Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pojęcie informacji publicznej
The concept of public information
pojęcie informacji publicznej, informacja publiczna, prawo dostępu do informacji publicznej
the concept of public information, public information, the right of access to public information
Tematem niniejszej pracy jest pojęcie informacji publicznej, stanowiące wyznacznik poziomu jawności życia publicznego, którą powszechnie uznaje się za jeden z fundamentów współczesnej demokracji.Praca przedstawia pojęcie informacji publicznej zarówno w ramach polskiego porządku prawnego jak i prawa międzynarodowego, europejskiego oraz unijnego. Punktem wyjściowym dla analizy tego pojęcia zostało uczynione prawo dostępu do informacji publicznej, które zostało omówione w pierwszym rozdziale pracy. Zaprezentowany został aspekt ponadpaństwowy, konstytucyjny oraz ustawowy prawa dostępu do informacji publicznej. Prawo to zostało również ukazane w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego.W dalszej części pracy (rozdziały drugi i trzeci) przeanalizowany został aspekt teoretyczny oraz praktyczny pojęcia informacji publicznej. Teoretyczne ujęcie pojęcia informacji publicznej zrekonstruowano na podstawie interpretacji poglądów doktryny prawa administracyjnego, przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz wybranych innych aktów normatywnych odnoszących się do tego pojęcia. Z kolei analiza orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunału Konstytucyjnego oraz sądów administracyjnych posłużyła do odtworzenia praktycznego aspektu pojęcia informacji publicznej. W ostatnim rozdziale zestawione zostały ze sobą definicja ustawowa i inne definicje legalne oraz definicje doktrynalne i orzecznicze pojęcia informacji publicznej. Przedstawiono również orzeczenia sądów administracyjnych uznających określone kategorie informacji o szczególnym znaczeniu społecznym za informację publiczną lub odmawiające im takiego statusu. Rozdział zamyka ocena ustawowej definicji pojęcia informacji publicznej. W podsumowaniu podkreślono złożoność pojęcia informacji publicznej oraz trudności w jego prawidłowym zdefiniowaniu. Wskazano również, że o pojęciu tym można mówić na różnych płaszczyznach (doktrynalnej, orzeczniczej lub normatywnej). W związku z tym wysnuty został wniosek, że prawidłowe i pełne zrozumienie oraz zdefiniowanie pojęcia informacji publicznej, wymaga uwzględnienia w procesie jego wykładni przepisów różnorodnych aktów normatywnych obowiązujących w ramach różnych systemów prawnych oraz bogatego dorobku doktryny i orzecznictwa. Stwierdzono także, na podstawie wniosków wynikających z poszczególnych rozdziałów, że przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej, a w szczególności art. 1 ust. 1 tej ustawy nie mogą stanowić samodzielnej definicji legalnej pojęcia informacji publicznej. Twierdzenie to zostało uzasadnione przede wszystkim niejasnością oraz nieprecyzyjnością przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. W związku z tym zaproponowana została definicja pojęcia informacji publicznej. Pracę zamykają dwa postulaty de lege ferenda zorientowane na usunięcie istniejących niedoskonałości legislacyjnych związanych ze sposobem definiowania pojęcia informacji publicznej.
The subject of this work is the concept of public information, which is a determinant of the level of transparency in public life, which is commonly considered one of the foundations of modern democracy.The work presents the concept of public information both within the Polish legal system as well as international, European and EU law. The starting point for the analysis of this concept was the right of access to public information, which was discussed in the first chapter of the work. The supranational, constitutional, and statutory aspect of the right to access public information was presented. This right has also been shown in the context of the general principles of administrative law.In the further part of the work (chapters two and three), the theoretical and practical aspects of the concept of public information are analyzed. The theoretical approach to the concept of public information was reconstructed on the basis of the interpretation of the views of the doctrine of administrative law, the provisions of the Act on access to public information and selected other normative acts relating to this concept. On the other hand, the analysis of the jurisprudence of the European Court of Human Rights, the Court of Justice of the European Union, the Constitutional Court, and administrative courts was used to recreate the practical aspect of the concept of public information.In the last chapter, the statutory definition, and other legal definitions as well as doctrinal and jurisprudential definitions of the concept of public information are compared. The rulings of administrative courts recognizing certain categories of information of particular social importance as public information or denying them such status were also presented. The chapter ends with an assessment of the statutory definition of the concept of public information.The summary highlights the complexity of the concept of public information and the difficulties in its correct definition. It was also indicated that this concept can be discussed at various levels (doctrinal, jurisprudence or normative). Therefore, it was concluded that the correct and full understanding and definition of the concept of public information requires considering in the process of its interpretation the provisions of various normative acts applicable under various legal systems as well as the rich achievements of the doctrine and jurisprudence. It was also found, since conclusions resulting from individual chapters, that the provisions of the Act on access to public information, and in particular art. 1 clause 1 of this Act cannot constitute an independent legal definition of the concept of public information. This statement was justified, above all, by the vagueness and imprecision of the provisions of the Act on access to public information. Therefore, a definition of the concept of public information has been proposed. The work ends with two de lege ferenda postulates aimed at removing the existing legislative imperfections related to the way of defining the concept of public information.
dc.abstract.en | The subject of this work is the concept of public information, which is a determinant of the level of transparency in public life, which is commonly considered one of the foundations of modern democracy.The work presents the concept of public information both within the Polish legal system as well as international, European and EU law. The starting point for the analysis of this concept was the right of access to public information, which was discussed in the first chapter of the work. The supranational, constitutional, and statutory aspect of the right to access public information was presented. This right has also been shown in the context of the general principles of administrative law.In the further part of the work (chapters two and three), the theoretical and practical aspects of the concept of public information are analyzed. The theoretical approach to the concept of public information was reconstructed on the basis of the interpretation of the views of the doctrine of administrative law, the provisions of the Act on access to public information and selected other normative acts relating to this concept. On the other hand, the analysis of the jurisprudence of the European Court of Human Rights, the Court of Justice of the European Union, the Constitutional Court, and administrative courts was used to recreate the practical aspect of the concept of public information.In the last chapter, the statutory definition, and other legal definitions as well as doctrinal and jurisprudential definitions of the concept of public information are compared. The rulings of administrative courts recognizing certain categories of information of particular social importance as public information or denying them such status were also presented. The chapter ends with an assessment of the statutory definition of the concept of public information.The summary highlights the complexity of the concept of public information and the difficulties in its correct definition. It was also indicated that this concept can be discussed at various levels (doctrinal, jurisprudence or normative). Therefore, it was concluded that the correct and full understanding and definition of the concept of public information requires considering in the process of its interpretation the provisions of various normative acts applicable under various legal systems as well as the rich achievements of the doctrine and jurisprudence. It was also found, since conclusions resulting from individual chapters, that the provisions of the Act on access to public information, and in particular art. 1 clause 1 of this Act cannot constitute an independent legal definition of the concept of public information. This statement was justified, above all, by the vagueness and imprecision of the provisions of the Act on access to public information. Therefore, a definition of the concept of public information has been proposed. The work ends with two de lege ferenda postulates aimed at removing the existing legislative imperfections related to the way of defining the concept of public information. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest pojęcie informacji publicznej, stanowiące wyznacznik poziomu jawności życia publicznego, którą powszechnie uznaje się za jeden z fundamentów współczesnej demokracji.Praca przedstawia pojęcie informacji publicznej zarówno w ramach polskiego porządku prawnego jak i prawa międzynarodowego, europejskiego oraz unijnego. Punktem wyjściowym dla analizy tego pojęcia zostało uczynione prawo dostępu do informacji publicznej, które zostało omówione w pierwszym rozdziale pracy. Zaprezentowany został aspekt ponadpaństwowy, konstytucyjny oraz ustawowy prawa dostępu do informacji publicznej. Prawo to zostało również ukazane w kontekście zasad ogólnych prawa administracyjnego.W dalszej części pracy (rozdziały drugi i trzeci) przeanalizowany został aspekt teoretyczny oraz praktyczny pojęcia informacji publicznej. Teoretyczne ujęcie pojęcia informacji publicznej zrekonstruowano na podstawie interpretacji poglądów doktryny prawa administracyjnego, przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz wybranych innych aktów normatywnych odnoszących się do tego pojęcia. Z kolei analiza orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunału Konstytucyjnego oraz sądów administracyjnych posłużyła do odtworzenia praktycznego aspektu pojęcia informacji publicznej. W ostatnim rozdziale zestawione zostały ze sobą definicja ustawowa i inne definicje legalne oraz definicje doktrynalne i orzecznicze pojęcia informacji publicznej. Przedstawiono również orzeczenia sądów administracyjnych uznających określone kategorie informacji o szczególnym znaczeniu społecznym za informację publiczną lub odmawiające im takiego statusu. Rozdział zamyka ocena ustawowej definicji pojęcia informacji publicznej. W podsumowaniu podkreślono złożoność pojęcia informacji publicznej oraz trudności w jego prawidłowym zdefiniowaniu. Wskazano również, że o pojęciu tym można mówić na różnych płaszczyznach (doktrynalnej, orzeczniczej lub normatywnej). W związku z tym wysnuty został wniosek, że prawidłowe i pełne zrozumienie oraz zdefiniowanie pojęcia informacji publicznej, wymaga uwzględnienia w procesie jego wykładni przepisów różnorodnych aktów normatywnych obowiązujących w ramach różnych systemów prawnych oraz bogatego dorobku doktryny i orzecznictwa. Stwierdzono także, na podstawie wniosków wynikających z poszczególnych rozdziałów, że przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej, a w szczególności art. 1 ust. 1 tej ustawy nie mogą stanowić samodzielnej definicji legalnej pojęcia informacji publicznej. Twierdzenie to zostało uzasadnione przede wszystkim niejasnością oraz nieprecyzyjnością przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. W związku z tym zaproponowana została definicja pojęcia informacji publicznej. Pracę zamykają dwa postulaty de lege ferenda zorientowane na usunięcie istniejących niedoskonałości legislacyjnych związanych ze sposobem definiowania pojęcia informacji publicznej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Lemańska, Joanna - 129896 | pl |
dc.contributor.author | Głowacki, Piotr | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Lemańska, Joanna - 129896 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dąbek, Dorota - 127695 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T04:53:11Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T04:53:11Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-15 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-154042-211074 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280195 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | the concept of public information, public information, the right of access to public information | pl |
dc.subject.pl | pojęcie informacji publicznej, informacja publiczna, prawo dostępu do informacji publicznej | pl |
dc.title | Pojęcie informacji publicznej | pl |
dc.title.alternative | The concept of public information | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |