Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Utwór muzyczny w świetle prawa autorskiego.
Musical composition under Copyright Law
prawo autorskie, ochrona prawnoautorska, utwór muzyczny, utwór pierwotny, utwór zależny, re-edit, remix, sampling, cover, muzyka filmowa, YouTube
copyright law, copyright protection, musical composition,original work, derivative work, re-edit, remix, sampling, cover, film music, YouTube
Utwór muzyczny, posiadający cechy indywidualności i oryginalności, stanowi przedmiot prawa autorskiego. Celem niniejszej pracy jest ukazanie możliwie szeroko zakresu ochrony utworu muzycznego, biorąc pod uwagę popularną współcześnie twórczość zależną oraz ich wzajemny stosunek prawny. Uwaga została poświęcona regulacjom zawartym w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, gdyż bezpośrednio odnoszą się do ochrony własności intelektualnej jaką jest twórczość muzyczna. W pracy szczegółowo została przedstawiona istota i struktura utworu muzycznego. Publikacja poświęcona została treści i formie utworu muzycznego, a także oryginalności poszczególnych elementów będącej przesłanką warunkującą przyznanie ochrony prawnoautorskiej. W dalszej części pracy została szerzej omówiona relacja między utworem pierwotnym, czyli samoistnym a utworem zależnym- niesamoistnym. Wyróżnione zostały trzy rodzaje powiązania: twórczość inspirowana, zależna oraz przekształcenia nie posiadające charakteru twórczego. Poruszone zostały także prawne aspekty plagiatu muzycznego. W kolejnym rozdziale przybliżono i sklasyfikowano najczęściej obecne w muzyce współczesnej formy zapożyczeń, kolejno: re-edit, remix, sampling oraz cover. Ponadto, przeanalizowana została rola disc jockeya w procesie odtwarzania i tworzenia muzyki, formy ochrony praw twórców w Internecie na przykładzie serwisu YouTube, a także kwestie związane z ochroną twórców muzyki filmowej.
Musical composition, having authentical and individual qualities, sets the matter of copyright law. The aim of this very thesis is to depict a wide range of protection of the musical composition, taking into consideration popular contemporary derivative work and its reciprocal legal relation. Regulations concluded in the copyright law and related laws, was taken into consideration, as they are directly refer to intellectual property protection, which is musical work. This thesis focused on presenting in detail the essence and structure of a musical work. This publication was focused on the content and form of a musical composition. Moreover, it focused on originality of particular elements that were conditions governing copyright protection. In the second part of the work, relations between initial work and derivative work were further discussed. Three aspects of those relations were indicated, concerning inspiration, creative derivative work and non creative work modification. The publication mentioned also legal aspects of musical plagarism. Afterwards, popular contemporary derivative works were introduced and classified, the focus has been put on the following music forms: re-edit, remix, sampling and cover. Moreover, the role of disc jockey in music composing and reproducing was analyzed. Subsequently, the forms of authors’ copyright protection on the Internet were disscussed, using the example of YouTube service and the issues related to film music composers’ protection and the legal aspects of the film music industry.
dc.abstract.en | Musical composition, having authentical and individual qualities, sets the matter of copyright law. The aim of this very thesis is to depict a wide range of protection of the musical composition, taking into consideration popular contemporary derivative work and its reciprocal legal relation. Regulations concluded in the copyright law and related laws, was taken into consideration, as they are directly refer to intellectual property protection, which is musical work. This thesis focused on presenting in detail the essence and structure of a musical work. This publication was focused on the content and form of a musical composition. Moreover, it focused on originality of particular elements that were conditions governing copyright protection. In the second part of the work, relations between initial work and derivative work were further discussed. Three aspects of those relations were indicated, concerning inspiration, creative derivative work and non creative work modification. The publication mentioned also legal aspects of musical plagarism. Afterwards, popular contemporary derivative works were introduced and classified, the focus has been put on the following music forms: re-edit, remix, sampling and cover. Moreover, the role of disc jockey in music composing and reproducing was analyzed. Subsequently, the forms of authors’ copyright protection on the Internet were disscussed, using the example of YouTube service and the issues related to film music composers’ protection and the legal aspects of the film music industry. | pl |
dc.abstract.pl | Utwór muzyczny, posiadający cechy indywidualności i oryginalności, stanowi przedmiot prawa autorskiego. Celem niniejszej pracy jest ukazanie możliwie szeroko zakresu ochrony utworu muzycznego, biorąc pod uwagę popularną współcześnie twórczość zależną oraz ich wzajemny stosunek prawny. Uwaga została poświęcona regulacjom zawartym w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, gdyż bezpośrednio odnoszą się do ochrony własności intelektualnej jaką jest twórczość muzyczna. W pracy szczegółowo została przedstawiona istota i struktura utworu muzycznego. Publikacja poświęcona została treści i formie utworu muzycznego, a także oryginalności poszczególnych elementów będącej przesłanką warunkującą przyznanie ochrony prawnoautorskiej. W dalszej części pracy została szerzej omówiona relacja między utworem pierwotnym, czyli samoistnym a utworem zależnym- niesamoistnym. Wyróżnione zostały trzy rodzaje powiązania: twórczość inspirowana, zależna oraz przekształcenia nie posiadające charakteru twórczego. Poruszone zostały także prawne aspekty plagiatu muzycznego. W kolejnym rozdziale przybliżono i sklasyfikowano najczęściej obecne w muzyce współczesnej formy zapożyczeń, kolejno: re-edit, remix, sampling oraz cover. Ponadto, przeanalizowana została rola disc jockeya w procesie odtwarzania i tworzenia muzyki, formy ochrony praw twórców w Internecie na przykładzie serwisu YouTube, a także kwestie związane z ochroną twórców muzyki filmowej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
dc.contributor.author | Cymerys, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Matlak, Andrzej - 130390 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowska, Anna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T16:29:17Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T16:29:17Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo własności intelektualnej i nowych mediów | pl |
dc.identifier.apd | diploma-123893-214611 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228209 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | copyright law, copyright protection, musical composition,original work, derivative work, re-edit, remix, sampling, cover, film music, YouTube | pl |
dc.subject.pl | prawo autorskie, ochrona prawnoautorska, utwór muzyczny, utwór pierwotny, utwór zależny, re-edit, remix, sampling, cover, muzyka filmowa, YouTube | pl |
dc.title | Utwór muzyczny w świetle prawa autorskiego. | pl |
dc.title.alternative | Musical composition under Copyright Law | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |