Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zdolności językowe, a podatność na sugestię dzieci jednojęzycznych oraz dwujęzycznych w wieku przedszkolnym
Language abilities and suggestibility of monolingual and bilingual preschool children
zdolności językowe; dwujęzyczność; zeznania małoletnich; sugestialność
language abilities; bilingualism; children's testimonies; suggestibility
Celem niniejszej pracy było zbadanie zależności między ogólnymi oraz poszczególnymi zdolnościami językowymi (zdolność do nazywania, rozumienia i zdolności gramatyczne) a podatnością na sugestię dzieci w wieku przedszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem grupy dzieci dwujęzycznych. Dzieci znacznie bardziej niż dorośli są podatne na sugestię w czasie składania zeznań. Badania pokazują, że istnieje wiele czynników determinujących podatność na sugestię małoletnich świadków. Jednym z tych czynników są zdolności językowe. Badanie koncentruje się na dwu/wielojęzyczności i jej związku z podatnością na sugestię. W toku analizy uwzględniono także różne rodzaje dwu/wielojęzyczności. Ponadto sprawdzono związek między udzieloną odpowiedzią na pytania sugerujące a zdolnościami językowymi. Weryfikacji zostały poddane także pytania sugerujące. Do pomiaru podatności na sugestię wykorzystano narzędzie własne, złożone z pytań o różnym stopniu sugestywności. W przypadku pomiaru zdolności językowych użyto następujących testów: Cross Lingustic Lexical Task – CLT, Sentence Repetition Task – SRep oraz PABiQ - kwestionariusz dla rodziców dzieci dwujęzycznych. Wyniki badań pokazują, że dwujęzyczność wiąże się z podatnością na sugestię, ale tylko przy uwzględnieniu rodzaju dwujęzyczności i liczby opanowanych języków. Zauważono związek między zdolnościami językowymi, a podatnością na sugestię, ale tylko w przypadku niskiego poziomu zdolności językowych. Ponadto wyniki badań uwrażliwiają na znaczenie rodzaju oraz języka zadanego pytania w kontekście uzyskania rzetelnych zeznań w przypadku dzieci dwu i wielojęzycznych. Wyniki badań mogą być pomocne w ocenie zeznań dzieci dwujęzycznych, których liczba, z racji przemian społeczno-kulturowych wciąż wzrasta.
The aim of this study was to examine the relationship between general and specific language abilities (expressive, receptive, and grammatical abilities) and suggestibility of preschool children, with special focus on the group of bilingual children. Children are much more susceptible to suggestion than adults during testimonies. Research shows that there are many factors that determine suggestibility of minor witnesses. One of these factors is language ability. The study focuses on bi/multilingualism and its relationship to suggestibility. Different types of bi/multilingualism were also considered in the analysis. In addition, the relationship between the answer to the questions and language ability was investigated. Suggestive questions were also verified. To measure suggestibility, the author's own measure was used, consisting of questions with varying degrees of suggestiveness. In the case of measuring language abilities, the following tests were used: Cross Linguistic Lexical Task - CLT, Sentence Repetition Task - SRep and PABiQ - questionnaire for parents of bilingual children. Study shows that bilingualism is associated with suggestibility, but only when the type of bilingualism and the number of languages mastered are considered. Relationship between language ability and susceptibility to suggestion was observed, but only in the case of low level of language ability. In addition, the research results pay special attention to the importance of the type and language of the question asked in the context of obtaining reliable testimonies of bilingual and multilingual children. The results of the research may be helpful in assessing the testimonies of bilingual children, whose number is increasing, due to socio-cultural changes.
dc.abstract.en | The aim of this study was to examine the relationship between general and specific language abilities (expressive, receptive, and grammatical abilities) and suggestibility of preschool children, with special focus on the group of bilingual children. Children are much more susceptible to suggestion than adults during testimonies. Research shows that there are many factors that determine suggestibility of minor witnesses. One of these factors is language ability. The study focuses on bi/multilingualism and its relationship to suggestibility. Different types of bi/multilingualism were also considered in the analysis. In addition, the relationship between the answer to the questions and language ability was investigated. Suggestive questions were also verified. To measure suggestibility, the author's own measure was used, consisting of questions with varying degrees of suggestiveness. In the case of measuring language abilities, the following tests were used: Cross Linguistic Lexical Task - CLT, Sentence Repetition Task - SRep and PABiQ - questionnaire for parents of bilingual children. Study shows that bilingualism is associated with suggestibility, but only when the type of bilingualism and the number of languages mastered are considered. Relationship between language ability and susceptibility to suggestion was observed, but only in the case of low level of language ability. In addition, the research results pay special attention to the importance of the type and language of the question asked in the context of obtaining reliable testimonies of bilingual and multilingual children. The results of the research may be helpful in assessing the testimonies of bilingual children, whose number is increasing, due to socio-cultural changes. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było zbadanie zależności między ogólnymi oraz poszczególnymi zdolnościami językowymi (zdolność do nazywania, rozumienia i zdolności gramatyczne) a podatnością na sugestię dzieci w wieku przedszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem grupy dzieci dwujęzycznych. Dzieci znacznie bardziej niż dorośli są podatne na sugestię w czasie składania zeznań. Badania pokazują, że istnieje wiele czynników determinujących podatność na sugestię małoletnich świadków. Jednym z tych czynników są zdolności językowe. Badanie koncentruje się na dwu/wielojęzyczności i jej związku z podatnością na sugestię. W toku analizy uwzględniono także różne rodzaje dwu/wielojęzyczności. Ponadto sprawdzono związek między udzieloną odpowiedzią na pytania sugerujące a zdolnościami językowymi. Weryfikacji zostały poddane także pytania sugerujące. Do pomiaru podatności na sugestię wykorzystano narzędzie własne, złożone z pytań o różnym stopniu sugestywności. W przypadku pomiaru zdolności językowych użyto następujących testów: Cross Lingustic Lexical Task – CLT, Sentence Repetition Task – SRep oraz PABiQ - kwestionariusz dla rodziców dzieci dwujęzycznych. Wyniki badań pokazują, że dwujęzyczność wiąże się z podatnością na sugestię, ale tylko przy uwzględnieniu rodzaju dwujęzyczności i liczby opanowanych języków. Zauważono związek między zdolnościami językowymi, a podatnością na sugestię, ale tylko w przypadku niskiego poziomu zdolności językowych. Ponadto wyniki badań uwrażliwiają na znaczenie rodzaju oraz języka zadanego pytania w kontekście uzyskania rzetelnych zeznań w przypadku dzieci dwu i wielojęzycznych. Wyniki badań mogą być pomocne w ocenie zeznań dzieci dwujęzycznych, których liczba, z racji przemian społeczno-kulturowych wciąż wzrasta. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wojciechowski, Bartosz | pl |
dc.contributor.author | Obarska, Maria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Bartosz | pl |
dc.contributor.reviewer | Piotrowski, Przemysław - 131414 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-03T21:34:35Z | |
dc.date.available | 2023-07-03T21:34:35Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-165479-262651 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/313602 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | language abilities; bilingualism; children's testimonies; suggestibility | pl |
dc.subject.pl | zdolności językowe; dwujęzyczność; zeznania małoletnich; sugestialność | pl |
dc.title | Zdolności językowe, a podatność na sugestię dzieci jednojęzycznych oraz dwujęzycznych w wieku przedszkolnym | pl |
dc.title.alternative | Language abilities and suggestibility of monolingual and bilingual preschool children | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |