Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
System ochrony konsumenta we współczesnie obowiązującym prawie Unii Europejskiej
Consumer protection system in the contemporary European Union law
Unia Europejska, prawo konsumenckie, konsument, blokowanie geograficzne, oznaczenia żywności, podwójna jakość produktów, sieci konsumenckie
European Union, consumer law, geo-blocking, EU food labels, dual quality standards, consumer networks
Praca przedstawia zarys systemu ochrony konsumenta w świetle współcześnie obowiązującego prawa Unii Europejskiej. Celem rozważań jest sformułowanie odpowiedzi na pytanie, jaki system ochrony konsumentów stworzyła Unia Europejska i czy jest on efektywny? Aby dokonać oceny przyjętego modelu w pracy skonfrontowano teoretyczne założenia formułowane przez instytucje Unii Europejskiej oraz ich wymiar praktyczny. Szczególnej analizie poddane zostały Programy na rzecz konsumentów oraz europejskie sieci konsumenckie. Obowiązywanie prawa konsumenckiego w praktyce sprawdzono na przykładzie prawa do zwrotu środków za niezrealizowane usługi turystyczne, problemu blokowanie geograficznego, praktyk wprowadzających w błąd oraz podwójnej jakości produktów żywnościowych. Rozważania wykazały, że Unia Europejska stworzyła złożony i kompleksowy system ochrony praw konsumenta, jednak wymaga on ciągłego aktualizowania w kontekście nieustannie postępujących zmian społecznych, technologicznych oraz ekonomicznych. W pracy także wskazano na obszary prawa konsumenckiego, które nie są uregulowane w zadowalającym stopniu i wymagają ulepszonych rozwiązań prawnych. W wyniku przeprowadzonej analizy możemy wnioskować, że choć niektóre zagadnienia prawa konsumenckiego są marginalizowane, to ogólna sytuacja kupujących w Unii Europejskiej ciągle się poprawia.
This study presents an outline of the consumer protection system in the context of contemporary European Union law. The main aim of the study is finding an answer to the question what kind of consumer protection system has been created by the European Union and is it effective? In order to evaluate the adopted model, the theoretical assumptions created by the European Union’s institutions and it’s functioning in practice were confronted in the study. In particular, consumer Programs and consumer protection networks were analyzed. European Union consumer law’s functioning in practice has been checked by the analysis of few cases: the right to a refund for unrealized tourist services, the problem of geo-blocking, misleading practices and dual quality food products. The considerations showed that the European Union has created a complex and extensive system of consumer rights protection, but it requires constant updating in the social, technological and economic changes. The study also indicates areas of consumer law that are not adequately regulated and require improved legal solutions. As a result of the analysis, we can conclude that although some issues of consumer law are marginalized, the general consumers’ situation in the European Union is constantly improving.
dc.abstract.en | This study presents an outline of the consumer protection system in the context of contemporary European Union law. The main aim of the study is finding an answer to the question what kind of consumer protection system has been created by the European Union and is it effective? In order to evaluate the adopted model, the theoretical assumptions created by the European Union’s institutions and it’s functioning in practice were confronted in the study. In particular, consumer Programs and consumer protection networks were analyzed. European Union consumer law’s functioning in practice has been checked by the analysis of few cases: the right to a refund for unrealized tourist services, the problem of geo-blocking, misleading practices and dual quality food products. The considerations showed that the European Union has created a complex and extensive system of consumer rights protection, but it requires constant updating in the social, technological and economic changes. The study also indicates areas of consumer law that are not adequately regulated and require improved legal solutions. As a result of the analysis, we can conclude that although some issues of consumer law are marginalized, the general consumers’ situation in the European Union is constantly improving. | pl |
dc.abstract.pl | Praca przedstawia zarys systemu ochrony konsumenta w świetle współcześnie obowiązującego prawa Unii Europejskiej. Celem rozważań jest sformułowanie odpowiedzi na pytanie, jaki system ochrony konsumentów stworzyła Unia Europejska i czy jest on efektywny? Aby dokonać oceny przyjętego modelu w pracy skonfrontowano teoretyczne założenia formułowane przez instytucje Unii Europejskiej oraz ich wymiar praktyczny. Szczególnej analizie poddane zostały Programy na rzecz konsumentów oraz europejskie sieci konsumenckie. Obowiązywanie prawa konsumenckiego w praktyce sprawdzono na przykładzie prawa do zwrotu środków za niezrealizowane usługi turystyczne, problemu blokowanie geograficznego, praktyk wprowadzających w błąd oraz podwójnej jakości produktów żywnościowych. Rozważania wykazały, że Unia Europejska stworzyła złożony i kompleksowy system ochrony praw konsumenta, jednak wymaga on ciągłego aktualizowania w kontekście nieustannie postępujących zmian społecznych, technologicznych oraz ekonomicznych. W pracy także wskazano na obszary prawa konsumenckiego, które nie są uregulowane w zadowalającym stopniu i wymagają ulepszonych rozwiązań prawnych. W wyniku przeprowadzonej analizy możemy wnioskować, że choć niektóre zagadnienia prawa konsumenckiego są marginalizowane, to ogólna sytuacja kupujących w Unii Europejskiej ciągle się poprawia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kamarad, Ewa | pl |
dc.contributor.author | Stawowczyk, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kamarad, Ewa | pl |
dc.contributor.reviewer | Tacik, Przemysław | pl |
dc.date.accessioned | 2023-08-18T21:31:18Z | |
dc.date.available | 2023-08-18T21:31:18Z | |
dc.date.submitted | 2021-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | studia europejskie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-152144-259474 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317797 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | European Union, consumer law, geo-blocking, EU food labels, dual quality standards, consumer networks | pl |
dc.subject.pl | Unia Europejska, prawo konsumenckie, konsument, blokowanie geograficzne, oznaczenia żywności, podwójna jakość produktów, sieci konsumenckie | pl |
dc.title | System ochrony konsumenta we współczesnie obowiązującym prawie Unii Europejskiej | pl |
dc.title.alternative | Consumer protection system in the contemporary European Union law | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |