System ochrony konsumenta we współczesnie obowiązującym prawie Unii Europejskiej

licenciate
dc.abstract.enThis study presents an outline of the consumer protection system in the context of contemporary European Union law. The main aim of the study is finding an answer to the question what kind of consumer protection system has been created by the European Union and is it effective? In order to evaluate the adopted model, the theoretical assumptions created by the European Union’s institutions and it’s functioning in practice were confronted in the study. In particular, consumer Programs and consumer protection networks were analyzed. European Union consumer law’s functioning in practice has been checked by the analysis of few cases: the right to a refund for unrealized tourist services, the problem of geo-blocking, misleading practices and dual quality food products. The considerations showed that the European Union has created a complex and extensive system of consumer rights protection, but it requires constant updating in the social, technological and economic changes. The study also indicates areas of consumer law that are not adequately regulated and require improved legal solutions. As a result of the analysis, we can conclude that although some issues of consumer law are marginalized, the general consumers’ situation in the European Union is constantly improving.pl
dc.abstract.plPraca przedstawia zarys systemu ochrony konsumenta w świetle współcześnie obowiązującego prawa Unii Europejskiej. Celem rozważań jest sformułowanie odpowiedzi na pytanie, jaki system ochrony konsumentów stworzyła Unia Europejska i czy jest on efektywny? Aby dokonać oceny przyjętego modelu w pracy skonfrontowano teoretyczne założenia formułowane przez instytucje Unii Europejskiej oraz ich wymiar praktyczny. Szczególnej analizie poddane zostały Programy na rzecz konsumentów oraz europejskie sieci konsumenckie. Obowiązywanie prawa konsumenckiego w praktyce sprawdzono na przykładzie prawa do zwrotu środków za niezrealizowane usługi turystyczne, problemu blokowanie geograficznego, praktyk wprowadzających w błąd oraz podwójnej jakości produktów żywnościowych. Rozważania wykazały, że Unia Europejska stworzyła złożony i kompleksowy system ochrony praw konsumenta, jednak wymaga on ciągłego aktualizowania w kontekście nieustannie postępujących zmian społecznych, technologicznych oraz ekonomicznych. W pracy także wskazano na obszary prawa konsumenckiego, które nie są uregulowane w zadowalającym stopniu i wymagają ulepszonych rozwiązań prawnych. W wyniku przeprowadzonej analizy możemy wnioskować, że choć niektóre zagadnienia prawa konsumenckiego są marginalizowane, to ogólna sytuacja kupujących w Unii Europejskiej ciągle się poprawia.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKamarad, Ewapl
dc.contributor.authorStawowczyk, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerKamarad, Ewapl
dc.contributor.reviewerTacik, Przemysławpl
dc.date.accessioned2023-08-18T21:31:18Z
dc.date.available2023-08-18T21:31:18Z
dc.date.submitted2021-07-01pl
dc.fieldofstudystudia europejskiepl
dc.identifier.apddiploma-152144-259474pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317797
dc.languagepolpl
dc.subject.enEuropean Union, consumer law, geo-blocking, EU food labels, dual quality standards, consumer networkspl
dc.subject.plUnia Europejska, prawo konsumenckie, konsument, blokowanie geograficzne, oznaczenia żywności, podwójna jakość produktów, sieci konsumenckiepl
dc.titleSystem ochrony konsumenta we współczesnie obowiązującym prawie Unii Europejskiejpl
dc.title.alternativeConsumer protection system in the contemporary European Union lawpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This study presents an outline of the consumer protection system in the context of contemporary European Union law. The main aim of the study is finding an answer to the question what kind of consumer protection system has been created by the European Union and is it effective? In order to evaluate the adopted model, the theoretical assumptions created by the European Union’s institutions and it’s functioning in practice were confronted in the study. In particular, consumer Programs and consumer protection networks were analyzed. European Union consumer law’s functioning in practice has been checked by the analysis of few cases: the right to a refund for unrealized tourist services, the problem of geo-blocking, misleading practices and dual quality food products. The considerations showed that the European Union has created a complex and extensive system of consumer rights protection, but it requires constant updating in the social, technological and economic changes. The study also indicates areas of consumer law that are not adequately regulated and require improved legal solutions. As a result of the analysis, we can conclude that although some issues of consumer law are marginalized, the general consumers’ situation in the European Union is constantly improving.
dc.abstract.plpl
Praca przedstawia zarys systemu ochrony konsumenta w świetle współcześnie obowiązującego prawa Unii Europejskiej. Celem rozważań jest sformułowanie odpowiedzi na pytanie, jaki system ochrony konsumentów stworzyła Unia Europejska i czy jest on efektywny? Aby dokonać oceny przyjętego modelu w pracy skonfrontowano teoretyczne założenia formułowane przez instytucje Unii Europejskiej oraz ich wymiar praktyczny. Szczególnej analizie poddane zostały Programy na rzecz konsumentów oraz europejskie sieci konsumenckie. Obowiązywanie prawa konsumenckiego w praktyce sprawdzono na przykładzie prawa do zwrotu środków za niezrealizowane usługi turystyczne, problemu blokowanie geograficznego, praktyk wprowadzających w błąd oraz podwójnej jakości produktów żywnościowych. Rozważania wykazały, że Unia Europejska stworzyła złożony i kompleksowy system ochrony praw konsumenta, jednak wymaga on ciągłego aktualizowania w kontekście nieustannie postępujących zmian społecznych, technologicznych oraz ekonomicznych. W pracy także wskazano na obszary prawa konsumenckiego, które nie są uregulowane w zadowalającym stopniu i wymagają ulepszonych rozwiązań prawnych. W wyniku przeprowadzonej analizy możemy wnioskować, że choć niektóre zagadnienia prawa konsumenckiego są marginalizowane, to ogólna sytuacja kupujących w Unii Europejskiej ciągle się poprawia.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kamarad, Ewa
dc.contributor.authorpl
Stawowczyk, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Kamarad, Ewa
dc.contributor.reviewerpl
Tacik, Przemysław
dc.date.accessioned
2023-08-18T21:31:18Z
dc.date.available
2023-08-18T21:31:18Z
dc.date.submittedpl
2021-07-01
dc.fieldofstudypl
studia europejskie
dc.identifier.apdpl
diploma-152144-259474
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317797
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
European Union, consumer law, geo-blocking, EU food labels, dual quality standards, consumer networks
dc.subject.plpl
Unia Europejska, prawo konsumenckie, konsument, blokowanie geograficzne, oznaczenia żywności, podwójna jakość produktów, sieci konsumenckie
dc.titlepl
System ochrony konsumenta we współczesnie obowiązującym prawie Unii Europejskiej
dc.title.alternativepl
Consumer protection system in the contemporary European Union law
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
34
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Krakow
5
Kluczewsko
2
Radom
2
Wroclaw
2
Herrenberg
1
Jedlicze
1
Katowice
1
Lodz
1
Lublin
1

No access

No Thumbnail Available