Czego chcą obrazy Zdzisława Beksińskiego? Okrutny teatr fotografii

licenciate
dc.abstract.enThe paper includes the two areas: the pieces of art of Zdzislaw Beksinski (especially photography) and Antonin Artaud's Theatre of Cruelty (performative and affective effects on the recipient). The theory that includes the cruelity of picture is based on Susan Sontag's considerations, the newest iconology of W. J. T. Mitchell, the aesthetic regime of Jacques Ranciere and negative representation of Theodore Adorno.The perception itself is mediated by the soma and leads directly to the interpetational parallel based on the theatre and the photography. Reffering to the theatrical tradition of macabric and cruel performances (such as french Theatre Grand Guignol or mentioned before Theatre of Cruelty) the conspect of the space between and within the recipient and the piece of art depends on different artistic actions and creates - included in the title of paper - cruel theatre of photography. The works of art are analyzed by theory of autobiography and psychoanalysys and therefore create the bricolage in which there are encoded cultural and imaginative artifacts. Finally, the paper answers the title question: what do Zdzislaw Beksinski's pictures want?pl
dc.abstract.plNa poruszane w pracy wątki składa się omówienie dwóch obszarów badawczych: twórczości artystycznej Zdzisława Beksińskiego (głównie fotografii) oraz Teatru Okrucieństwa Antoine'a Artauda (performatywnego i afektywnego aspektu działania na odbiorcę). Teoria przemocy obrazu oparta jest na rozważaniach Susan Sontag, najnowszej ikonologii W. J. T. Mitchella, estetycznym reżimie obrazów Jacques'a Ranciera oraz przedstawieniu negatywnym Theodora Adorna. Temat percepcji dzieła zapośredniczony przez somę stanowi podstawę paralelnej interpretacji teatru i fotografii. Tradycja przedstawień okrutnych i przemocowych (paryski Teatr Grand Guignole oraz wspomniany Teatr Okrucieństwa) tworzy charakterystyczną przestrzeń kontaktu z widzem - stosując określone chwyty artystyczne kreuje tytułowy okrutny teatr fotografii. Prace Beksińskiego analizowane przez pryzmat autobiografii i psychoanalizy tworzą brikolaż, w którym zakodowane zostają kulturowe i wyobrażeniowe artefakty. Finalnie, praca odpowiada na pytanie tytułowe, to jest: czego chcą obrazy Beksińskiego?pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorFazan, Katarzyna - 127887 pl
dc.contributor.authorWęgrzyn, Klaudiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerSzturc, Włodzimierz - 132260 pl
dc.contributor.reviewerFazan, Katarzyna - 127887 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T14:20:04Z
dc.date.available2020-07-26T14:20:04Z
dc.date.submitted2015-07-01pl
dc.fieldofstudyteksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-97337-158828pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/204740
dc.languagepolpl
dc.subject.enzdzisław beksiński, photography, theatre, antoine artaud, cruelity, perception, aesthetics, soma, picturepl
dc.subject.plzdzisław beksiński, fotografia, teatr, antoine artaud, przemoc, obraz, percepcja, estetyka, soma, psychoanalizapl
dc.titleCzego chcą obrazy Zdzisława Beksińskiego? Okrutny teatr fotografiipl
dc.title.alternativeWhat do Zdzisław Beksiński's pictures want? The cruel theatre of photographypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The paper includes the two areas: the pieces of art of Zdzislaw Beksinski (especially photography) and Antonin Artaud's Theatre of Cruelty (performative and affective effects on the recipient). The theory that includes the cruelity of picture is based on Susan Sontag's considerations, the newest iconology of W. J. T. Mitchell, the aesthetic regime of Jacques Ranciere and negative representation of Theodore Adorno.The perception itself is mediated by the soma and leads directly to the interpetational parallel based on the theatre and the photography. Reffering to the theatrical tradition of macabric and cruel performances (such as french Theatre Grand Guignol or mentioned before Theatre of Cruelty) the conspect of the space between and within the recipient and the piece of art depends on different artistic actions and creates - included in the title of paper - cruel theatre of photography. The works of art are analyzed by theory of autobiography and psychoanalysys and therefore create the bricolage in which there are encoded cultural and imaginative artifacts. Finally, the paper answers the title question: what do Zdzislaw Beksinski's pictures want?
dc.abstract.plpl
Na poruszane w pracy wątki składa się omówienie dwóch obszarów badawczych: twórczości artystycznej Zdzisława Beksińskiego (głównie fotografii) oraz Teatru Okrucieństwa Antoine'a Artauda (performatywnego i afektywnego aspektu działania na odbiorcę). Teoria przemocy obrazu oparta jest na rozważaniach Susan Sontag, najnowszej ikonologii W. J. T. Mitchella, estetycznym reżimie obrazów Jacques'a Ranciera oraz przedstawieniu negatywnym Theodora Adorna. Temat percepcji dzieła zapośredniczony przez somę stanowi podstawę paralelnej interpretacji teatru i fotografii. Tradycja przedstawień okrutnych i przemocowych (paryski Teatr Grand Guignole oraz wspomniany Teatr Okrucieństwa) tworzy charakterystyczną przestrzeń kontaktu z widzem - stosując określone chwyty artystyczne kreuje tytułowy okrutny teatr fotografii. Prace Beksińskiego analizowane przez pryzmat autobiografii i psychoanalizy tworzą brikolaż, w którym zakodowane zostają kulturowe i wyobrażeniowe artefakty. Finalnie, praca odpowiada na pytanie tytułowe, to jest: czego chcą obrazy Beksińskiego?
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Fazan, Katarzyna - 127887
dc.contributor.authorpl
Węgrzyn, Klaudia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Szturc, Włodzimierz - 132260
dc.contributor.reviewerpl
Fazan, Katarzyna - 127887
dc.date.accessioned
2020-07-26T14:20:04Z
dc.date.available
2020-07-26T14:20:04Z
dc.date.submittedpl
2015-07-01
dc.fieldofstudypl
teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-97337-158828
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/204740
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
zdzisław beksiński, photography, theatre, antoine artaud, cruelity, perception, aesthetics, soma, picture
dc.subject.plpl
zdzisław beksiński, fotografia, teatr, antoine artaud, przemoc, obraz, percepcja, estetyka, soma, psychoanaliza
dc.titlepl
Czego chcą obrazy Zdzisława Beksińskiego? Okrutny teatr fotografii
dc.title.alternativepl
What do Zdzisław Beksiński's pictures want? The cruel theatre of photography
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available