Populistyczne komunikowanie polityczne w polskich mediach publicznych na przykładzie relacjonowania "Dobrej Zmiany" w TVP

2025
book section
article
dc.abstract.enPolish public television (TVP) usually presented the political scene from the perspective of the ruling party, but prior to 2015 the level of bias was not significant, and populist arguments were rarely used. It was more often about those in power than about the opposition. Typically, the successes of the prime minister and ministers were highlighted, while the opposition parties’ point of view was presented briefly. More than once, news services emphasised that a particular political proposal was populist in nature and would probably not be feasible. The situation in Poland and the Polish public media changed after the 2015 parliamentary elections. The new government took direct control of the public media. Journalists and editors lost their jobs at TVP, and the TVP authorities also changed. The most important change, however, was the transformation of the profile of the public channels into state media with a distinctly populist narrative and a onesided, partisan message. The news services broadcast on TVP used many techniques and made every effort to present the government’s point of view. The aim of the publication is to analyse selected ways of presenting the relationship between the government and the opposition using populist arguments. The research material comes from an analysis of the content of the TVP news programmes from 2015 to 2017. The material collected proves that in the TVP reports, the decisions of the ruling Law and Justice party represented the implementation of the "will of the people", while opponents of the government were presented as criminals, opponents of democracy and the "good change".
dc.abstract.plTelewizja Polska (TVP) zazwyczaj przedstawiała scenę polityczną z perspektywy partii rządzącej, ale przed rokiem 2015 poziom stronniczości nie był znaczący, a także rzadko używano argumentów populistycznych. Częściej mówiono o rządzących niż o opozycji. Zazwyczaj podkreślano sukcesy premiera i ministrów, a punkt widzenia partii opozycyjnych prezentowany był skrótowo. Niejednokrotnie w serwisach informacyjnych podkreślano, że konkretna propozycja polityczna ma charakter populistyczny i prawdopodobnie nie będzie możliwa do zrealizowania. Sytuacja w Polsce i w polskich mediach publicznych zmieniła się po wyborach parlamentarnych w 2015 roku. Nowy rząd przejął bezpośrednią kontrolę nad mediami publicznymi. W TVP pracę stracili dziennikarze i wydawcy, zmieniły się również władze TVP. Najważniejszą zmianą było jednak przekształcenie profilu kanałów publicznych w media państwowe o wyraźnie populistycznej narracji i jednostronnym, partyjnym przekazie. Serwisy informacyjne nadawane w TVP stosowały wiele technik i dokładały wszelkich starań, aby przedstawić punkt widzenia rządu. Celem publikacji jest analiza wybranych sposobów prezentowania relacji między rządem a opozycją za pomocą argumentów populistycznych. Materiał badawczy pochodzi z analizy treści programów informacyjnych TVP z lat 2015–2017. Zebrany materiał dowodzi, że w relacjach TVP decyzje rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość stanowiły realizację "woli ludu", zaś przeciwnicy rządu przedstawiani byli jako przestępcy, przeciwnicy demokracji i "dobrej zmiany".
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorKlepka, Rafał - 480055
dc.contributor.editorHess, Agnieszka - 128316
dc.contributor.editorNowina Konopka, Maria - 254810
dc.contributor.editorŚwierczyńska-Głownia, Weronika - 132352
dc.date.accession2025-09-10
dc.date.accessioned2025-09-11T11:05:39Z
dc.date.available2025-09-11T11:05:39Z
dc.date.createdat2025-09-10T10:52:39Zen
dc.date.issued2025
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 289-294
dc.description.physical271-294
dc.description.seriesWiedza - Komunikacja - Działanie
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblinkhttps://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/f5203ddc-757c-445a-ae49-f0c63ff02d9e
dc.identifier.eisbn978-83-976854-0-6
dc.identifier.isbn978-83-66492-33-2
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/560128
dc.identifier.weblinkhttps://media.uj.edu.pl/documents/1384650/159287949/Praktyki+medialne+w%C2%A0zdigitalizowanym+%C5%9Bwiecie.WKD.2025.pdf/27ae85e7-46e2-4716-a29d-64f5b49d91db#page=273
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.placeKraków
dc.placeNowy Targ
dc.publisherInstytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.publisherWydawnictwo ToC
dc.publisher.ministerialUniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.share.typeinne
dc.subject.enpopulism
dc.subject.enmedia bias
dc.subject.enpublic television
dc.subject.enpopulist communication
dc.subject.plpopulizm
dc.subject.plstronniczość mediów
dc.subject.pltelewizja publiczna
dc.subject.plkomunikacja populistyczna
dc.subtypeArticle
dc.titlePopulistyczne komunikowanie polityczne w polskich mediach publicznych na przykładzie relacjonowania "Dobrej Zmiany" w TVP
dc.title.alternativePopulist political communication in the Polish public media service on the example of the reporting of „good change" on TVP
dc.title.containerPraktyki medialne w zdigitalizowanym świecie
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Polish public television (TVP) usually presented the political scene from the perspective of the ruling party, but prior to 2015 the level of bias was not significant, and populist arguments were rarely used. It was more often about those in power than about the opposition. Typically, the successes of the prime minister and ministers were highlighted, while the opposition parties’ point of view was presented briefly. More than once, news services emphasised that a particular political proposal was populist in nature and would probably not be feasible. The situation in Poland and the Polish public media changed after the 2015 parliamentary elections. The new government took direct control of the public media. Journalists and editors lost their jobs at TVP, and the TVP authorities also changed. The most important change, however, was the transformation of the profile of the public channels into state media with a distinctly populist narrative and a onesided, partisan message. The news services broadcast on TVP used many techniques and made every effort to present the government’s point of view. The aim of the publication is to analyse selected ways of presenting the relationship between the government and the opposition using populist arguments. The research material comes from an analysis of the content of the TVP news programmes from 2015 to 2017. The material collected proves that in the TVP reports, the decisions of the ruling Law and Justice party represented the implementation of the "will of the people", while opponents of the government were presented as criminals, opponents of democracy and the "good change".
dc.abstract.pl
Telewizja Polska (TVP) zazwyczaj przedstawiała scenę polityczną z perspektywy partii rządzącej, ale przed rokiem 2015 poziom stronniczości nie był znaczący, a także rzadko używano argumentów populistycznych. Częściej mówiono o rządzących niż o opozycji. Zazwyczaj podkreślano sukcesy premiera i ministrów, a punkt widzenia partii opozycyjnych prezentowany był skrótowo. Niejednokrotnie w serwisach informacyjnych podkreślano, że konkretna propozycja polityczna ma charakter populistyczny i prawdopodobnie nie będzie możliwa do zrealizowania. Sytuacja w Polsce i w polskich mediach publicznych zmieniła się po wyborach parlamentarnych w 2015 roku. Nowy rząd przejął bezpośrednią kontrolę nad mediami publicznymi. W TVP pracę stracili dziennikarze i wydawcy, zmieniły się również władze TVP. Najważniejszą zmianą było jednak przekształcenie profilu kanałów publicznych w media państwowe o wyraźnie populistycznej narracji i jednostronnym, partyjnym przekazie. Serwisy informacyjne nadawane w TVP stosowały wiele technik i dokładały wszelkich starań, aby przedstawić punkt widzenia rządu. Celem publikacji jest analiza wybranych sposobów prezentowania relacji między rządem a opozycją za pomocą argumentów populistycznych. Materiał badawczy pochodzi z analizy treści programów informacyjnych TVP z lat 2015–2017. Zebrany materiał dowodzi, że w relacjach TVP decyzje rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość stanowiły realizację "woli ludu", zaś przeciwnicy rządu przedstawiani byli jako przestępcy, przeciwnicy demokracji i "dobrej zmiany".
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.author
Klepka, Rafał - 480055
dc.contributor.editor
Hess, Agnieszka - 128316
dc.contributor.editor
Nowina Konopka, Maria - 254810
dc.contributor.editor
Świerczyńska-Głownia, Weronika - 132352
dc.date.accession
2025-09-10
dc.date.accessioned
2025-09-11T11:05:39Z
dc.date.available
2025-09-11T11:05:39Z
dc.date.createdaten
2025-09-10T10:52:39Z
dc.date.issued
2025
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 289-294
dc.description.physical
271-294
dc.description.series
Wiedza - Komunikacja - Działanie
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.bookweblink
https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/f5203ddc-757c-445a-ae49-f0c63ff02d9e
dc.identifier.eisbn
978-83-976854-0-6
dc.identifier.isbn
978-83-66492-33-2
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/560128
dc.identifier.weblink
https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/159287949/Praktyki+medialne+w%C2%A0zdigitalizowanym+%C5%9Bwiecie.WKD.2025.pdf/27ae85e7-46e2-4716-a29d-64f5b49d91db#page=273
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.place
Kraków
dc.place
Nowy Targ
dc.publisher
Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
dc.publisher
Wydawnictwo ToC
dc.publisher.ministerial
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.share.type
inne
dc.subject.en
populism
dc.subject.en
media bias
dc.subject.en
public television
dc.subject.en
populist communication
dc.subject.pl
populizm
dc.subject.pl
stronniczość mediów
dc.subject.pl
telewizja publiczna
dc.subject.pl
komunikacja populistyczna
dc.subtype
Article
dc.title
Populistyczne komunikowanie polityczne w polskich mediach publicznych na przykładzie relacjonowania "Dobrej Zmiany" w TVP
dc.title.alternative
Populist political communication in the Polish public media service on the example of the reporting of „good change" on TVP
dc.title.container
Praktyki medialne w zdigitalizowanym świecie
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Krakow
1
Nowy Sącz
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available