Zdolności językowe, a podatność na sugestię dzieci jednojęzycznych oraz dwujęzycznych w wieku przedszkolnym

master
dc.abstract.enThe aim of this study was to examine the relationship between general and specific language abilities (expressive, receptive, and grammatical abilities) and suggestibility of preschool children, with special focus on the group of bilingual children. Children are much more susceptible to suggestion than adults during testimonies. Research shows that there are many factors that determine suggestibility of minor witnesses. One of these factors is language ability. The study focuses on bi/multilingualism and its relationship to suggestibility. Different types of bi/multilingualism were also considered in the analysis. In addition, the relationship between the answer to the questions and language ability was investigated. Suggestive questions were also verified. To measure suggestibility, the author's own measure was used, consisting of questions with varying degrees of suggestiveness. In the case of measuring language abilities, the following tests were used: Cross Linguistic Lexical Task - CLT, Sentence Repetition Task - SRep and PABiQ - questionnaire for parents of bilingual children. Study shows that bilingualism is associated with suggestibility, but only when the type of bilingualism and the number of languages mastered are considered. Relationship between language ability and susceptibility to suggestion was observed, but only in the case of low level of language ability. In addition, the research results pay special attention to the importance of the type and language of the question asked in the context of obtaining reliable testimonies of bilingual and multilingual children. The results of the research may be helpful in assessing the testimonies of bilingual children, whose number is increasing, due to socio-cultural changes.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było zbadanie zależności między ogólnymi oraz poszczególnymi zdolnościami językowymi (zdolność do nazywania, rozumienia i zdolności gramatyczne) a podatnością na sugestię dzieci w wieku przedszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem grupy dzieci dwujęzycznych. Dzieci znacznie bardziej niż dorośli są podatne na sugestię w czasie składania zeznań. Badania pokazują, że istnieje wiele czynników determinujących podatność na sugestię małoletnich świadków. Jednym z tych czynników są zdolności językowe. Badanie koncentruje się na dwu/wielojęzyczności i jej związku z podatnością na sugestię. W toku analizy uwzględniono także różne rodzaje dwu/wielojęzyczności. Ponadto sprawdzono związek między udzieloną odpowiedzią na pytania sugerujące a zdolnościami językowymi. Weryfikacji zostały poddane także pytania sugerujące. Do pomiaru podatności na sugestię wykorzystano narzędzie własne, złożone z pytań o różnym stopniu sugestywności. W przypadku pomiaru zdolności językowych użyto następujących testów: Cross Lingustic Lexical Task – CLT, Sentence Repetition Task – SRep oraz PABiQ - kwestionariusz dla rodziców dzieci dwujęzycznych. Wyniki badań pokazują, że dwujęzyczność wiąże się z podatnością na sugestię, ale tylko przy uwzględnieniu rodzaju dwujęzyczności i liczby opanowanych języków. Zauważono związek między zdolnościami językowymi, a podatnością na sugestię, ale tylko w przypadku niskiego poziomu zdolności językowych. Ponadto wyniki badań uwrażliwiają na znaczenie rodzaju oraz języka zadanego pytania w kontekście uzyskania rzetelnych zeznań w przypadku dzieci dwu i wielojęzycznych. Wyniki badań mogą być pomocne w ocenie zeznań dzieci dwujęzycznych, których liczba, z racji przemian społeczno-kulturowych wciąż wzrasta.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWojciechowski, Bartoszpl
dc.contributor.authorObarska, Mariapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWojciechowski, Bartoszpl
dc.contributor.reviewerPiotrowski, Przemysław - 131414 pl
dc.date.accessioned2023-07-03T21:34:35Z
dc.date.available2023-07-03T21:34:35Z
dc.date.submitted2023-07-03pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-165479-262651pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313602
dc.languagepolpl
dc.subject.enlanguage abilities; bilingualism; children's testimonies; suggestibilitypl
dc.subject.plzdolności językowe; dwujęzyczność; zeznania małoletnich; sugestialnośćpl
dc.titleZdolności językowe, a podatność na sugestię dzieci jednojęzycznych oraz dwujęzycznych w wieku przedszkolnympl
dc.title.alternativeLanguage abilities and suggestibility of monolingual and bilingual preschool childrenpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study was to examine the relationship between general and specific language abilities (expressive, receptive, and grammatical abilities) and suggestibility of preschool children, with special focus on the group of bilingual children. Children are much more susceptible to suggestion than adults during testimonies. Research shows that there are many factors that determine suggestibility of minor witnesses. One of these factors is language ability. The study focuses on bi/multilingualism and its relationship to suggestibility. Different types of bi/multilingualism were also considered in the analysis. In addition, the relationship between the answer to the questions and language ability was investigated. Suggestive questions were also verified. To measure suggestibility, the author's own measure was used, consisting of questions with varying degrees of suggestiveness. In the case of measuring language abilities, the following tests were used: Cross Linguistic Lexical Task - CLT, Sentence Repetition Task - SRep and PABiQ - questionnaire for parents of bilingual children. Study shows that bilingualism is associated with suggestibility, but only when the type of bilingualism and the number of languages mastered are considered. Relationship between language ability and susceptibility to suggestion was observed, but only in the case of low level of language ability. In addition, the research results pay special attention to the importance of the type and language of the question asked in the context of obtaining reliable testimonies of bilingual and multilingual children. The results of the research may be helpful in assessing the testimonies of bilingual children, whose number is increasing, due to socio-cultural changes.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy było zbadanie zależności między ogólnymi oraz poszczególnymi zdolnościami językowymi (zdolność do nazywania, rozumienia i zdolności gramatyczne) a podatnością na sugestię dzieci w wieku przedszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem grupy dzieci dwujęzycznych. Dzieci znacznie bardziej niż dorośli są podatne na sugestię w czasie składania zeznań. Badania pokazują, że istnieje wiele czynników determinujących podatność na sugestię małoletnich świadków. Jednym z tych czynników są zdolności językowe. Badanie koncentruje się na dwu/wielojęzyczności i jej związku z podatnością na sugestię. W toku analizy uwzględniono także różne rodzaje dwu/wielojęzyczności. Ponadto sprawdzono związek między udzieloną odpowiedzią na pytania sugerujące a zdolnościami językowymi. Weryfikacji zostały poddane także pytania sugerujące. Do pomiaru podatności na sugestię wykorzystano narzędzie własne, złożone z pytań o różnym stopniu sugestywności. W przypadku pomiaru zdolności językowych użyto następujących testów: Cross Lingustic Lexical Task – CLT, Sentence Repetition Task – SRep oraz PABiQ - kwestionariusz dla rodziców dzieci dwujęzycznych. Wyniki badań pokazują, że dwujęzyczność wiąże się z podatnością na sugestię, ale tylko przy uwzględnieniu rodzaju dwujęzyczności i liczby opanowanych języków. Zauważono związek między zdolnościami językowymi, a podatnością na sugestię, ale tylko w przypadku niskiego poziomu zdolności językowych. Ponadto wyniki badań uwrażliwiają na znaczenie rodzaju oraz języka zadanego pytania w kontekście uzyskania rzetelnych zeznań w przypadku dzieci dwu i wielojęzycznych. Wyniki badań mogą być pomocne w ocenie zeznań dzieci dwujęzycznych, których liczba, z racji przemian społeczno-kulturowych wciąż wzrasta.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Wojciechowski, Bartosz
dc.contributor.authorpl
Obarska, Maria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wojciechowski, Bartosz
dc.contributor.reviewerpl
Piotrowski, Przemysław - 131414
dc.date.accessioned
2023-07-03T21:34:35Z
dc.date.available
2023-07-03T21:34:35Z
dc.date.submittedpl
2023-07-03
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-165479-262651
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313602
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
language abilities; bilingualism; children's testimonies; suggestibility
dc.subject.plpl
zdolności językowe; dwujęzyczność; zeznania małoletnich; sugestialność
dc.titlepl
Zdolności językowe, a podatność na sugestię dzieci jednojęzycznych oraz dwujęzycznych w wieku przedszkolnym
dc.title.alternativepl
Language abilities and suggestibility of monolingual and bilingual preschool children
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections