Związek podejmowania aktywności twórczej w wirtualnej rzeczywistości z procesami poznawczymi

master
dc.abstract.enIn this study, the potential of VR to support cognitive processes through creative activity was examined. Changes in cognitive processes related to experiencing VR art were measured by comparing the interference effect obtained in a virtual Stroop test. Studies conducted so far indicate that creative individuals are more resistant to the Stroop interference effect, andengaging with VR art is associated with a high sense of flow, presence, and can provide emotional regulation through escape from the current emotional state. This study aimed to verify whether improving cognitive processes efficiency requires: 1) active artistic creation in a VR environment; 2) exploration of VR spaces with exhibited artworks (e.g., visiting a museum); 3) non-creative activity in VR (e.g., navigating a VR maze). No correlation was found between the Stroop interference effect obtained before and after each activity undertaken in VR. Additionally, no differences in the interference effect were found before and after creating art or navigating through the maze. However, a significant effect was observed in a one-sided test for exploring VR spaces with exhibited artworks, and differences were found in physiological measurements, such as the participants' heart rate during the Stroop test and the main activity in VR.pl
dc.abstract.plW pracy został zbadany potencjał VR w zakresie wsparcia procesów poznawczych poprzez aktywność twórczą. Zmiany procesów poznawczych w związku z doświadczaniem sztuki VR były mierzone przez porównanie efektu interferencji, uzyskanego w wirtualnym teście Stroopa. Zrealizowane dotychczas badania wskazują, że osoby kreatywne są bardziej odpornena efekt interferencji Stroopa, a obcowanie ze sztuka VR wiąże się z wysokim poczuciem przepływu, obecności i może zapewniać regulację emocji poprzez ucieczkę od obecnego stanu emocjonalnego. Przeprowadzone badanie miało zweryfikować czy aby poprawić sprawność procesów poznawczych wystarczy: 1) aktywna twórczość artystyczna w środowisku VR; 2) eksploracja przestrzeni VR z wystawionymi dziełami sztuki (naprzykładzie zwiedzania muzeum); 3) działanie nie mające twórczego charakteru w VR (na przykładzie przechodzenie labiryntu w VR). Nie wykazano korelacji między efektem interferencji Stroopa uzyskanym przed i po każdej aktywności podejmowanej w VR. Nie wykazano także różnic w efekcie interferencji przed i po tworzeniu oraz przechodzeniu labiryntu. Uzyskano jednak istotny efekt w jednonostronnym teście dla eksploracji przestrzeni VR z wystawionymi dziełami sztuki oraz wykazano różnice w pomiarach fizjologicznych, jak tętno badanych podczas wykonania testu Stroopa i głównej aktywności w VR.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGunia, Artur - 227808 pl
dc.contributor.authorBułat, Aleksandra - USOS273525 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGunia, Artur - 227808 pl
dc.contributor.reviewerSenderecka, Magdalena - 162164 pl
dc.date.accessioned2024-07-07T23:39:41Z
dc.date.available2024-07-07T23:39:41Z
dc.date.submitted2024-07-04pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-176379-273525pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372329
dc.languagepolpl
dc.subject.envirtual reality, stroop test, cognitive processes, artistic activity, artpl
dc.subject.plwirtualna rzeczywistość, test stroopa, procesy poznawcze, aktywnośćtwórcza, sztukapl
dc.titleZwiązek podejmowania aktywności twórczej w wirtualnej rzeczywistości z procesami poznawczymipl
dc.title.alternativeThe relationship between creative activities in virtual reality and cognitive processespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this study, the potential of VR to support cognitive processes through creative activity was examined. Changes in cognitive processes related to experiencing VR art were measured by comparing the interference effect obtained in a virtual Stroop test. Studies conducted so far indicate that creative individuals are more resistant to the Stroop interference effect, andengaging with VR art is associated with a high sense of flow, presence, and can provide emotional regulation through escape from the current emotional state. This study aimed to verify whether improving cognitive processes efficiency requires: 1) active artistic creation in a VR environment; 2) exploration of VR spaces with exhibited artworks (e.g., visiting a museum); 3) non-creative activity in VR (e.g., navigating a VR maze). No correlation was found between the Stroop interference effect obtained before and after each activity undertaken in VR. Additionally, no differences in the interference effect were found before and after creating art or navigating through the maze. However, a significant effect was observed in a one-sided test for exploring VR spaces with exhibited artworks, and differences were found in physiological measurements, such as the participants' heart rate during the Stroop test and the main activity in VR.
dc.abstract.plpl
W pracy został zbadany potencjał VR w zakresie wsparcia procesów poznawczych poprzez aktywność twórczą. Zmiany procesów poznawczych w związku z doświadczaniem sztuki VR były mierzone przez porównanie efektu interferencji, uzyskanego w wirtualnym teście Stroopa. Zrealizowane dotychczas badania wskazują, że osoby kreatywne są bardziej odpornena efekt interferencji Stroopa, a obcowanie ze sztuka VR wiąże się z wysokim poczuciem przepływu, obecności i może zapewniać regulację emocji poprzez ucieczkę od obecnego stanu emocjonalnego. Przeprowadzone badanie miało zweryfikować czy aby poprawić sprawność procesów poznawczych wystarczy: 1) aktywna twórczość artystyczna w środowisku VR; 2) eksploracja przestrzeni VR z wystawionymi dziełami sztuki (naprzykładzie zwiedzania muzeum); 3) działanie nie mające twórczego charakteru w VR (na przykładzie przechodzenie labiryntu w VR). Nie wykazano korelacji między efektem interferencji Stroopa uzyskanym przed i po każdej aktywności podejmowanej w VR. Nie wykazano także różnic w efekcie interferencji przed i po tworzeniu oraz przechodzeniu labiryntu. Uzyskano jednak istotny efekt w jednonostronnym teście dla eksploracji przestrzeni VR z wystawionymi dziełami sztuki oraz wykazano różnice w pomiarach fizjologicznych, jak tętno badanych podczas wykonania testu Stroopa i głównej aktywności w VR.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Gunia, Artur - 227808
dc.contributor.authorpl
Bułat, Aleksandra - USOS273525
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Gunia, Artur - 227808
dc.contributor.reviewerpl
Senderecka, Magdalena - 162164
dc.date.accessioned
2024-07-07T23:39:41Z
dc.date.available
2024-07-07T23:39:41Z
dc.date.submittedpl
2024-07-04
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-176379-273525
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372329
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
virtual reality, stroop test, cognitive processes, artistic activity, art
dc.subject.plpl
wirtualna rzeczywistość, test stroopa, procesy poznawcze, aktywnośćtwórcza, sztuka
dc.titlepl
Związek podejmowania aktywności twórczej w wirtualnej rzeczywistości z procesami poznawczymi
dc.title.alternativepl
The relationship between creative activities in virtual reality and cognitive processes
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Krakow
3
Wroclaw
3
Warsaw
2
Szczecin
1
Zielona Góra
1

No access

No Thumbnail Available
Collections