Teaching Listening Comprehension Through the Use of Movies and TV Shows

licenciate
dc.abstract.enThe research paper revolves around improving listening skills through the use of movies in EFL classes. It is divided into two parts: the literature review and the practical part. In the literature review is stated that technology may provide many benefits, as well as it can facilitate a process of language learning. The study explains the difference between acquiring and learning a language and presents Krashen's view on speaking skills, grammar teaching, and adjustment of the level of learning. It is indicated that listening skills are fundamental, and they lead to the improvement of other language skills. The literature review discusses various purposes for listening, the listening process itself, and the role of subtitles that may either accelerate a learning process or hinder it. It shows that movies can serve as motivation for students to learn a foreign language, and it also presents other advantages, as well as some disadvantages that stem from the use of movies in class. One can notice that students and teachers have a positive attitude towards the use of movies. They recognize many benefits of the films and consider them as a tool for breaking the rut of routine. The practical part of the research paper presents five lesson plans with their evaluations. Their aim was to develop listening skills of 8th grade students of primary school. Each lesson plan included activities and worksheets based on the particular movie or TV show. The use of movies in class proved to be an effective tool for teaching listening skills. Since students were interested in the lesson and captivated by the action of the movies, they were more eager to cooperate and the lesson bore positive fruits.pl
dc.abstract.plPrezentowana praca porusza temat wykorzystania filmów i seriali w rozwijaniu umiejętności słuchania. Udowadnia, że umiejętność słuchania jest fundamentalna w nauce języka obcego i to na niej opierają się kolejne umiejętności językowe. Dzieli się na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej jest między innymi omówiona rola technologii w czasie przeprowadzania zajęć z uczniami. Poprzez wkomponowanie niektórych technologicznych rozwiązań, takich jak wideo, przeprowadzane zajęcia stają się bardziej zorientowane na uczniów. Uczniowie stają się bardziej samodzielni, dostają dostęp do różnorodnego materiału, a przez to zwiększa się ich umiejętność rozumienia słuchanych tekstów. To wszystko wpływa pozytywnie na ich lepsze przyswajanie języka obcego. Kolejnym aspektem poruszanym w pracy jest różnica pomiędzy uczeniem się języka obcego a jego przyswajaniem. Na podstawie teorii Krashena została także omówiona rola uczenia się struktur gramatycznych języka obcego, rozwijania umiejętności mówienia, a także dostosowania poziomu nauczanego materiału do poziomu zaawansowania językowego uczniów.W następnych rozdziałach została omówiona rola umiejętności słuchania i jej wpływu na pozostałe umiejętności językowe. Ponadto, kolejne etapy procesu słuchania, fazy przeprowadzania lekcji poświęconych rozwijaniu umiejętności słuchania, a także różnorodne powody dla przeprowadzania słuchania zostały szczegółowo scharakteryzowane. Ważnym aspektem, które został poruszony w pracy jest motywacyjna rola filmów i seriali, a także zalety i wady ich użycia w czasie lekcji z uczniami. Pomimo że, wkomponowanie filmów w plan przeprowadzanej lekcji może być czasochłonne, a znalezienie odpowiedniego filmu może stanowić wyzwanie dla nauczycieli, to większość nauczycieli zgodnie twierdzi, że filmy powinny pojawiać się na lekcjach, ponieważ korzyści, które one oferują zdecydowanie przewyższają ich wady. W ostatnich rozdziałach części teoretycznej zostało zaprezentowane nastawienie nauczycieli i uczniów do wykorzystania filmów w czasie lekcji. Poza tym, zostały opisane kryteria, którymi powinien kierować się nauczyciel podczas wyboru odpowiedniego filmu dla swoich uczniów, a także zostały omówione zalety i wady napisów do filmów. W części praktycznej jest zawarte pięć planów lekcji opartych na wykorzystaniu fragmentów filmów lub seriali wraz z ich ewaluacjami, które szczegółowo opisują przebieg i rezultaty każdej lekcji przeprowadzonej z uczniami ósmej klasy szkoły podstawowej.Podsumowując, głównym celem powyższej pracy jest ukazanie filmów i seriali jako narzędzia do rozwijania umiejętności słuchania. Z rozważań części teoretycznej i wniosków z części praktycznej wynika, że użycie filmów i seriali jest dobrą i innowacyjną techniką do nauczania języka obcego, z której mogliby skorzystać nauczyciele, aby w przyjemny sposób przekazać swoim uczniom nową wiedzę i przyspieszyć proces przyswajania języka obcego.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJaroszek, Marcin - 128482 pl
dc.contributor.authorTkaczewska, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerJaroszek, Marcin - 128482 pl
dc.contributor.reviewerKrzyszpień, Jerzy - 129564 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T00:42:35Z
dc.date.available2020-07-28T00:42:35Z
dc.date.submitted2019-07-05pl
dc.fieldofstudyfilologia angielska z językiem niemieckimpl
dc.identifier.apddiploma-133493-225684pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235785
dc.languageengpl
dc.subject.enlistening skills, movies, TV shows, technology, motivationpl
dc.subject.plumiejętność słuchania, filmy, seriale, technologia, motywacjapl
dc.titleTeaching Listening Comprehension Through the Use of Movies and TV Showspl
dc.title.alternativeNauczanie umiejętności słuchania poprzez użycie filmów i serialipl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The research paper revolves around improving listening skills through the use of movies in EFL classes. It is divided into two parts: the literature review and the practical part. In the literature review is stated that technology may provide many benefits, as well as it can facilitate a process of language learning. The study explains the difference between acquiring and learning a language and presents Krashen's view on speaking skills, grammar teaching, and adjustment of the level of learning. It is indicated that listening skills are fundamental, and they lead to the improvement of other language skills. The literature review discusses various purposes for listening, the listening process itself, and the role of subtitles that may either accelerate a learning process or hinder it. It shows that movies can serve as motivation for students to learn a foreign language, and it also presents other advantages, as well as some disadvantages that stem from the use of movies in class. One can notice that students and teachers have a positive attitude towards the use of movies. They recognize many benefits of the films and consider them as a tool for breaking the rut of routine. The practical part of the research paper presents five lesson plans with their evaluations. Their aim was to develop listening skills of 8th grade students of primary school. Each lesson plan included activities and worksheets based on the particular movie or TV show. The use of movies in class proved to be an effective tool for teaching listening skills. Since students were interested in the lesson and captivated by the action of the movies, they were more eager to cooperate and the lesson bore positive fruits.
dc.abstract.plpl
Prezentowana praca porusza temat wykorzystania filmów i seriali w rozwijaniu umiejętności słuchania. Udowadnia, że umiejętność słuchania jest fundamentalna w nauce języka obcego i to na niej opierają się kolejne umiejętności językowe. Dzieli się na dwie części: teoretyczną i praktyczną. W części teoretycznej jest między innymi omówiona rola technologii w czasie przeprowadzania zajęć z uczniami. Poprzez wkomponowanie niektórych technologicznych rozwiązań, takich jak wideo, przeprowadzane zajęcia stają się bardziej zorientowane na uczniów. Uczniowie stają się bardziej samodzielni, dostają dostęp do różnorodnego materiału, a przez to zwiększa się ich umiejętność rozumienia słuchanych tekstów. To wszystko wpływa pozytywnie na ich lepsze przyswajanie języka obcego. Kolejnym aspektem poruszanym w pracy jest różnica pomiędzy uczeniem się języka obcego a jego przyswajaniem. Na podstawie teorii Krashena została także omówiona rola uczenia się struktur gramatycznych języka obcego, rozwijania umiejętności mówienia, a także dostosowania poziomu nauczanego materiału do poziomu zaawansowania językowego uczniów.W następnych rozdziałach została omówiona rola umiejętności słuchania i jej wpływu na pozostałe umiejętności językowe. Ponadto, kolejne etapy procesu słuchania, fazy przeprowadzania lekcji poświęconych rozwijaniu umiejętności słuchania, a także różnorodne powody dla przeprowadzania słuchania zostały szczegółowo scharakteryzowane. Ważnym aspektem, które został poruszony w pracy jest motywacyjna rola filmów i seriali, a także zalety i wady ich użycia w czasie lekcji z uczniami. Pomimo że, wkomponowanie filmów w plan przeprowadzanej lekcji może być czasochłonne, a znalezienie odpowiedniego filmu może stanowić wyzwanie dla nauczycieli, to większość nauczycieli zgodnie twierdzi, że filmy powinny pojawiać się na lekcjach, ponieważ korzyści, które one oferują zdecydowanie przewyższają ich wady. W ostatnich rozdziałach części teoretycznej zostało zaprezentowane nastawienie nauczycieli i uczniów do wykorzystania filmów w czasie lekcji. Poza tym, zostały opisane kryteria, którymi powinien kierować się nauczyciel podczas wyboru odpowiedniego filmu dla swoich uczniów, a także zostały omówione zalety i wady napisów do filmów. W części praktycznej jest zawarte pięć planów lekcji opartych na wykorzystaniu fragmentów filmów lub seriali wraz z ich ewaluacjami, które szczegółowo opisują przebieg i rezultaty każdej lekcji przeprowadzonej z uczniami ósmej klasy szkoły podstawowej.Podsumowując, głównym celem powyższej pracy jest ukazanie filmów i seriali jako narzędzia do rozwijania umiejętności słuchania. Z rozważań części teoretycznej i wniosków z części praktycznej wynika, że użycie filmów i seriali jest dobrą i innowacyjną techniką do nauczania języka obcego, z której mogliby skorzystać nauczyciele, aby w przyjemny sposób przekazać swoim uczniom nową wiedzę i przyspieszyć proces przyswajania języka obcego.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Jaroszek, Marcin - 128482
dc.contributor.authorpl
Tkaczewska, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Jaroszek, Marcin - 128482
dc.contributor.reviewerpl
Krzyszpień, Jerzy - 129564
dc.date.accessioned
2020-07-28T00:42:35Z
dc.date.available
2020-07-28T00:42:35Z
dc.date.submittedpl
2019-07-05
dc.fieldofstudypl
filologia angielska z językiem niemieckim
dc.identifier.apdpl
diploma-133493-225684
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235785
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
listening skills, movies, TV shows, technology, motivation
dc.subject.plpl
umiejętność słuchania, filmy, seriale, technologia, motywacja
dc.titlepl
Teaching Listening Comprehension Through the Use of Movies and TV Shows
dc.title.alternativepl
Nauczanie umiejętności słuchania poprzez użycie filmów i seriali
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
80
Views per month
Views per city
Gmina Sierakowice
8
Warsaw
6
Jakarta
4
Stargard
3
Wroclaw
3
Bandar Lampung
2
Bialystok
2
Dnipro
2
Gdynia
2
Hanoi
2

No access

No Thumbnail Available