Potrzeby informacyjne uczniów jako konsumentów branży spożywczej

master
dc.abstract.enIdentifying information needs and determining their scope was adopted as the main purpose of this work. The goal was also to determine the frequency of desire for food information and to identify possible reasons for students not being active in this regard. To achieve these goals, a survey was conducted over the internet. To identify information needs, students' behaviors to meet their needs were observed and analyzed. The participants of the study were students who in the 2018/2019 school year attended the Nicolaus Copernicus High School in Tuchów and Center for Vocational and Continuing Education in Tuchów named the Heroes of the Battle of Łowczówek. Analyzing the collected research material, it can be seen that students rarely feel the need to search for food information. In the case of students, the influence of basic information (i.e. price, expiration date, nutritional information, number of calories, composition and weight of the product or number of items) is much more pronounced than additional (i.e. additional information about the product, allergens, country of origin, manufacturer or distributor, description of the production process, product description, designation confirming product quality, brand history, application suggestion, additional substances and storage conditions) for them to make a purchase decision. Information on price, expiration dates and data related to health aspects of food have the greatest impact on students' purchasing decisions. This information is also the data most often desired by young respondents. Students participating in the study declared that they encountered obstacles in the process of searching for information. Despite this fact, the vast majority of students are satisfied with the information obtained.pl
dc.abstract.plJako główny cel niniejszej pracy przyjęto identyfikację i określenie zakresu potrzeb informacyjnych uczniów. Celem było także określenie częstości pożądania informacji o żywności oraz rozpoznanie ewentualnych powodów braku aktywności w tym zakresie przez uczniów. Aby osiągnąć obrane cele, przeprowadzono badanie ankietowe za pośrednictwem Internetu. Żeby zidentyfikować potrzeby informacyjne, zaobserwowano i przeanalizowano zachowania uczniów zmierzające do zaspokojenia potrzeb. Uczestnikami badania byli uczniowie, którzy w roku szkolnym 2018/2019 uczęszczali do Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika i Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Bohaterów Bitwy pod Łowczówkiem w Tuchowie. Analizując zgromadzony materiał badawczy, można zaobserwować, iż uczniowie rzadko odczuwają potrzebę poszukiwania informacji dotyczącej żywności. W przypadku uczniów, zauważa się zdecydowanie większy wpływ informacji podstawowych (tj. cena, data ważności do spożycia, informacja o wartościach odżywczych, liczba kalorii, skład oraz waga produktu lub liczba sztuk) niż dodatkowych (tj. dodatkowe informacje na temat produktu, alergeny, kraj pochodzenia, producent lub dystrybutor, opis procesu powstawania, opis produktu, oznaczenie potwierdzające jakość produktu, historia marki, propozycja podania, substancje dodatkowe oraz warunki przechowywania) na podjęcie przez nich decyzji o zakupie produktu. Największy wpływ na decyzje uczniów o zakupie produktu mają informacje dotyczące ceny, daty ważności do spożycia oraz dane związane ze zdrowotnymi aspektami żywności. Informacje te, są też danymi najczęściej pożądanymi przez młodych respondentów. Uczniowie uczestniczący w badaniu, zdeklarowali, iż w procesie poszukiwania informacji napotykali przeszkody. Pomimo tego faktu, zdecydowana większość uczniów jest usatysfakcjonowana pozyskiwanymi informacjami.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPróchnicka, Maria - 131555 pl
dc.contributor.authorMichalik, Klaudiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerPróchnicka, Maria - 131555 pl
dc.contributor.reviewerKorycińska, Paloma - 129158 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T23:09:53Z
dc.date.available2020-07-27T23:09:53Z
dc.date.submitted2019-10-28pl
dc.fieldofstudyzarządzanie informacjąpl
dc.identifier.apddiploma-131751-248999pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234352
dc.languagepolpl
dc.subject.enfood, food consumers, food industry, information needs, young consumerspl
dc.subject.plbranża spożywcza, konsumenci żywności, młodzi konsumenci, potrzeby informacyjne, żywnośćpl
dc.titlePotrzeby informacyjne uczniów jako konsumentów branży spożywczejpl
dc.title.alternativeInformation needs of students as consumers of the food industrypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Identifying information needs and determining their scope was adopted as the main purpose of this work. The goal was also to determine the frequency of desire for food information and to identify possible reasons for students not being active in this regard. To achieve these goals, a survey was conducted over the internet. To identify information needs, students' behaviors to meet their needs were observed and analyzed. The participants of the study were students who in the 2018/2019 school year attended the Nicolaus Copernicus High School in Tuchów and Center for Vocational and Continuing Education in Tuchów named the Heroes of the Battle of Łowczówek. Analyzing the collected research material, it can be seen that students rarely feel the need to search for food information. In the case of students, the influence of basic information (i.e. price, expiration date, nutritional information, number of calories, composition and weight of the product or number of items) is much more pronounced than additional (i.e. additional information about the product, allergens, country of origin, manufacturer or distributor, description of the production process, product description, designation confirming product quality, brand history, application suggestion, additional substances and storage conditions) for them to make a purchase decision. Information on price, expiration dates and data related to health aspects of food have the greatest impact on students' purchasing decisions. This information is also the data most often desired by young respondents. Students participating in the study declared that they encountered obstacles in the process of searching for information. Despite this fact, the vast majority of students are satisfied with the information obtained.
dc.abstract.plpl
Jako główny cel niniejszej pracy przyjęto identyfikację i określenie zakresu potrzeb informacyjnych uczniów. Celem było także określenie częstości pożądania informacji o żywności oraz rozpoznanie ewentualnych powodów braku aktywności w tym zakresie przez uczniów. Aby osiągnąć obrane cele, przeprowadzono badanie ankietowe za pośrednictwem Internetu. Żeby zidentyfikować potrzeby informacyjne, zaobserwowano i przeanalizowano zachowania uczniów zmierzające do zaspokojenia potrzeb. Uczestnikami badania byli uczniowie, którzy w roku szkolnym 2018/2019 uczęszczali do Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika i Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Bohaterów Bitwy pod Łowczówkiem w Tuchowie. Analizując zgromadzony materiał badawczy, można zaobserwować, iż uczniowie rzadko odczuwają potrzebę poszukiwania informacji dotyczącej żywności. W przypadku uczniów, zauważa się zdecydowanie większy wpływ informacji podstawowych (tj. cena, data ważności do spożycia, informacja o wartościach odżywczych, liczba kalorii, skład oraz waga produktu lub liczba sztuk) niż dodatkowych (tj. dodatkowe informacje na temat produktu, alergeny, kraj pochodzenia, producent lub dystrybutor, opis procesu powstawania, opis produktu, oznaczenie potwierdzające jakość produktu, historia marki, propozycja podania, substancje dodatkowe oraz warunki przechowywania) na podjęcie przez nich decyzji o zakupie produktu. Największy wpływ na decyzje uczniów o zakupie produktu mają informacje dotyczące ceny, daty ważności do spożycia oraz dane związane ze zdrowotnymi aspektami żywności. Informacje te, są też danymi najczęściej pożądanymi przez młodych respondentów. Uczniowie uczestniczący w badaniu, zdeklarowali, iż w procesie poszukiwania informacji napotykali przeszkody. Pomimo tego faktu, zdecydowana większość uczniów jest usatysfakcjonowana pozyskiwanymi informacjami.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Próchnicka, Maria - 131555
dc.contributor.authorpl
Michalik, Klaudia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Próchnicka, Maria - 131555
dc.contributor.reviewerpl
Korycińska, Paloma - 129158
dc.date.accessioned
2020-07-27T23:09:53Z
dc.date.available
2020-07-27T23:09:53Z
dc.date.submittedpl
2019-10-28
dc.fieldofstudypl
zarządzanie informacją
dc.identifier.apdpl
diploma-131751-248999
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234352
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
food, food consumers, food industry, information needs, young consumers
dc.subject.plpl
branża spożywcza, konsumenci żywności, młodzi konsumenci, potrzeby informacyjne, żywność
dc.titlepl
Potrzeby informacyjne uczniów jako konsumentów branży spożywczej
dc.title.alternativepl
Information needs of students as consumers of the food industry
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
21
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Krakow
2
Mielno
2
Wroclaw
2
Boardman
1
Dublin
1
Krotoszyn
1
Poznan
1
Rybnik
1
Tarnów
1

No access

No Thumbnail Available