Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Do Americans Dream of Electric Sheep? - Dystopian Genre as a Reflection of the Society’s Greatest Fears
Czy Amerykanie śnią o elektrycznych owcach? - gatunek dystopii jako odbicie największych lęków społeczeństwa
dystopia, utopia, Fahrenheit 451, Łowca Androidów, Pianola
dystopia, utopia, Fahrenheit 451, Blade Runner, Player Piano
W mojej pracy ukazuję, jak amerykańska literatura i filmy z gatunku dystopii odzwierciedlają obawy społeczeństwa. W pierwszej części chciałabym skupić się na dystopiach, które powstały wkrótce po II wojnie światowej, zwłaszcza na "Fahrenheit 451" Ray Bradbury'ego, "Pianoli" Kurta Vonneguta i "Łowcy androidów" w reżyserii Ridleya Scotta, na podstawie książki Philipa K. Dicka "Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?", która została napisana pod koniec lat 60-tych. Następnie chciałabym przejść do współczesnych dystopii. Główne problemy - stały nadzór, brak prywatności i rosnąca rola mass mediów - pozostały takie same. Ale pojawiły się też pewne nowe bolączki - zniszczenie środowiska naturalnego, zacieranie granicy pomiędzy tym, co prawdziwe a tym, co wirtualne oraz niepokojący związek pomiędzy mediami i władzą. Kiedy popatrzymy na dzisiejszy świat - na masowe protesty na całym świecie przeciwko rosnącym nierównościom społecznym - zobaczymy, że poprzednie założenie, że świat rozwija się w stronę końca historii, wydaje się być błędne.
In my thesis, I show how American dystopian literature and movies reflect the fears of the society. In first part I would like to focus on dystopias that were created shortly after World War 2, especially on "Fahrenheit 451" by Ray Bradbury, "Player Piano" by Kurt Vonnegut and "Blade Runner", directed by Ridley Scott and based on the book by Philip K. Dick "Do Androids Dream of Electric Sheep?", which was written in the late 60s. Then I would like to move to contemporary dystopias. The main problems – constant surveillance, lack of privacy and the growing role of mass media – remained the same. But there are also some new issues - destruction of the natural environment, blurring of boundaries between what is real and what is virtual and disturbing connection between the media and the authorities.When we look at the world nowadays – the mass protests all over the world against social inequality - we will see, that the previous assumption that the world develops towards the end of history, seems to be incorrect.
dc.abstract.en | In my thesis, I show how American dystopian literature and movies reflect the fears of the society. In first part I would like to focus on dystopias that were created shortly after World War 2, especially on "Fahrenheit 451" by Ray Bradbury, "Player Piano" by Kurt Vonnegut and "Blade Runner", directed by Ridley Scott and based on the book by Philip K. Dick "Do Androids Dream of Electric Sheep?", which was written in the late 60s. Then I would like to move to contemporary dystopias. The main problems – constant surveillance, lack of privacy and the growing role of mass media – remained the same. But there are also some new issues - destruction of the natural environment, blurring of boundaries between what is real and what is virtual and disturbing connection between the media and the authorities.When we look at the world nowadays – the mass protests all over the world against social inequality - we will see, that the previous assumption that the world develops towards the end of history, seems to be incorrect. | pl |
dc.abstract.pl | W mojej pracy ukazuję, jak amerykańska literatura i filmy z gatunku dystopii odzwierciedlają obawy społeczeństwa. W pierwszej części chciałabym skupić się na dystopiach, które powstały wkrótce po II wojnie światowej, zwłaszcza na "Fahrenheit 451" Ray Bradbury'ego, "Pianoli" Kurta Vonneguta i "Łowcy androidów" w reżyserii Ridleya Scotta, na podstawie książki Philipa K. Dicka "Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?", która została napisana pod koniec lat 60-tych. Następnie chciałabym przejść do współczesnych dystopii. Główne problemy - stały nadzór, brak prywatności i rosnąca rola mass mediów - pozostały takie same. Ale pojawiły się też pewne nowe bolączki - zniszczenie środowiska naturalnego, zacieranie granicy pomiędzy tym, co prawdziwe a tym, co wirtualne oraz niepokojący związek pomiędzy mediami i władzą. Kiedy popatrzymy na dzisiejszy świat - na masowe protesty na całym świecie przeciwko rosnącym nierównościom społecznym - zobaczymy, że poprzednie założenie, że świat rozwija się w stronę końca historii, wydaje się być błędne. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Vaughan, Patrick - 132497 | pl |
dc.contributor.author | Wanat, Emilia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Vaughan, Patrick - 132497 | pl |
dc.contributor.reviewer | Laidler, Paweł - 129851 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T04:36:52Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T04:36:52Z | |
dc.date.submitted | 2014-10-17 | pl |
dc.fieldofstudy | Ameryka Północna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-90933-83279 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199166 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | dystopia, utopia, Fahrenheit 451, Blade Runner, Player Piano | pl |
dc.subject.pl | dystopia, utopia, Fahrenheit 451, Łowca Androidów, Pianola | pl |
dc.title | Do Americans Dream of Electric Sheep? - Dystopian Genre as a Reflection of the Society’s Greatest Fears | pl |
dc.title.alternative | Czy Amerykanie śnią o elektrycznych owcach? - gatunek dystopii jako odbicie największych lęków społeczeństwa | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |