Balety Igora Strawińskiego.

licenciate
dc.abstract.enArts Ballet since its inception, delights and attracts many, in my opinion, is a unique tool of expression. Ballet is a theatrical spectacle, based on the literary work in the form of the libretto, is a synthesis of many pieces. The leading role of dance and music, as well as pantomime and the art of acting. The main means of expression in dance is movement and gesture, which express the emotional state. At the beginning of the dance was part of religious rituals and ceremonies. Over time, the next dance folk dance emerged professional. The first professional dancers appeared in ancient times, but only in the eighteenth century was shaped musical theater in which choreography accompanied by music and decorations - in this way appeared ballet. Igor Stravinsky was one of the leading greatest Russian composers of the twentieth century. In 1909, Diaghilev proposed Strawińskiemu arranging two of Chopin (1810-1849) Ballet sulphides. Composer breach of any of the task so well that the impresario of the Ballets Russes commissioned him to compose music for the next ballet, was the Firebird, developing choreography was entrusted to Michael Fokinowi. Another outstanding work of Igor Stravinsky's ballet was Petrushka. Ballet suffered a resounding success, was well received both criticism and audience. Another masterpiece in Stravinsky's musical achievements was the bridal ballet The Rite of Spring. This is undoubtedly the finest of the early works of Igor Stravinsky's revolutionary in nature, due to the unprecedented rhythm. Contemporaries did not appreciate the importance and value of The Rite of Spring. Despite this, the Spring Festival is one of the most popular ballets of all time displayed. On the basis of Igor Stravinsky's ballets highlighted the importance of music accompanying the presentation of the ballet company, and I described the innovation of the music and its importance. Today, Igor Stravinsky ballets are subject to ever new staging, which shows a constant interest in his work. And unless of course the new productions violate the original choreography and stage design, it takes the same music.pl
dc.abstract.plSztuka baletowa od początku swojego istnienia zachwyca i pociąga wielu, moim zdaniem jest wyjątkowym narzędziem ekspresji. Balet, jest widowiskiem teatralnym, oparty na dziele literackim w formie libretta, jest syntezą wielu sztuk. Wiodącą rolę pełni taniec i muzyka, jak również pantomima i sztuka aktorska. Głównym środkiem ekspresji w tańcu jest ruch i gest, za pomocą których wyraża się stan emocjonalny. Na początku taniec był elementem religijnych rytuałów i uroczystości. Z biegiem czasu obok tańca ludowego wyłonił się taniec profesjonalny. Pierwsi profesjonalni tancerze pojawili się już w starożytności, ale dopiero w XVIII wieku został ukształtowany teatr muzyczny, w którym choreografii towarzyszyła muzyka i dekoracje – w ten oto sposób pojawił się balet. Igor Strawiński należał do czołówki najwybitniejszych rosyjskich kompozytorów XX wieku. W 1909 roku Diagilew zaproponował Strawińskiemu zaaranżowanie dwóch utworów Fryderyka Chopina (1810-1849) do baletu Sulfidy. Kompozytor wywiązał się z powierzonego zadania tak dobrze, że impresario Baletów Rosyjskich zlecił mu komponowanie muzyki do kolejnego baletu, był nim Ognisty Ptak, opracowanie choreografii zostało powierzone Michałowi Fokinowi. Balet Ognisty Ptak był międzynarodowym debiutem Strawińskiego, był dziełem pełnym rozmachu, co uobecniała duża orkiestra oraz choreografia, podkreślona elementami scenografii. Kolejnym wybitnym dziełem Igora Strawińskiego był balet Pietruszka. Miał to być utwór instrumentalny. Utworem zainteresował się Sergiusz Diagilew i zaproponował rozwinąć muzykę w widowisko choreograficzne. Balet odniósł spektakularny sukces, był dobrze przyjęty zarówno krytyką, jak i publicznością. Innym arcydziełem w dorobku muzycznym Strawińskiego była suita do baletu Święto wiosny. Jest to niewątpliwie najznakomitsze z wczesnych dziel Igora Strawińskiego, rewolucyjne w swoim charakterze, ze względu na niespotykaną dotychczas rytmikę. Współcześni nie docenili znaczenia i wartości Święta wiosny. Mimo to Święto Wiosny jest jednym z najpopularniejszych najczęściej wystawianych baletów wszechczasów. Na podstawie baletów Igora Strawińskiego unaoczniłam znaczenie muzyki towarzyszącej przedstawieniu baletowemu, a także opisałam innowacyjność tej muzyki i jej znaczenie. Współcześnie balety Igora Strawińskiego są obiektem ciągle nowych inscenizacji, co świadczy o nieustannym zainteresowaniu jego twórczością. I o ile oczywiście nowe inscenizacje naruszają pierwotną choreografię i scenografię, o tyle muzyka trwa ta sama.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorMakowiecka, Katarzynapl
dc.contributor.authorBrzezińska, Alesiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerMakowiecka, Katarzynapl
dc.contributor.reviewerPapla, Eulaliapl
dc.date.accessioned2020-07-25T04:25:13Z
dc.date.available2020-07-25T04:25:13Z
dc.date.submitted2014-09-30pl
dc.fieldofstudyjęzyk i kultura Rosjipl
dc.identifier.apddiploma-90740-147894pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/198987
dc.languagepolpl
dc.subject.enMarius Petipa, Sergei Diaghilev, Michel Fokin, Igor Stravinsky, The Firebird, Petrushka, The Rite of Spring.pl
dc.subject.plMarius Petipa, Sergiusz Diagilew, Michaił Fokin, Igor Strawiński, Ognisty Ptak, Pietruszka, Święto Wiosny.pl
dc.titleBalety Igora Strawińskiego.pl
dc.title.alternativeThe ballets of Igor Stravinskypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Arts Ballet since its inception, delights and attracts many, in my opinion, is a unique tool of expression. Ballet is a theatrical spectacle, based on the literary work in the form of the libretto, is a synthesis of many pieces. The leading role of dance and music, as well as pantomime and the art of acting. The main means of expression in dance is movement and gesture, which express the emotional state. At the beginning of the dance was part of religious rituals and ceremonies. Over time, the next dance folk dance emerged professional. The first professional dancers appeared in ancient times, but only in the eighteenth century was shaped musical theater in which choreography accompanied by music and decorations - in this way appeared ballet. Igor Stravinsky was one of the leading greatest Russian composers of the twentieth century. In 1909, Diaghilev proposed Strawińskiemu arranging two of Chopin (1810-1849) Ballet sulphides. Composer breach of any of the task so well that the impresario of the Ballets Russes commissioned him to compose music for the next ballet, was the Firebird, developing choreography was entrusted to Michael Fokinowi. Another outstanding work of Igor Stravinsky's ballet was Petrushka. Ballet suffered a resounding success, was well received both criticism and audience. Another masterpiece in Stravinsky's musical achievements was the bridal ballet The Rite of Spring. This is undoubtedly the finest of the early works of Igor Stravinsky's revolutionary in nature, due to the unprecedented rhythm. Contemporaries did not appreciate the importance and value of The Rite of Spring. Despite this, the Spring Festival is one of the most popular ballets of all time displayed. On the basis of Igor Stravinsky's ballets highlighted the importance of music accompanying the presentation of the ballet company, and I described the innovation of the music and its importance. Today, Igor Stravinsky ballets are subject to ever new staging, which shows a constant interest in his work. And unless of course the new productions violate the original choreography and stage design, it takes the same music.
dc.abstract.plpl
Sztuka baletowa od początku swojego istnienia zachwyca i pociąga wielu, moim zdaniem jest wyjątkowym narzędziem ekspresji. Balet, jest widowiskiem teatralnym, oparty na dziele literackim w formie libretta, jest syntezą wielu sztuk. Wiodącą rolę pełni taniec i muzyka, jak również pantomima i sztuka aktorska. Głównym środkiem ekspresji w tańcu jest ruch i gest, za pomocą których wyraża się stan emocjonalny. Na początku taniec był elementem religijnych rytuałów i uroczystości. Z biegiem czasu obok tańca ludowego wyłonił się taniec profesjonalny. Pierwsi profesjonalni tancerze pojawili się już w starożytności, ale dopiero w XVIII wieku został ukształtowany teatr muzyczny, w którym choreografii towarzyszyła muzyka i dekoracje – w ten oto sposób pojawił się balet. Igor Strawiński należał do czołówki najwybitniejszych rosyjskich kompozytorów XX wieku. W 1909 roku Diagilew zaproponował Strawińskiemu zaaranżowanie dwóch utworów Fryderyka Chopina (1810-1849) do baletu Sulfidy. Kompozytor wywiązał się z powierzonego zadania tak dobrze, że impresario Baletów Rosyjskich zlecił mu komponowanie muzyki do kolejnego baletu, był nim Ognisty Ptak, opracowanie choreografii zostało powierzone Michałowi Fokinowi. Balet Ognisty Ptak był międzynarodowym debiutem Strawińskiego, był dziełem pełnym rozmachu, co uobecniała duża orkiestra oraz choreografia, podkreślona elementami scenografii. Kolejnym wybitnym dziełem Igora Strawińskiego był balet Pietruszka. Miał to być utwór instrumentalny. Utworem zainteresował się Sergiusz Diagilew i zaproponował rozwinąć muzykę w widowisko choreograficzne. Balet odniósł spektakularny sukces, był dobrze przyjęty zarówno krytyką, jak i publicznością. Innym arcydziełem w dorobku muzycznym Strawińskiego była suita do baletu Święto wiosny. Jest to niewątpliwie najznakomitsze z wczesnych dziel Igora Strawińskiego, rewolucyjne w swoim charakterze, ze względu na niespotykaną dotychczas rytmikę. Współcześni nie docenili znaczenia i wartości Święta wiosny. Mimo to Święto Wiosny jest jednym z najpopularniejszych najczęściej wystawianych baletów wszechczasów. Na podstawie baletów Igora Strawińskiego unaoczniłam znaczenie muzyki towarzyszącej przedstawieniu baletowemu, a także opisałam innowacyjność tej muzyki i jej znaczenie. Współcześnie balety Igora Strawińskiego są obiektem ciągle nowych inscenizacji, co świadczy o nieustannym zainteresowaniu jego twórczością. I o ile oczywiście nowe inscenizacje naruszają pierwotną choreografię i scenografię, o tyle muzyka trwa ta sama.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Makowiecka, Katarzyna
dc.contributor.authorpl
Brzezińska, Alesia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Makowiecka, Katarzyna
dc.contributor.reviewerpl
Papla, Eulalia
dc.date.accessioned
2020-07-25T04:25:13Z
dc.date.available
2020-07-25T04:25:13Z
dc.date.submittedpl
2014-09-30
dc.fieldofstudypl
język i kultura Rosji
dc.identifier.apdpl
diploma-90740-147894
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/198987
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Marius Petipa, Sergei Diaghilev, Michel Fokin, Igor Stravinsky, The Firebird, Petrushka, The Rite of Spring.
dc.subject.plpl
Marius Petipa, Sergiusz Diagilew, Michaił Fokin, Igor Strawiński, Ognisty Ptak, Pietruszka, Święto Wiosny.
dc.titlepl
Balety Igora Strawińskiego.
dc.title.alternativepl
The ballets of Igor Stravinsky
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
812
Views per month
Views per city
Warsaw
164
Krakow
46
Wroclaw
46
Poznan
37
Lodz
31
Gdansk
27
Katowice
24
Lublin
17
Gdynia
13
Olsztyn
13

No access

No Thumbnail Available