Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Potrzeby informacyjne uczniów jako konsumentów branży spożywczej
Information needs of students as consumers of the food industry
branża spożywcza, konsumenci żywności, młodzi konsumenci, potrzeby informacyjne, żywność
food, food consumers, food industry, information needs, young consumers
Jako główny cel niniejszej pracy przyjęto identyfikację i określenie zakresu potrzeb informacyjnych uczniów. Celem było także określenie częstości pożądania informacji o żywności oraz rozpoznanie ewentualnych powodów braku aktywności w tym zakresie przez uczniów. Aby osiągnąć obrane cele, przeprowadzono badanie ankietowe za pośrednictwem Internetu. Żeby zidentyfikować potrzeby informacyjne, zaobserwowano i przeanalizowano zachowania uczniów zmierzające do zaspokojenia potrzeb. Uczestnikami badania byli uczniowie, którzy w roku szkolnym 2018/2019 uczęszczali do Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika i Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Bohaterów Bitwy pod Łowczówkiem w Tuchowie. Analizując zgromadzony materiał badawczy, można zaobserwować, iż uczniowie rzadko odczuwają potrzebę poszukiwania informacji dotyczącej żywności. W przypadku uczniów, zauważa się zdecydowanie większy wpływ informacji podstawowych (tj. cena, data ważności do spożycia, informacja o wartościach odżywczych, liczba kalorii, skład oraz waga produktu lub liczba sztuk) niż dodatkowych (tj. dodatkowe informacje na temat produktu, alergeny, kraj pochodzenia, producent lub dystrybutor, opis procesu powstawania, opis produktu, oznaczenie potwierdzające jakość produktu, historia marki, propozycja podania, substancje dodatkowe oraz warunki przechowywania) na podjęcie przez nich decyzji o zakupie produktu. Największy wpływ na decyzje uczniów o zakupie produktu mają informacje dotyczące ceny, daty ważności do spożycia oraz dane związane ze zdrowotnymi aspektami żywności. Informacje te, są też danymi najczęściej pożądanymi przez młodych respondentów. Uczniowie uczestniczący w badaniu, zdeklarowali, iż w procesie poszukiwania informacji napotykali przeszkody. Pomimo tego faktu, zdecydowana większość uczniów jest usatysfakcjonowana pozyskiwanymi informacjami.
Identifying information needs and determining their scope was adopted as the main purpose of this work. The goal was also to determine the frequency of desire for food information and to identify possible reasons for students not being active in this regard. To achieve these goals, a survey was conducted over the internet. To identify information needs, students' behaviors to meet their needs were observed and analyzed. The participants of the study were students who in the 2018/2019 school year attended the Nicolaus Copernicus High School in Tuchów and Center for Vocational and Continuing Education in Tuchów named the Heroes of the Battle of Łowczówek. Analyzing the collected research material, it can be seen that students rarely feel the need to search for food information. In the case of students, the influence of basic information (i.e. price, expiration date, nutritional information, number of calories, composition and weight of the product or number of items) is much more pronounced than additional (i.e. additional information about the product, allergens, country of origin, manufacturer or distributor, description of the production process, product description, designation confirming product quality, brand history, application suggestion, additional substances and storage conditions) for them to make a purchase decision. Information on price, expiration dates and data related to health aspects of food have the greatest impact on students' purchasing decisions. This information is also the data most often desired by young respondents. Students participating in the study declared that they encountered obstacles in the process of searching for information. Despite this fact, the vast majority of students are satisfied with the information obtained.
dc.abstract.en | Identifying information needs and determining their scope was adopted as the main purpose of this work. The goal was also to determine the frequency of desire for food information and to identify possible reasons for students not being active in this regard. To achieve these goals, a survey was conducted over the internet. To identify information needs, students' behaviors to meet their needs were observed and analyzed. The participants of the study were students who in the 2018/2019 school year attended the Nicolaus Copernicus High School in Tuchów and Center for Vocational and Continuing Education in Tuchów named the Heroes of the Battle of Łowczówek. Analyzing the collected research material, it can be seen that students rarely feel the need to search for food information. In the case of students, the influence of basic information (i.e. price, expiration date, nutritional information, number of calories, composition and weight of the product or number of items) is much more pronounced than additional (i.e. additional information about the product, allergens, country of origin, manufacturer or distributor, description of the production process, product description, designation confirming product quality, brand history, application suggestion, additional substances and storage conditions) for them to make a purchase decision. Information on price, expiration dates and data related to health aspects of food have the greatest impact on students' purchasing decisions. This information is also the data most often desired by young respondents. Students participating in the study declared that they encountered obstacles in the process of searching for information. Despite this fact, the vast majority of students are satisfied with the information obtained. | pl |
dc.abstract.pl | Jako główny cel niniejszej pracy przyjęto identyfikację i określenie zakresu potrzeb informacyjnych uczniów. Celem było także określenie częstości pożądania informacji o żywności oraz rozpoznanie ewentualnych powodów braku aktywności w tym zakresie przez uczniów. Aby osiągnąć obrane cele, przeprowadzono badanie ankietowe za pośrednictwem Internetu. Żeby zidentyfikować potrzeby informacyjne, zaobserwowano i przeanalizowano zachowania uczniów zmierzające do zaspokojenia potrzeb. Uczestnikami badania byli uczniowie, którzy w roku szkolnym 2018/2019 uczęszczali do Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika i Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Bohaterów Bitwy pod Łowczówkiem w Tuchowie. Analizując zgromadzony materiał badawczy, można zaobserwować, iż uczniowie rzadko odczuwają potrzebę poszukiwania informacji dotyczącej żywności. W przypadku uczniów, zauważa się zdecydowanie większy wpływ informacji podstawowych (tj. cena, data ważności do spożycia, informacja o wartościach odżywczych, liczba kalorii, skład oraz waga produktu lub liczba sztuk) niż dodatkowych (tj. dodatkowe informacje na temat produktu, alergeny, kraj pochodzenia, producent lub dystrybutor, opis procesu powstawania, opis produktu, oznaczenie potwierdzające jakość produktu, historia marki, propozycja podania, substancje dodatkowe oraz warunki przechowywania) na podjęcie przez nich decyzji o zakupie produktu. Największy wpływ na decyzje uczniów o zakupie produktu mają informacje dotyczące ceny, daty ważności do spożycia oraz dane związane ze zdrowotnymi aspektami żywności. Informacje te, są też danymi najczęściej pożądanymi przez młodych respondentów. Uczniowie uczestniczący w badaniu, zdeklarowali, iż w procesie poszukiwania informacji napotykali przeszkody. Pomimo tego faktu, zdecydowana większość uczniów jest usatysfakcjonowana pozyskiwanymi informacjami. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Próchnicka, Maria - 131555 | pl |
dc.contributor.author | Michalik, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Próchnicka, Maria - 131555 | pl |
dc.contributor.reviewer | Korycińska, Paloma - 129158 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T23:09:53Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T23:09:53Z | |
dc.date.submitted | 2019-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie informacją | pl |
dc.identifier.apd | diploma-131751-248999 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234352 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | food, food consumers, food industry, information needs, young consumers | pl |
dc.subject.pl | branża spożywcza, konsumenci żywności, młodzi konsumenci, potrzeby informacyjne, żywność | pl |
dc.title | Potrzeby informacyjne uczniów jako konsumentów branży spożywczej | pl |
dc.title.alternative | Information needs of students as consumers of the food industry | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |