Edukacja żeńska w XIX wieku na przykładzie Instytutu Panien Polskich w Paryżu

master
dc.abstract.enThis thesis focuses on the history of girls’ education during the 19th century on the example of Instytut Panien Polskich (The Institut of the Polish Young Ladies) in Paris. This school was established in 1845 by Princess Anna Czartoryska, the wife of Prince Adam Jerzy, polish refugees after November uprising in Poland. On the one hand, this institution was a typical example of girls’ boarding school in 19th century, but on the other hand teaching process in this school was in some way divided into two parts. Firstly, girls were taught in accordance with French education system, and secondly they learn polish language, history and literature as though they could later be prepared to work as governesses for polish children. This work examines the reality of girls’ education in 19th century both in Poland and in France. Moreover, it especially focuses on discussing the way of functioning of the Instytut Panien Polskich in Paris and on the further histories of girls who graduated this school.pl
dc.abstract.plTematem pracy jest historia edukacji żeńskiej w XIX wieku na przykładzie Instytutu Panien Polskich w Paryżu. Placówka ta, to pensja dla dziewcząt założona w 1845 roku przez księżną Annę Czartoryską, polską emigrantkę po powstaniu listopadowym, żonę księcia Adama Jerzego. Instytucja ta była z jednej strony typowym przykładem funkcjonujących w XIX wieku pensji dla dziewcząt, z drugiej zaś kształcenie w niej przebiegało w sposób wyjątkowy. Uczennice kierowanie były w sposób dwutorowy, tzn. realizowały francuskie programy nauczania zgodne z ówczesnymi wymaganiami, a ponadto uczyły się także języka, historii i literatury polskiej w duchu patriotyzmu, tak by mogły otrzymać dyplom nauczycielski i podjąć pracę guwernantki na ziemiach polskich. Niniejsza praca przedstawia realia panujące w edukacji żeńskiej w XIX wieku, zarówno na ziemiach polskich, jak i we Francji, równocześnie jednak główny nacisk został położony na omówienie sposobu funkcjonowania Instytutu Panien Polskich w Paryżu, zasady panujące w tej placówce oraz dalsze losy absolwentek pensji.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPezda, Janusz - 131342 pl
dc.contributor.authorWesołowska, Paulinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerPezda, Janusz - 131342 pl
dc.contributor.reviewerPijaj, Stanisław - 131393 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T20:53:07Z
dc.date.available2020-07-27T20:53:07Z
dc.date.submitted2018-10-03pl
dc.fieldofstudyhistoriapl
dc.identifier.apddiploma-128490-180121pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232250
dc.languagepolpl
dc.subject.enGirls’ education in 19th century, the Great Emigration, emigrationpl
dc.subject.pledukacja żeńska w XIX wieku, Wielka Emigracja, emigracjapl
dc.titleEdukacja żeńska w XIX wieku na przykładzie Instytutu Panien Polskich w Paryżupl
dc.title.alternativeGirls’ education in 19th century on the example of Instytut Panien Polskich in Paris.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis focuses on the history of girls’ education during the 19th century on the example of Instytut Panien Polskich (The Institut of the Polish Young Ladies) in Paris. This school was established in 1845 by Princess Anna Czartoryska, the wife of Prince Adam Jerzy, polish refugees after November uprising in Poland. On the one hand, this institution was a typical example of girls’ boarding school in 19th century, but on the other hand teaching process in this school was in some way divided into two parts. Firstly, girls were taught in accordance with French education system, and secondly they learn polish language, history and literature as though they could later be prepared to work as governesses for polish children. This work examines the reality of girls’ education in 19th century both in Poland and in France. Moreover, it especially focuses on discussing the way of functioning of the Instytut Panien Polskich in Paris and on the further histories of girls who graduated this school.
dc.abstract.plpl
Tematem pracy jest historia edukacji żeńskiej w XIX wieku na przykładzie Instytutu Panien Polskich w Paryżu. Placówka ta, to pensja dla dziewcząt założona w 1845 roku przez księżną Annę Czartoryską, polską emigrantkę po powstaniu listopadowym, żonę księcia Adama Jerzego. Instytucja ta była z jednej strony typowym przykładem funkcjonujących w XIX wieku pensji dla dziewcząt, z drugiej zaś kształcenie w niej przebiegało w sposób wyjątkowy. Uczennice kierowanie były w sposób dwutorowy, tzn. realizowały francuskie programy nauczania zgodne z ówczesnymi wymaganiami, a ponadto uczyły się także języka, historii i literatury polskiej w duchu patriotyzmu, tak by mogły otrzymać dyplom nauczycielski i podjąć pracę guwernantki na ziemiach polskich. Niniejsza praca przedstawia realia panujące w edukacji żeńskiej w XIX wieku, zarówno na ziemiach polskich, jak i we Francji, równocześnie jednak główny nacisk został położony na omówienie sposobu funkcjonowania Instytutu Panien Polskich w Paryżu, zasady panujące w tej placówce oraz dalsze losy absolwentek pensji.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Pezda, Janusz - 131342
dc.contributor.authorpl
Wesołowska, Paulina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Pezda, Janusz - 131342
dc.contributor.reviewerpl
Pijaj, Stanisław - 131393
dc.date.accessioned
2020-07-27T20:53:07Z
dc.date.available
2020-07-27T20:53:07Z
dc.date.submittedpl
2018-10-03
dc.fieldofstudypl
historia
dc.identifier.apdpl
diploma-128490-180121
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232250
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Girls’ education in 19th century, the Great Emigration, emigration
dc.subject.plpl
edukacja żeńska w XIX wieku, Wielka Emigracja, emigracja
dc.titlepl
Edukacja żeńska w XIX wieku na przykładzie Instytutu Panien Polskich w Paryżu
dc.title.alternativepl
Girls’ education in 19th century on the example of Instytut Panien Polskich in Paris.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
134
Views per month
Views per city
Lodz
33
Warsaw
24
Krakow
10
Pobiedziska
10
Gdansk
6
Poznan
6
Bern
3
Bialystok
3
Paris
3
Wroclaw
3

No access

No Thumbnail Available