Administracyjnoprawne aspekty ochrony praw konsumentów w prawie antymonopolowym

master
dc.abstract.enThesis under the title "Administrative aspects of consumer protection in competition law" is designed to bring the subject of consumer policy, implemented in Poland by the state and it also shows the risks that have an impact on the deterioration of the weak position of consumers in the market. Master focus primarily on the modus operandi of the basic consumer rights protection authority, which is the President of the Office of Competition and Consumer Protection. The detailed analysis of the administrative proceedings is carried on, in order to show the guarantees of the protection of consumer rights. This paper consists of four chapters. Each of them includes the other issue relating to the protection of consumer rights’ in the market, qualifying them because of the method, the analysis of the literature and case law. The definition of the consumer can be found in the first section, there is also an answer to the question of what kind of goals to protect the rights of consumers have been put by the administration, according to their policies. Thesis also draws attention to the genesis of consumer protection in the Polish law. In the second chapter the author introduces to the reader to selected basic and most important consumer rights, which have been included: the right to health and safety, the right to information, non-misleading information, the right to protection of economic interests, the right to compensation and facilities for its investigation and the right to represent their interests. The third chapter is devoted to the activities of the fundamental institutions of consumer protection, which is the Office of Competition and Consumer Protection. The fourth chapter is to provide the reader with procedural forms of consumer protection, and description of the way in which the proceeds antitrust and consumer protection laws is carried on. The remainder of this chapter is the approximate scope of what may be the subject of this proceeding, who are the parties to the proceedings and result in the initiation of the premises or refusal to initiate proceedings. The master include a selection of case law decisions, which lays out matured practices infringing collective consumer interests and those decisions issued in the proceedings before the President of the Office of Competition and Consumer Protection.pl
dc.abstract.plPraca pod tytułem „Administracyjnoprawne aspekty ochrony praw konsumentów w prawie antymonopolowym” ma za zadanie przybliżyć tematykę polityki konsumenckiej, realizowanej w Polsce przez państwo oraz zagrożenia, jakie mają wpływ na pogorszenie słabej pozycji konsumentów na rynku. Praca koncentruje się przede wszystkim na sposobie działania podstawowego organu ochrony praw konsumentów, jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz szczegółowo analizuje postępowanie administracyjne, prowadzone w celu zapewnienia ochrony praw konsumentów. Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów. W każdym z nich poruszane są inne zagadnienie dotyczące ochrony praw konsumentów na rynku, kwalifikując je ze względu na metodę, analizę literatury oraz orzecznictwa. W rozdziale pierwszym zawarta jest definicja pojęcia konsument oraz znajduje się odpowiedź na pytanie, jakie cele w ochronie praw konsumentów postawiła administracja, realizując obraną przez siebie politykę konsumencką. Praca zwraca również uwagę na genezę ochrony praw konsumenta w prawie polskim. W rozdziale drugim autorka przybliża czytelnikowi wybrane, podstawowe i najważniejsze prawa konsumenta, do których zaliczone zostały: prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, prawo do informacji, zakaz informacji wprowadzającej w błąd, prawo do ochrony interesu ekonomicznego, prawo do odszkodowania i ułatwień w jego dochodzeniu oraz prawo do reprezentacji swoich interesów. Rozdział trzeci został poświęcony działalności fundamentalnej instytucji ochrony praw konsumentów, jaką jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rozdział czwarty ma za zadanie przedstawienie czytelnikowi form procesowych ochrony konsumentów oraz deskrypcje sposobu w jaki przebiega postępowanie antymonopolowe chroniące konsumenta i jego prawa. W dalszej części tego rozdziału został przybliżony zakres przedmiotowy, jakie może stanowić przedmiot omawianego postępowania, kim są strony postępowania oraz jakie przesłanki skutkują wszczęciem lub odmową wszczęcia postępowania. W pracy zawarty został także wybór orzecznictwa prezentujący decyzje zapadłe w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz środki wzruszenia rozstrzygnięć wydanych w postępowaniu przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWoś, Tadeusz - 132743 pl
dc.contributor.authorBasista, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerKnysiak-Sudyka, Hanna - 128939 pl
dc.contributor.reviewerWoś, Tadeusz - 132743 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T10:14:45Z
dc.date.available2020-07-24T10:14:45Z
dc.date.submitted2012-09-12pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-68977-81273pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182166
dc.languagepolpl
dc.subject.enconsumer protection, law, administrative aspectspl
dc.subject.plkonsument, ochrona, prawo antymonopolowe,pl
dc.titleAdministracyjnoprawne aspekty ochrony praw konsumentów w prawie antymonopolowympl
dc.title.alternativeAdministrative aspects of consumer protection in competition lawpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Thesis under the title "Administrative aspects of consumer protection in competition law" is designed to bring the subject of consumer policy, implemented in Poland by the state and it also shows the risks that have an impact on the deterioration of the weak position of consumers in the market. Master focus primarily on the modus operandi of the basic consumer rights protection authority, which is the President of the Office of Competition and Consumer Protection. The detailed analysis of the administrative proceedings is carried on, in order to show the guarantees of the protection of consumer rights. This paper consists of four chapters. Each of them includes the other issue relating to the protection of consumer rights’ in the market, qualifying them because of the method, the analysis of the literature and case law. The definition of the consumer can be found in the first section, there is also an answer to the question of what kind of goals to protect the rights of consumers have been put by the administration, according to their policies. Thesis also draws attention to the genesis of consumer protection in the Polish law. In the second chapter the author introduces to the reader to selected basic and most important consumer rights, which have been included: the right to health and safety, the right to information, non-misleading information, the right to protection of economic interests, the right to compensation and facilities for its investigation and the right to represent their interests. The third chapter is devoted to the activities of the fundamental institutions of consumer protection, which is the Office of Competition and Consumer Protection. The fourth chapter is to provide the reader with procedural forms of consumer protection, and description of the way in which the proceeds antitrust and consumer protection laws is carried on. The remainder of this chapter is the approximate scope of what may be the subject of this proceeding, who are the parties to the proceedings and result in the initiation of the premises or refusal to initiate proceedings. The master include a selection of case law decisions, which lays out matured practices infringing collective consumer interests and those decisions issued in the proceedings before the President of the Office of Competition and Consumer Protection.
dc.abstract.plpl
Praca pod tytułem „Administracyjnoprawne aspekty ochrony praw konsumentów w prawie antymonopolowym” ma za zadanie przybliżyć tematykę polityki konsumenckiej, realizowanej w Polsce przez państwo oraz zagrożenia, jakie mają wpływ na pogorszenie słabej pozycji konsumentów na rynku. Praca koncentruje się przede wszystkim na sposobie działania podstawowego organu ochrony praw konsumentów, jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz szczegółowo analizuje postępowanie administracyjne, prowadzone w celu zapewnienia ochrony praw konsumentów. Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów. W każdym z nich poruszane są inne zagadnienie dotyczące ochrony praw konsumentów na rynku, kwalifikując je ze względu na metodę, analizę literatury oraz orzecznictwa. W rozdziale pierwszym zawarta jest definicja pojęcia konsument oraz znajduje się odpowiedź na pytanie, jakie cele w ochronie praw konsumentów postawiła administracja, realizując obraną przez siebie politykę konsumencką. Praca zwraca również uwagę na genezę ochrony praw konsumenta w prawie polskim. W rozdziale drugim autorka przybliża czytelnikowi wybrane, podstawowe i najważniejsze prawa konsumenta, do których zaliczone zostały: prawo do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, prawo do informacji, zakaz informacji wprowadzającej w błąd, prawo do ochrony interesu ekonomicznego, prawo do odszkodowania i ułatwień w jego dochodzeniu oraz prawo do reprezentacji swoich interesów. Rozdział trzeci został poświęcony działalności fundamentalnej instytucji ochrony praw konsumentów, jaką jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rozdział czwarty ma za zadanie przedstawienie czytelnikowi form procesowych ochrony konsumentów oraz deskrypcje sposobu w jaki przebiega postępowanie antymonopolowe chroniące konsumenta i jego prawa. W dalszej części tego rozdziału został przybliżony zakres przedmiotowy, jakie może stanowić przedmiot omawianego postępowania, kim są strony postępowania oraz jakie przesłanki skutkują wszczęciem lub odmową wszczęcia postępowania. W pracy zawarty został także wybór orzecznictwa prezentujący decyzje zapadłe w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz środki wzruszenia rozstrzygnięć wydanych w postępowaniu przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Woś, Tadeusz - 132743
dc.contributor.authorpl
Basista, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Knysiak-Sudyka, Hanna - 128939
dc.contributor.reviewerpl
Woś, Tadeusz - 132743
dc.date.accessioned
2020-07-24T10:14:45Z
dc.date.available
2020-07-24T10:14:45Z
dc.date.submittedpl
2012-09-12
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-68977-81273
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182166
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
consumer protection, law, administrative aspects
dc.subject.plpl
konsument, ochrona, prawo antymonopolowe,
dc.titlepl
Administracyjnoprawne aspekty ochrony praw konsumentów w prawie antymonopolowym
dc.title.alternativepl
Administrative aspects of consumer protection in competition law
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Wroclaw
3
Warsaw
2
Dublin
1
Gliwice
1
Krakow
1
Mordy
1
Szczecin
1
Żory
1

No access

No Thumbnail Available