Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wiara w złe siły w świecie arabskim. Ludowość a religia
Belief in the evil forces in the Arab world. Folklore and religion.
dżinn, dżinny, złe oko, złe siły, demon, talizman, amulet, urok, Arabowie, islam, mitologia, religia, Koran, Beduini, arabski świat, sila, ghul, ifryt, Księga tysiąca i jednej nocy, teologiczny
jinn, jinns, evil eye, evil forces, demon, talisman, amulet, charm, Arabs, islam, Quran, mythology, religion, Bedouin, Arab world, sila, ghoul, ifrit, One Thousand and One Nights, theological
Wiara w złe siły oraz próby walki z nimi są nieodłącznymi elementami każdej kultury. Mają źródła zarówno w tradycji ludowej jak i religii. Autorka jako studentka arabistyki opisuje to zjawisko na przykładzie Bliskiego Wschodu i Afryki północnej. Arabowie od wieków wierzą w uroki i demony pod różnymi postaciami. Przekonania te mają swoje źródła w tradycjach Beduinów i Berberów; sięgają czasów przedmuzułmańskich, ale są też udokumentowane w Koranie i do dziś funkcjonują w życiu codziennym mieszkańców świata arabskiego. W niniejszej pracy omówiono to obszerne zagadnienie na podstawie wybranych przykładów z regionu. Zostały scharakteryzowane dżinny i poszczególne ich rodzaje (m.in sila, ghul, ifryt) oraz złe oko – najbardziej charakterystyczne dla arabskiej kultury przykłady wiary w złe siły. Opisano także różnorodne metody przeciwdziałania demonom i urokom. Autorka odwołuje się zarówno do mitologii przedmuzułmańskiej jak i wierzeń usankcjonowanych w Koranie. Zwraca uwagę na trwałość tych przekonań i ich rolę w kulturze mimo upływu czasu i zmian zachodzących na ogromnym obszarze jaki zajmuje arabski świat. W osobnym rozdziale przedstawiono też sposób opisu demonów w literaturze na przykładzie Księgi tysiąca i jednej nocy oraz tekstu teologicznego ʿᾹlam al-ǧinn wa-aš-šayāṭīn ʿUmara Sulaymāna ʿAbd Allāha al-ʾAšqara.
Belief in evil forces and efforts put into fighting them are an integral part of every culture. They have their origins in folklore and religion. The author, as a student of Arabic philology, has decided to describe this phenomenon using examples from the Middle East and north Africa. Arabs for centuries have believed in demons and charms in different forms. Those beliefs have their origin in Berber and Bedouin traditions. They started in pre-Islamic period but are also documented in the Quran and they are still present in everyday life of Arab people. In this paper this broad subject has been elaborated by describing examples which are the most characteristic for the region: jinns and their types (for example: sila, ghoul, ifrit) and evil eye. Examples of talismans, amulets and other different methods of counteracting evil forces are also characterized. The author refers to pre-Islamic mythology and beliefs documented in Quran as well. She pays attention to the consistency of theese beliefs and their meaning in the culture despite the time that has passed and changes taking place in the huge area of Arab and Muslim world. The paper also includes a chapter about ways of describing the demons in literature on examples of One Thousand and One Nights and theological book ʿᾹlam al-ǧinn wa-aš-šayāṭīn written by ʿUmar Sulaymān ʿAbd Allāh al-ʾAšqar.
dc.abstract.en | Belief in evil forces and efforts put into fighting them are an integral part of every culture. They have their origins in folklore and religion. The author, as a student of Arabic philology, has decided to describe this phenomenon using examples from the Middle East and north Africa. Arabs for centuries have believed in demons and charms in different forms. Those beliefs have their origin in Berber and Bedouin traditions. They started in pre-Islamic period but are also documented in the Quran and they are still present in everyday life of Arab people. In this paper this broad subject has been elaborated by describing examples which are the most characteristic for the region: jinns and their types (for example: sila, ghoul, ifrit) and evil eye. Examples of talismans, amulets and other different methods of counteracting evil forces are also characterized. The author refers to pre-Islamic mythology and beliefs documented in Quran as well. She pays attention to the consistency of theese beliefs and their meaning in the culture despite the time that has passed and changes taking place in the huge area of Arab and Muslim world. The paper also includes a chapter about ways of describing the demons in literature on examples of One Thousand and One Nights and theological book ʿᾹlam al-ǧinn wa-aš-šayāṭīn written by ʿUmar Sulaymān ʿAbd Allāh al-ʾAšqar. | pl |
dc.abstract.pl | Wiara w złe siły oraz próby walki z nimi są nieodłącznymi elementami każdej kultury. Mają źródła zarówno w tradycji ludowej jak i religii. Autorka jako studentka arabistyki opisuje to zjawisko na przykładzie Bliskiego Wschodu i Afryki północnej. Arabowie od wieków wierzą w uroki i demony pod różnymi postaciami. Przekonania te mają swoje źródła w tradycjach Beduinów i Berberów; sięgają czasów przedmuzułmańskich, ale są też udokumentowane w Koranie i do dziś funkcjonują w życiu codziennym mieszkańców świata arabskiego. W niniejszej pracy omówiono to obszerne zagadnienie na podstawie wybranych przykładów z regionu. Zostały scharakteryzowane dżinny i poszczególne ich rodzaje (m.in. sila, ghul, ifryt) oraz złe oko – najbardziej charakterystyczne dla arabskiej kultury przykłady wiary w złe siły. Opisano także różnorodne metody przeciwdziałania demonom i urokom. Autorka odwołuje się zarówno do mitologii przedmuzułmańskiej jak i wierzeń usankcjonowanych w Koranie. Zwraca uwagę na trwałość tych przekonań i ich rolę w kulturze mimo upływu czasu i zmian zachodzących na ogromnym obszarze jaki zajmuje arabski świat. W osobnym rozdziale przedstawiono też sposób opisu demonów w literaturze na przykładzie Księgi tysiąca i jednej nocy oraz tekstu teologicznego ʿᾹlam al-ǧinn wa-aš-šayāṭīn ʿUmara Sulaymāna ʿAbd Allāha al-ʾAšqara. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ostafin, Barbara - 131204 | pl |
dc.contributor.author | Aissaoui, Mariam | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ostafin, Barbara - 131204 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gadomski, Sebastian - 127975 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T22:48:28Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T22:48:28Z | |
dc.date.submitted | 2016-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - arabistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-106079-178823 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/212413 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | jinn, jinns, evil eye, evil forces, demon, talisman, amulet, charm, Arabs, islam, Quran, mythology, religion, Bedouin, Arab world, sila, ghoul, ifrit, One Thousand and One Nights, theological | pl |
dc.subject.pl | dżinn, dżinny, złe oko, złe siły, demon, talizman, amulet, urok, Arabowie, islam, mitologia, religia, Koran, Beduini, arabski świat, sila, ghul, ifryt, Księga tysiąca i jednej nocy, teologiczny | pl |
dc.title | Wiara w złe siły w świecie arabskim. Ludowość a religia | pl |
dc.title.alternative | Belief in the evil forces in the Arab world. Folklore and religion. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |