Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wykorzystanie motywów filmowych w reklamie
The use of film motives in advertising
film, reklama, motywy filmowe, intertekstualność
film, advertising, movie themes, intertextuality
Niniejsza praca stanowi analizę reklam wykorzystujących motywy filmowe. Zostały w niej zanalizowane te z reklam, które promując produkt, jednocześnie w bezpośredni sposób nawiązują do filmu. W pracy ukazano, w jaki sposób twórcy reklam przygotowują swoje materiały odnoszące się filmów, do jakich scen najczęściej nawiązują, które cytaty filmowe parafrazują oraz w jaki sposób znane motywy są przetwarzane w kolejnych reklamach. Przedstawiono również, które marki najczęściej przygotowują reklamy czerpiące z nawiązań do filmów oraz jakiego typu produkty są w ten sposób reklamowane.Praca zawiera cztery rozdziały. Pierwszy z nich definiuje czym jest reklama, wskazuje na jej główne cele. W rozdziale zostały omówione podstawowe modele analizujące perswazyjność reklamy. Przedstawiono w nim również budowę przekazu reklamowego. Objaśniono rolę odbiorcy komunikatu reklamowego, a także czynniki wpływające na decyzję odbiorcy. Na koniec wskazano na rolę emocji oraz fikcji w reklamie.Drugi rozdział został poświęcony wyjaśnieniu terminu intertekstualności. Zdefiniowano w nim pojęcie intertekstualności oraz przedstawiono poszczególne koncepcje XX-wiecznych krytyków literackich. W odróżnieniu od terminu intertekstualności, rozdział ten wyjaśnia także termin toposu.Trzeci rozdział stanowi analizę ilościową reklam audiowizualnych, nawiązujących do motywów filmowych w reklamie. Zanalizowane reklamy powstały między latami 70. XX a 2014 r. Na potrzeby pracy zanalizowano 282 reklamy, które w bezpośredni sposób nawiązują do jednego z filmów poprzez: odwołanie do sceny filmowej, parafrazę lub cytat tekstu filmowego, wykorzystanie kadrów filmowych, odniesienie do muzyki filmowej, zamieszczenie logotypu filmu, promocję filmu, nawiązanie stylistyczne do filmu, umieszczenie wizerunku postaci występującej w filmie. Ostatni rozdział przedstawia analizę wybranych reklam pod względem scen oraz tekstów filmowych. Wskazuje, do których scen oraz cytatów najczęściej odwoływali się twórcy reklam. Przedstawiono w nim, w jaki sposób przetwarzano znane kadry filmowe oraz teksty, aby zaprezentować reklamowany produkt.
The work is an analysis of using movie themes in advertising. It shows how advertisers prepare their materials relating to film, to which scenes most often make that movie quotes paraphrase and how familiar themes are processed in the following advertising. The work contains four chapters. The first one defines what is advertising, indicates its main objectives. The chapter discusses basic models to analyze the persuasiveness of advertising. It presents the construction of the advertising message. The role of the recipient of the advertising message, as well as factors influencing the decision of the recipient. At the end indicated the role of emotion and fiction in advertising. The second chapter is devoted to explaining the term intertextuality. It defines the concept of intertextuality and presents the various concepts of twentieth-century literary critics. In contrast to the term intertextuality, this chapter also explains the term topos. The third section provides a quantitative analysis of the audiovisual advertising, referring to the motives of film advertising. Analyzed ads were created between the years 70's and 2014, the purpose of the work analyzed 282 advertisements that in a direct way to refer to one of the movies by: a reference to the film scene, paraphrase or quote the text of film, a reference to the music of the film, placing the logo of the film, the promotion of the film, placing the image of the form as in the film. The final chapter presents an analysis of the selected ads in terms of scenes and texts of film. Indicate which scenes and quotes frequently appealed to advertisers. It presents how the film was processed known to staff and texts to showcase the product.
dc.abstract.en | The work is an analysis of using movie themes in advertising. It shows how advertisers prepare their materials relating to film, to which scenes most often make that movie quotes paraphrase and how familiar themes are processed in the following advertising. The work contains four chapters. The first one defines what is advertising, indicates its main objectives. The chapter discusses basic models to analyze the persuasiveness of advertising. It presents the construction of the advertising message. The role of the recipient of the advertising message, as well as factors influencing the decision of the recipient. At the end indicated the role of emotion and fiction in advertising. The second chapter is devoted to explaining the term intertextuality. It defines the concept of intertextuality and presents the various concepts of twentieth-century literary critics. In contrast to the term intertextuality, this chapter also explains the term topos. The third section provides a quantitative analysis of the audiovisual advertising, referring to the motives of film advertising. Analyzed ads were created between the years 70's and 2014, the purpose of the work analyzed 282 advertisements that in a direct way to refer to one of the movies by: a reference to the film scene, paraphrase or quote the text of film, a reference to the music of the film, placing the logo of the film, the promotion of the film, placing the image of the form as in the film. The final chapter presents an analysis of the selected ads in terms of scenes and texts of film. Indicate which scenes and quotes frequently appealed to advertisers. It presents how the film was processed known to staff and texts to showcase the product. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca stanowi analizę reklam wykorzystujących motywy filmowe. Zostały w niej zanalizowane te z reklam, które promując produkt, jednocześnie w bezpośredni sposób nawiązują do filmu. W pracy ukazano, w jaki sposób twórcy reklam przygotowują swoje materiały odnoszące się filmów, do jakich scen najczęściej nawiązują, które cytaty filmowe parafrazują oraz w jaki sposób znane motywy są przetwarzane w kolejnych reklamach. Przedstawiono również, które marki najczęściej przygotowują reklamy czerpiące z nawiązań do filmów oraz jakiego typu produkty są w ten sposób reklamowane.Praca zawiera cztery rozdziały. Pierwszy z nich definiuje czym jest reklama, wskazuje na jej główne cele. W rozdziale zostały omówione podstawowe modele analizujące perswazyjność reklamy. Przedstawiono w nim również budowę przekazu reklamowego. Objaśniono rolę odbiorcy komunikatu reklamowego, a także czynniki wpływające na decyzję odbiorcy. Na koniec wskazano na rolę emocji oraz fikcji w reklamie.Drugi rozdział został poświęcony wyjaśnieniu terminu intertekstualności. Zdefiniowano w nim pojęcie intertekstualności oraz przedstawiono poszczególne koncepcje XX-wiecznych krytyków literackich. W odróżnieniu od terminu intertekstualności, rozdział ten wyjaśnia także termin toposu.Trzeci rozdział stanowi analizę ilościową reklam audiowizualnych, nawiązujących do motywów filmowych w reklamie. Zanalizowane reklamy powstały między latami 70. XX a 2014 r. Na potrzeby pracy zanalizowano 282 reklamy, które w bezpośredni sposób nawiązują do jednego z filmów poprzez: odwołanie do sceny filmowej, parafrazę lub cytat tekstu filmowego, wykorzystanie kadrów filmowych, odniesienie do muzyki filmowej, zamieszczenie logotypu filmu, promocję filmu, nawiązanie stylistyczne do filmu, umieszczenie wizerunku postaci występującej w filmie. Ostatni rozdział przedstawia analizę wybranych reklam pod względem scen oraz tekstów filmowych. Wskazuje, do których scen oraz cytatów najczęściej odwoływali się twórcy reklam. Przedstawiono w nim, w jaki sposób przetwarzano znane kadry filmowe oraz teksty, aby zaprezentować reklamowany produkt. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kajtoch, Wojciech - 128593 | pl |
dc.contributor.author | Malara, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kajtoch, Wojciech - 128593 | pl |
dc.contributor.reviewer | Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T01:59:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T01:59:35Z | |
dc.date.submitted | 2014-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-88285-111290 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196799 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | film, advertising, movie themes, intertextuality | pl |
dc.subject.pl | film, reklama, motywy filmowe, intertekstualność | pl |
dc.title | Wykorzystanie motywów filmowych w reklamie | pl |
dc.title.alternative | The use of film motives in advertising | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |