Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Panika moralna a Sztuczna inteligencja: analiza społecznych nastrojów i obaw
Moral panic vs. Artificial Intelligence: an analysis of public sentiment and fears
sztuczna inteligencja, AI, panika moralna, nastroje społeczne, obawy społeczne, media społecznościowe
Artificial intelligence, AI, moral panic, public sentiment, public concerns, social media
Niniejsza praca była poświęcona analizie społecznych nastrojów oraz obaw w związku z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji, w kontekście potencjalnego występowania paniki moralnej. Miała ona na celu zweryfikowanie, czy zjawisko to występuje. Postawiono dwa problemy badawcze, gdzie pierwszy z nich dotyczył tego, jak społeczeństwo postrzega sztuczną inteligencję oraz czy ulega panice moralnej w związku z jej rozwojem, a drugi, czy występuje zależność miedzy sposobem przedstawianiem AI przez media społecznościowe a odbiorem jej przez społeczeństwo. Opracowano badanie składające się z analizy treści publikacji o AI w Internecie i mediach społecznościowych oraz reakcji internautów na nie. Następnie przeprowadzono ankietę, której celem było pogłębienie badania na rzecz poznania ogólnych nastrojów społecznych, po przez zebranie indywidulanych opinii oraz odczuć respondentów wobec AI.Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że sztuczna inteligencja postrzegana jest przez społeczeństwo dwojako. Z jednej strony doceniane są jej korzyści oraz szanse jakie ze sobą niesie dla rozwoju, a z drugiej obawy wzbudza jej wpływ na zatrudnienie, rynek pracy oraz naruszanie prywatności. Wskazuje to na zróżnicowane postawy społeczne wobec sztucznej inteligencji. Analiza treści pozwoliła zidentyfikować, że jest ona tematem licznych dyskusji oraz rozważań nad jej wpływem na przyszłość świata oraz ludzkości. Jak wykazano w badaniu, głównym źródłem wiedzy dla respondentów o sztucznej inteligencji są media społecznościowe, które poddano analizie, z której wynika, że istnieją na nich liczne publikacje, które wzmacniają pozytywne i negatywne patrzenie na sztuczną inteligencję, co sugeruje, że media odgrywają istotną rolę w kształtowaniu opinii publicznej. Jak wykazano, panika moralna w związku z rozwojem sztucznej inteligencji występuje w części społeczeństwa, a sensacyjne doniesienia medialne potęgują jej zakres.Wnioski wyciągnięte z badań sugerują, że rozwój sztucznej inteligencji, mimo że przynosi wiele korzystnych innowacji, jednocześnie wywołuje niepokoje społeczne, które mogą prowadzić do powstawania paniki moralnej. Praca ta stanowi wkład w zrozumienie, jak nowe technologie wpływają na społeczeństwo oraz może posłużyć jako podstawa dla dalszych badań w tym obszarze.
The purpose of this study was to analyse public opinions and concerns about the rapid development of Artificial Intelligence, in the context of the potential occurrence of moral panics. It aimed to verify whether this phenomenon is occurring. Two research problems were posed, where the first was how the public perceives Artificial Intelligence and whether it succumbs to moral panic in connection with its development, and the second was whether there is a correlation between the way AI is portrayed by social media and the public's perception of it. A survey was developed, consisting of a content analysis of publications about AI on the Internet and social media and the reactions of Internet users to them. A survey was then conducted to deepen the study for the purpose of finding out the general public sentiment, after collecting individual opinions and feelings of respondents toward AI.The results of the survey indicate that Artificial Intelligence is viewed by the public in two ways. On the one hand, its benefits and the opportunities it brings with it for development are appreciated, while on the other, concerns are raised about its impact on employment, the labour market and invasion of privacy. This indicates the varying public attitudes toward Artificial Intelligence. Content analysis identified that it is the subject of much discussion and consideration of its impact on the future of the world and humanity. As shown in the survey, the main source of knowledge for respondents about Artificial Intelligence are social media. It was analysed and showed that there are numerous publications about this topic that present positive and negative views of AI, suggesting that the media have an important role in shaping public opinion. As shown, moral panic over the development of Artificial Intelligence is occurring in parts of the public, and sensationalist media reports are amplifying its scope.Conclusions drawn from the study suggest that the development of artificial intelligence, while bringing many beneficial innovations, is at the same time creating social unrest that can lead to moral panics. This work contributes to the understanding of how new technologies affect society and can serve as a basis for further research in this area.
dc.abstract.en | The purpose of this study was to analyse public opinions and concerns about the rapid development of Artificial Intelligence, in the context of the potential occurrence of moral panics. It aimed to verify whether this phenomenon is occurring. Two research problems were posed, where the first was how the public perceives Artificial Intelligence and whether it succumbs to moral panic in connection with its development, and the second was whether there is a correlation between the way AI is portrayed by social media and the public's perception of it. A survey was developed, consisting of a content analysis of publications about AI on the Internet and social media and the reactions of Internet users to them. A survey was then conducted to deepen the study for the purpose of finding out the general public sentiment, after collecting individual opinions and feelings of respondents toward AI.The results of the survey indicate that Artificial Intelligence is viewed by the public in two ways. On the one hand, its benefits and the opportunities it brings with it for development are appreciated, while on the other, concerns are raised about its impact on employment, the labour market and invasion of privacy. This indicates the varying public attitudes toward Artificial Intelligence. Content analysis identified that it is the subject of much discussion and consideration of its impact on the future of the world and humanity. As shown in the survey, the main source of knowledge for respondents about Artificial Intelligence are social media. It was analysed and showed that there are numerous publications about this topic that present positive and negative views of AI, suggesting that the media have an important role in shaping public opinion. As shown, moral panic over the development of Artificial Intelligence is occurring in parts of the public, and sensationalist media reports are amplifying its scope.Conclusions drawn from the study suggest that the development of artificial intelligence, while bringing many beneficial innovations, is at the same time creating social unrest that can lead to moral panics. This work contributes to the understanding of how new technologies affect society and can serve as a basis for further research in this area. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca była poświęcona analizie społecznych nastrojów oraz obaw w związku z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji, w kontekście potencjalnego występowania paniki moralnej. Miała ona na celu zweryfikowanie, czy zjawisko to występuje. Postawiono dwa problemy badawcze, gdzie pierwszy z nich dotyczył tego, jak społeczeństwo postrzega sztuczną inteligencję oraz czy ulega panice moralnej w związku z jej rozwojem, a drugi, czy występuje zależność miedzy sposobem przedstawianiem AI przez media społecznościowe a odbiorem jej przez społeczeństwo. Opracowano badanie składające się z analizy treści publikacji o AI w Internecie i mediach społecznościowych oraz reakcji internautów na nie. Następnie przeprowadzono ankietę, której celem było pogłębienie badania na rzecz poznania ogólnych nastrojów społecznych, po przez zebranie indywidulanych opinii oraz odczuć respondentów wobec AI.Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że sztuczna inteligencja postrzegana jest przez społeczeństwo dwojako. Z jednej strony doceniane są jej korzyści oraz szanse jakie ze sobą niesie dla rozwoju, a z drugiej obawy wzbudza jej wpływ na zatrudnienie, rynek pracy oraz naruszanie prywatności. Wskazuje to na zróżnicowane postawy społeczne wobec sztucznej inteligencji. Analiza treści pozwoliła zidentyfikować, że jest ona tematem licznych dyskusji oraz rozważań nad jej wpływem na przyszłość świata oraz ludzkości. Jak wykazano w badaniu, głównym źródłem wiedzy dla respondentów o sztucznej inteligencji są media społecznościowe, które poddano analizie, z której wynika, że istnieją na nich liczne publikacje, które wzmacniają pozytywne i negatywne patrzenie na sztuczną inteligencję, co sugeruje, że media odgrywają istotną rolę w kształtowaniu opinii publicznej. Jak wykazano, panika moralna w związku z rozwojem sztucznej inteligencji występuje w części społeczeństwa, a sensacyjne doniesienia medialne potęgują jej zakres.Wnioski wyciągnięte z badań sugerują, że rozwój sztucznej inteligencji, mimo że przynosi wiele korzystnych innowacji, jednocześnie wywołuje niepokoje społeczne, które mogą prowadzić do powstawania paniki moralnej. Praca ta stanowi wkład w zrozumienie, jak nowe technologie wpływają na społeczeństwo oraz może posłużyć jako podstawa dla dalszych badań w tym obszarze. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bryda, Grzegorz - 100967 | pl |
dc.contributor.author | Kopta, Aleksandra - USOS289394 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bryda, Grzegorz - 100967 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowak, Piotr - USOS47195 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-16T22:34:35Z | |
dc.date.available | 2024-09-16T22:34:35Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-16 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-178266-289394 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445018 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Artificial intelligence, AI, moral panic, public sentiment, public concerns, social media | pl |
dc.subject.pl | sztuczna inteligencja, AI, panika moralna, nastroje społeczne, obawy społeczne, media społecznościowe | pl |
dc.title | Panika moralna a Sztuczna inteligencja: analiza społecznych nastrojów i obaw | pl |
dc.title.alternative | Moral panic vs. Artificial Intelligence: an analysis of public sentiment and fears | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |