Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"RuPaul's Drag Race" jako przykład gender performative arts. Perspektywa historyczna.
"RuPaul's Drag Race" as an Example of Gender Performative Arts. Historical Perspective.
„RuPaul’s Drag Race”, kobiecość, płeć, RuPaul, drag queen, cross-dressing, męskość
“RuPaul’s Drag Race”, femininity, gender, RuPaul, drag queen, cross-dressing, masculinity
Przedmiotem pracy jest oddziaływanie na siebie współczesnej sztuki drag queens i gender performative arts, z których wyewoluował. Badaniu poddany zostały kolejne rodzaje sztuk, które skupiały się wokół zjawiska mężczyzn występujących w kobiecych strojach, a później imitując kobiety, co z kolei przeobraziło się w profesjonalny cross-dressing, by osiągnąć końcową formę – drag. Praca przedstawia zatem szereg globalnych rodzajów performance’u, nie pomijając tych pochodzących z Azji. Drugi rozdział poświęcony rozwijającej się kulturze queer i gejowskiej enklawie w Nowym Jorku, prezentuje powolne zapisywanie się artystów drag w umysłach publiczności, aż do debiutu RuPaula w show-biznesie. RuPaul, jak zostanie pokazane w trzecim rozdziale przyczynił się do popularności zjawiska drag, jeszcze zanim na antenie pojawił się program sygnowany jego nazwiskiem „RuPaul’s Drag Race”. Program wpłynął nie tylko na postrzeganie drag queens, ale i rozumienie płci, rasy czy sposobu w jaki patrzymy na sławę.
The focal point of this work is to show how today’s drag and gender performative arts correlate with each other. The research presents different types of performances in which men wearing women’s clothing, and later men playing women’s roles gave way to using cross-dressing in official performances, and finally became drag. The first chapter of this work discusses global types of performative arts, including Asian ones. The second chapter talks about developing queer culture and gay communities born in New York in the 1930s. It also how drag artists slowly had become popular, before RuPaul debuted in show business. The famous drag queen, as shown in the third chapter, popularized drag, even before his/her show, “RuPaul’s Drag Race” had its debut in 2009. “Drag Race” had immense impact, not only on how drag queens are perceived but also on the understanding of gender, race, and celebrity.
dc.abstract.en | The focal point of this work is to show how today’s drag and gender performative arts correlate with each other. The research presents different types of performances in which men wearing women’s clothing, and later men playing women’s roles gave way to using cross-dressing in official performances, and finally became drag. The first chapter of this work discusses global types of performative arts, including Asian ones. The second chapter talks about developing queer culture and gay communities born in New York in the 1930s. It also how drag artists slowly had become popular, before RuPaul debuted in show business. The famous drag queen, as shown in the third chapter, popularized drag, even before his/her show, “RuPaul’s Drag Race” had its debut in 2009. “Drag Race” had immense impact, not only on how drag queens are perceived but also on the understanding of gender, race, and celebrity. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem pracy jest oddziaływanie na siebie współczesnej sztuki drag queens i gender performative arts, z których wyewoluował. Badaniu poddany zostały kolejne rodzaje sztuk, które skupiały się wokół zjawiska mężczyzn występujących w kobiecych strojach, a później imitując kobiety, co z kolei przeobraziło się w profesjonalny cross-dressing, by osiągnąć końcową formę – drag. Praca przedstawia zatem szereg globalnych rodzajów performance’u, nie pomijając tych pochodzących z Azji. Drugi rozdział poświęcony rozwijającej się kulturze queer i gejowskiej enklawie w Nowym Jorku, prezentuje powolne zapisywanie się artystów drag w umysłach publiczności, aż do debiutu RuPaula w show-biznesie. RuPaul, jak zostanie pokazane w trzecim rozdziale przyczynił się do popularności zjawiska drag, jeszcze zanim na antenie pojawił się program sygnowany jego nazwiskiem „RuPaul’s Drag Race”. Program wpłynął nie tylko na postrzeganie drag queens, ale i rozumienie płci, rasy czy sposobu w jaki patrzymy na sławę. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Szymkowska-Bartyzel, Jolanta - 132293 | pl |
dc.contributor.author | Smykla, Patrycja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kuś, Rafał | pl |
dc.contributor.reviewer | Szymkowska-Bartyzel, Jolanta - 132293 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-09-20T21:43:31Z | |
dc.date.available | 2022-09-20T21:43:31Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-19 | pl |
dc.fieldofstudy | amerykanistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-162311-245148 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/299870 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | “RuPaul’s Drag Race”, femininity, gender, RuPaul, drag queen, cross-dressing, masculinity | pl |
dc.subject.pl | „RuPaul’s Drag Race”, kobiecość, płeć, RuPaul, drag queen, cross-dressing, męskość | pl |
dc.title | "RuPaul's Drag Race" jako przykład gender performative arts. Perspektywa historyczna. | pl |
dc.title.alternative | "RuPaul's Drag Race" as an Example of Gender Performative Arts. Historical Perspective. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |