Związek kreatywności z cechami osobowości w koncepcji Costy i McCrae. Metaanaliza badań

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this study is to analyse the results of tests measuring correlations between creative thinking and personality traits described by Five Factor Model. This review shows the current knowledge on the issue thanks to consideration of variety of recent research concerning this topic. The main asset of articles used in this paper is the diversity of tests used to assess creativity, such as divergent thinking tests, Remote Association Test, and a variety of scales for self-description. In addition, the results was verified by the meta-analysis conducted by Feist in 1998. The study showed that creativity correlates with openness to experience, extroversion and, to lesser extend, neuroticism.pl
dc.abstract.plCelem tej pracy jest analiza wyników badań przeprowadzonych nad związkiem myślenia kreatywnego z cechami osobowości Wielkiej Piątki. Przegląd ostatnich badań nad tym zagadnieniem i integracja najnowszych danych, daje pewien ogólny ogląd pokazujący obecny stan wiedzy. Analiza oparta jest na badaniach określających związki między kreatywnością a osobowością mierzoną za pomocą modelu Wielkiej Piątki. Głównym atutem branych pod uwagę artykułów jest różnorodność narzędzi badań kreatywności, wśród których znajdują się test myślenia dywergencyjnego, Remote Association Test, oraz różne skale służące do samooceny kreatywności. Ponadto, uwzględnienie meta-analizy opracowanej w 1998, weryfikuje te badania. Przegląd podanych artykułów wykazuje korelacje kreatywności z takimi cechami osobowości jak: otwartość, ekstrawersja i, w mniejszym stopniu, neurotyczność.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPiotrowski, Krzysztof - 131413 pl
dc.contributor.authorWróbel, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerChuderski, Adam - 200113 pl
dc.contributor.reviewerPiotrowski, Krzysztof - 131413 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T17:07:03Z
dc.date.available2020-07-26T17:07:03Z
dc.date.submitted2015-10-15pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-100210-203621pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207331
dc.languagepolpl
dc.subject.encreativity, personality, Five Factor Model, meta-analysispl
dc.subject.plkreatywność, osobowość, twórczość, Wielka Piątka, testy twórczości, meta-analizapl
dc.titleZwiązek kreatywności z cechami osobowości w koncepcji Costy i McCrae. Metaanaliza badańpl
dc.title.alternativeCorrelations between creativity and personality traits in the concept of Costa and McCrae. Meta-analysispl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study is to analyse the results of tests measuring correlations between creative thinking and personality traits described by Five Factor Model. This review shows the current knowledge on the issue thanks to consideration of variety of recent research concerning this topic. The main asset of articles used in this paper is the diversity of tests used to assess creativity, such as divergent thinking tests, Remote Association Test, and a variety of scales for self-description. In addition, the results was verified by the meta-analysis conducted by Feist in 1998. The study showed that creativity correlates with openness to experience, extroversion and, to lesser extend, neuroticism.
dc.abstract.plpl
Celem tej pracy jest analiza wyników badań przeprowadzonych nad związkiem myślenia kreatywnego z cechami osobowości Wielkiej Piątki. Przegląd ostatnich badań nad tym zagadnieniem i integracja najnowszych danych, daje pewien ogólny ogląd pokazujący obecny stan wiedzy. Analiza oparta jest na badaniach określających związki między kreatywnością a osobowością mierzoną za pomocą modelu Wielkiej Piątki. Głównym atutem branych pod uwagę artykułów jest różnorodność narzędzi badań kreatywności, wśród których znajdują się test myślenia dywergencyjnego, Remote Association Test, oraz różne skale służące do samooceny kreatywności. Ponadto, uwzględnienie meta-analizy opracowanej w 1998, weryfikuje te badania. Przegląd podanych artykułów wykazuje korelacje kreatywności z takimi cechami osobowości jak: otwartość, ekstrawersja i, w mniejszym stopniu, neurotyczność.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Piotrowski, Krzysztof - 131413
dc.contributor.authorpl
Wróbel, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Chuderski, Adam - 200113
dc.contributor.reviewerpl
Piotrowski, Krzysztof - 131413
dc.date.accessioned
2020-07-26T17:07:03Z
dc.date.available
2020-07-26T17:07:03Z
dc.date.submittedpl
2015-10-15
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-100210-203621
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207331
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
creativity, personality, Five Factor Model, meta-analysis
dc.subject.plpl
kreatywność, osobowość, twórczość, Wielka Piątka, testy twórczości, meta-analiza
dc.titlepl
Związek kreatywności z cechami osobowości w koncepcji Costy i McCrae. Metaanaliza badań
dc.title.alternativepl
Correlations between creativity and personality traits in the concept of Costa and McCrae. Meta-analysis
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available