Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Extramural Activities and their Impact on English Vocabulary Acquisition.
Pozaszkolne strategie uczenia się i ich wpływ na przyswajanie angielskiego słownictwa
nauka słownictwa, przyswajanie słownictwa, extramural English, pozaszkolne strategie uczenia się, językoznawstwo stosowane
vocabulary learning, vocabulary acquisition, extramural English, extramural activities, applied linguistics
Słownictwo jest jednym z podstawowych elementów składowych wiedzy językowej. Zważywszy na fakt, że język angielski jest językiem globalnym (tzw. lingua franca) oraz że rozwój nowoczesnej technologii umożliwia dostęp do nowych metod nauki, powszechnie uważa się, że jest on przyswajany przez wielu uczniów poza środowiskiem szkolnym. Często korzystają oni z aktywności pozaklasowych – extramural activities, takich jak czytanie, oglądanie telewizji oraz seriali, słuchanie piosenek, granie w gry komputerowe i przeglądanie social mediów, które dostarczają im nieustannego kontaktu z angielskim. Niniejsza praca zawiera przegląd literatury dotyczącej znajomości słownictwa oraz hipotez na temat jego przyswajania. Przeanalizowano również wyżej wspomniane aktywności, biorąc pod uwagę ich potencjał w nauce angielskiego słownictwa. Wskazano jakie korzyści mogą one dostarczyć osobom uczącym się angielskiego oraz jakie aspekty wiedzy słownictwa mogą oni dzięki nim doskonalić. Podczas gdy większość badań sugeruje, że przyswajanie słów za ich pomocą faktycznie ma miejsce oraz że zwiększają one motywację do nauki, mają one również swoje ograniczenia. Realizacja niektórych z tych aktywności wymaga dużo czasu, aby przynieść efekty, a ilość słów, którą przyswaja się w wyniku ich wykonywania, jest niewielka. Niewątpliwie, aby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tego tematu, konieczne jest jego dalsze zgłębienie oraz przeprowadzenie większej ilości badań. Z tego powodu, nie należy być zbytnio optymistycznym, co do skuteczności przyswajania angielskich słów poprzez extramural activities. Niemniej jednak, kiedy wykonuje się je w pewnych warunkach i w określony sposób, mogą one przyczyniać się do przyswajania słownictwa.
Vocabulary is one of the building blocks of one’s linguistic competence. Having considered the fact that English is the lingua franca as well as the rapid development of modern technology enables new methods of language learning, it is commonly believed that learners acquire English lexis beyond the classroom. They often turn to extramural activities, such as reading, watching television and series, listening to music, digital gaming, and using social media, which involve incidental vocabulary acquisition. The thesis includes an overview of the literature concerning vocabulary acquisition in a second language. It discusses what components constitute the knowledge of a word and the main hypotheses regarding vocabulary absorption. Subsequently, the concept of learning English beyond classroom and extramural English was presented alongside with rationale that accounts for the relevance of their application in learning English. Lastly, different extramural activities that learners perform outside of the classroom were assessed on the basis of various research. The thesis analyses the benefits that they have for learning English words, for instance, which aspects of word knowledge they enhance. However, it also points to potential shortcomings that learning English extramurally involves. According to the studies investigated in this thesis, different activities influence various elements of word knowledge. While most of them suggest that incidental vocabulary acquisition occurs when learners perform the aforementioned activities and that they boost their motivation, it transpires that they have certain limitations, such as the large amount of time required to make them effective, or the small number of words learnt during those activities. Moreover, the accuracy of several studies can be questioned. Undoubtedly, more studies need to be conducted to dispel some doubts concerning the subject. One should not be overly optimistic as regards extramural activities and their potential for language learning. Nevertheless, when done under proper circumstances they can contribute to the process of learning.
dc.abstract.en | Vocabulary is one of the building blocks of one’s linguistic competence. Having considered the fact that English is the lingua franca as well as the rapid development of modern technology enables new methods of language learning, it is commonly believed that learners acquire English lexis beyond the classroom. They often turn to extramural activities, such as reading, watching television and series, listening to music, digital gaming, and using social media, which involve incidental vocabulary acquisition. The thesis includes an overview of the literature concerning vocabulary acquisition in a second language. It discusses what components constitute the knowledge of a word and the main hypotheses regarding vocabulary absorption. Subsequently, the concept of learning English beyond classroom and extramural English was presented alongside with rationale that accounts for the relevance of their application in learning English. Lastly, different extramural activities that learners perform outside of the classroom were assessed on the basis of various research. The thesis analyses the benefits that they have for learning English words, for instance, which aspects of word knowledge they enhance. However, it also points to potential shortcomings that learning English extramurally involves. According to the studies investigated in this thesis, different activities influence various elements of word knowledge. While most of them suggest that incidental vocabulary acquisition occurs when learners perform the aforementioned activities and that they boost their motivation, it transpires that they have certain limitations, such as the large amount of time required to make them effective, or the small number of words learnt during those activities. Moreover, the accuracy of several studies can be questioned. Undoubtedly, more studies need to be conducted to dispel some doubts concerning the subject. One should not be overly optimistic as regards extramural activities and their potential for language learning. Nevertheless, when done under proper circumstances they can contribute to the process of learning. | pl |
dc.abstract.pl | Słownictwo jest jednym z podstawowych elementów składowych wiedzy językowej. Zważywszy na fakt, że język angielski jest językiem globalnym (tzw. lingua franca) oraz że rozwój nowoczesnej technologii umożliwia dostęp do nowych metod nauki, powszechnie uważa się, że jest on przyswajany przez wielu uczniów poza środowiskiem szkolnym. Często korzystają oni z aktywności pozaklasowych – extramural activities, takich jak czytanie, oglądanie telewizji oraz seriali, słuchanie piosenek, granie w gry komputerowe i przeglądanie social mediów, które dostarczają im nieustannego kontaktu z angielskim. Niniejsza praca zawiera przegląd literatury dotyczącej znajomości słownictwa oraz hipotez na temat jego przyswajania. Przeanalizowano również wyżej wspomniane aktywności, biorąc pod uwagę ich potencjał w nauce angielskiego słownictwa. Wskazano jakie korzyści mogą one dostarczyć osobom uczącym się angielskiego oraz jakie aspekty wiedzy słownictwa mogą oni dzięki nim doskonalić. Podczas gdy większość badań sugeruje, że przyswajanie słów za ich pomocą faktycznie ma miejsce oraz że zwiększają one motywację do nauki, mają one również swoje ograniczenia. Realizacja niektórych z tych aktywności wymaga dużo czasu, aby przynieść efekty, a ilość słów, którą przyswaja się w wyniku ich wykonywania, jest niewielka. Niewątpliwie, aby rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tego tematu, konieczne jest jego dalsze zgłębienie oraz przeprowadzenie większej ilości badań. Z tego powodu, nie należy być zbytnio optymistycznym, co do skuteczności przyswajania angielskich słów poprzez extramural activities. Niemniej jednak, kiedy wykonuje się je w pewnych warunkach i w określony sposób, mogą one przyczyniać się do przyswajania słownictwa. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kleban, Marcin - 185600 | pl |
dc.contributor.author | Cebula, Aleksandra - USOS302325 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Kleban, Marcin - 185600 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jaroszek, Marcin - 128482 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-12T09:05:41Z | |
dc.date.available | 2024-09-12T09:05:41Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-11 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-175765-302325 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/439538 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | vocabulary learning, vocabulary acquisition, extramural English, extramural activities, applied linguistics | pl |
dc.subject.pl | nauka słownictwa, przyswajanie słownictwa, extramural English, pozaszkolne strategie uczenia się, językoznawstwo stosowane | pl |
dc.title | Extramural Activities and their Impact on English Vocabulary Acquisition. | pl |
dc.title.alternative | Pozaszkolne strategie uczenia się i ich wpływ na przyswajanie angielskiego słownictwa | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |