Metafizyka praktycznego rozumu : autonomia i heteronomia wedle Kanta i Lévinasa

2016
journal article
article
dc.abstract.plRelacje, które określają dwa odmienne projekty etyki - etykę autonomiczną Kanta i etykę heteronomiczną Lévinasa - są skomplikowane i niejednoznaczne. Z jednej strony Lévinas zalicza Kanta w poczet myślicieli transcendentalnych, którzy bronią silnego podmiotu poznawczego wraz z właściwą mu władzą tworzenia przedstawień. Z drugiej jednak strony Lévinas odnajduje w Krytyce praktycznego rozumu ważny ślad transcendencji, a mianowicie: możliwość przekroczenia skończoności ludzkiego bytu w przestrzeni refleksji moralnej. Wskazanie na sens niezależny od bytu, a więc myślenie wykraczające poza granice zakreślone przez zmysły, to w przekonaniu Lévinasa właściwa zasada Kantowskiej "rewolucji kopernikańskiej". Największa zasługa Kanta nie polega więc ani na tym, że uznał podmiot za aktywny element poznania, ani na tym, że zażegnał spór między empiryzmem i racjonalizmem. Wielkość Kanta, którego interpretuje Lévinas, polega na odkryciu drogi wiodącej od skończoności wiedzy naukowej do nieskończoności poznania moralnego. Choć mogłoby się wydawać, że w ograniczonym kręgu rozumu teoretycznego jesteśmy zamknięci w sposób nieodwołalny, to jednak szansa przełamania granic wyznaczonych przez zmysłowość pojawia się w polu rozumu praktycznego. Dobitny wykład prawdy o skończoności ludzkiego poznania nie jest ostatnim słowem Kanta. Właściwe przesłanie jego filozofii - zarówno części krytycznej, jak i pozytywnej - można by sformułować w taki oto sposób: tam, gdzie kończy się wiedza ściśle naukowa, rozpoczyna się poznanie o charakterze moralnym. Poza horyzontem świata, który znamy dzięki widzeniu, patrzeniu i dotykaniu, otwiera się pole metafizycznej spekulacji. Te właśnie wątki, a więc zarówno podobieństwa, jak i różnice, które dzielą etykę Kanta i Lévinasa, podejmuje niniejszy artykuł. Kant zastrzega, że wyłącznie "czysty rozum praktyczny", wolny od wszelkich zmysłowych wrażeń, gwarantuje powszechność prawa moralnego. Lévinas natomiast przekonuje, że to właśnie unikatowe wydarzenie, a więc "twarzą w twarz" z drugim człowiekiem, jest pierwszym impulsem moralności. Zgodnie z wykładem Kanta relacja z drugim człowiekiem jest z góry zapośredniczona przez siłę imperatywu, który nakazuje traktować go zawsze jako cel sam w sobie, nigdy zaś jako środek. To samo zagadnienie inaczej przedstawia Lévinas, który twierdzi, że warunkiem etycznej relacji z drugim człowiekiem jest bezpośrednie doświadczenie jego odmienności. W tak określonej przestrzeni sporu rodzą się dwie konkurencyjne koncepcje etyki.pl
dc.affiliationWydział Filozoficzny : Instytut Filozofiipl
dc.contributor.authorRogóż, Dominik - 184593 pl
dc.date.accession2021-07-22pl
dc.date.accessioned2021-07-22T07:00:31Z
dc.date.available2021-07-22T07:00:31Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 54-55pl
dc.description.number1pl
dc.description.physical35-55pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume41pl
dc.identifier.doi10.15633/lie.1792pl
dc.identifier.eissn2391-6834pl
dc.identifier.issn0867-8308pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276403
dc.identifier.weblinkhttp://czasopisma.upjp2.edu.pl/logosiethos/article/view/1792pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.plautonomiapl
dc.subject.plheteronomiapl
dc.subject.pletykapl
dc.subject.plpodmiotowośćpl
dc.subject.plmetafizykapl
dc.subject.plcałośćpl
dc.subject.plnieskończonośćpl
dc.subject.plimperatywpl
dc.subject.plpowszechnośćpl
dc.subject.plKantpl
dc.subject.plLévinaspl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleMetafizyka praktycznego rozumu : autonomia i heteronomia wedle Kanta i Lévinasapl
dc.title.journalLogos i Ethospl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Relacje, które określają dwa odmienne projekty etyki - etykę autonomiczną Kanta i etykę heteronomiczną Lévinasa - są skomplikowane i niejednoznaczne. Z jednej strony Lévinas zalicza Kanta w poczet myślicieli transcendentalnych, którzy bronią silnego podmiotu poznawczego wraz z właściwą mu władzą tworzenia przedstawień. Z drugiej jednak strony Lévinas odnajduje w Krytyce praktycznego rozumu ważny ślad transcendencji, a mianowicie: możliwość przekroczenia skończoności ludzkiego bytu w przestrzeni refleksji moralnej. Wskazanie na sens niezależny od bytu, a więc myślenie wykraczające poza granice zakreślone przez zmysły, to w przekonaniu Lévinasa właściwa zasada Kantowskiej "rewolucji kopernikańskiej". Największa zasługa Kanta nie polega więc ani na tym, że uznał podmiot za aktywny element poznania, ani na tym, że zażegnał spór między empiryzmem i racjonalizmem. Wielkość Kanta, którego interpretuje Lévinas, polega na odkryciu drogi wiodącej od skończoności wiedzy naukowej do nieskończoności poznania moralnego. Choć mogłoby się wydawać, że w ograniczonym kręgu rozumu teoretycznego jesteśmy zamknięci w sposób nieodwołalny, to jednak szansa przełamania granic wyznaczonych przez zmysłowość pojawia się w polu rozumu praktycznego. Dobitny wykład prawdy o skończoności ludzkiego poznania nie jest ostatnim słowem Kanta. Właściwe przesłanie jego filozofii - zarówno części krytycznej, jak i pozytywnej - można by sformułować w taki oto sposób: tam, gdzie kończy się wiedza ściśle naukowa, rozpoczyna się poznanie o charakterze moralnym. Poza horyzontem świata, który znamy dzięki widzeniu, patrzeniu i dotykaniu, otwiera się pole metafizycznej spekulacji. Te właśnie wątki, a więc zarówno podobieństwa, jak i różnice, które dzielą etykę Kanta i Lévinasa, podejmuje niniejszy artykuł. Kant zastrzega, że wyłącznie "czysty rozum praktyczny", wolny od wszelkich zmysłowych wrażeń, gwarantuje powszechność prawa moralnego. Lévinas natomiast przekonuje, że to właśnie unikatowe wydarzenie, a więc "twarzą w twarz" z drugim człowiekiem, jest pierwszym impulsem moralności. Zgodnie z wykładem Kanta relacja z drugim człowiekiem jest z góry zapośredniczona przez siłę imperatywu, który nakazuje traktować go zawsze jako cel sam w sobie, nigdy zaś jako środek. To samo zagadnienie inaczej przedstawia Lévinas, który twierdzi, że warunkiem etycznej relacji z drugim człowiekiem jest bezpośrednie doświadczenie jego odmienności. W tak określonej przestrzeni sporu rodzą się dwie konkurencyjne koncepcje etyki.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny : Instytut Filozofii
dc.contributor.authorpl
Rogóż, Dominik - 184593
dc.date.accessionpl
2021-07-22
dc.date.accessioned
2021-07-22T07:00:31Z
dc.date.available
2021-07-22T07:00:31Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 54-55
dc.description.numberpl
1
dc.description.physicalpl
35-55
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
41
dc.identifier.doipl
10.15633/lie.1792
dc.identifier.eissnpl
2391-6834
dc.identifier.issnpl
0867-8308
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276403
dc.identifier.weblinkpl
http://czasopisma.upjp2.edu.pl/logosiethos/article/view/1792
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.plpl
autonomia
dc.subject.plpl
heteronomia
dc.subject.plpl
etyka
dc.subject.plpl
podmiotowość
dc.subject.plpl
metafizyka
dc.subject.plpl
całość
dc.subject.plpl
nieskończoność
dc.subject.plpl
imperatyw
dc.subject.plpl
powszechność
dc.subject.plpl
Kant
dc.subject.plpl
Lévinas
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Metafizyka praktycznego rozumu : autonomia i heteronomia wedle Kanta i Lévinasa
dc.title.journalpl
Logos i Ethos
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
65
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Lublin
7
Zabrze
5
Ashburn
3
Bydgoszcz
3
Dublin
3
Krakow
3
Poznan
3
Sanok
3
Gdansk
2
Downloads
rogoz_metafizyka_praktycznego_rozumu_2016.pdf
29
rogoz_metafizyka_praktycznego_rozumu_2016.odt
15
rogoz_metafizyka_praktycznego_rozumu_2016.odt
9