Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Komunikacja pośrednia. Søren Kierkegaard i Karl Jaspers
Indirect communication. Søren Kierkegaard and Karl Jaspers
Komunikacja pośrednia, komunikacja egzystencjalna, sytuacje graniczne
Indirect communication, “leap”, existential communication, boundary situation
Celem mojej pracy jest ukazanie istotnej roli jaką odgrywa proces komunikowania się między ludźmi na gruncie egzystencjalizmu Sørena Kierkegaarda i Karla Jaspersa. Tylko dzięki komunikacji możliwe jest odkrycie prawdy istotnej dla każdej indywidualnej jednostki oraz dotarcie do bytu innego niż sam człowiek, do bytu Absolutnego. Pierwszy rozdział mojej pracy przedstawia główne zagadnienia egzystencjalizmu Sørena Kierkegaarda, zarysowuje stadialną ścieżkę na drodze do prawdziwej egzystencji, której dwa pierwsze etapy pokonywane są poprzez „skok”, dzięki któremu możliwe jest dotarcie do najwłaściwszej sfery życia, czyli do stadium religijnego. Celem człowieka jest odkrycie poprzez komunikację pośrednią prawdy o sobie oraz dotarcie do autentycznej wiary chrześcijańskiej, która jest wiarą osiąganą przez człowieka na niepowtarzalnej ścieżce, przemierzanej w samotności po to, by dotrzeć do Boga. Kierkegaard odcina się od chrześcijaństwa pojętego jako wypełnianie nakazów Kościoła, ponieważ wypacza to indywidualne podejście człowieka do kwestii swojej jednostkowej wiary, stąd istotne znaczenie komunikacji pośredniej i rola majeuty pomagającego człowiekowi w wydobywaniu z siebie najistotniejszych prawd, wiedzy o sobie.Drugi rozdział pracy ukazuje Jaspersowskie położenie człowieka w świecie, który zawsze tkwi w sytuacjach, próbując się wyrwać z jednej natychmiast popada w inną. Doświadcza ambiwalencji, sprzecznych wartości, antynomiczności świata, której nie można przezwyciężyć. Aby właściwie pojąć siebie, musi zrozumieć, że zawsze jest on w sytuacjach, musi zaakceptować tę określoność swojej osoby, która jest zdeterminowana przez warunki w których zastaje siebie przychodząc na świat. Człowiek Jaspersa dążąc do osiągnięcia Absolutu dostrzega, że nie ma żadnej ostatecznej wartości, ostatecznego celu. Aby dotrzeć do prawdziwej Transcendencji człowiek musi pojąć, że jest bytem w sytuacjach i że osiągnięcie swojej autentyczności jest możliwe tylko w procesie komunikacji egzystencjalnej z Drugim.Zakończenie mojej pracy prezentuje ujęcie filozofii Kierkegaarda przez Jaspersa. Jest także podsumowaniem znaczenia komunikacji i Drugiego w procesie pozyskiwania prawdy o sobie.
The aim of my thesis is to show the crucial role of communication process between people. Only due to communication it's possible to reveal the truth important to every individual unit and to reach existence other than human being, to the Absolut. The first chapter of my work shows the main issues of existentialism by Søren Kierkegaard, depict gradual path on the way to truth existence. Two stages of existence are accomplished by a "leap", so that it's possible to get to the most appropriate sphere of life, which is the religious stage. The goal of the human being is to reveal by direct communication the truth about himself and to reach the authentic Christian faith, which is the faith achievable by the human being on the unique path. Human tramp it in order to reach God. Kierkegaard rejects Christianity understood as fulfilling orders of the catholic church. It distorts the individual attitude to the matter of its own faith, that's why indirect communication is so important. The second chapter shows the Jasperian position of the human being in the world, which is always stuck in situations, trying to get himself out of one immediately falls into another.
dc.abstract.en | The aim of my thesis is to show the crucial role of communication process between people. Only due to communication it's possible to reveal the truth important to every individual unit and to reach existence other than human being, to the Absolut. The first chapter of my work shows the main issues of existentialism by Søren Kierkegaard, depict gradual path on the way to truth existence. Two stages of existence are accomplished by a "leap", so that it's possible to get to the most appropriate sphere of life, which is the religious stage. The goal of the human being is to reveal by direct communication the truth about himself and to reach the authentic Christian faith, which is the faith achievable by the human being on the unique path. Human tramp it in order to reach God. Kierkegaard rejects Christianity understood as fulfilling orders of the catholic church. It distorts the individual attitude to the matter of its own faith, that's why indirect communication is so important. The second chapter shows the Jasperian position of the human being in the world, which is always stuck in situations, trying to get himself out of one immediately falls into another. | pl |
dc.abstract.pl | Celem mojej pracy jest ukazanie istotnej roli jaką odgrywa proces komunikowania się między ludźmi na gruncie egzystencjalizmu Sørena Kierkegaarda i Karla Jaspersa. Tylko dzięki komunikacji możliwe jest odkrycie prawdy istotnej dla każdej indywidualnej jednostki oraz dotarcie do bytu innego niż sam człowiek, do bytu Absolutnego. Pierwszy rozdział mojej pracy przedstawia główne zagadnienia egzystencjalizmu Sørena Kierkegaarda, zarysowuje stadialną ścieżkę na drodze do prawdziwej egzystencji, której dwa pierwsze etapy pokonywane są poprzez „skok”, dzięki któremu możliwe jest dotarcie do najwłaściwszej sfery życia, czyli do stadium religijnego. Celem człowieka jest odkrycie poprzez komunikację pośrednią prawdy o sobie oraz dotarcie do autentycznej wiary chrześcijańskiej, która jest wiarą osiąganą przez człowieka na niepowtarzalnej ścieżce, przemierzanej w samotności po to, by dotrzeć do Boga. Kierkegaard odcina się od chrześcijaństwa pojętego jako wypełnianie nakazów Kościoła, ponieważ wypacza to indywidualne podejście człowieka do kwestii swojej jednostkowej wiary, stąd istotne znaczenie komunikacji pośredniej i rola majeuty pomagającego człowiekowi w wydobywaniu z siebie najistotniejszych prawd, wiedzy o sobie.Drugi rozdział pracy ukazuje Jaspersowskie położenie człowieka w świecie, który zawsze tkwi w sytuacjach, próbując się wyrwać z jednej natychmiast popada w inną. Doświadcza ambiwalencji, sprzecznych wartości, antynomiczności świata, której nie można przezwyciężyć. Aby właściwie pojąć siebie, musi zrozumieć, że zawsze jest on w sytuacjach, musi zaakceptować tę określoność swojej osoby, która jest zdeterminowana przez warunki w których zastaje siebie przychodząc na świat. Człowiek Jaspersa dążąc do osiągnięcia Absolutu dostrzega, że nie ma żadnej ostatecznej wartości, ostatecznego celu. Aby dotrzeć do prawdziwej Transcendencji człowiek musi pojąć, że jest bytem w sytuacjach i że osiągnięcie swojej autentyczności jest możliwe tylko w procesie komunikacji egzystencjalnej z Drugim.Zakończenie mojej pracy prezentuje ujęcie filozofii Kierkegaarda przez Jaspersa. Jest także podsumowaniem znaczenia komunikacji i Drugiego w procesie pozyskiwania prawdy o sobie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mróz, Piotr - 130795 | pl |
dc.contributor.author | Kisiel, Wioleta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mróz, Piotr - 130795 | pl |
dc.contributor.reviewer | Tendera, Paulina | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T13:15:00Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T13:15:00Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-31 | pl |
dc.fieldofstudy | filozofia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-71859-70604 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184903 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Indirect communication, “leap”, existential communication, boundary situation | pl |
dc.subject.pl | Komunikacja pośrednia, komunikacja egzystencjalna, sytuacje graniczne | pl |
dc.title | Komunikacja pośrednia. Søren Kierkegaard i Karl Jaspers | pl |
dc.title.alternative | Indirect communication. Søren Kierkegaard and Karl Jaspers | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |