Wychowanie fizyczne w starożytnej Grecji - wybrane zagadnienia

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this study is to show chosen models of physical education that were either used or invented in ancient Greece during archaic and classical periods. For the analysis below, I used polish translations of ancient philosophers and historians (for example: Xenophon, Aristotle, Pausanias). I also used research papers about history of education, (from authors such us: Marrou, Jeager, Lipoński), and history of Greece (e.g. Bonarek i inn., Bravo i Wipszycka, Lengauer i Trzcinowski, Pomorey)In the first part of this study, I focused on archaic period and described general assumptions of greek pedagogy, however I especially concentrated on Homer, as major ancient greek author, as well as on the influence of aristocratic culture on ancient education. The next two chapters, I dedicated to physical education in Sparta and Athens from the classical period. In brief, I analysed the culture and history of Athens and Sparta by portraying their features and pointed specific educating methods used in schooling of young people. In the last part of my study, I looked into philosophy schools and their impact on greek pedagogy. Briefly, I described educational models used by Pythagoras of Croton and Sophists, and analysed the ideas of Platon and Aristotle with regards to youth education. In my summary, I outlined an influence of antique models on modern pedagogy.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest przedstawienie wybranych modelów wychowania fizycznego używanych lub opracowanych w starożytnej Grecji okresu archaicznego i klasycznego. Do analizy wykorzystano polskie przekłady starożytnych filozofów i historyków (np. Ksenofonta, Arystoteles czy Pauzaniasz). Skorzystano także z opracowań historii wychowania (np. Marrou, Jeager, Lipoński) oraz historii Grecji (np. Bonarek i inn., Bravo i Wipszycka, Lengauer i Trzcinowski, Pomorey). Pierwsza część pracy skupia się na okresie archaicznych i przedstawia ogólne założenia Greckiej pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem roli Homera oraz wpływu kultury arystokratycznej na kształcenie. Kolejne dwa rozdziały są poświęcone wychowaniu fizycznemu w Sparcie i Atenach okresu klasycznego. Analizują one w skrócie kulturę i historię wymienionych państw, próbują nakreślić ich charakter oraz wskazują na specyficzne metody wychowawcze wykorzystywane w kształceniu młodzieży. Ostatnia część pracy opisuje szkoły filozoficzne oraz ich wpływ na Grecką myśl pedagogiczną. Krótko opisuje ona modele wychowawcze stosowane przez Pitagorasa z Krotonu i Sofistów, analizuje także koncepcje Platona oraz Arystotelesa dotyczące kształcenia młodzieży. W podsumowaniu zaznaczono wpływ antycznych wzorców na współczesną pedagogikę.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGrabowski, Tomasz - 128161 pl
dc.contributor.authorBukowczan, Mateuszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerGrabowski, Tomasz - 128161 pl
dc.contributor.reviewerTurlej, Stanisław - 132448 pl
dc.date.accessioned2020-10-21T18:56:36Z
dc.date.available2020-10-21T18:56:36Z
dc.date.submitted2020-09-07pl
dc.fieldofstudyhistoriapl
dc.identifier.apddiploma-144603-222205pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249892
dc.languagepolpl
dc.subject.enEducation, agoge, young people, Athenas, Sparta, culture.pl
dc.subject.plWychowanie, agoge, młodzież, Ateny, Sparta, kultura.pl
dc.titleWychowanie fizyczne w starożytnej Grecji - wybrane zagadnieniapl
dc.title.alternativePhysical education in ancient Greece - selected issuespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study is to show chosen models of physical education that were either used or invented in ancient Greece during archaic and classical periods. For the analysis below, I used polish translations of ancient philosophers and historians (for example: Xenophon, Aristotle, Pausanias). I also used research papers about history of education, (from authors such us: Marrou, Jeager, Lipoński), and history of Greece (e.g. Bonarek i inn., Bravo i Wipszycka, Lengauer i Trzcinowski, Pomorey)In the first part of this study, I focused on archaic period and described general assumptions of greek pedagogy, however I especially concentrated on Homer, as major ancient greek author, as well as on the influence of aristocratic culture on ancient education. The next two chapters, I dedicated to physical education in Sparta and Athens from the classical period. In brief, I analysed the culture and history of Athens and Sparta by portraying their features and pointed specific educating methods used in schooling of young people. In the last part of my study, I looked into philosophy schools and their impact on greek pedagogy. Briefly, I described educational models used by Pythagoras of Croton and Sophists, and analysed the ideas of Platon and Aristotle with regards to youth education. In my summary, I outlined an influence of antique models on modern pedagogy.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wybranych modelów wychowania fizycznego używanych lub opracowanych w starożytnej Grecji okresu archaicznego i klasycznego. Do analizy wykorzystano polskie przekłady starożytnych filozofów i historyków (np. Ksenofonta, Arystoteles czy Pauzaniasz). Skorzystano także z opracowań historii wychowania (np. Marrou, Jeager, Lipoński) oraz historii Grecji (np. Bonarek i inn., Bravo i Wipszycka, Lengauer i Trzcinowski, Pomorey). Pierwsza część pracy skupia się na okresie archaicznych i przedstawia ogólne założenia Greckiej pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem roli Homera oraz wpływu kultury arystokratycznej na kształcenie. Kolejne dwa rozdziały są poświęcone wychowaniu fizycznemu w Sparcie i Atenach okresu klasycznego. Analizują one w skrócie kulturę i historię wymienionych państw, próbują nakreślić ich charakter oraz wskazują na specyficzne metody wychowawcze wykorzystywane w kształceniu młodzieży. Ostatnia część pracy opisuje szkoły filozoficzne oraz ich wpływ na Grecką myśl pedagogiczną. Krótko opisuje ona modele wychowawcze stosowane przez Pitagorasa z Krotonu i Sofistów, analizuje także koncepcje Platona oraz Arystotelesa dotyczące kształcenia młodzieży. W podsumowaniu zaznaczono wpływ antycznych wzorców na współczesną pedagogikę.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Grabowski, Tomasz - 128161
dc.contributor.authorpl
Bukowczan, Mateusz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Grabowski, Tomasz - 128161
dc.contributor.reviewerpl
Turlej, Stanisław - 132448
dc.date.accessioned
2020-10-21T18:56:36Z
dc.date.available
2020-10-21T18:56:36Z
dc.date.submittedpl
2020-09-07
dc.fieldofstudypl
historia
dc.identifier.apdpl
diploma-144603-222205
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249892
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Education, agoge, young people, Athenas, Sparta, culture.
dc.subject.plpl
Wychowanie, agoge, młodzież, Ateny, Sparta, kultura.
dc.titlepl
Wychowanie fizyczne w starożytnej Grecji - wybrane zagadnienia
dc.title.alternativepl
Physical education in ancient Greece - selected issues
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
139
Views per month
Views per city
Warsaw
29
Krakow
18
Katowice
10
Wroclaw
7
Gdynia
4
Poznan
4
Bydgoszcz
3
Koszalin
3
Sulejowek
3
Bühl
2

No access

No Thumbnail Available