Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Przemiany treningu aktorskiego w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice” od momentu powstania po dzień dzisiejszy
"Transformations of the actor's training in the "Gardzienice" Theater Practices Center from the moment of its creation to the present day"
Trening, Gardzienice, Akademia Praktyk Teatralnych, sesje warsztatowe, ćwiczenia, przemiany, Wyprawy, Zgromadzenia, siedziba, wzajemność, bieg wieczorny, poranny rozruch, ćwiczenia głosowe
Training, Gardzienice, Academy of Theater Practices, workshop sessions, exercises, transformations, Expeditions, Gathering, residence, mutuality, evening run, morning start-up, voice exercises
W mojej pracy podejmuję analizę przemian treningu aktorskiego w Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice" od momentu powstania teatru, aż po dzień dzisiejszy. W pierwszej części pracy skupiłam się przede wszystkim na tym, jak doszło do wypracowania treningu, jak definiują go aktorzy i reżyser, co miało wpływ na jego kształt, czym się inspirowano i co wypracowano (opis stałych elementów treningu). Przywoływałam książki, które podejmowały tematykę "Gardzienic" i odnosiły się do treningu, autorów takich jak m.in: Tadeusz Kornaś, Zbigniew Taranienko, Paul Allain, a także liczne artykuły np. Marcina Bóla, czy Jarosława Freta. W drugiej części starałam się uchwycić, jak wygląda trening współcześnie uwzględniając jego przebieg podczas sesji warsztatowych i w trakcie zjazdów studentów Akademii Praktyk Teatralnych. Jako kilkukrotna uczestniczka warsztatów odwoływałam się do własnych doświadczeń, a także obserwacji członków APT. W zakończeniu dochodzę do wniosków płynących z obu części pracy, jeszcze raz przywołuję najważniejsze spostrzeżenia i źródła, które pomogły mi do nich dojść.
In my work, I undertake an analysis of transformations in acting training at the Gardzienice Center for Theater Practices from the very beginning of the theater up to the present day. In the first part of the work I focused primarily on how it came to working out the training, how it was defined by the actors and director, what influenced its shape, what was inspired and what was worked out (description of permanent elements of training). I recalled books that addressed the subject of "Gardzienice" and referred to training, authors such as Tadeusz Kornaś, Zbigniew Taranienko, Paul Allain, as well as numerous articles such as Marcin Bóla and Jarosław Fret. In the second part, I tried to capture what the training looks like, taking into account its course during the workshop sessions and during the exits of the students of the Theater Practices Academy. As a multiple participant in the workshops, I referred to my own experiences as well as observation of APT members. In conclusion, I come to the conclusions coming from both parts of the work, once again I recall the most important observations and sources that helped me to reach them.
dc.abstract.en | In my work, I undertake an analysis of transformations in acting training at the Gardzienice Center for Theater Practices from the very beginning of the theater up to the present day. In the first part of the work I focused primarily on how it came to working out the training, how it was defined by the actors and director, what influenced its shape, what was inspired and what was worked out (description of permanent elements of training). I recalled books that addressed the subject of "Gardzienice" and referred to training, authors such as Tadeusz Kornaś, Zbigniew Taranienko, Paul Allain, as well as numerous articles such as Marcin Bóla and Jarosław Fret. In the second part, I tried to capture what the training looks like, taking into account its course during the workshop sessions and during the exits of the students of the Theater Practices Academy. As a multiple participant in the workshops, I referred to my own experiences as well as observation of APT members. In conclusion, I come to the conclusions coming from both parts of the work, once again I recall the most important observations and sources that helped me to reach them. | pl |
dc.abstract.pl | W mojej pracy podejmuję analizę przemian treningu aktorskiego w Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice" od momentu powstania teatru, aż po dzień dzisiejszy. W pierwszej części pracy skupiłam się przede wszystkim na tym, jak doszło do wypracowania treningu, jak definiują go aktorzy i reżyser, co miało wpływ na jego kształt, czym się inspirowano i co wypracowano (opis stałych elementów treningu). Przywoływałam książki, które podejmowały tematykę "Gardzienic" i odnosiły się do treningu, autorów takich jak m.in.: Tadeusz Kornaś, Zbigniew Taranienko, Paul Allain, a także liczne artykuły np. Marcina Bóla, czy Jarosława Freta. W drugiej części starałam się uchwycić, jak wygląda trening współcześnie uwzględniając jego przebieg podczas sesji warsztatowych i w trakcie zjazdów studentów Akademii Praktyk Teatralnych. Jako kilkukrotna uczestniczka warsztatów odwoływałam się do własnych doświadczeń, a także obserwacji członków APT. W zakończeniu dochodzę do wniosków płynących z obu części pracy, jeszcze raz przywołuję najważniejsze spostrzeżenia i źródła, które pomogły mi do nich dojść. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wanicka, Agnieszka | pl |
dc.contributor.author | Hanusiak, Marta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wanicka, Agnieszka | pl |
dc.contributor.reviewer | Kornaś, Tadeusz - 129122 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T17:59:17Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T17:59:17Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | wiedza o teatrze | pl |
dc.identifier.apd | diploma-125377-212052 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229587 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Training, Gardzienice, Academy of Theater Practices, workshop sessions, exercises, transformations, Expeditions, Gathering, residence, mutuality, evening run, morning start-up, voice exercises | pl |
dc.subject.pl | Trening, Gardzienice, Akademia Praktyk Teatralnych, sesje warsztatowe, ćwiczenia, przemiany, Wyprawy, Zgromadzenia, siedziba, wzajemność, bieg wieczorny, poranny rozruch, ćwiczenia głosowe | pl |
dc.title | Przemiany treningu aktorskiego w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice” od momentu powstania po dzień dzisiejszy | pl |
dc.title.alternative | "Transformations of the actor's training in the "Gardzienice" Theater Practices Center from the moment of its creation to the present day" | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |