Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Miejsce współczesnych form sztuki w internecie. Sztuka internetu wobec tradycji artystycznej.
Place of contemporary forms of art on the internet. Internet art towards to the artistic tradition.
net art, internet, sztuka nowych mediów, interaktywność
net art, internet, new media art, interactivity
Celem pracy była prezentacja głównych tendencji artystycznych obecnych w internecie, historyczne ujęcie zagadnienia sztuki internetu oraz umieszczenie go w kontekście historii sztuki i kultury. Szczególna uwaga zwrócona była na kwestię porównania różnych form sztuki internetu z doświadczeniami artystycznymi XX wieku, w tym ruchami awangardy lat dwudziestych i trzydziestych, konceptualizmem lat sześćdziesiątych i sztuką pop. Koncepcja pracy wiąże się z koniecznością postawienia pytań o zmianę statusu sztuki w wyniku globalnego sposobu funkcjonowania internetu, analizą różnych rozważań teoretycznych i metod badawczych oraz konsekwencji jakie internet wywołał w obszarze sztuki. Do form net artu zaliczyć należy: alternatywne wykorzystanie kodu i języka oprogramowania, przekształcenie gier wideo, tworzenie immersyjnych możliwości wirtualnej rzeczywistości, sztukę komunikacji i mail art, kreacje nowych przeglądarek i wyszukiwarek, haktywizm. W pewien sposób sztuka internetu wpisuje się w postmodernistyczne koncepcje na temat sztuki, dlatego przywołane były metody analizy m.in Umberto Eco (dzieło otwarte) oraz Jeana Baudrillarda (symulakrum), a także opis sytuacji estetycznej dokonanej przez profesor Marię Gołaszewską. Pierwszy rozdział pracy stanowił opis sztuki internetu, wyjaśnienie definicji występujących w jej obszarze oraz próbę zarysowania tła historycznego i kontekstu powstania sztuki internetu. Rozdział drugi zawiera stan badań. W następnym rozdziale zweryfikowane zostały przykłady różnych form zjawiska i szczegółowa analiza wybranych prac artystów, takich jak: Vuk Cosic, Olia Lialina, Heath Bunting, Mark Napier, JODI, I/O/D, Antonio Muntadas, 0100101110101101.org, grupa C.U.K.T., Dominik Zacharski „Enenek”, grupa Twożywo, Agata Raczyńska, artystki z grzenda.pl, Dariusz Jażdżyk, Mikołaj Dunikowski. Na dwa ostatnie rozdziały składała się prezentacja cech sztuki internetowej (interaktywność, wirtualność, hipertekstowość, decentralizacja, nawigacja, digitalizacja) oraz kwestia jej odbioru, archiwizacji i wystawiennictwa.
The idea of this study was to present the major artistic trends present on the Internet, the historical approach to the problem of internet art and placing it in the context of the history of art and culture. Particular attention was paid to the issue of comparing different forms of internet art artistic experiences of the twentieth century, including the avant-garde movements of the twenties and thirties, the sixties conceptualism and pop art. The concept of work requires to ask questions about changing the status of art as a result of the functioning global Internet, the analysis of different theories, research methods and the consequences that the Internet caused in the field of art. The net art forms include: alternative use of the programme code and software, convert video games, creating immersive virtual reality capabilities, communication art and mail art, creations of new browsers and search engines, hactivism. In some ways, the Internet art is part of the post-modern ideas about art, so I cited analysis methods of Umberto Eco (open work) and Jean Baudrillard (simulacrum), and aesthetic situation made by professor Maria Gołaszewska. The first chapter was a description of works of internet art, to clarify the definition found in the area and attempts to draw out the historical background and context of the emergence of internet art. The second chapter contains the current state of research. In the next chapter have been verified examples of different forms of the phenomenon and detailed analysis of selected works by artists such as Vuk Cosic, Olia Lialina, Heath Bunting, Mark Napier, JODI, I/O/D, Antonio Muntadas, 0100101110101101.org, group CUKT, Dominik Zacharski "Enenek", Twożywo, Agata Raczyńska, artists from grzenda.pl, Dariusz Jażdżyk, Nicholas Dunikowski. The last two chapters consist presentation of net art features (interactivity, virtuality, hypertext, decentralization, navigation, digitization) and the question of its reception, archiving and exhibitions.
dc.abstract.en | The idea of this study was to present the major artistic trends present on the Internet, the historical approach to the problem of internet art and placing it in the context of the history of art and culture. Particular attention was paid to the issue of comparing different forms of internet art artistic experiences of the twentieth century, including the avant-garde movements of the twenties and thirties, the sixties conceptualism and pop art. The concept of work requires to ask questions about changing the status of art as a result of the functioning global Internet, the analysis of different theories, research methods and the consequences that the Internet caused in the field of art. The net art forms include: alternative use of the programme code and software, convert video games, creating immersive virtual reality capabilities, communication art and mail art, creations of new browsers and search engines, hactivism. In some ways, the Internet art is part of the post-modern ideas about art, so I cited analysis methods of Umberto Eco (open work) and Jean Baudrillard (simulacrum), and aesthetic situation made by professor Maria Gołaszewska. The first chapter was a description of works of internet art, to clarify the definition found in the area and attempts to draw out the historical background and context of the emergence of internet art. The second chapter contains the current state of research. In the next chapter have been verified examples of different forms of the phenomenon and detailed analysis of selected works by artists such as Vuk Cosic, Olia Lialina, Heath Bunting, Mark Napier, JODI, I/O/D, Antonio Muntadas, 0100101110101101.org, group CUKT, Dominik Zacharski "Enenek", Twożywo, Agata Raczyńska, artists from grzenda.pl, Dariusz Jażdżyk, Nicholas Dunikowski. The last two chapters consist presentation of net art features (interactivity, virtuality, hypertext, decentralization, navigation, digitization) and the question of its reception, archiving and exhibitions. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy była prezentacja głównych tendencji artystycznych obecnych w internecie, historyczne ujęcie zagadnienia sztuki internetu oraz umieszczenie go w kontekście historii sztuki i kultury. Szczególna uwaga zwrócona była na kwestię porównania różnych form sztuki internetu z doświadczeniami artystycznymi XX wieku, w tym ruchami awangardy lat dwudziestych i trzydziestych, konceptualizmem lat sześćdziesiątych i sztuką pop. Koncepcja pracy wiąże się z koniecznością postawienia pytań o zmianę statusu sztuki w wyniku globalnego sposobu funkcjonowania internetu, analizą różnych rozważań teoretycznych i metod badawczych oraz konsekwencji jakie internet wywołał w obszarze sztuki. Do form net artu zaliczyć należy: alternatywne wykorzystanie kodu i języka oprogramowania, przekształcenie gier wideo, tworzenie immersyjnych możliwości wirtualnej rzeczywistości, sztukę komunikacji i mail art, kreacje nowych przeglądarek i wyszukiwarek, haktywizm. W pewien sposób sztuka internetu wpisuje się w postmodernistyczne koncepcje na temat sztuki, dlatego przywołane były metody analizy m.in. Umberto Eco (dzieło otwarte) oraz Jeana Baudrillarda (symulakrum), a także opis sytuacji estetycznej dokonanej przez profesor Marię Gołaszewską. Pierwszy rozdział pracy stanowił opis sztuki internetu, wyjaśnienie definicji występujących w jej obszarze oraz próbę zarysowania tła historycznego i kontekstu powstania sztuki internetu. Rozdział drugi zawiera stan badań. W następnym rozdziale zweryfikowane zostały przykłady różnych form zjawiska i szczegółowa analiza wybranych prac artystów, takich jak: Vuk Cosic, Olia Lialina, Heath Bunting, Mark Napier, JODI, I/O/D, Antonio Muntadas, 0100101110101101.org, grupa C.U.K.T., Dominik Zacharski „Enenek”, grupa Twożywo, Agata Raczyńska, artystki z grzenda.pl, Dariusz Jażdżyk, Mikołaj Dunikowski. Na dwa ostatnie rozdziały składała się prezentacja cech sztuki internetowej (interaktywność, wirtualność, hipertekstowość, decentralizacja, nawigacja, digitalizacja) oraz kwestia jej odbioru, archiwizacji i wystawiennictwa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.contributor.author | Kania, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hussakowska-Szyszko, Maria - 102571 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gryglewicz, Tomasz - 128197 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T18:10:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T18:10:09Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-76907-83172 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189502 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | net art, internet, new media art, interactivity | pl |
dc.subject.pl | net art, internet, sztuka nowych mediów, interaktywność | pl |
dc.title | Miejsce współczesnych form sztuki w internecie. Sztuka internetu wobec tradycji artystycznej. | pl |
dc.title.alternative | Place of contemporary forms of art on the internet. Internet art towards to the artistic tradition. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |