Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Współczesna sztuka Afryki Subsaharyjskiej. Wielowymiarowe przestrzenie estetyczne na przykładzie wybranych kultur plemiennych Czarnej Afryki.
Contemporary Art Of Sub-Saharan Africa. Multi-dimensional aesthetic spaces based on selected tribal cultures of Black Africa.
Afryka Subsaharyjska,Czarna Afryka, sztuka afrykańska,sztuka plemienna,przestrzeń estetyczna,kultura,tradycja,plemię, rytualizacja, globalizacja, transkulturacja, akulturacja
Sub-Saharan Africa,Black Africa, african art,tribal art, aesthetic space,culture,tradition ,tribe, ritualization,globalization,transculturation, aculturation
Praca pt. „Współczesna sztuka Afryki Subsaharyjskiej. Wielowymiarowe przestrzenie estetyczne na przykładzie wybranych kultur plemiennych Czarnej Afryki" stanowi próbę analizy tradycyjnej sztuki plemion afrykańskich oraz podsumowania zmian kulturowych, jakie zaszły w jej obrębie w ramach kontaktu z innymi kontynentami, zwłaszcza z Europą. Celem pracy w głównej mierze było ukazanie głębi różnorodnych przejawów w afrykańskiej sztuce wraz z ukazaniem spójności wierzeń religijnych w ramach różnych plemion, bez których sztuka nie byłaby możliwa.Z uwagi na to, iż sztuka jest zbyt żywą i zmienną dziedziną kultury, nie jest możliwy dokładny podział i klasyfikacja wszystkich jej elementów. Ponieważ nie można w niewielkich wymiarach przypisanych pracy magisterskiej objąć refleksją całości zjawisk estetycznych Afryki Subsaharyjskiej, konieczne było przyjrzenie się kilku jedynie zjawiskom, dobranym zgodnie z dostępnością materiałów i publikacji. Poszczególne rozdziały pracy poświęcone są ogólnym tendencjom estetycznym, które wszystkie z osobna łączą się nierozerwalnie w ramach rytualizacji życia społecznego. Pracę rozpoczyna analiza problemów terminologicznych związanych z generalizacja upodobań estetycznych oraz próba uchwycenia wspólnych elementów sztuki afrykańskiej. W ramach owej analizy zostały wyjaśnione pojęcia takie jak „Czarna Afryka” czy „sztuka plemienna” stanowiące człon tytułu całej pracy magisterskiej. Wydobycie cech charakterystycznych dla działalności artystycznej większości plemion oraz próba uchwycenia wspólnych elementów sztuki możliwe było z uwagi na liczne migracje ludności oraz wzajemne wpływy. Należy jednak podkreślić iż wobec istnienia wielkiej mozaiki etnicznej i kulturowej kontynentu afrykańskiego nie sposób mówić o bezwzględnej jedności sztuki afrykańskiej. Podobnie jak na całym świecie, tak też w Czarnej Afryce istnieją pewne kanony obowiązujące, posiadające nieskończoną ilość ich dowolnych interpretacji, zależnie od lokalnych zasad estetycznych, warunków życia, typu kultury oraz otoczenia geograficznego. W związku z tym poszczególne rozdziały ukazują różne przejawy sztuki na przykładzie odmiennych, a zarazem często pokrewnych kultur plemiennych. W ramach wielowymiarowych przestrzeni estetycznych została opisana sztuka rękodzielnicza w tym plastyka obrzędowa, estetyka cielesna, estetyka tańca afrykańskiego oraz ścienne malarstwo dekoracyjne. Większość z tych przejawów estetycznych staje się nierozerwalną całością w przypadku obrzędowości rdzennej ludności kontynentu afrykańskiego. Z uwagi na to, iż praca obejmuje opis współczesnej sztuki tegoż kontynentu, głównym problemem badawczym była kwestia funkcjonowania tejże sztuki w dobie globalizacji. W ramach zagadnień oraz wniosków z przedstawionego materiału badawczego została poruszona kwestia transkulturacji oraz akulturacji.Główny wniosek płynący z przywołanych analiz jest następujący: afrykański ważny związek sztuki z tradycją jest silniejszy od wzorów napływowych. Sztuka afrykańska tak dynamicznie rozwijająca się, korzystając z osiągnięć współczesnej cywilizacji, w nowych warunkach modernistycznych, bez wątpienia ulegnie zmianie. Choć w zmienionej formie, jednocześnie zachowa ona swoje własne,tak odrębne od innych kultur oblicze. Z pewnością bez względu na te przemiany, nadal będzie zachwycać swoim pięknem miłośników tychże kultur, tak jak to robiła od wieków.
The thesis ‘Contemporary Art Of Sub-Saharan Africa. Multi-dimensional aesthetic spaces based on selected tribal cultures of Black Africa’ attempts to analyse traditional art of African tribes and to sum up cultural changes within its territory which occurred as a result of contact with other continents, especially Europe. The main aim of this thesis is to show the depth of various demonstrations in African art and to present the coherence of religious beliefs in various tribes without which the art would not exist.Due to the fact that art is an extremely lively and changeable domain of culture, it is not possible to divide and classify precisely all its elements. It is quite unrealistic within the limited scope of a thesis to discuss all the aesthetic phenomena of Sub-Saharan Africa. Therefore, it has proved to be essential to look closely at just a few of them, chosen according to the availability of materials and publications.Individual chapters of this thesis are devoted to general aesthetic tendencies which are united within the scope of social life ritualization.The thesis begins with an analysis of terminology problems related to the generalization of aesthetic tastes and with an attempt to define elements common to African culture. In the analysis terms such as ‘Black Africa’ or ‘tribal art’ have been explained, both of which appear in the title of this thesis. Specifying characteristic features of artistic activities in the majority of tribes and the attempt to define common elements of art have been possible due to numerous migrations and mutual influences.However, it should be emphasised that in the face of enormous ethnical and cultural mosaics of the African continent, it is impossible to discuss the absolute unity of the African art. Like anywhere else in the world, also in Black Africa some obligatory patterns are present free interpretations of which are infinite and depend on social aesthetic rules, living conditions, culture type as well as geographical environment. As a result, individual chapters of the thesis present various demonstrations of art, based on different but sometimes related tribal cultures.Within the scope of the multi-dimensional aesthetic spaces the handicraft including ritual art, corporal art, aesthetics of African dance and decorative wall painting has been described. The majority of these aesthetic demonstrations have become an unbreakable entity in case of rituals of the indigenous people of the African continent.Given the fact that this thesis comprises the description of the contemporary art of Africa, the main research issue is the issue of this art functioning in the times of globalization. The problems as well as the conclusions from the presented research material touch upon the issues of transculturalization and aculturation. The main conclusion from the above analysis is the following: the important African relationship between art and tradition is stronger than the incoming patterns. The dynamically developing African art which benefits from the achievements of modern civilization in new modernist conditions will definitely undergo some changes. Although changed in its form, it will preserve its own unique character at the same time. Irrespective of all the changes it will certainly continue to enchant with its beauty the lovers of these cultures as it has been doing for ages.
dc.abstract.en | The thesis ‘Contemporary Art Of Sub-Saharan Africa. Multi-dimensional aesthetic spaces based on selected tribal cultures of Black Africa’ attempts to analyse traditional art of African tribes and to sum up cultural changes within its territory which occurred as a result of contact with other continents, especially Europe. The main aim of this thesis is to show the depth of various demonstrations in African art and to present the coherence of religious beliefs in various tribes without which the art would not exist.Due to the fact that art is an extremely lively and changeable domain of culture, it is not possible to divide and classify precisely all its elements. It is quite unrealistic within the limited scope of a thesis to discuss all the aesthetic phenomena of Sub-Saharan Africa. Therefore, it has proved to be essential to look closely at just a few of them, chosen according to the availability of materials and publications.Individual chapters of this thesis are devoted to general aesthetic tendencies which are united within the scope of social life ritualization.The thesis begins with an analysis of terminology problems related to the generalization of aesthetic tastes and with an attempt to define elements common to African culture. In the analysis terms such as ‘Black Africa’ or ‘tribal art’ have been explained, both of which appear in the title of this thesis. Specifying characteristic features of artistic activities in the majority of tribes and the attempt to define common elements of art have been possible due to numerous migrations and mutual influences.However, it should be emphasised that in the face of enormous ethnical and cultural mosaics of the African continent, it is impossible to discuss the absolute unity of the African art. Like anywhere else in the world, also in Black Africa some obligatory patterns are present free interpretations of which are infinite and depend on social aesthetic rules, living conditions, culture type as well as geographical environment. As a result, individual chapters of the thesis present various demonstrations of art, based on different but sometimes related tribal cultures.Within the scope of the multi-dimensional aesthetic spaces the handicraft including ritual art, corporal art, aesthetics of African dance and decorative wall painting has been described. The majority of these aesthetic demonstrations have become an unbreakable entity in case of rituals of the indigenous people of the African continent.Given the fact that this thesis comprises the description of the contemporary art of Africa, the main research issue is the issue of this art functioning in the times of globalization. The problems as well as the conclusions from the presented research material touch upon the issues of transculturalization and aculturation. The main conclusion from the above analysis is the following: the important African relationship between art and tradition is stronger than the incoming patterns. The dynamically developing African art which benefits from the achievements of modern civilization in new modernist conditions will definitely undergo some changes. Although changed in its form, it will preserve its own unique character at the same time. Irrespective of all the changes it will certainly continue to enchant with its beauty the lovers of these cultures as it has been doing for ages. | pl |
dc.abstract.pl | Praca pt. „Współczesna sztuka Afryki Subsaharyjskiej. Wielowymiarowe przestrzenie estetyczne na przykładzie wybranych kultur plemiennych Czarnej Afryki" stanowi próbę analizy tradycyjnej sztuki plemion afrykańskich oraz podsumowania zmian kulturowych, jakie zaszły w jej obrębie w ramach kontaktu z innymi kontynentami, zwłaszcza z Europą. Celem pracy w głównej mierze było ukazanie głębi różnorodnych przejawów w afrykańskiej sztuce wraz z ukazaniem spójności wierzeń religijnych w ramach różnych plemion, bez których sztuka nie byłaby możliwa.Z uwagi na to, iż sztuka jest zbyt żywą i zmienną dziedziną kultury, nie jest możliwy dokładny podział i klasyfikacja wszystkich jej elementów. Ponieważ nie można w niewielkich wymiarach przypisanych pracy magisterskiej objąć refleksją całości zjawisk estetycznych Afryki Subsaharyjskiej, konieczne było przyjrzenie się kilku jedynie zjawiskom, dobranym zgodnie z dostępnością materiałów i publikacji. Poszczególne rozdziały pracy poświęcone są ogólnym tendencjom estetycznym, które wszystkie z osobna łączą się nierozerwalnie w ramach rytualizacji życia społecznego. Pracę rozpoczyna analiza problemów terminologicznych związanych z generalizacja upodobań estetycznych oraz próba uchwycenia wspólnych elementów sztuki afrykańskiej. W ramach owej analizy zostały wyjaśnione pojęcia takie jak „Czarna Afryka” czy „sztuka plemienna” stanowiące człon tytułu całej pracy magisterskiej. Wydobycie cech charakterystycznych dla działalności artystycznej większości plemion oraz próba uchwycenia wspólnych elementów sztuki możliwe było z uwagi na liczne migracje ludności oraz wzajemne wpływy. Należy jednak podkreślić iż wobec istnienia wielkiej mozaiki etnicznej i kulturowej kontynentu afrykańskiego nie sposób mówić o bezwzględnej jedności sztuki afrykańskiej. Podobnie jak na całym świecie, tak też w Czarnej Afryce istnieją pewne kanony obowiązujące, posiadające nieskończoną ilość ich dowolnych interpretacji, zależnie od lokalnych zasad estetycznych, warunków życia, typu kultury oraz otoczenia geograficznego. W związku z tym poszczególne rozdziały ukazują różne przejawy sztuki na przykładzie odmiennych, a zarazem często pokrewnych kultur plemiennych. W ramach wielowymiarowych przestrzeni estetycznych została opisana sztuka rękodzielnicza w tym plastyka obrzędowa, estetyka cielesna, estetyka tańca afrykańskiego oraz ścienne malarstwo dekoracyjne. Większość z tych przejawów estetycznych staje się nierozerwalną całością w przypadku obrzędowości rdzennej ludności kontynentu afrykańskiego. Z uwagi na to, iż praca obejmuje opis współczesnej sztuki tegoż kontynentu, głównym problemem badawczym była kwestia funkcjonowania tejże sztuki w dobie globalizacji. W ramach zagadnień oraz wniosków z przedstawionego materiału badawczego została poruszona kwestia transkulturacji oraz akulturacji.Główny wniosek płynący z przywołanych analiz jest następujący: afrykański ważny związek sztuki z tradycją jest silniejszy od wzorów napływowych. Sztuka afrykańska tak dynamicznie rozwijająca się, korzystając z osiągnięć współczesnej cywilizacji, w nowych warunkach modernistycznych, bez wątpienia ulegnie zmianie. Choć w zmienionej formie, jednocześnie zachowa ona swoje własne,tak odrębne od innych kultur oblicze. Z pewnością bez względu na te przemiany, nadal będzie zachwycać swoim pięknem miłośników tychże kultur, tak jak to robiła od wieków. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Szyjewski, Andrzej - 132284 | pl |
dc.contributor.author | Sitko, Marcelina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szyjewski, Andrzej - 132284 | pl |
dc.contributor.reviewer | Grela, Joanna - 160085 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T06:36:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T06:36:45Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-23 | pl |
dc.fieldofstudy | porównawcze studia cywilizacji | pl |
dc.identifier.apd | diploma-93176-70780 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/201047 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Sub-Saharan Africa,Black Africa, african art,tribal art, aesthetic space,culture,tradition ,tribe, ritualization,globalization,transculturation, aculturation | pl |
dc.subject.pl | Afryka Subsaharyjska,Czarna Afryka, sztuka afrykańska,sztuka plemienna,przestrzeń estetyczna,kultura,tradycja,plemię, rytualizacja, globalizacja, transkulturacja, akulturacja | pl |
dc.title | Współczesna sztuka Afryki Subsaharyjskiej. Wielowymiarowe przestrzenie estetyczne na przykładzie wybranych kultur plemiennych Czarnej Afryki. | pl |
dc.title.alternative | Contemporary Art Of Sub-Saharan Africa. Multi-dimensional aesthetic spaces based on selected tribal cultures of Black Africa. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |