Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wychowanie fizyczne w starożytnej Grecji - wybrane zagadnienia
Physical education in ancient Greece - selected issues
Wychowanie, agoge, młodzież, Ateny, Sparta, kultura.
Education, agoge, young people, Athenas, Sparta, culture.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wybranych modelów wychowania fizycznego używanych lub opracowanych w starożytnej Grecji okresu archaicznego i klasycznego. Do analizy wykorzystano polskie przekłady starożytnych filozofów i historyków (np. Ksenofonta, Arystoteles czy Pauzaniasz). Skorzystano także z opracowań historii wychowania (np. Marrou, Jeager, Lipoński) oraz historii Grecji (np. Bonarek i inn., Bravo i Wipszycka, Lengauer i Trzcinowski, Pomorey). Pierwsza część pracy skupia się na okresie archaicznych i przedstawia ogólne założenia Greckiej pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem roli Homera oraz wpływu kultury arystokratycznej na kształcenie. Kolejne dwa rozdziały są poświęcone wychowaniu fizycznemu w Sparcie i Atenach okresu klasycznego. Analizują one w skrócie kulturę i historię wymienionych państw, próbują nakreślić ich charakter oraz wskazują na specyficzne metody wychowawcze wykorzystywane w kształceniu młodzieży. Ostatnia część pracy opisuje szkoły filozoficzne oraz ich wpływ na Grecką myśl pedagogiczną. Krótko opisuje ona modele wychowawcze stosowane przez Pitagorasa z Krotonu i Sofistów, analizuje także koncepcje Platona oraz Arystotelesa dotyczące kształcenia młodzieży. W podsumowaniu zaznaczono wpływ antycznych wzorców na współczesną pedagogikę.
The aim of this study is to show chosen models of physical education that were either used or invented in ancient Greece during archaic and classical periods. For the analysis below, I used polish translations of ancient philosophers and historians (for example: Xenophon, Aristotle, Pausanias). I also used research papers about history of education, (from authors such us: Marrou, Jeager, Lipoński), and history of Greece (e.g. Bonarek i inn., Bravo i Wipszycka, Lengauer i Trzcinowski, Pomorey)In the first part of this study, I focused on archaic period and described general assumptions of greek pedagogy, however I especially concentrated on Homer, as major ancient greek author, as well as on the influence of aristocratic culture on ancient education. The next two chapters, I dedicated to physical education in Sparta and Athens from the classical period. In brief, I analysed the culture and history of Athens and Sparta by portraying their features and pointed specific educating methods used in schooling of young people. In the last part of my study, I looked into philosophy schools and their impact on greek pedagogy. Briefly, I described educational models used by Pythagoras of Croton and Sophists, and analysed the ideas of Platon and Aristotle with regards to youth education. In my summary, I outlined an influence of antique models on modern pedagogy.
dc.abstract.en | The aim of this study is to show chosen models of physical education that were either used or invented in ancient Greece during archaic and classical periods. For the analysis below, I used polish translations of ancient philosophers and historians (for example: Xenophon, Aristotle, Pausanias). I also used research papers about history of education, (from authors such us: Marrou, Jeager, Lipoński), and history of Greece (e.g. Bonarek i inn., Bravo i Wipszycka, Lengauer i Trzcinowski, Pomorey)In the first part of this study, I focused on archaic period and described general assumptions of greek pedagogy, however I especially concentrated on Homer, as major ancient greek author, as well as on the influence of aristocratic culture on ancient education. The next two chapters, I dedicated to physical education in Sparta and Athens from the classical period. In brief, I analysed the culture and history of Athens and Sparta by portraying their features and pointed specific educating methods used in schooling of young people. In the last part of my study, I looked into philosophy schools and their impact on greek pedagogy. Briefly, I described educational models used by Pythagoras of Croton and Sophists, and analysed the ideas of Platon and Aristotle with regards to youth education. In my summary, I outlined an influence of antique models on modern pedagogy. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wybranych modelów wychowania fizycznego używanych lub opracowanych w starożytnej Grecji okresu archaicznego i klasycznego. Do analizy wykorzystano polskie przekłady starożytnych filozofów i historyków (np. Ksenofonta, Arystoteles czy Pauzaniasz). Skorzystano także z opracowań historii wychowania (np. Marrou, Jeager, Lipoński) oraz historii Grecji (np. Bonarek i inn., Bravo i Wipszycka, Lengauer i Trzcinowski, Pomorey). Pierwsza część pracy skupia się na okresie archaicznych i przedstawia ogólne założenia Greckiej pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem roli Homera oraz wpływu kultury arystokratycznej na kształcenie. Kolejne dwa rozdziały są poświęcone wychowaniu fizycznemu w Sparcie i Atenach okresu klasycznego. Analizują one w skrócie kulturę i historię wymienionych państw, próbują nakreślić ich charakter oraz wskazują na specyficzne metody wychowawcze wykorzystywane w kształceniu młodzieży. Ostatnia część pracy opisuje szkoły filozoficzne oraz ich wpływ na Grecką myśl pedagogiczną. Krótko opisuje ona modele wychowawcze stosowane przez Pitagorasa z Krotonu i Sofistów, analizuje także koncepcje Platona oraz Arystotelesa dotyczące kształcenia młodzieży. W podsumowaniu zaznaczono wpływ antycznych wzorców na współczesną pedagogikę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Grabowski, Tomasz - 128161 | pl |
dc.contributor.author | Bukowczan, Mateusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Grabowski, Tomasz - 128161 | pl |
dc.contributor.reviewer | Turlej, Stanisław - 132448 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T18:56:36Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T18:56:36Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-07 | pl |
dc.fieldofstudy | historia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-144603-222205 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/249892 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Education, agoge, young people, Athenas, Sparta, culture. | pl |
dc.subject.pl | Wychowanie, agoge, młodzież, Ateny, Sparta, kultura. | pl |
dc.title | Wychowanie fizyczne w starożytnej Grecji - wybrane zagadnienia | pl |
dc.title.alternative | Physical education in ancient Greece - selected issues | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |