Walerego Pisarka metoda badania słów i wyrażeń sztandarowych : klucz do zrozumienia zmian świadomości społecznej

2019
journal article
article
dc.abstract.enThe article focuses on the analysis of banner words and phrases - the method of research originally conceptualized and tested by Walery Pisarek in the Press Research Centre in Kraków. The very methodology is pictured by its roots, basic features and lines of development, particularly within the context of the Centre's research experiences and resources of the 'golden era of 1970-1980'. Walery Pisarek himself attempted to develop this method in the close context of politolinguistics - a relatively new (in Poland) sub-discipline of the humanities, aiming at an explanation of the relations between extra-linguistic reality (mainly politics), the language used to describe politics and politicians' language. In his conceptual works Pisarek was combining the general assumptions of philosophy of language and political speech with the assumptions of axiology, successfully trying to incorporate this methodology into empirical media and communication knowledge. The method of banner words analysis, thus, draws extensively from semantics, linguistics, key words analysis, philosophy of values but also from sociology, opening a convincing approach to an empirical diagnosis of social awareness, based on the respondents' selection of their most relevant positive banner words (miranda), as well as the negative ones (kondemnanda). Following its methodological aspects, the text discusses the case of a national representative survey, carried out in the Press Research Centre between 1990 and 1999, with the focus on Polish banner words reconstruction, their rankings, systems and semantics. The original methodology of Walery Pisarek has been followed up by his students, who have been blazing the trail for future implementations of this method.pl
dc.abstract.plArtykuł omawia genezę, właściwości i rozwój metody badania słów i wyrażeń sztandarowych, podkreślając zasługi jej twórcy - Walerego Pisarka - oraz rolę czynników kontekstowych (w tym zwłaszcza doświadczeń i zasług Ośrodka Badań Prasoznawczych w Krakowie). Twórca metody był zwolennikiem rozwijania politolingwistyki, relatywnie nowej w Polsce subdyscypliny wiedzy badającej związki między rzeczywistością pozajęzykową (polityką) a odmianą języka opisującego politykę i stosowanego przez polityków. Pracując nad metodą badań, Pisarek łączył ogólne założenia politolingwistyki z założeniami aksjologii, wkomponowując wszystko w wyznaczniki empirycznego prasoznawstwa. Tym samym metoda badania słów i wyrażeń sztandarowych łączy możliwości poznawcze semantyki, lingwistyki, analizy słów kluczy i socjologii, umożliwiając diagnozę dynamiki świadomości społecznej na podstawie empirycznie badanego nastawienia do treści wybranych słów sztandarowych: pozytywnych mirandów i negatywnych kondemnandów. Poza opisem założeń metodologicznych tekst zawiera również omówienie największej ogólnopolskiej akcji badań słów i wyrażeń sztandarowych Polaków, przeprowadzanych w latach 1990-1999 przez Walerego Pisarka i zespół OBP. Jego ostatnia część dotyczy kontynuacji badań Profesora i głównych ścieżek rozwoju metody wytyczanych przez uczniów Walerego Pisarka.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Europeistykipl
dc.contributor.authorKołodziej, Jacek - 129021 pl
dc.date.accession2020-01-21pl
dc.date.accessioned2020-02-21T08:24:36Z
dc.date.available2020-02-21T08:24:36Z
dc.date.issued2019pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 167-170pl
dc.description.number2 (238)pl
dc.description.physical151-170pl
dc.description.publication1,2pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume62pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.19.018.10543pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/149505
dc.identifier.weblinkhttp://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/2-238/art/14298/pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enWalery Pisarekpl
dc.subject.enbanner words and phrasespl
dc.subject.enkey wordspl
dc.subject.enPress Research Centrepl
dc.subject.plWalery Pisarekpl
dc.subject.plsłowa i wyrażenia sztandarowepl
dc.subject.plsłowa kluczepl
dc.subject.plOśrodek Badań Prasoznawczychpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleWalerego Pisarka metoda badania słów i wyrażeń sztandarowych : klucz do zrozumienia zmian świadomości społecznejpl
dc.title.alternativeWalery Pisarek's method of the banner words analysis : the key to understand the dynamics of social awarenesspl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.title.volumeWalery Pisarek : uczony - mistrz - człowiekpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article focuses on the analysis of banner words and phrases - the method of research originally conceptualized and tested by Walery Pisarek in the Press Research Centre in Kraków. The very methodology is pictured by its roots, basic features and lines of development, particularly within the context of the Centre's research experiences and resources of the 'golden era of 1970-1980'. Walery Pisarek himself attempted to develop this method in the close context of politolinguistics - a relatively new (in Poland) sub-discipline of the humanities, aiming at an explanation of the relations between extra-linguistic reality (mainly politics), the language used to describe politics and politicians' language. In his conceptual works Pisarek was combining the general assumptions of philosophy of language and political speech with the assumptions of axiology, successfully trying to incorporate this methodology into empirical media and communication knowledge. The method of banner words analysis, thus, draws extensively from semantics, linguistics, key words analysis, philosophy of values but also from sociology, opening a convincing approach to an empirical diagnosis of social awareness, based on the respondents' selection of their most relevant positive banner words (miranda), as well as the negative ones (kondemnanda). Following its methodological aspects, the text discusses the case of a national representative survey, carried out in the Press Research Centre between 1990 and 1999, with the focus on Polish banner words reconstruction, their rankings, systems and semantics. The original methodology of Walery Pisarek has been followed up by his students, who have been blazing the trail for future implementations of this method.
dc.abstract.plpl
Artykuł omawia genezę, właściwości i rozwój metody badania słów i wyrażeń sztandarowych, podkreślając zasługi jej twórcy - Walerego Pisarka - oraz rolę czynników kontekstowych (w tym zwłaszcza doświadczeń i zasług Ośrodka Badań Prasoznawczych w Krakowie). Twórca metody był zwolennikiem rozwijania politolingwistyki, relatywnie nowej w Polsce subdyscypliny wiedzy badającej związki między rzeczywistością pozajęzykową (polityką) a odmianą języka opisującego politykę i stosowanego przez polityków. Pracując nad metodą badań, Pisarek łączył ogólne założenia politolingwistyki z założeniami aksjologii, wkomponowując wszystko w wyznaczniki empirycznego prasoznawstwa. Tym samym metoda badania słów i wyrażeń sztandarowych łączy możliwości poznawcze semantyki, lingwistyki, analizy słów kluczy i socjologii, umożliwiając diagnozę dynamiki świadomości społecznej na podstawie empirycznie badanego nastawienia do treści wybranych słów sztandarowych: pozytywnych mirandów i negatywnych kondemnandów. Poza opisem założeń metodologicznych tekst zawiera również omówienie największej ogólnopolskiej akcji badań słów i wyrażeń sztandarowych Polaków, przeprowadzanych w latach 1990-1999 przez Walerego Pisarka i zespół OBP. Jego ostatnia część dotyczy kontynuacji badań Profesora i głównych ścieżek rozwoju metody wytyczanych przez uczniów Walerego Pisarka.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Europeistyki
dc.contributor.authorpl
Kołodziej, Jacek - 129021
dc.date.accessionpl
2020-01-21
dc.date.accessioned
2020-02-21T08:24:36Z
dc.date.available
2020-02-21T08:24:36Z
dc.date.issuedpl
2019
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 167-170
dc.description.numberpl
2 (238)
dc.description.physicalpl
151-170
dc.description.publicationpl
1,2
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
62
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.19.018.10543
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/149505
dc.identifier.weblinkpl
http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2019/2-238/art/14298/
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Walery Pisarek
dc.subject.enpl
banner words and phrases
dc.subject.enpl
key words
dc.subject.enpl
Press Research Centre
dc.subject.plpl
Walery Pisarek
dc.subject.plpl
słowa i wyrażenia sztandarowe
dc.subject.plpl
słowa klucze
dc.subject.plpl
Ośrodek Badań Prasoznawczych
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Walerego Pisarka metoda badania słów i wyrażeń sztandarowych : klucz do zrozumienia zmian świadomości społecznej
dc.title.alternativepl
Walery Pisarek's method of the banner words analysis : the key to understand the dynamics of social awareness
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.title.volumepl
Walery Pisarek : uczony - mistrz - człowiek
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
60
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Ashburn
3
Dublin
3
Sanok
3
Wroclaw
3
Klomnice
2
Krakow
2
Puszczykowo
2
Curitiba
1
Des Moines
1
Downloads
kolodziej_walerego_pisarka_metoda_badania_2019.pdf
28
kolodziej_walerego_pisarka_metoda_badania_2019.odt
15