, the Polish legislator in this respect twice adopted regulations which were in breach of Article 12(4) of Directive 2015/2302. A legislator's right (in principle) decision to assist entrepreneurs should also take into account EU consumer protection standards, which the Polish legislator is obliged to meet. Th e discussed example shows that the source of risk to consumer interests during Covid-19 may be not only the actions and omissions of entrepreneurs, but also the activity of state authorities. Regardless of the comments related to the implementation of Directive 2015/2302, in the author’s opinion, a serious discussion on the distribution of risk between the organiser and the traveller in a situation of extraordinary and unavoidable circumstances, especially on such a scale as in the case of the Covid-19 pandemic, is needed on the basis of Directive 2015/2302.
dc.abstract.plpl
Od wielu lat jedną z bardziej spornych kwestii w przypadku umowy o udział w imprezie turystycznej jest problematyka oceny skutków finansowych odstąpienia przez strony (zwłaszcza przez podróżnego) od umowy przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Przedmiotem artykułu jest odniesieni e się do jednej kwestii powstającej na tym tle, tj. do terminu w ciągu którego powinien nastąpić zwrot podróżnemu przedpłat w sytuacji zakończenia stosunku umownego przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Dostrzegając wagę tej kwestii, a przede wszystkim jej praktyczną doniosłość, ustawodawca unijny w dyrektywie 2015/2302 wprowadził szczegółowe regulacje tej problematyki, które zostały wdrożone również w prawie polskim, nie do końca zresztą poprawnie. W związku z pandemią Covid-19 ustawodawca polski w tym zakresie dwukrotnie przyjął regulacje, które stanowiły naruszenie art. 12 ust. 4 dyrektywy 2015/2302. Zasługująca co do zasady na uznanie decyzja ustawodawcy o chęci pomocy przedsiębiorcom powinna uwzględniać również unijne standardy ochrony konsumenta, do których zachowania ustawodawca polski jest zobowiązany. Omawiany przykład pokazuje, że źródłem zagrożeń dla interesów konsumentów w czasie Covid-19 mogą być nie tylko działania i zaniechania przedsiębiorców, ale także aktywność władz państwowych. Niezależnie od uwag związanych w implementacją dyrektywy 2015/2302, w ocenie autora na gruncie dyrektywy 2015/2302 potrzebna jest poważna dyskusja na temat rozkładu ryzyka między organizatorem a podróżnym w sytuacji wystąpienia nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności, zwłaszcza w takiej skali, jak w przypadku pandemii Covid-19.
dc.contributor.authorpl
Cybula, Piotr
dc.date.accessionpl
2021-05-11
dc.date.accessioned
2021-05-11T10:30:10Z
dc.date.available
2021-05-11T10:30:10Z
dc.date.issuedpl
2021
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physicalpl
45-70
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
19
dc.identifier.doipl
10.26106/dkrm-m820
dc.identifier.issnpl
1730-4504
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/270946
dc.identifier.weblinkpl
https://europeistyka.uj.edu.pl/documents/3458728/147898916/PWPM_2021_19_02_Cybula.pdf
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-SA
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Covid-19 pandemic
dc.subject.enpl
Directive (EU) 2015/2302
dc.subject.enpl
Act on package travel and linked travel arrangements
dc.subject.enpl
time for refunding prepayments
dc.subject.plpl
pandemia Covid-19
dc.subject.plpl
Dyrektywa (UE) 2015/2302
dc.subject.plpl
ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
dc.subject.plpl
termin zwrotu przedpłat
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Prawidłowa implementacja prawa unijnego czy wsparcie przedsiębiorców? : o dylematach regulacyjnych w czasach Covid-19 na przykładzie problemu terminu zwrotu przedpłat podróżnym przez organizatorów turystyki
dc.title.alternativepl
Correct implementation of EU law or support for entrepreneurs? : regulatory dilemmas in the time of Covid-19 pandemic on the example of the problem of the time for the refund of prepayments to travellers by organisers
dc.title.journalpl
Problemy Współczesnego Prawa Międzynarodowego, Europejskiego i Porównawczego
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
47
Views per month
Views per city
Ashburn
7
Dublin
5
Gmina Złota
3
Koszalin
2
Krakow
2
Wroclaw
2
Beijing
1
Brussels
1
Des Moines
1
Kruševac
1
Downloads
cybula_prawidlowa_implementacja_prawa_unijnego_2021.pdf
29
cybula_prawidlowa_implementacja_prawa_unijnego_2021.odt
15