Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Analiza językowa telewizyjnych reklam leków"
The linguistic analisis of medicine advertisements
język, reklama, obraz świata, analiza
language, advertisement, picture of the world, analisis
Moja praca poświęcona jest analizie języka telewizyjnych reklam leków. Reklama jako komunikat stanowi przedmiot zainteresowań lingwistów, ponieważ język jest podstawowym narzędziem perswazji. Celem mojej pracy jest wykazanie, że reklama posługuje się językiem perswazyjnym, który kreuje specyficzny obraz świata. Wielu znawców tematu podkreśla, że świat przedstawiony w mediach ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, a reklama ten obraz szczególnie idealizuje. Moja praca składa się z dwóch głównych części. W części pierwszej zawrę teoretyczne rozważania na temat reklamy oraz perswazji. Tutaj wyjaśnię definicję słowa reklama, wymienię jej główne cele i rodzaje oraz opiszę istotne elementy, które wchodzą w skład tego komunikatu. Przedstawię krótką historię reklamy, a także zawrę informację na temat zjawiska perswazji. W części drugiej mojej pracy dokonam analizy języka telewizyjnych reklam leków oraz pokażę jaki obraz świata kreują te komunikaty. W części praktycznej mojej pracy dokonam analizy frazeologii reklamy oraz gier językowych stosowanych przez reklamotwórców, wymienię także najważniejsze słowa znajdujące się w komunikacie reklamowym. Przyjętą przeze mnie metodą badań jest zebranie materiału źródłowego, analiza poszczególnych elementów języka reklamy oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Analiza językowa reklamy, której dokonałam w mojej pracy, udowadnia, że dzisiejszy tekst reklamowy przypomina tekst literacki. Można dostrzec w nim użycie takich środków językowych jak: polisemia, homonimia, eufemizmy, frazeologizmy czy rymy. We współczesnych reklamach dostrzegamy także relacje między tekstami. Wyraźnie widać nawiązania do konkretnych wypowiedzi, gatunków tekstu czy do stylów językowych. Te wszystkie zabiegi językowe powodują, że odbiorca zwraca uwagę na komunikat, który nie jest nudnym odczytaniem najważniejszych informacji na temat produktu, ale jest rodzajem gry językowej z widzem. Ta gra wzbudza zainteresowanie, a to czyni z reklamy komunikat atrakcyjny i oryginalny.
My work is devoted to the analysis of television medicine advertisements language. Advertising as a communication is of interest to linguists, as language is the main tool of persuasion. An aim of my work is to show that advertisement use a persuasive language that creates a specific image of the world. Many experts on the subject stress that the world presented in media has little to do with reality, and that advertising particularly idealizes this image. My work consists of two main parts. In the first part I will present theoretical reflections on advertising and persuasion. Here I will explain the definition of the advertisement word, list its main objectives and types, as well as describe the essential elements that make up this communication. I will present a short history of advertisement, and information about the phenomenon of persuasion. In the second part of my work I will analyze the language of television medicine advertisements and show the image of world created by these advertisements. In the practical part of my work I will analyze the phraseology of advertising and linguistic games used by advertisers and list the most important words contained in the advertising message. The method I have adopted is to collect the source material, analyze individual elements of the advertising language and draw appropriate conclusions. The linguistic analysis of advertisement that I have carried out in my work shows that today’s advertising text resembles a literary text. The use of such linguistic means as polysemy, homonymy, euphemisms, phraseologies or rhymes can be seen in it. In contemporary advertisements, we also see the relations between texts. References to specific statements, text genres or language styles are clearly visible. All these linguistic measures make the recipient pay attention to message, which is not a boring reading of the most important information about the product, but a kind of language game with the viewer. This game arouses interest, and this makes advertising a message attractive and original.
dc.abstract.en | My work is devoted to the analysis of television medicine advertisements language. Advertising as a communication is of interest to linguists, as language is the main tool of persuasion. An aim of my work is to show that advertisement use a persuasive language that creates a specific image of the world. Many experts on the subject stress that the world presented in media has little to do with reality, and that advertising particularly idealizes this image. My work consists of two main parts. In the first part I will present theoretical reflections on advertising and persuasion. Here I will explain the definition of the advertisement word, list its main objectives and types, as well as describe the essential elements that make up this communication. I will present a short history of advertisement, and information about the phenomenon of persuasion. In the second part of my work I will analyze the language of television medicine advertisements and show the image of world created by these advertisements. In the practical part of my work I will analyze the phraseology of advertising and linguistic games used by advertisers and list the most important words contained in the advertising message. The method I have adopted is to collect the source material, analyze individual elements of the advertising language and draw appropriate conclusions. The linguistic analysis of advertisement that I have carried out in my work shows that today’s advertising text resembles a literary text. The use of such linguistic means as polysemy, homonymy, euphemisms, phraseologies or rhymes can be seen in it. In contemporary advertisements, we also see the relations between texts. References to specific statements, text genres or language styles are clearly visible. All these linguistic measures make the recipient pay attention to message, which is not a boring reading of the most important information about the product, but a kind of language game with the viewer. This game arouses interest, and this makes advertising a message attractive and original. | pl |
dc.abstract.pl | Moja praca poświęcona jest analizie języka telewizyjnych reklam leków. Reklama jako komunikat stanowi przedmiot zainteresowań lingwistów, ponieważ język jest podstawowym narzędziem perswazji. Celem mojej pracy jest wykazanie, że reklama posługuje się językiem perswazyjnym, który kreuje specyficzny obraz świata. Wielu znawców tematu podkreśla, że świat przedstawiony w mediach ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, a reklama ten obraz szczególnie idealizuje. Moja praca składa się z dwóch głównych części. W części pierwszej zawrę teoretyczne rozważania na temat reklamy oraz perswazji. Tutaj wyjaśnię definicję słowa reklama, wymienię jej główne cele i rodzaje oraz opiszę istotne elementy, które wchodzą w skład tego komunikatu. Przedstawię krótką historię reklamy, a także zawrę informację na temat zjawiska perswazji. W części drugiej mojej pracy dokonam analizy języka telewizyjnych reklam leków oraz pokażę jaki obraz świata kreują te komunikaty. W części praktycznej mojej pracy dokonam analizy frazeologii reklamy oraz gier językowych stosowanych przez reklamotwórców, wymienię także najważniejsze słowa znajdujące się w komunikacie reklamowym. Przyjętą przeze mnie metodą badań jest zebranie materiału źródłowego, analiza poszczególnych elementów języka reklamy oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Analiza językowa reklamy, której dokonałam w mojej pracy, udowadnia, że dzisiejszy tekst reklamowy przypomina tekst literacki. Można dostrzec w nim użycie takich środków językowych jak: polisemia, homonimia, eufemizmy, frazeologizmy czy rymy. We współczesnych reklamach dostrzegamy także relacje między tekstami. Wyraźnie widać nawiązania do konkretnych wypowiedzi, gatunków tekstu czy do stylów językowych. Te wszystkie zabiegi językowe powodują, że odbiorca zwraca uwagę na komunikat, który nie jest nudnym odczytaniem najważniejszych informacji na temat produktu, ale jest rodzajem gry językowej z widzem. Ta gra wzbudza zainteresowanie, a to czyni z reklamy komunikat atrakcyjny i oryginalny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mycawka, Mirosława - 130834 | pl |
dc.contributor.author | Gernand, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mycawka, Mirosława - 130834 | pl |
dc.contributor.reviewer | Batko-Tokarz, Barbara - 160064 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T14:41:51Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T14:41:51Z | |
dc.date.submitted | 2018-09-19 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-122105-126890 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226571 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | language, advertisement, picture of the world, analisis | pl |
dc.subject.pl | język, reklama, obraz świata, analiza | pl |
dc.title | "Analiza językowa telewizyjnych reklam leków" | pl |
dc.title.alternative | The linguistic analisis of medicine advertisements | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |