Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zwierciadła duszy (i rzeczywistości). Trylogia przebudzenia (Zwierciadło, Stalker, Nostalgia)
Mirrors of the Soul (and Reality). Awakening trilogy (Mirror, Stalker, Nostalgia).
Andriej Tarkowski, przebudzenie, podróż duchowa, duchowość, świat wewnętrzny, sacrum, metafizyka
Andriej Tarkowski, awakening, spiritual journey, spirituality, inner world, sacrum, metaphysics
Praca stanowi omówienie motywów zwierciadła oraz duchowego przebudzenia w trzech dziełach Andrieja Tarkowskiego o tytułach Zwierciadło, Stalker i Nostalgia. Filmy te na potrzeby pracy zostały określone trylogią przebudzenia ze względu na łączącą je tematykę. Motyw Zwierciadła w omawianej trylogii stanowi swojego rodzaju punkt wyjścia do zgłębienia tajemnic ludzkiej duszy. W każdym z przywołanych filmów staje się metafizycznym przejściem w stronę duchowości, które ujawnia niedoskonałości człowieka stającego w jego obliczu. Celem pracy jest analiza i interpretacja wymienionych utworów filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu, w jaki reżyser ukazuje świat wewnętrzny swoich bohaterów, ich przemianę oraz kwestie duchowości. Każde dzieło to obraz duchowej wędrówki bohaterów, która prowadzi do uwznioślenia duchowych wartości. Analizując je, wskaże motywy i archetypy postaci, oraz cechy wspólne wymienionych filmów Tarkowskiego, które składają się na jego niepowtarzalny, autorski styl. Ponadto przywołując elementy biografii reżysera oraz nawiązując do jego wypowiedzi i dzieła literackiego, jakim jest Czas utrwalony przedstawię jego osobistą drogę, która wyłania się z filmowej trylogii.
This dissertation is a study of the motifs of the mirror and spiritual awakening in three films by Andrei Tarkovsky: Mirror, Stalker, and Nostalghia. These films, for the needs of the thesis, have been defined as the trilogy of Awakening because of the shared themes. The motif of the Mirror in the trilogy under discussion is a sort of entry point for exploring the mysteries of the human soul. In each of the cited films, it becomes a metaphysical passage into spirituality, which reveals the imperfections of man facing it. The purpose of this paper is to analyze and interpret the mentioned film works, with a special focus on the way how the director presents the inner world of his characters, their transformation, and also issues of spirituality. Each work is a portrayal of the spiritual journey of the characters, which leads to the uplifting of spiritual values. Analyzing them, I will point out the motifs and archetypes of the characters, as well as the common features of Tarkovsky's films that make up his unique authorial style. In addition, recalling elements of the director's biography and referring to his words and a literary work Sculpting in Time, I will present his own, personal journey that emerges from the film trilogy.
dc.abstract.en | This dissertation is a study of the motifs of the mirror and spiritual awakening in three films by Andrei Tarkovsky: Mirror, Stalker, and Nostalghia. These films, for the needs of the thesis, have been defined as the trilogy of Awakening because of the shared themes. The motif of the Mirror in the trilogy under discussion is a sort of entry point for exploring the mysteries of the human soul. In each of the cited films, it becomes a metaphysical passage into spirituality, which reveals the imperfections of man facing it. The purpose of this paper is to analyze and interpret the mentioned film works, with a special focus on the way how the director presents the inner world of his characters, their transformation, and also issues of spirituality. Each work is a portrayal of the spiritual journey of the characters, which leads to the uplifting of spiritual values. Analyzing them, I will point out the motifs and archetypes of the characters, as well as the common features of Tarkovsky's films that make up his unique authorial style. In addition, recalling elements of the director's biography and referring to his words and a literary work Sculpting in Time, I will present his own, personal journey that emerges from the film trilogy. | pl |
dc.abstract.pl | Praca stanowi omówienie motywów zwierciadła oraz duchowego przebudzenia w trzech dziełach Andrieja Tarkowskiego o tytułach Zwierciadło, Stalker i Nostalgia. Filmy te na potrzeby pracy zostały określone trylogią przebudzenia ze względu na łączącą je tematykę. Motyw Zwierciadła w omawianej trylogii stanowi swojego rodzaju punkt wyjścia do zgłębienia tajemnic ludzkiej duszy. W każdym z przywołanych filmów staje się metafizycznym przejściem w stronę duchowości, które ujawnia niedoskonałości człowieka stającego w jego obliczu. Celem pracy jest analiza i interpretacja wymienionych utworów filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu, w jaki reżyser ukazuje świat wewnętrzny swoich bohaterów, ich przemianę oraz kwestie duchowości. Każde dzieło to obraz duchowej wędrówki bohaterów, która prowadzi do uwznioślenia duchowych wartości. Analizując je, wskaże motywy i archetypy postaci, oraz cechy wspólne wymienionych filmów Tarkowskiego, które składają się na jego niepowtarzalny, autorski styl. Ponadto przywołując elementy biografii reżysera oraz nawiązując do jego wypowiedzi i dzieła literackiego, jakim jest Czas utrwalony przedstawię jego osobistą drogę, która wyłania się z filmowej trylogii. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.contributor.author | Strzałkowska, Adrianna - USOS292199 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojnicka, Joanna - 132705 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-22T23:08:26Z | |
dc.date.available | 2024-10-22T23:08:26Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-21 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174272-292199 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/454666 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Andriej Tarkowski, awakening, spiritual journey, spirituality, inner world, sacrum, metaphysics | pl |
dc.subject.pl | Andriej Tarkowski, przebudzenie, podróż duchowa, duchowość, świat wewnętrzny, sacrum, metafizyka | pl |
dc.title | Zwierciadła duszy (i rzeczywistości). Trylogia przebudzenia (Zwierciadło, Stalker, Nostalgia) | pl |
dc.title.alternative | Mirrors of the Soul (and Reality). Awakening trilogy (Mirror, Stalker, Nostalgia). | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |