Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Związek podejmowania aktywności twórczej w wirtualnej rzeczywistości z procesami poznawczymi
The relationship between creative activities in virtual reality and cognitive processes
wirtualna rzeczywistość, test stroopa, procesy poznawcze, aktywnośćtwórcza, sztuka
virtual reality, stroop test, cognitive processes, artistic activity, art
W pracy został zbadany potencjał VR w zakresie wsparcia procesów poznawczych poprzez aktywność twórczą. Zmiany procesów poznawczych w związku z doświadczaniem sztuki VR były mierzone przez porównanie efektu interferencji, uzyskanego w wirtualnym teście Stroopa. Zrealizowane dotychczas badania wskazują, że osoby kreatywne są bardziej odpornena efekt interferencji Stroopa, a obcowanie ze sztuka VR wiąże się z wysokim poczuciem przepływu, obecności i może zapewniać regulację emocji poprzez ucieczkę od obecnego stanu emocjonalnego. Przeprowadzone badanie miało zweryfikować czy aby poprawić sprawność procesów poznawczych wystarczy: 1) aktywna twórczość artystyczna w środowisku VR; 2) eksploracja przestrzeni VR z wystawionymi dziełami sztuki (naprzykładzie zwiedzania muzeum); 3) działanie nie mające twórczego charakteru w VR (na przykładzie przechodzenie labiryntu w VR). Nie wykazano korelacji między efektem interferencji Stroopa uzyskanym przed i po każdej aktywności podejmowanej w VR. Nie wykazano także różnic w efekcie interferencji przed i po tworzeniu oraz przechodzeniu labiryntu. Uzyskano jednak istotny efekt w jednonostronnym teście dla eksploracji przestrzeni VR z wystawionymi dziełami sztuki oraz wykazano różnice w pomiarach fizjologicznych, jak tętno badanych podczas wykonania testu Stroopa i głównej aktywności w VR.
In this study, the potential of VR to support cognitive processes through creative activity was examined. Changes in cognitive processes related to experiencing VR art were measured by comparing the interference effect obtained in a virtual Stroop test. Studies conducted so far indicate that creative individuals are more resistant to the Stroop interference effect, andengaging with VR art is associated with a high sense of flow, presence, and can provide emotional regulation through escape from the current emotional state. This study aimed to verify whether improving cognitive processes efficiency requires: 1) active artistic creation in a VR environment; 2) exploration of VR spaces with exhibited artworks (e.g., visiting a museum); 3) non-creative activity in VR (e.g., navigating a VR maze). No correlation was found between the Stroop interference effect obtained before and after each activity undertaken in VR. Additionally, no differences in the interference effect were found before and after creating art or navigating through the maze. However, a significant effect was observed in a one-sided test for exploring VR spaces with exhibited artworks, and differences were found in physiological measurements, such as the participants' heart rate during the Stroop test and the main activity in VR.
dc.abstract.en | In this study, the potential of VR to support cognitive processes through creative activity was examined. Changes in cognitive processes related to experiencing VR art were measured by comparing the interference effect obtained in a virtual Stroop test. Studies conducted so far indicate that creative individuals are more resistant to the Stroop interference effect, andengaging with VR art is associated with a high sense of flow, presence, and can provide emotional regulation through escape from the current emotional state. This study aimed to verify whether improving cognitive processes efficiency requires: 1) active artistic creation in a VR environment; 2) exploration of VR spaces with exhibited artworks (e.g., visiting a museum); 3) non-creative activity in VR (e.g., navigating a VR maze). No correlation was found between the Stroop interference effect obtained before and after each activity undertaken in VR. Additionally, no differences in the interference effect were found before and after creating art or navigating through the maze. However, a significant effect was observed in a one-sided test for exploring VR spaces with exhibited artworks, and differences were found in physiological measurements, such as the participants' heart rate during the Stroop test and the main activity in VR. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy został zbadany potencjał VR w zakresie wsparcia procesów poznawczych poprzez aktywność twórczą. Zmiany procesów poznawczych w związku z doświadczaniem sztuki VR były mierzone przez porównanie efektu interferencji, uzyskanego w wirtualnym teście Stroopa. Zrealizowane dotychczas badania wskazują, że osoby kreatywne są bardziej odpornena efekt interferencji Stroopa, a obcowanie ze sztuka VR wiąże się z wysokim poczuciem przepływu, obecności i może zapewniać regulację emocji poprzez ucieczkę od obecnego stanu emocjonalnego. Przeprowadzone badanie miało zweryfikować czy aby poprawić sprawność procesów poznawczych wystarczy: 1) aktywna twórczość artystyczna w środowisku VR; 2) eksploracja przestrzeni VR z wystawionymi dziełami sztuki (naprzykładzie zwiedzania muzeum); 3) działanie nie mające twórczego charakteru w VR (na przykładzie przechodzenie labiryntu w VR). Nie wykazano korelacji między efektem interferencji Stroopa uzyskanym przed i po każdej aktywności podejmowanej w VR. Nie wykazano także różnic w efekcie interferencji przed i po tworzeniu oraz przechodzeniu labiryntu. Uzyskano jednak istotny efekt w jednonostronnym teście dla eksploracji przestrzeni VR z wystawionymi dziełami sztuki oraz wykazano różnice w pomiarach fizjologicznych, jak tętno badanych podczas wykonania testu Stroopa i głównej aktywności w VR. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gunia, Artur - 227808 | pl |
dc.contributor.author | Bułat, Aleksandra - USOS273525 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gunia, Artur - 227808 | pl |
dc.contributor.reviewer | Senderecka, Magdalena - 162164 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-07T23:39:41Z | |
dc.date.available | 2024-07-07T23:39:41Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | kognitywistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-176379-273525 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372329 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | virtual reality, stroop test, cognitive processes, artistic activity, art | pl |
dc.subject.pl | wirtualna rzeczywistość, test stroopa, procesy poznawcze, aktywnośćtwórcza, sztuka | pl |
dc.title | Związek podejmowania aktywności twórczej w wirtualnej rzeczywistości z procesami poznawczymi | pl |
dc.title.alternative | The relationship between creative activities in virtual reality and cognitive processes | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |