Reinterpretacje filmów Kurosawy Akiry (1910-1998) w kinematografii amerykańskiej

licenciate
dc.abstract.enThis BA thesis focuses on the work of the Japanese director Kurosawa Akira and the analysis of reinterpretations of his works by Western American filmmakers. The dissertation touches on the aspect of the historical perspective showing the origin and fate of samurai from Japan. An important element of the work is also the Bushido Code, which is the starting point for the analysis of the presented works of contemporary directors relating to the culture of the mentioned warriors in such Kurosawa's films like “Seven Samurai” and “Throne in Blood”. These works allowed to confront their content with newer cinematographic works: “Seven Wonderful” by John Sturges, “The Last Samurai” directed by Edward Zwick and “Ghost Doga” by Jim Jarmusch. The work proves the thesis according to which the work of Kurosawa inspired numerous cinematographic artists to reinterpret the film prototypes he created. In this way, Western creators could create their own, relevant to them and the times in which they lived, stories related to the code of conduct and the fate of Japanese warriors.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca licencjacka skupia się na twórczości japońskiego reżysera – Kurosawy Akiry – oraz analizie dokonywanych reinterpretacji jego dzieł przez zachodnich, amerykańskich twórców filmowych. W rozprawie poruszony został aspekt historycznej perspektywy ukazującej pochodzenie i losy samurajów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Istotnym elementem pracy jest również Kodeks Buszido, który stanowi punkt wyjścia do analizy przedstawionych dzieł współczesnych reżyserów odnoszących się do kultury wspomnianych wojowników. Wśród opisanych filmów znalazły się takie produkcje, jak "Siedmiu samurajów" oraz "Tron we krwi" Kurosawy. Dzieła te pozwoliły na skonfrontowanie ich treści z nowszymi utworami kinematografii: "Siedmiu wspaniałych" Johna Sturgesa, "Ostatniego samuraja" Edwarda Zwicka oraz "Ghost Doga" Jima Jarmuscha. Praca udowadnia tezę, według której twórczość Kurosawy inspirowała licznych artystów kinematografii do reinterpretowania stworzonych przez niego pierwowzorów filmowych. W ten sposób zachodni twórcy mogli kreować własne, istotne dla nich oraz czasów, w jakich żyli, historie odnoszące się do kodeksu postępowania oraz losów japońskich wojowników.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBarbasiewicz, Olgapl
dc.contributor.authorDąbrowski, Adrianpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerBarbasiewicz, Olgapl
dc.contributor.reviewerKletowski, Piotr - 128831 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T05:02:32Z
dc.date.available2020-07-28T05:02:32Z
dc.date.submitted2020-06-22pl
dc.fieldofstudystudia dalekowschodniepl
dc.identifier.apddiploma-138073-224957pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239678
dc.languagepolpl
dc.subject.enKurosawa Akira, cinematography, John Sturges, Edward Zwick, Jim Jarmusch, Japan, samuraipl
dc.subject.plKurosawa Akira, kinematografia, John Sturges, Edward Zwick, Jim Jarmusch, Japonia, samurajowiepl
dc.titleReinterpretacje filmów Kurosawy Akiry (1910-1998) w kinematografii amerykańskiejpl
dc.title.alternativeReinterpretations of Kurosawa Akira’s (1910-1998) films in american cinematographypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This BA thesis focuses on the work of the Japanese director Kurosawa Akira and the analysis of reinterpretations of his works by Western American filmmakers. The dissertation touches on the aspect of the historical perspective showing the origin and fate of samurai from Japan. An important element of the work is also the Bushido Code, which is the starting point for the analysis of the presented works of contemporary directors relating to the culture of the mentioned warriors in such Kurosawa's films like “Seven Samurai” and “Throne in Blood”. These works allowed to confront their content with newer cinematographic works: “Seven Wonderful” by John Sturges, “The Last Samurai” directed by Edward Zwick and “Ghost Doga” by Jim Jarmusch. The work proves the thesis according to which the work of Kurosawa inspired numerous cinematographic artists to reinterpret the film prototypes he created. In this way, Western creators could create their own, relevant to them and the times in which they lived, stories related to the code of conduct and the fate of Japanese warriors.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca licencjacka skupia się na twórczości japońskiego reżysera – Kurosawy Akiry – oraz analizie dokonywanych reinterpretacji jego dzieł przez zachodnich, amerykańskich twórców filmowych. W rozprawie poruszony został aspekt historycznej perspektywy ukazującej pochodzenie i losy samurajów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Istotnym elementem pracy jest również Kodeks Buszido, który stanowi punkt wyjścia do analizy przedstawionych dzieł współczesnych reżyserów odnoszących się do kultury wspomnianych wojowników. Wśród opisanych filmów znalazły się takie produkcje, jak "Siedmiu samurajów" oraz "Tron we krwi" Kurosawy. Dzieła te pozwoliły na skonfrontowanie ich treści z nowszymi utworami kinematografii: "Siedmiu wspaniałych" Johna Sturgesa, "Ostatniego samuraja" Edwarda Zwicka oraz "Ghost Doga" Jima Jarmuscha. Praca udowadnia tezę, według której twórczość Kurosawy inspirowała licznych artystów kinematografii do reinterpretowania stworzonych przez niego pierwowzorów filmowych. W ten sposób zachodni twórcy mogli kreować własne, istotne dla nich oraz czasów, w jakich żyli, historie odnoszące się do kodeksu postępowania oraz losów japońskich wojowników.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Barbasiewicz, Olga
dc.contributor.authorpl
Dąbrowski, Adrian
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Barbasiewicz, Olga
dc.contributor.reviewerpl
Kletowski, Piotr - 128831
dc.date.accessioned
2020-07-28T05:02:32Z
dc.date.available
2020-07-28T05:02:32Z
dc.date.submittedpl
2020-06-22
dc.fieldofstudypl
studia dalekowschodnie
dc.identifier.apdpl
diploma-138073-224957
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239678
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Kurosawa Akira, cinematography, John Sturges, Edward Zwick, Jim Jarmusch, Japan, samurai
dc.subject.plpl
Kurosawa Akira, kinematografia, John Sturges, Edward Zwick, Jim Jarmusch, Japonia, samurajowie
dc.titlepl
Reinterpretacje filmów Kurosawy Akiry (1910-1998) w kinematografii amerykańskiej
dc.title.alternativepl
Reinterpretations of Kurosawa Akira’s (1910-1998) films in american cinematography
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
14
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Krakow
2
Wroclaw
2
Cianowice Duze
1
Dublin
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available