Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wybrane adaptacje literatury twórców Beat Generation
Selected adaptations of the Beat Generation literature
Beat Generation, beatnicy, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, William Burroughs, adaptacja filmowa, Skowyt, A hipopotamy żywcem się ugotowały, W drodze, Big Sur, Nagi Lunch, John Krokidas, Michael Polish, David Cronenberg, Rob Epstein, Jeffrey Friredman, Walter Salles, Na śmierć i życie
Beat Generation, beatniks, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, William Burroughs, film adaptation, Howl, And the Hippos Were Boiled in Their Tanks, On the Road, Big Sur, Naked Lunch, John Krokidas, Michael Polish, David Cronenberg, Rob Epstein, Jeffrey Friredman, Walter Salles, Kill Your Darlings
Beat Generation to ruch uformowany na początku lat 50. Jego najbardziej utalentowani przedstawiciele – Ginsberg, Kerouac i Burroughs – na stałe zapisali się na kartach historii literatury amerykańskiej. Ich twórczość charakteryzowała się przede wszystkim eksperymentalnym podejściem do formy. Artyści, nie szczędząc dosadnego słownictwa, nowatorsko potraktowali spójność fabularną i poruszyli społeczne tematy tabu. Tworzyli swoje utwory spontanicznie, chcąc przez to uzyskać efekt autentyczności i efemeryczności. To spowodowało, że ich dzieła są zjawiskiem specyficznie literackim. Mimo to w ostatnich latach powstało kilka filmowych wersji utworów beatników. Celem niniejszej pracy jest przyjrzenie się bliżej samej specyfice Beat Generation, a także analiza wybranych przykładów adaptacji na gruncie kinematografii.
The Beat Generation is an artistic formation, formed in the early 1950s. The most talented representatives of this movement are: Ginsberg, Kerouac and Burroughs. They have gone down in American literature history permanently. Their literary creation was primarily characterised by an experimental approach to its form. They treated the plot consistency in a new way, brought up taboo subjects, and used rough language. They created their art in a spontaneous way, because they wanted to achieve authentic and elusive effects. As a result – it is a very specific literary phenomenon. Nevertheless, some film versions of beatniks' books have been made. The purpose of this work is to have a closer look at the Beat Generation, and to analyze the selected examples of the film adaptations of beatniks' works.
dc.abstract.en | The Beat Generation is an artistic formation, formed in the early 1950s. The most talented representatives of this movement are: Ginsberg, Kerouac and Burroughs. They have gone down in American literature history permanently. Their literary creation was primarily characterised by an experimental approach to its form. They treated the plot consistency in a new way, brought up taboo subjects, and used rough language. They created their art in a spontaneous way, because they wanted to achieve authentic and elusive effects. As a result – it is a very specific literary phenomenon. Nevertheless, some film versions of beatniks' books have been made. The purpose of this work is to have a closer look at the Beat Generation, and to analyze the selected examples of the film adaptations of beatniks' works. | pl |
dc.abstract.pl | Beat Generation to ruch uformowany na początku lat 50. Jego najbardziej utalentowani przedstawiciele – Ginsberg, Kerouac i Burroughs – na stałe zapisali się na kartach historii literatury amerykańskiej. Ich twórczość charakteryzowała się przede wszystkim eksperymentalnym podejściem do formy. Artyści, nie szczędząc dosadnego słownictwa, nowatorsko potraktowali spójność fabularną i poruszyli społeczne tematy tabu. Tworzyli swoje utwory spontanicznie, chcąc przez to uzyskać efekt autentyczności i efemeryczności. To spowodowało, że ich dzieła są zjawiskiem specyficznie literackim. Mimo to w ostatnich latach powstało kilka filmowych wersji utworów beatników. Celem niniejszej pracy jest przyjrzenie się bliżej samej specyfice Beat Generation, a także analiza wybranych przykładów adaptacji na gruncie kinematografii. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wojnicka, Joanna - 132705 | pl |
dc.contributor.author | Bobowska, Gabriela | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojnicka, Joanna - 132705 | pl |
dc.contributor.reviewer | Plesnar, Łukasz - 131441 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T08:01:52Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T08:01:52Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-115534-194481 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/220879 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Beat Generation, beatniks, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, William Burroughs, film adaptation, Howl, And the Hippos Were Boiled in Their Tanks, On the Road, Big Sur, Naked Lunch, John Krokidas, Michael Polish, David Cronenberg, Rob Epstein, Jeffrey Friredman, Walter Salles, Kill Your Darlings | pl |
dc.subject.pl | Beat Generation, beatnicy, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, William Burroughs, adaptacja filmowa, Skowyt, A hipopotamy żywcem się ugotowały, W drodze, Big Sur, Nagi Lunch, John Krokidas, Michael Polish, David Cronenberg, Rob Epstein, Jeffrey Friredman, Walter Salles, Na śmierć i życie | pl |
dc.title | Wybrane adaptacje literatury twórców Beat Generation | pl |
dc.title.alternative | Selected adaptations of the Beat Generation literature | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |