Pozytywy Zbigniewa Libery jako inspiracja do kwestionowania rzeczywistości

licenciate
dc.abstract.enThis bachelor's thesis is devoted to Zbigniew Libera's series of photos entitled Positives. The description of the reception of re-staging of famous historical representations became the basis for the analysis of the mechanisms of memory and imagination. The text concerns the social functioning of documentary and artistic photography as well as the manipulative uses of images. Applying the terminology developed by Gerard Genette, the dynamics of the relationship between the second-level tests and their sources was determined. The Positives were juxtaposed with other historical works by Zbigniew Libera. All the considerations ended with a conclusion about the ambivalent meanings of the images.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca licencjacka została poświęcona serii zdjęć Zbigniewa Libery zatytułowanej Pozytywy. Opis odbioru reinscenizacji znanych przedstawień historycznych stał się podstawą do analizy mechanizmów pamięci i wyobraźni. Tekst dotyczy społecznego funkcjonowania fotografii dokumentalnej i artystycznej oraz manipulacyjnych zastosowań obrazów. Za pomocą terminologii wypracowanej przez Gerarda Genette'a określono dynamikę relacji między testami drugiego stopnia a ich źródłami. Pozytywy zostały zestawione z innymi pracami Zbigniewa Libery o tematyce historycznej. Całość rozważań zakończono wnioskiem o ambiwalentnych znaczeniach obrazów.pl
dc.affiliationOśrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.contributor.authorRzepka, Hannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/SDOMISHpl
dc.contributor.reviewerBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.contributor.reviewerKunińska, Magdalenapl
dc.date.accessioned2022-01-21T01:12:53Z
dc.date.available2022-01-21T01:12:53Z
dc.date.submitted2021-07-06pl
dc.fieldofstudyhistoria sztuki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznychpl
dc.identifier.apddiploma-152091-243945pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/287313
dc.languagepolpl
dc.subject.enPositives Zbigniew Libera critical art documentary photography transtextuality memorypl
dc.subject.plPozytywy Zbigniew Libera sztuka krytyczna fotografia dokumentalna transtekstualność pamięćpl
dc.titlePozytywy Zbigniewa Libery jako inspiracja do kwestionowania rzeczywistościpl
dc.title.alternativeZbigniew Libera's Positives as an inspiration to question realitypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This bachelor's thesis is devoted to Zbigniew Libera's series of photos entitled Positives. The description of the reception of re-staging of famous historical representations became the basis for the analysis of the mechanisms of memory and imagination. The text concerns the social functioning of documentary and artistic photography as well as the manipulative uses of images. Applying the terminology developed by Gerard Genette, the dynamics of the relationship between the second-level tests and their sources was determined. The Positives were juxtaposed with other historical works by Zbigniew Libera. All the considerations ended with a conclusion about the ambivalent meanings of the images.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca licencjacka została poświęcona serii zdjęć Zbigniewa Libery zatytułowanej Pozytywy. Opis odbioru reinscenizacji znanych przedstawień historycznych stał się podstawą do analizy mechanizmów pamięci i wyobraźni. Tekst dotyczy społecznego funkcjonowania fotografii dokumentalnej i artystycznej oraz manipulacyjnych zastosowań obrazów. Za pomocą terminologii wypracowanej przez Gerarda Genette'a określono dynamikę relacji między testami drugiego stopnia a ich źródłami. Pozytywy zostały zestawione z innymi pracami Zbigniewa Libery o tematyce historycznej. Całość rozważań zakończono wnioskiem o ambiwalentnych znaczeniach obrazów.
dc.affiliationpl
Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.contributor.authorpl
Rzepka, Hanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/SDOMISH
dc.contributor.reviewerpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.contributor.reviewerpl
Kunińska, Magdalena
dc.date.accessioned
2022-01-21T01:12:53Z
dc.date.available
2022-01-21T01:12:53Z
dc.date.submittedpl
2021-07-06
dc.fieldofstudypl
historia sztuki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych
dc.identifier.apdpl
diploma-152091-243945
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/287313
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Positives Zbigniew Libera critical art documentary photography transtextuality memory
dc.subject.plpl
Pozytywy Zbigniew Libera sztuka krytyczna fotografia dokumentalna transtekstualność pamięć
dc.titlepl
Pozytywy Zbigniewa Libery jako inspiracja do kwestionowania rzeczywistości
dc.title.alternativepl
Zbigniew Libera's Positives as an inspiration to question reality
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Krakow
4
Dublin
3
Warsaw
2
Wroclaw
2
Bydgoszcz
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available