Zwierciadła duszy (i rzeczywistości). Trylogia przebudzenia (Zwierciadło, Stalker, Nostalgia)

licenciate
dc.abstract.enThis dissertation is a study of the motifs of the mirror and spiritual awakening in three films by Andrei Tarkovsky: Mirror, Stalker, and Nostalghia. These films, for the needs of the thesis, have been defined as the trilogy of Awakening because of the shared themes. The motif of the Mirror in the trilogy under discussion is a sort of entry point for exploring the mysteries of the human soul. In each of the cited films, it becomes a metaphysical passage into spirituality, which reveals the imperfections of man facing it. The purpose of this paper is to analyze and interpret the mentioned film works, with a special focus on the way how the director presents the inner world of his characters, their transformation, and also issues of spirituality. Each work is a portrayal of the spiritual journey of the characters, which leads to the uplifting of spiritual values. Analyzing them, I will point out the motifs and archetypes of the characters, as well as the common features of Tarkovsky's films that make up his unique authorial style. In addition, recalling elements of the director's biography and referring to his words and a literary work Sculpting in Time, I will present his own, personal journey that emerges from the film trilogy.pl
dc.abstract.plPraca stanowi omówienie motywów zwierciadła oraz duchowego przebudzenia w trzech dziełach Andrieja Tarkowskiego o tytułach Zwierciadło, Stalker i Nostalgia. Filmy te na potrzeby pracy zostały określone trylogią przebudzenia ze względu na łączącą je tematykę. Motyw Zwierciadła w omawianej trylogii stanowi swojego rodzaju punkt wyjścia do zgłębienia tajemnic ludzkiej duszy. W każdym z przywołanych filmów staje się metafizycznym przejściem w stronę duchowości, które ujawnia niedoskonałości człowieka stającego w jego obliczu. Celem pracy jest analiza i interpretacja wymienionych utworów filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu, w jaki reżyser ukazuje świat wewnętrzny swoich bohaterów, ich przemianę oraz kwestie duchowości. Każde dzieło to obraz duchowej wędrówki bohaterów, która prowadzi do uwznioślenia duchowych wartości. Analizując je, wskaże motywy i archetypy postaci, oraz cechy wspólne wymienionych filmów Tarkowskiego, które składają się na jego niepowtarzalny, autorski styl. Ponadto przywołując elementy biografii reżysera oraz nawiązując do jego wypowiedzi i dzieła literackiego, jakim jest Czas utrwalony przedstawię jego osobistą drogę, która wyłania się z filmowej trylogii.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.contributor.authorStrzałkowska, Adrianna - USOS292199 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWojnicka, Joanna - 132705 pl
dc.contributor.reviewerKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.date.accessioned2024-10-22T23:08:26Z
dc.date.available2024-10-22T23:08:26Z
dc.date.submitted2024-10-21pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-174272-292199pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/454666
dc.languagepolpl
dc.subject.enAndriej Tarkowski, awakening, spiritual journey, spirituality, inner world, sacrum, metaphysicspl
dc.subject.plAndriej Tarkowski, przebudzenie, podróż duchowa, duchowość, świat wewnętrzny, sacrum, metafizykapl
dc.titleZwierciadła duszy (i rzeczywistości). Trylogia przebudzenia (Zwierciadło, Stalker, Nostalgia)pl
dc.title.alternativeMirrors of the Soul (and Reality). Awakening trilogy (Mirror, Stalker, Nostalgia).pl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This dissertation is a study of the motifs of the mirror and spiritual awakening in three films by Andrei Tarkovsky: Mirror, Stalker, and Nostalghia. These films, for the needs of the thesis, have been defined as the trilogy of Awakening because of the shared themes. The motif of the Mirror in the trilogy under discussion is a sort of entry point for exploring the mysteries of the human soul. In each of the cited films, it becomes a metaphysical passage into spirituality, which reveals the imperfections of man facing it. The purpose of this paper is to analyze and interpret the mentioned film works, with a special focus on the way how the director presents the inner world of his characters, their transformation, and also issues of spirituality. Each work is a portrayal of the spiritual journey of the characters, which leads to the uplifting of spiritual values. Analyzing them, I will point out the motifs and archetypes of the characters, as well as the common features of Tarkovsky's films that make up his unique authorial style. In addition, recalling elements of the director's biography and referring to his words and a literary work Sculpting in Time, I will present his own, personal journey that emerges from the film trilogy.
dc.abstract.plpl
Praca stanowi omówienie motywów zwierciadła oraz duchowego przebudzenia w trzech dziełach Andrieja Tarkowskiego o tytułach Zwierciadło, Stalker i Nostalgia. Filmy te na potrzeby pracy zostały określone trylogią przebudzenia ze względu na łączącą je tematykę. Motyw Zwierciadła w omawianej trylogii stanowi swojego rodzaju punkt wyjścia do zgłębienia tajemnic ludzkiej duszy. W każdym z przywołanych filmów staje się metafizycznym przejściem w stronę duchowości, które ujawnia niedoskonałości człowieka stającego w jego obliczu. Celem pracy jest analiza i interpretacja wymienionych utworów filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu, w jaki reżyser ukazuje świat wewnętrzny swoich bohaterów, ich przemianę oraz kwestie duchowości. Każde dzieło to obraz duchowej wędrówki bohaterów, która prowadzi do uwznioślenia duchowych wartości. Analizując je, wskaże motywy i archetypy postaci, oraz cechy wspólne wymienionych filmów Tarkowskiego, które składają się na jego niepowtarzalny, autorski styl. Ponadto przywołując elementy biografii reżysera oraz nawiązując do jego wypowiedzi i dzieła literackiego, jakim jest Czas utrwalony przedstawię jego osobistą drogę, która wyłania się z filmowej trylogii.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.contributor.authorpl
Strzałkowska, Adrianna - USOS292199
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wojnicka, Joanna - 132705
dc.contributor.reviewerpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.date.accessioned
2024-10-22T23:08:26Z
dc.date.available
2024-10-22T23:08:26Z
dc.date.submittedpl
2024-10-21
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-174272-292199
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/454666
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Andriej Tarkowski, awakening, spiritual journey, spirituality, inner world, sacrum, metaphysics
dc.subject.plpl
Andriej Tarkowski, przebudzenie, podróż duchowa, duchowość, świat wewnętrzny, sacrum, metafizyka
dc.titlepl
Zwierciadła duszy (i rzeczywistości). Trylogia przebudzenia (Zwierciadło, Stalker, Nostalgia)
dc.title.alternativepl
Mirrors of the Soul (and Reality). Awakening trilogy (Mirror, Stalker, Nostalgia).
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
28
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Krakow
5
Puławy
3
Bamberg
2
Freiberg am Neckar
2
Wroclaw
2
Zambrów
2
Gdynia
1
Legionowo
1
Marseille
1

No access

No Thumbnail Available