Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Humanitarian Intervention in Nation Building; Kosovo case from 1998-2017.
Interwencja Humanitarna w Budowaniu Narodu; Sprawa Kosowa z lat 1998-2017
Interwencja humanitarna, Naród, NATO, Podmioty Międzynarodowe, Serbia, Kosovo.
Humanitarian Intervention, Nation, NATO, International Actors, Serbia, Kosovo.
Humanitarny charakter interwencji w Kosowie został poddany w wątpliwość. Dnia 24 marca 1999 r NATO pojawiło się z samolotami wojennymi nad terytorium Jugosławii, mając na celu zapobieżenie wojnie, która miała miejsce, zmuszając Serbię do wycofania wojsk z terytorium Kosowa. Marcowe wydarzenia w Kosowie postawiły pytanie, czy interwencja może być postrzegana jako humanitarna! Różnice istniejące pomiędzy interwencją w Kosowie i innymi interwencjami, które zostały wykonane przez NATO / ONZ i podmioty międzynarodowe, różniły się w zależności od kraju w znaczący sposób.Jednak większość badaczy skupia się na interwencji NATO w Kosowie, która nie została zatwierdzona przez Radę Bezpieczeństwa i w związku z tym przekroczyła międzynarodowe prawo i Kartę Narodów Zjednoczonych. Interwencja nie miała oczekiwanego wpływu z powodu braku mądrości w utrzymaniu Serbów i Kosowian w Kosowie. Niniejsza praca magisterska próbuje wyjaśnić doktrynę "interwencji humanitarnej", przedstawiając porównanie z sytuacją w Kosowie przed i po interwencji; jak dramatycznie zmieniła się koncepcja interwencji humanitarnej; i w jaki sposób interwencje są budowane pomimo faktu, że interwencje konsekwentnie starają się zapobiegać konfliktom i zapewniać pomoc ludności. Można argumentować, że nawet jeśli interwencja została zatwierdzona przez Radę Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, sankcja Rady Bezpieczeństwa niekoniecznie ma aspekt moralny.Rada Bezpieczeństwa zezwala na interwencję jako działanie egzekucyjne na podstawie VII rozdziału Karty. To miało kiedyś większą legitymację, ale stało się trudniejsze ze względu na postawy państw członkowskich ONZ. Analizując Kosowo jako temat tej pracy magisterskiej, zobaczymy szczegółowo, w jaki sposób przeprowadzono interwencję, szkodząc Serbii w tym procesie.Ta praca magisterska wykracza poza badanie interwencji NATO która stłumiła konflikt w 1999 roku; omawia także międzynarodowe podmioty, które przybyły do Kosowa po zakończeniu wojny. Niektórzy z nich nadal pozostali, ale co najważniejsze czy przyczyniły się one w wystarczającym stopniu do budowania narodu w Kosowie jako jednego z najmłodszych krajów politycznie w Europie. Co więcej, ramy teoretyczne opracowane przez Allena Buchanana, Alexa Bellamy'ego i Fernando R. Tesona pokazują, że sprawa Kosowa zmieniła doktrynę interwencji humanitarnej, jak analizują czy powinna zależeć od Karty Narodów Zjednoczonych, czy też być elastyczna dla każdego przypadku ze względu na konflikt polityczny w tym kraju lub kraju sąsiadującym, jak to ma miejsce w przypadku Kosowa. Pomyślnie czy nie, Kosowo po interwencji humanitarnej jeszcze bardziej rozproszyło się z własnego toru po interwencji humanitarnej, ponieważ brakowało im zdolności do utrzymywania pokojowych stosunków między Serbami i Kosowianami. Niemniej jednak podmioty międzynarodowe stopniowo przejęły obowiązki, których NATO nie wykonało, co osłabiło zdolność Kosowa.
The humanitarian nature of the intervention in Kosovo has been called into question. On 24th March 1999, NATO appeared with warplanes over the Yugoslavia territory, aiming to prevent the war that was occurring by compelling Serbia to withdraw troops from Kosovo’s territory. The March events in Kosovo raised the question whether the intervention might be seen as humanitarian! The differences that exist, between the intervention in Kosovo and other interventions that have been accomplished by NATO/ UN and the international actors, vary by country in a significant way.However, most of the researchers focus on the NATO intervention in Kosovo that was not approved by Security Council and, as a result, overstepped international law and UN charters. The intervention did not have the expected impact due to the lack of wisdom in the maintenance of Serbs and Kosovars in Kosovo. This thesis tries to explain the ‘humanitarian intervention’ doctrine, drawing comparisons with the situation in Kosovo before and after the intervention; how the concept of humanitarian intervention changed dramatically; and in what interventions are built upon despite the fact that interventions consistently seek to prevent a conflict and provide aid to the population. It may be argued that, even if the intervention was authorized by the United Nations Security Council, the sanction by the Security Council does not necessarily have a moral aspect.The Security Council authorizes intervention as an enforcement action under Chapter VII of the Charter. This once had greater legitimacy, but has become more difficult due to the attitudes of UN member states. By analyzing Kosovo as a case of this thesis, we will see in detail how the intervention was carried out, harming Serbia in the process.This thesis goes beyond examining the NATO intervention that subdued the conflict in 1999; it also discusses the international actors that came to Kosovo after the war period ended. Some of them still remain, but what is most important is whether they contributed fairly enough to nation building of Kosovo as one of the youngest countries in Europe politically. Moreover, the theoretical framework developed by Allen Buchanan, Alex Bellamy and Fernando R. Teson, demonstrates that the Kosovo case has changed the humanitarian intervention doctrine, as they analyze whether it should depend on UN charter or be flexible on a case by case based on political conflict in that country or neighbor country as it is in Kosovo case.Successful or not, Kosovo got even more distracted from its own track after the humanitarian intervention, as they had the lack of capability to maintain peaceful relations between Serbs and Kosovars. Nonetheless, international actors gradually took on the duties that NATO left unaccomplished which has weakened Kosovo’s capacity.
dc.abstract.en | The humanitarian nature of the intervention in Kosovo has been called into question. On 24th March 1999, NATO appeared with warplanes over the Yugoslavia territory, aiming to prevent the war that was occurring by compelling Serbia to withdraw troops from Kosovo’s territory. The March events in Kosovo raised the question whether the intervention might be seen as humanitarian! The differences that exist, between the intervention in Kosovo and other interventions that have been accomplished by NATO/ UN and the international actors, vary by country in a significant way.However, most of the researchers focus on the NATO intervention in Kosovo that was not approved by Security Council and, as a result, overstepped international law and UN charters. The intervention did not have the expected impact due to the lack of wisdom in the maintenance of Serbs and Kosovars in Kosovo. This thesis tries to explain the ‘humanitarian intervention’ doctrine, drawing comparisons with the situation in Kosovo before and after the intervention; how the concept of humanitarian intervention changed dramatically; and in what interventions are built upon despite the fact that interventions consistently seek to prevent a conflict and provide aid to the population. It may be argued that, even if the intervention was authorized by the United Nations Security Council, the sanction by the Security Council does not necessarily have a moral aspect.The Security Council authorizes intervention as an enforcement action under Chapter VII of the Charter. This once had greater legitimacy, but has become more difficult due to the attitudes of UN member states. By analyzing Kosovo as a case of this thesis, we will see in detail how the intervention was carried out, harming Serbia in the process.This thesis goes beyond examining the NATO intervention that subdued the conflict in 1999; it also discusses the international actors that came to Kosovo after the war period ended. Some of them still remain, but what is most important is whether they contributed fairly enough to nation building of Kosovo as one of the youngest countries in Europe politically. Moreover, the theoretical framework developed by Allen Buchanan, Alex Bellamy and Fernando R. Teson, demonstrates that the Kosovo case has changed the humanitarian intervention doctrine, as they analyze whether it should depend on UN charter or be flexible on a case by case based on political conflict in that country or neighbor country as it is in Kosovo case.Successful or not, Kosovo got even more distracted from its own track after the humanitarian intervention, as they had the lack of capability to maintain peaceful relations between Serbs and Kosovars. Nonetheless, international actors gradually took on the duties that NATO left unaccomplished which has weakened Kosovo’s capacity. | pl |
dc.abstract.pl | Humanitarny charakter interwencji w Kosowie został poddany w wątpliwość. Dnia 24 marca 1999 r NATO pojawiło się z samolotami wojennymi nad terytorium Jugosławii, mając na celu zapobieżenie wojnie, która miała miejsce, zmuszając Serbię do wycofania wojsk z terytorium Kosowa. Marcowe wydarzenia w Kosowie postawiły pytanie, czy interwencja może być postrzegana jako humanitarna! Różnice istniejące pomiędzy interwencją w Kosowie i innymi interwencjami, które zostały wykonane przez NATO / ONZ i podmioty międzynarodowe, różniły się w zależności od kraju w znaczący sposób.Jednak większość badaczy skupia się na interwencji NATO w Kosowie, która nie została zatwierdzona przez Radę Bezpieczeństwa i w związku z tym przekroczyła międzynarodowe prawo i Kartę Narodów Zjednoczonych. Interwencja nie miała oczekiwanego wpływu z powodu braku mądrości w utrzymaniu Serbów i Kosowian w Kosowie. Niniejsza praca magisterska próbuje wyjaśnić doktrynę "interwencji humanitarnej", przedstawiając porównanie z sytuacją w Kosowie przed i po interwencji; jak dramatycznie zmieniła się koncepcja interwencji humanitarnej; i w jaki sposób interwencje są budowane pomimo faktu, że interwencje konsekwentnie starają się zapobiegać konfliktom i zapewniać pomoc ludności. Można argumentować, że nawet jeśli interwencja została zatwierdzona przez Radę Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, sankcja Rady Bezpieczeństwa niekoniecznie ma aspekt moralny.Rada Bezpieczeństwa zezwala na interwencję jako działanie egzekucyjne na podstawie VII rozdziału Karty. To miało kiedyś większą legitymację, ale stało się trudniejsze ze względu na postawy państw członkowskich ONZ. Analizując Kosowo jako temat tej pracy magisterskiej, zobaczymy szczegółowo, w jaki sposób przeprowadzono interwencję, szkodząc Serbii w tym procesie.Ta praca magisterska wykracza poza badanie interwencji NATO która stłumiła konflikt w 1999 roku; omawia także międzynarodowe podmioty, które przybyły do Kosowa po zakończeniu wojny. Niektórzy z nich nadal pozostali, ale co najważniejsze czy przyczyniły się one w wystarczającym stopniu do budowania narodu w Kosowie jako jednego z najmłodszych krajów politycznie w Europie. Co więcej, ramy teoretyczne opracowane przez Allena Buchanana, Alexa Bellamy'ego i Fernando R. Tesona pokazują, że sprawa Kosowa zmieniła doktrynę interwencji humanitarnej, jak analizują czy powinna zależeć od Karty Narodów Zjednoczonych, czy też być elastyczna dla każdego przypadku ze względu na konflikt polityczny w tym kraju lub kraju sąsiadującym, jak to ma miejsce w przypadku Kosowa. Pomyślnie czy nie, Kosowo po interwencji humanitarnej jeszcze bardziej rozproszyło się z własnego toru po interwencji humanitarnej, ponieważ brakowało im zdolności do utrzymywania pokojowych stosunków między Serbami i Kosowianami. Niemniej jednak podmioty międzynarodowe stopniowo przejęły obowiązki, których NATO nie wykonało, co osłabiło zdolność Kosowa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kołodziej, Jacek - 129021 | pl |
dc.contributor.author | Sopaj, Arbenita | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kołodziej, Jacek - 129021 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pożarlik, Grzegorz - 131537 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T13:26:26Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T13:26:26Z | |
dc.date.submitted | 2018-03-23 | pl |
dc.fieldofstudy | europeistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-120697-215164 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/225410 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Humanitarian Intervention, Nation, NATO, International Actors, Serbia, Kosovo. | pl |
dc.subject.pl | Interwencja humanitarna, Naród, NATO, Podmioty Międzynarodowe, Serbia, Kosovo. | pl |
dc.title | Humanitarian Intervention in Nation Building; Kosovo case from 1998-2017. | pl |
dc.title.alternative | Interwencja Humanitarna w Budowaniu Narodu; Sprawa Kosowa z lat 1998-2017 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |