Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kurtz – the Man, the Myth, the Horror: Apocalypse Now and Spec Ops: The Line as Modern Adaptations of Heart of Darkness
Kurtz – człowiek, mit, zgroza: Czas apokalipsy i Spec Ops: The Line jako współczesne adaptacje Jądra ciemności
Jądro ciemności, Czas apokalipsy, Spec Ops: The Line, narracja, Kurtz, Marlow, Willard, protagonista, adaptacja, dylemat moralny, obłęd, wojna w Wietnamie, Dubaj
Heart of Darkness, Apocalypse Now, Spec Ops: The Line, narration, Kurtz, Marlow, Willard, protagonist, adaptation, moral dillema, insanity, Vietnam War, Dubai
Jądro ciemności Josepha Conrada było na przestrzeni lat kilkukrotnie adaptowane - celem celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie dwóch dzieł audiowizualnych, filmu Czas apokalipsy Francisa Forda Coppoli oraz gry Spec Ops: The Line od studia Yager Development jako współczesnych adaptacji dzieła Conrada. Tekst skupia się na protagonistach oraz wariacjach postaci Kurtza. Analizuje również jak różne scenerie, takie jak wojna w Wietnamie czy współczesny Dubaj, mogą być postrzegane jako odzwierciedlenie podróży Marlowa do afrykańskiej dżungli. Dalej tekst analizuje główne punkty zwrotne, które nadają ton opowieściom w obu adaptacjach, by końcowo skupić się na formach narracji oraz zakończeniach. Celem pracy jest pokazanie, że twórczość Conrada pozostaje aktualna niezależnie od czasu, miejsca czy postaci pojawiających się w jej adaptacjach oraz ukazanie, w jaki sposób współczesne media, takie jak filmy czy gry wideo, mogą zwiększać zaangażowanie odbiorców i refleksję nad tematami poruszanymi w noweli Conrada.
Joseph Conrad's Heart of Darkness has been adapted several times over the years – the aim of this dissertation is to present two audiovisual works, the film Apocalypse Now by Francis Ford Coppola and the game Spec Ops: The Line by Yager Development as contemporary adaptations of Conrad’s work. The text focuses on the protagonists and the Kurtz variations. It also analyses how different settings such as the Vietnam War or present-day Dubai may be viewed as reflecting Marlow's journey into the African jungle. Further, the text examines major turning points which set the tone for the stories in both of the adaptations, and finally, it focuses on the forms of narration and the endings. The aim of the work is to show that Conrad's work remains relevant regardless of the time, place or characters appearing in its adaptations, and to show how contemporary media such as films or video games may enhance the audience’s engagement with and reflection on the themes tackled in Conrad’s novella.
dc.abstract.en | Joseph Conrad's Heart of Darkness has been adapted several times over the years – the aim of this dissertation is to present two audiovisual works, the film Apocalypse Now by Francis Ford Coppola and the game Spec Ops: The Line by Yager Development as contemporary adaptations of Conrad’s work. The text focuses on the protagonists and the Kurtz variations. It also analyses how different settings such as the Vietnam War or present-day Dubai may be viewed as reflecting Marlow's journey into the African jungle. Further, the text examines major turning points which set the tone for the stories in both of the adaptations, and finally, it focuses on the forms of narration and the endings. The aim of the work is to show that Conrad's work remains relevant regardless of the time, place or characters appearing in its adaptations, and to show how contemporary media such as films or video games may enhance the audience’s engagement with and reflection on the themes tackled in Conrad’s novella. | pl |
dc.abstract.pl | Jądro ciemności Josepha Conrada było na przestrzeni lat kilkukrotnie adaptowane - celem celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie dwóch dzieł audiowizualnych, filmu Czas apokalipsy Francisa Forda Coppoli oraz gry Spec Ops: The Line od studia Yager Development jako współczesnych adaptacji dzieła Conrada. Tekst skupia się na protagonistach oraz wariacjach postaci Kurtza. Analizuje również jak różne scenerie, takie jak wojna w Wietnamie czy współczesny Dubaj, mogą być postrzegane jako odzwierciedlenie podróży Marlowa do afrykańskiej dżungli. Dalej tekst analizuje główne punkty zwrotne, które nadają ton opowieściom w obu adaptacjach, by końcowo skupić się na formach narracji oraz zakończeniach. Celem pracy jest pokazanie, że twórczość Conrada pozostaje aktualna niezależnie od czasu, miejsca czy postaci pojawiających się w jej adaptacjach oraz ukazanie, w jaki sposób współczesne media, takie jak filmy czy gry wideo, mogą zwiększać zaangażowanie odbiorców i refleksję nad tematami poruszanymi w noweli Conrada. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Paluchowska-Messing, Anna | pl |
dc.contributor.author | Pilch, Marcin | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Paluchowska-Messing, Anna | pl |
dc.contributor.reviewer | Bleinert-Coyle, Magdalena - 127354 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-20T21:32:14Z | |
dc.date.available | 2023-09-20T21:32:14Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-18 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska z językiem niemieckim | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159796-274120 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/319387 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Heart of Darkness, Apocalypse Now, Spec Ops: The Line, narration, Kurtz, Marlow, Willard, protagonist, adaptation, moral dillema, insanity, Vietnam War, Dubai | pl |
dc.subject.pl | Jądro ciemności, Czas apokalipsy, Spec Ops: The Line, narracja, Kurtz, Marlow, Willard, protagonista, adaptacja, dylemat moralny, obłęd, wojna w Wietnamie, Dubaj | pl |
dc.title | Kurtz – the Man, the Myth, the Horror: Apocalypse Now and Spec Ops: The Line as Modern Adaptations of Heart of Darkness | pl |
dc.title.alternative | Kurtz – człowiek, mit, zgroza: Czas apokalipsy i Spec Ops: The Line jako współczesne adaptacje Jądra ciemności | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |