Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sytuacja szkolna dziecka niepełnosprawnego w klasie integracyjnej w edukacji wczesnoszkolnej
The situation of school children with disabilities in an integrated class in early childhood education
early childhood education\nintegrate\ndisability\nintegrated class
edukacja wczesnoszkolnaintegracjaniepełnosprawnośćklasa integracyjna
SUMMARY The aim of the thesis under the title “The situation of school children with disabilities in an integrated class in early childhood education” was to investigate the position of the ruling of the child psychological – teaching, which is in a class of integration in mainstream school at early childhood education. The thesis, consists of three chapters on theoretical, methodological and analytical parts of their research. Theoretical chapters examine the inclusion of disability in the light of literature teaching and examining in detail the various types of disabilities, which can meet the teachers working in integration classes in mainstream schools. The idea of integration issues in early childhood education, an analysis of the educational system of disabled people in Poland in the light of existing legal acts and specific activities and operations integration classes. Some methodological presents selected research methods and techniques by which they carried out an investigation. The study was conducted in the Elementary School No. 8 named Wladyslaw Jagiello in Nowy Sacz and included a group of 50 students and 6 teachers. Data were collected over the 2010/2011 school year, using different methods and techniques for the study group. Students will be explored using the technique “Guess who” plebiscite friendliness and hostility, and projective techniques by which they have been examined children subjective feelings about the hierarchy of the ruling class in the team. Information from teachers working in different departments has been gathered through surveys and questionnaires crafted in the analysis of the declared statements given by the teachers. Collected date showed that students with disabilities attending the troops in mainstream education at early childhood education outside of specific difficulties arising from disability are faced with the problem of rejection and isolation by the peer group. These children have problems with the proper adaptation of the band class and gaining sympathy and acceptance of non – disabled peers.
STRESZCZENIE Celem pracy magisterskiej pt. ,,Sytuacja szkolna dziecka niepełnosprawnego w klasie integracyjnej w edukacji wczesnoszkolnej” było zbadanie pozycji dziecka z orzeczeniem poradni psychologiczno – pedagogicznej, uczęszczającego do klasy integracyjnej w szkole ogólnodostępnej na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej. Praca składa się z trzech rozdziałów o charakterze teoretycznym, części metodologicznej oraz analizy badań własnych. Rozdziały teoretyczne rozpatrują ujęcie niepełnosprawności w świetle literatury pedagogicznej oraz szczegółowo analizują poszczególne rodzaje niepełnosprawności, z którymi spotkać się mogą nauczyciele pracujący w oddziałach integracyjnych w szkołach masowych. Poruszają również zagadnienia idei integracji w edukacji wczesnoszkolnej, analizę systemu kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce w świetle obowiązujących aktów prawnych oraz specyfikę działalności i funkcjonowania klas integracyjnych. Część metodologiczna przedstawia wyselekcjonowane metody i techniki badań, za pomocą których prowadzone były badania. Badania przeprowadzone zostały w Szkole Podstawowej nr 8 im. Władysława Jagiełły w Nowym Sączu i obejmowały grupę 50 uczniów oraz 6 nauczycieli. Dane gromadzone zostały na przestrzeni roku szkolnego 2010/2011 za pomocą metod i technik zróżnicowanych w odniesieniu do badanej grupy. Uczniowie zbadani zostali z zastosowaniem techniki ,,Zgadnij kto?”, plebiscytu życzliwości i niechęci oraz technik projekcyjnych, za pomocą których zbadane zostały subiektywne odczucia dzieci dotyczące hierarchii panującej w zespole klasowym. Informacje od nauczycieli pracujących w poszczególnych oddziałach zgromadzone zostały dzięki skonstruowanemu kwestionariuszowi ankiety i analizie deklarowanych wypowiedzi udzielonych przez pedagogów. Zgromadzone dane pokazały, że uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej poza specyficznymi trudnościami wynikającymi z rodzaju niepełnosprawności borykają się z problemem odtrącenia i izolacji przez grupę rówieśniczą. Dzieci te mają problemy z właściwym zaadaptowaniem się w zespole klasowym oraz zyskaniem sympatii i akceptacji pełnosprawnych rówieśników.
dc.abstract.en | SUMMARY The aim of the thesis under the title “The situation of school children with disabilities in an integrated class in early childhood education” was to investigate the position of the ruling of the child psychological – teaching, which is in a class of integration in mainstream school at early childhood education. The thesis, consists of three chapters on theoretical, methodological and analytical parts of their research. Theoretical chapters examine the inclusion of disability in the light of literature teaching and examining in detail the various types of disabilities, which can meet the teachers working in integration classes in mainstream schools. The idea of integration issues in early childhood education, an analysis of the educational system of disabled people in Poland in the light of existing legal acts and specific activities and operations integration classes. Some methodological presents selected research methods and techniques by which they carried out an investigation. The study was conducted in the Elementary School No. 8 named Wladyslaw Jagiello in Nowy Sacz and included a group of 50 students and 6 teachers. Data were collected over the 2010/2011 school year, using different methods and techniques for the study group. Students will be explored using the technique “Guess who” plebiscite friendliness and hostility, and projective techniques by which they have been examined children subjective feelings about the hierarchy of the ruling class in the team. Information from teachers working in different departments has been gathered through surveys and questionnaires crafted in the analysis of the declared statements given by the teachers. Collected date showed that students with disabilities attending the troops in mainstream education at early childhood education outside of specific difficulties arising from disability are faced with the problem of rejection and isolation by the peer group. These children have problems with the proper adaptation of the band class and gaining sympathy and acceptance of non – disabled peers. | pl |
dc.abstract.other | STRESZCZENIE Celem pracy magisterskiej pt. ,,Sytuacja szkolna dziecka niepełnosprawnego w klasie integracyjnej w edukacji wczesnoszkolnej” było zbadanie pozycji dziecka z orzeczeniem poradni psychologiczno – pedagogicznej, uczęszczającego do klasy integracyjnej w szkole ogólnodostępnej na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej. Praca składa się z trzech rozdziałów o charakterze teoretycznym, części metodologicznej oraz analizy badań własnych. Rozdziały teoretyczne rozpatrują ujęcie niepełnosprawności w świetle literatury pedagogicznej oraz szczegółowo analizują poszczególne rodzaje niepełnosprawności, z którymi spotkać się mogą nauczyciele pracujący w oddziałach integracyjnych w szkołach masowych. Poruszają również zagadnienia idei integracji w edukacji wczesnoszkolnej, analizę systemu kształcenia osób niepełnosprawnych w Polsce w świetle obowiązujących aktów prawnych oraz specyfikę działalności i funkcjonowania klas integracyjnych. Część metodologiczna przedstawia wyselekcjonowane metody i techniki badań, za pomocą których prowadzone były badania. Badania przeprowadzone zostały w Szkole Podstawowej nr 8 im. Władysława Jagiełły w Nowym Sączu i obejmowały grupę 50 uczniów oraz 6 nauczycieli. Dane gromadzone zostały na przestrzeni roku szkolnego 2010/2011 za pomocą metod i technik zróżnicowanych w odniesieniu do badanej grupy. Uczniowie zbadani zostali z zastosowaniem techniki ,,Zgadnij kto?”, plebiscytu życzliwości i niechęci oraz technik projekcyjnych, za pomocą których zbadane zostały subiektywne odczucia dzieci dotyczące hierarchii panującej w zespole klasowym. Informacje od nauczycieli pracujących w poszczególnych oddziałach zgromadzone zostały dzięki skonstruowanemu kwestionariuszowi ankiety i analizie deklarowanych wypowiedzi udzielonych przez pedagogów. Zgromadzone dane pokazały, że uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych na szczeblu edukacji wczesnoszkolnej poza specyficznymi trudnościami wynikającymi z rodzaju niepełnosprawności borykają się z problemem odtrącenia i izolacji przez grupę rówieśniczą. Dzieci te mają problemy z właściwym zaadaptowaniem się w zespole klasowym oraz zyskaniem sympatii i akceptacji pełnosprawnych rówieśników. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.author | Wenczyńska, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Danilewska, Zofia - 127687 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T17:57:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T17:57:30Z | |
dc.date.submitted | 2011-06-15 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika wczesnoszkolna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-54498-122203 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/169497 | |
dc.subject.en | early childhood education\nintegrate\ndisability\nintegrated class | pl |
dc.subject.other | edukacja wczesnoszkolnaintegracjaniepełnosprawnośćklasa integracyjna | pl |
dc.title | Sytuacja szkolna dziecka niepełnosprawnego w klasie integracyjnej w edukacji wczesnoszkolnej | pl |
dc.title.alternative | The situation of school children with disabilities in an integrated class in early childhood education | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |