Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zarządzanie stresem w miejscu pracy oraz jego wpływ na pracowników firmy turystycznej
Managing stress in the workplace and its impact on employees of a tourist company
SŁOWA KLUCZOWE: BIURO PODRÓŻY – STRES – TURYSTYKA – ZARZĄDZANIE STRESEM
KEYWORDS: MANAGEMENT – STRESS – TOURISM – TRAVEL AGENCY
Celem niniejszej pracy jest określenie przyczyn stresu, jego wpływu oraz sposobów radzenia sobie z nim przez pracowników firmy turystycznej Salt Travel oraz Tour de Family. Problemem badawczym w niniejszej pracy będzie zatem zjawisko stresu w wybranych firmach turystycznych. Cel ten badacz podejmie w oparciu o wyniki badań własnych opartych na przeprowadzonych wywiadach oraz w oparciu o literaturę. Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że częstym powodem do wystąpienia sytuacji stresowej u pracowników wybranych firm turystycznych jest: praca, rodzina, finanse i konflikty. Nie można pominąć faktu niepewnych czasów jakie towarzyszą nam od 2020 roku po dziś dzień. Wyniki analizy literatury i badania własnego wykazały negatywny wpływ stresu na efektywność pracy w biurach podróży, szczególnie w czasach pandemii. Wyniki badania mają kilka praktycznych implikacji. Biorąc pod uwagę stres może negatywnie wpłynąć na satysfakcję z pracy, zaufanie do organizacji czy poczucie własnej wartości. Przeprowadzona analiza daje podstawę do sugestii, że zapewnienie wsparcia instrumentalnego i emocjonalnego, podczas i po pandemii jest najlepszą praktyką w branży turystycznej. Analiza pokazała, że jeśli wśród pracowników pojawią się stresujące wydarzenia, wsparcie kierownictwa znacznie zmniejsza stres podwładnych. Niniejsze badanie pokazuje, że satysfakcja z pracy jest bardzo ważna. Zatem, aby zwiększyć satysfakcję z pracy, poczucie własnej wartości, zaufanie organizacyjne i zaangażowanie, kierownictwo powinno zachęcać pracowników do przejęcia odpowiedzialności. Będzie to skutkowało także zwiększeniem wydajności oraz efektywności działań.
The aim of this work is to determine the causes of stress, its impact and how employees of the tourist company Salt Travel and Tour de Family deal with it. The research problem in this work will therefore be the phenomenon of stress in selected travel companies. This goal will be undertaken by the researcher based on the results of his own research based on interviews and based on literature. The results of the study showed that a common reason for the occurrence of a stressful situation in employees of selected travel companies is: work, family, finances and conflicts. We cannot ignore the fact of uncertain times that accompany us from 2020 to today. The results of the literature analysis and own research showed the negative impact of stress on the efficiency of work in travel agencies, especially in times of pandemic. The results of the study have several practical implications. Taking into account, stress can negatively affect job satisfaction, trust in the organization or self-esteem. The analysis carried out gives rise to the suggestion that providing instrumental and emotional support during and after the pandemic is the best practice in the tourism industry. The analysis showed that if stressful events occur among employees, management support significantly reduces the stress of subordinates. This study shows that job satisfaction is very important. Thus, in order to increase job satisfaction, self-esteem, organizational trust and commitment, management should encourage employees to take responsibility. This will also result in increased efficiency and effectiveness of activities.
dc.abstract.en | The aim of this work is to determine the causes of stress, its impact and how employees of the tourist company Salt Travel and Tour de Family deal with it. The research problem in this work will therefore be the phenomenon of stress in selected travel companies. This goal will be undertaken by the researcher based on the results of his own research based on interviews and based on literature. The results of the study showed that a common reason for the occurrence of a stressful situation in employees of selected travel companies is: work, family, finances and conflicts. We cannot ignore the fact of uncertain times that accompany us from 2020 to today. The results of the literature analysis and own research showed the negative impact of stress on the efficiency of work in travel agencies, especially in times of pandemic. The results of the study have several practical implications. Taking into account, stress can negatively affect job satisfaction, trust in the organization or self-esteem. The analysis carried out gives rise to the suggestion that providing instrumental and emotional support during and after the pandemic is the best practice in the tourism industry. The analysis showed that if stressful events occur among employees, management support significantly reduces the stress of subordinates. This study shows that job satisfaction is very important. Thus, in order to increase job satisfaction, self-esteem, organizational trust and commitment, management should encourage employees to take responsibility. This will also result in increased efficiency and effectiveness of activities. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest określenie przyczyn stresu, jego wpływu oraz sposobów radzenia sobie z nim przez pracowników firmy turystycznej Salt Travel oraz Tour de Family. Problemem badawczym w niniejszej pracy będzie zatem zjawisko stresu w wybranych firmach turystycznych. Cel ten badacz podejmie w oparciu o wyniki badań własnych opartych na przeprowadzonych wywiadach oraz w oparciu o literaturę. Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że częstym powodem do wystąpienia sytuacji stresowej u pracowników wybranych firm turystycznych jest: praca, rodzina, finanse i konflikty. Nie można pominąć faktu niepewnych czasów jakie towarzyszą nam od 2020 roku po dziś dzień. Wyniki analizy literatury i badania własnego wykazały negatywny wpływ stresu na efektywność pracy w biurach podróży, szczególnie w czasach pandemii. Wyniki badania mają kilka praktycznych implikacji. Biorąc pod uwagę stres może negatywnie wpłynąć na satysfakcję z pracy, zaufanie do organizacji czy poczucie własnej wartości. Przeprowadzona analiza daje podstawę do sugestii, że zapewnienie wsparcia instrumentalnego i emocjonalnego, podczas i po pandemii jest najlepszą praktyką w branży turystycznej. Analiza pokazała, że jeśli wśród pracowników pojawią się stresujące wydarzenia, wsparcie kierownictwa znacznie zmniejsza stres podwładnych. Niniejsze badanie pokazuje, że satysfakcja z pracy jest bardzo ważna. Zatem, aby zwiększyć satysfakcję z pracy, poczucie własnej wartości, zaufanie organizacyjne i zaangażowanie, kierownictwo powinno zachęcać pracowników do przejęcia odpowiedzialności. Będzie to skutkowało także zwiększeniem wydajności oraz efektywności działań. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Kurleto, Małgorzata - 160656 | pl |
dc.contributor.author | Ochońska, Weronika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Kurleto, Małgorzata - 160656 | pl |
dc.contributor.reviewer | Zawartka, Marek | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-01T21:48:51Z | |
dc.date.available | 2022-07-01T21:48:51Z | |
dc.date.submitted | 2022-06-30 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w turystyce i w sporcie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-158128-287420 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294171 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | KEYWORDS: MANAGEMENT – STRESS – TOURISM – TRAVEL AGENCY | pl |
dc.subject.pl | SŁOWA KLUCZOWE: BIURO PODRÓŻY – STRES – TURYSTYKA – ZARZĄDZANIE STRESEM | pl |
dc.title | Zarządzanie stresem w miejscu pracy oraz jego wpływ na pracowników firmy turystycznej | pl |
dc.title.alternative | Managing stress in the workplace and its impact on employees of a tourist company | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |